
Temat interpretacji
1) Czy ma Pani prawo do odliczenia ulgi na dziecko w latach 2016-2020 za okres 10 miesięcy? 2) Czy ma Pani prawo do odliczenia ulgi na dziecko za rok 2021 w wysokości 100%?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2022 r. wpłynął do tutejszego organu Pani wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za lata 2016-2021. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 sierpnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od sierpnia 2015 r. do sierpnia 2016 r. wynajmowała Pani z synem kawalerkę w (...), woj. (…). Pracowała Pani w systemie trzyzmianowym, dlatego syn musiał uczęszczać do przedszkola. A w godzinach popołudniowych i nocnych syn pozostawał pod opieką Pani matki. Początki przedszkolne wiązały się z częstym zachorowaniem syna na zapalenie płuc, co wiązało się z zakupem inhalatora, leków, wizyt prywatnych u specjalistów by pomóc synowi w najlepszy możliwy sposób. Aby syn realizował swoje zainteresowania związane z dinozaurami często zabierała go Pani do (…) w (...). Opłaty mieszkaniowe i przedszkolne wynosiły 800 zł na miesiąc.
W październiku przeprowadziła się Pani z synem do większego mieszkania oddalonego o 30 km od wcześniejszego. Z tego względu musiała Pani przejść na zasiłek dla bezrobotnych. Była to możliwość wynajmu większego mieszkania. Syn bardzo cieszył się z posiadania własnego pokoju, wiązało się to z zakupem łóżka, dodatków dopasowanych do jego zainteresowań. Opłaty mieszkaniowe wynosiły 1.000 zł na miesiąc. W 2017 r. syn uczęszczał do przedszkola w (...). Musiał korzystać z wizyt logopedycznych, gdyż miał problem z wymową. Koszt wizyty wynosił 60 zł.
Latem została Pani z synem zaproszona do przyjaciół do Hiszpanii na 2 tygodnie - koszt 300 euro. Syn miał możliwość doświadczenia wielu wspaniałych atrakcji.
W lipcu 2018 r. wyszła Pani za mąż. Pani syn bardzo zżył się z dziećmi męża. Dlatego też często organizowaliście Państwo dzieciom atrakcje, by mogły ze sobą przebywać: wspólny wyjazd (...), lokalne wyjazdy na korty tenisowe, wycieczki (…). Syn również uczęszczał na zajęcia ogólnorozwojowe (…) koszt treningu 49 zł za miesiąc.
Podjęła Pani pracę na umowę-zlecenie w sklepie spożywczym. W kwietniu 2019 r. rozpoczęła Pani pracę w markecie (…), a syn rozpoczął l klasę. Wiązały się z tym również koszty: wyprawka, róg obfitości, uczestnictwo w wycieczkach organizowanych przez szkołę, wyjazdy na basen, kort tenisowy, zajęcia ogólnorozwojowe (…), latem tygodniowy wyjazd do (...). Zmiana mieszkania piętro niżej. Koszt najmu 700 zł lecz, bez wyposażenia. Zakup lodówki, pieca elektrycznego, farby kosztował łącznie 3.000 zł.
W 2020 r. wiosną spędzili Państwo kilka dni w (...), jeszcze przed pandemią Covid-19. Później zostały wprowadzone ograniczenia w ogólnym funkcjonowaniu i nauka zdalna. Lecz starała się Pani, aby syn mimo restrykcji mógł nadal rozwijać się i żyć pełnią życia wieku młodzieńczego. W 2021 r. korzystaliście Państwo z wyjazdów miejscowych do lasów, parków, na wycieczki rowerowe czy jednodniowe wyjazdy w góry.
Pani dochód w poszczególnych latach, to: w 2016 r. 18.415.67 zł, w 2017 r. 6.480.30 zł, w 2018 r. 1.779.70 zł, w 2019 r. 16.647.48 zł, w 2020 r. 28.079 zł, w 2021 r. 30.193 zł.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Od sierpnia 2015 roku syn zamieszkuje z Panią nieprzerwanie.
Ojciec sprawuje opiekę nad dzieckiem w okresie gdy ma z synem widzenia przyznane przez Sąd. Co drugi weekend w miesiącu od piątku od godz. 15.00 do niedzieli godziny 17.00. W 2016 r. widzenia trwały 50 dni, organizował synowi czas. W 2017 r. widzenia trwały 50 dni, organizował synowi czas. W 2018 r. widzenia trwały 60 dni, organizował synowi czas. W 2019 r. 60 dni trwały widzenia, organizował synowi czas, uczestniczył w jego wychowaniu. W 2020 r. widzenia trwały 60 dni, pomagał w rozwiązywaniu zadań lekcyjnych. W 2021 r. widzenia trwały 60 dni, uczestniczył w wychowaniu, organizował czas, wycieczki.
W latach 2016-2021 syn nie osiągnął dochodów. W latach 2016-2019 uczęszczał do przedszkola. W latach 2019-2022 uczęszczał do szkoły podstawowej.
W latach 2016-2021 nie miały zastosowania w stosunku do Pani ani Pani syna przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ustawy z lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W latach 2016-2021 uzyskiwała Pani dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ze stosunku pracy na zasadach ogólnych. Rozliczane na formularzu PIT- 37. Syn urodził się 17 sierpnia 2012 roku. Syn w latach 2016-2021 był małoletni.
Ojciec dziecka bez Pani wiedzy odliczał 50% ulgi prorodzinnej w latach 2016-2020, w roku 2022 r. poinformował Panią, że za rok 2021 odliczy 50% ulgi. Była to stanowcza informacja, a nie chęć porozumienia. Zaproponowała Pani by się porozumieć w tej sprawie, lecz ojciec dziecka nie wykazuje w tej sprawie chęci dogadania się.
Ojciec dziecka nie wykazał Pani swoich dochodów za lata 2016-2018. Jak stwierdził nie ma takiego obowiązku. Według Pani wiedzy nie przekroczył 112.000 zł.
Nie składała Pani wspólnych rozliczeń z mężem za lata 2018-2021. Razem z mężem w latach 2018-2021 wspólne dochody nie były wyższe niż 112.000 zł.
Od 26 października 2018 r. mają Państwo rozdzielność majątkową, poza tym mąż rozlicza się w formie ryczałtu.
Nie przysposobiła Pani dzieci męża.
Pytania
1)Czy ma Pani prawo do odliczenia ulgi na dziecko w latach 2016-2020 za okres 10 miesięcy?
2)Czy ma Pani prawo do odliczenia ulgi na dziecko za rok 2021 w wysokości 100%?
Pani stanowisko w sprawie
Z uwagi na to, że małoletnie dziecko zamieszkuje z Panią przez cały rok, sprawuje Pani nad nim pieczę, troszczy się o rozwój fizyczny, zdrowotny, emocjonalny, a z ojcem ma widzenia które w przybliżeniu wynoszą 2 miesiące w skali roku, Pani stanowisko co do dokonania podziału korekty z tytułu ulgi podatkowej na dziecko w latach 2016-2020 wynosi 10 miesięcy matka, 2 miesiące ojciec.
Zgodnie z art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na to, że małoletnie dziecko zamieszkuje z Panią przez cały rok, a z ojcem ma widzenia które w przybliżeniu wynoszą 2 miesiące w skali roku, ma Pani prawo odliczyć podatek z tytułu ulgi na dziecko w 2016 r. za 10 miesięcy, 2017 r. za 10 miesięcy, 2018 r. za 10 miesięcy, 2019 r. za 10 miesięcy, 2020 r. za 10 miesięcy.
Zgodnie z art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pani prawo odliczyć podatek z tytułu ulgi na dziecko za rok 2021 w wysokości 100%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy dotyczące ulgi prorodzinnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) w brzmieniu do 31 grudnia 2021 r.:
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27b podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Prawo do ulgi prorodzinnej na dziecko małoletnie w latach 2016-2020
Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a.pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;
b.niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Jak wynika z art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.
Na podstawie art. 27f ust. 2b powołanej ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Stosownie do treści art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
Ponadto, jak wynika z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Z kolei art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) :
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.
Władza rodzicielska – zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359):
Przysługuje obojgu rodzicom.
Natomiast stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. W rozumieniu przepisów prawa rodzinnego władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw (art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).
Jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez obojga rodziców, to kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.
Porozumienie rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia nie jest jednak wymagane w przypadku, gdy tylko jeden rodzic spełnia warunki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
O wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującego na dziecko limitu. Kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.
W pierwszej kolejności – przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. Jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy. Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, z tym, że biorąc pod uwagę umiejscowienie w przepisach ustawy sformułowania „lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej”, tj. po wyrazach „kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych”, należy przyjąć, że podstawową formą podziału przysługującego odliczenia pomiędzy rodziców – z których każdy ma prawo do zastosowania ulgi – jest podział tej kwoty w częściach równych. Tym samym, możliwość skonsumowania kwoty ulgi przez rodziców dziecka w inny sposób niż w proporcji pół na pół należy traktować w kategorii przywileju (wyjątku od generalnej zasady) wymagającego zgody obojga rodziców.
Odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dziecka dokonuje ten z rodziców, który wykonuje w stosunku do niego władzę rodzicielską. W przypadku, gdy tylko jeden z rodziców wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do dziecka, to rodzicowi temu przysługuje prawa do odliczenia ulgi w pełnej wysokości limitu określonego na to małoletnie dziecko.
Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:
1)w latach 2016-2021 syn zamieszkiwał z Panią nieprzerwanie - od sierpnia 2015 roku syn zamieszkuje z Panią nieprzerwanie;
2)sprawowała Pani nad nim opiekę (władze rodzicielską) przez ok. 10 miesięcy w roku (codzienna opieka, zakup inhalatora, ubrań, opieka, wycieczki, realizacja zainteresowań, opłaty za dodatkowe zajęcia);
3)ojciec dziecka także sprawował nad synem władzę rodzicielską przez ok. 2 miesiące w roku (wspólne odrabianie lekcji, wycieczki, spędzanie razem czasu);
4)w lipcu 2018 r. wyszła Pani za mąż, syn zżył się z dziećmi męża, dlatego często organizowaliście Państwo dzieciom atrakcje, by mogły ze sobą przebywać;
5)Pani dochód w latach 2016-2021 nie przekroczył rocznie 56.000 zł, uzyskiwała Pani dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ze stosunku pracy na zasadach ogólnych;
6)w latach 2016-2021 syn nie osiągnął dochodów;
7)w latach 2016-2019 uczęszczał do przedszkola, a w latach 2019-2022 do szkoły podstawowej;
8)w latach 2016-2021 nie miały zastosowania w stosunku do Pani ani Pani syna przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ustawy z lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
9)syn urodził się 17 sierpnia 2012 roku;
10)ojciec dziecka bez Pani wiedzy odliczał 50% ulgi prorodzinnej w latach 2016-2020, w roku 2022 r. poinformował Panią, że za rok 2021 odliczy 50% ulgi, ojciec dziecka nie wykazuje w tej sprawie chęci dogadania się;
11)według Pani wiedzy ojciec dziecka nie za lata 2016-2018 nie przekroczył dochodu 112.000 zł;
12)nie składała Pani wspólnych rozliczeń z mężem za lata 2018-2021; w latach 2018-2021 wspólne dochody nie były wyższe niż 112.000 zł;
13)od 26 października 2018 r. mają Państwo rozdzielność majątkową, poza tym mąż rozlicza się w formie ryczałtu;
14)nie przysposobiła Pani dzieci męża.
W przywołanym wyżej art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zdanie drugie – ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców w większej proporcji (np. w zależności od czasu spędzonego z dziećmi), przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. Natomiast w sytuacji braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych.
Wskazać przy tym należy, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2360/15 podkreślił, że „(…) wykonywanie władzy rodzicielskiej przez oboje rodziców, w sytuacji braku porozumienia między nimi odnośnie proporcji przysługującej kwoty do odliczenia, powoduje, iż przysługującą im kwotę ulgi podatkowej należy rozdzielić między nich w częściach równych.”
Pomimo, że w latach 2016-2020 ojciec dziecka wykonywał władzę rodzicielską w mniejszym niż Pani stopniu i skoro brak jest porozumienia między rodzicami w zakresie podziału przysługującej im wspólnie kwoty rozliczenia ulgi prorodzinnej na syna, to w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) składanym za lata 2016-2021 miała Pani prawo do odliczenia 50% kwoty ulgi prorodzinnej na dziecko. Pani sama nie kwestionuje faktu, że ojciec dziecka wykonywał władzę rodzicielską, przedstawiając propozycję podziału ulgi odpowiednio dla niej za 10 miesięcy, a dla ojca dziecka za 2 miesiące. Bowiem gdyby ojciec dziecka nie wykonywał władzy rodzicielskiej wobec syna, ulga nie przysługiwałaby mu w ogóle. Tym samym Organ nie może zgodzić się z Pani stanowiskiem, że podział ulgi pomiędzy Panią a ojcem dziecka powinien być rozliczony za lata 2016-2021 w proporcjach przez Panią wskazanych, tj. za 10 miesięcy dla Pani i za 2 miesiące dla ojca dziecka, natomiast, że za 2021 r. przysługuje Pani odliczenie w wysokości 100%, skoro z opisu stanu faktycznego wynika, że nie zawarli Państwo porozumienia w tej kwestii.
Zatem, jeżeli zostały spełnione wszystkie wyżej wymienione przesłanki dotyczące zastosowania ulgi na dziecko, to miała Pani prawo za lata 2016-2021 do zastosowania ulgi w 50%. Z treści złożonego wniosku wynika, że brak jest zgodnego oświadczenia woli obojga rodziców co do podziału przysługującej im wspólnie kwoty odliczenia. W takiej sytuacji – zgodnie z postanowieniem art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – każdemu z rodziców ulga przysługuje w równych częściach na dziecko. Dlatego przysługiwało Pani prawo do skorzystania z ulgi w 50%.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
