
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z działalności usługowej w zakresie handlu sprzętem telekomunikacyjnym (PKWiU 47.00.32.0). Uzupełnił go Pan pismem z 5 maja 2025 r., a także w odpowiedzi na wezwanie pismem z 4 czerwca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca (dalej: „podatnik”) od 21 grudnia 2015 r. prowadzi działalność gospodarczą. Podatnik jest mikroprzedsiębiorcą i zajmuje się działalnością handlową. Działalność ta polega na nabywaniu nowych urządzeń przywoławczych od producenta, a następnie na ich odsprzedaży klientom (np. urządzenie przywołujące kelnera do kuchni po odbiór dania dla klienta albo urządzenie przywołujące magazyniera na dużej powierzchni magazynowej).
Podatnik nie prowadzi żadnej innej działalności. W szczególności, w żaden sposób nie przetwarza towarów, nie świadczy też żadnych usług na rzecz klientów. Działalność gospodarcza prowadzona przez Podatnika jest działalnością usługową w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (t. j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej: „Zr.PIT”).
W związku z powyższym, podatnik rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę 3%, tj. działalność usługowa w zakresie handlu (por. art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) powołanej ustawy. Podatnik prowadzi ewidencję przychodów, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rejestr sprzedaży i zakupów VAT (jako czynny podatnik VAT). Ewidencja przychodów jest prowadzona przez Podatnika w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie, obecnie Podatnik prowadzi sprzedaż opodatkowaną tylko jedną stawką ryczałtu 3% (zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 7 lit. b) Zr.PIT). W związku z powyższym podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ani ksiąg rachunkowych.
Działalność gospodarcza Podatnika stanowi usługi w handlu detalicznym. Urządzenia przywoławcze dostarczane są dla klienta końcowego, który użytkuje je na własne potrzeby gospodarcze. Podatnik nie świadczy żadnych usług pośrednictwa, ani nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) Zr.PIT. Pełne 7-cyfrowe symbole klasyfikacyjne PKWiU sprzedawanych produktów to 47.00.32.0 - „Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego”.
Ww. symbol PKWiU został potwierdzony pismem Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z kwietnia 2025 r., który stwierdził w ww. piśmie: „Odpowiadając na wniosek z lutego 2025 r. wraz z uzupełnieniem z marca 2025 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) wymienione usługi polegające na handlu (zakup w celu dalszej odsprzedaży) elektronicznymi bezprzewodowymi urządzeniami przywoławczymi, mieszczą się w grupowaniach:
·w przypadku sprzedaży hurtowej PKWiU 46.52.11.0 - „Sprzedaż hurtowa sprzętu telekomunikacyjnego oraz części do niego”;
·w przypadku sprzedaży detalicznej PKWiU 47.00.32.0 - „Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego”.
Jednocześnie informujemy, że gwarancja nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego i nie podlega klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.”
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego powyższych ustaleń dokonał na podstawie wniosku Podatnika z lutego 2025 r., w którym wskazał następujące okoliczności: „Kierujemy zapytanie o nadanie symbolu według PKWiU planowanej: sprzedaży elektronicznych bezprzewodowych urządzeń przywoławczych z gwarancją (np. urządzenie przywołujące kelnera do kuchni po odbiór dania dla klienta albo urządzenie przywołujące magazyniera na dużej powierzchni magazynowej). Podajemy dodatkowe informacje na temat przedmiotu kwalifikacji: urządzenia usprawniają komunikację pomiędzy pracownikami klienta za pomocą wcześniej zaprogramowanych prostych komunikatów (sygnałów) wysyłanych i odbieranych bezprzewodowo po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na urządzeniu, w naszej opinii kod wg PKWiU to 26.30.23. Jednocześnie, objęcie towarów dodatkowymi wariantami gwarancji na towary ma uatrakcyjnić naszą ofertę i zwiększyć sprzedaż. W zależności od wybranego przez Klienta wariantu gwarancji cena urządzeń będzie różniła się (3 lata, 4 lata lub 5 lat; gwarancja obejmuje uszkodzenia mechaniczne lub nie). Klient przed zakupem towaru w naszym sklepie będzie wybierał okres gwarancji oraz zakres gwarancji, na tej podstawie system wyliczy Klientowi cenę towaru, uwzględniając wybraną opcję gwarancyjną. Przedmiotem jednej umowy sprzedaży będzie określona ilość towaru objętego gwarancją w wybranym wariancie - w ramach jednej czynności prawnej (umowy sprzedaży zawierającej dodatkowe oświadczenie gwarancyjne - tzw. „gwarancję”). Oświadczenie gwarancyjne (dokument gwarancji) będzie formalnie integralną częścią umowy sprzedaży. Następnie, w przypadku skorzystania przez Klienta z gwarancji - planujemy kupić nowy towar u producenta na nasz koszt i na naszą rzecz (zakup towaru) i przekazać nowy towar klientowi (zgodnie z umową z klientem), możliwe też będzie zlecenie naprawy towaru firmie zewnętrznej - zakup usługi naprawy na naszą rzecz (zakup usługi), a następnie wydanie Klientowi towaru zgodnego z zawartą umową sprzedaży. W żadnym przypadku, nie będziemy dokonywać napraw urządzeń samodzielnie. Od zawsze zajmowaliśmy się handlem, i przy tym profilu działalności chcemy pozostać. Nie mamy zasobów do dokonywania napraw (ludzi, sprzętu, przestrzeni). Naszym zdaniem, na podstawie aktualnej klasyfikacji, taka sprzedaż powinna być objęta kodem: 26.30.23 - dotyczącym sprzedaży przedmiotów, tj.: Pozostałe aparaty telefoniczne i aparatura do transmisji lub odbioru głosu, obrazu lub innych danych, włączając aparaturę do komunikacji w sieci przewodowej lub bezprzewodowej (takiej jak lokalna lub rozległa sieć komputerowa). Uważamy, że towar sprzedawany z gwarancją powinien być sklasyfikowany takim samym kodem, jak towar sprzedawany bez gwarancji. Naszym zdaniem, udzielanie gwarancji jest elementem umowy sprzedaży towaru. Formalnie gwarancja jest jednym z elementów sprzedaży (por. art 577 § 1 Kodeksu cywilnego). Świadczy o tym nawet nazwa Działu III. Kodeksu cywilnego „Gwarancja przy sprzedaży”. Gwarancja ma charakter nieobowiązkowy (i tym się różni od ustawowej rękojmi). Sprzedawca może udzielić gwarancji poprzez doręczenie kupującemu dokumentu gwarancyjnego (oświadczenia gwarancyjnego). Natomiast, w przypadku udzielenia gwarancji, nie ma istotnych ograniczeń zarówno co do czasu trwania udzielonej gwarancji, jak i jej zakresu. Okres odpowiedzialności sprzedawcy może zostać dowolnie ustalony w treści oświadczenia gwarancyjnego. Może być dłuższy lub krótszy od ustawowego 2-letniego terminu rękojmi, może zostać także określony w sposób inny niż wskazanie terminu (np. gwarancja uzależniona od przebiegu pojazdu, liczby cykli uruchomienia urządzenia). Gwarancja może obejmować uszkodzenia mechaniczne lub nie. Dany przedsiębiorca może sam zdecydować o warunkach gwarancji w zależności od przyjętej polityki handlowej. Na co dzień na rynku udziela się miliony gwarancji, sprzedając różne towary z różnymi kodami PKWiU (buty, odzież, samochody, artykuły AGD, itd.). Każda z gwarancji udzielanych na rynku ma różny okres gwarancji i zakres. Najczęściej na rynku gwarancja wkalkulowana jest w cenę produktu. Np. gwarancja na nowy samochód ... – 5 lat (z licznymi wyłączeniami i ograniczeniami odpowiedzialności gwaranta), gwarancja 10 lat na suszarkę do prania marki ... (nieobejmująca uszkodzeń mechanicznych), gwarancja 10 lat na pralkę ... (ale obejmująca tylko silnik). W żadnym z ww. przypadków nie wyróżnia się gwarancji, jako odrębnej pozycji na fakturze. Jest ona bowiem elementem sprzedaży i warunków sprzedaży, a jej wartość najczęściej wkalkulowana jest w cenę produktu. Należy podkreślić, że opisanego przedmiotu klasyfikacji - sprzedaży towaru z gwarancją (w rozumieniu Kodeksu cywilnego), w szczególności nie można sklasyfikować jako usługi ubezpieczeniowej gwarancji, czy reasekuracji (np. kod 65.12.62.0), takie wyniki daje wyszukiwanie po haśle „gwaranc” w PKWiU. Kod ten dotyczy jednak zupełnie innej sytuacji i innej części rynku -regulowanej ustawą o działalności ubezpieczeniowej. My nie jesteśmy instytucją ubezpieczeniową i nie zamierzamy też w żaden sposób ubezpieczać sprzedawanego towaru, ani gwarancji na towar. Jako sprzedawca po prostu wydamy kupującemu kartę gwarancyjną (zawartą w dokumencie sprzedaży), a następnie w przypadku awarii urządzenia - będziemy samodzielnie realizować nasze obowiązki, jako gwarant, z umowy sprzedaży - na swój koszt i bez żadnego udziału instytucji finansowych, czy ubezpieczeniowych. Z uwagi na powyższe uważamy, że wyżej opisana sprzedaż towaru z gwarancją powinna być objęta kodem: 26.30.23 PKWiU.”
Następnie GUS w piśmie z marca 2025 r. wezwał Podatnika do uzupełnienia wniosku: „W związku z wystąpieniem z lutego 2025 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego uprzejmie informuje, że w przypadku, gdy wniosek o dokonanie klasyfikacji, wg PKWiU 2015, złożony został do celów wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), to organem właściwym jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, który od 1 listopada 2019 r. posiada kompetencje do wydawania Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS). WIS są decyzjami wydawanymi na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług i zawierają m.in. klasyfikację towaru wg Nomenklatury scalonej (CN) albo usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015). Podstawą ich wydawania są przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Szczegółowe informacje dostępne są pod linkiem: https://www.kis.gov.pl/zalatwianie-spraw/wiazaca-informacja-stawkowa-wis. Natomiast w przypadku, gdy wniosek o zaklasyfikowanie wg PKWiU 2015 został złożony dla innych potrzeb, niż podane powyżej, prosimy o przesłanie, na nasz adres, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego pisma, stosownej informacji. W przypadku braku odpowiedzi we wskazanym terminie wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.”
Uzupełnienie wniosku Podatnika do GUS z marca 2025 r. miało następującą treść: „W odpowiedzi na pismo z marca 2025 r., uprzejmie informuję, że wniosek o sklasyfikowanie wg PKWIU nie został złożony dla celów wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Nie chodzi nam o skutki w podatku VAT, ani o stawkę podatku VAT. Wniosek składamy tylko i wyłącznie w celu: potwierdzenia klasyfikacji statystycznej opisanego we wniosku sprzedaży towaru z gwarancją według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jako przedsiębiorstwo handlowe zajmujemy się sprzedażą towarów, Planujemy rozpoczęcie sprzedaży opisanych we wniosku towarów z gwarancją i prosimy o potwierdzenie jaki wyrób sprzedajemy zgodnie z PKWiU.”
Wracając do kwestii interpretacji podatkowej, to jeśli chodzi o nazwy towaru/usługi wskazywane aktualnie na fakturach VAT dla klientów, to są one tożsame z nazwami urządzeń przywoławczych, np.: „Zegarek ...”, „Klawiatura ...”, „Przycisk Dotykowy ...”, Wzmacniacz Sygnału ...”. Kod PKWiU na fakturach dla wszystkich sprzedawanych urządzeń przywoławczych to zgodnie ze wskazaną klasyfikacją GUS - 47.00.32.0.
Podatnik nie świadczy żadnych usług pośrednictwa, ani nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) Zr.PIT. Podatnik nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), ani żadnych usług świadczonych w ramach wolnych zawodów.
Klientami Podatnika są podmioty niepowiązane z Nim. Nie jest to w szczególności jakakolwiek spółka, w której podatnik byłby wspólnikiem, czy członkiem zarządu spółki.
Podatnik planuje zdarzenie przyszłe, tj. udzielać gwarancji na sprzedawane towary (na podstawie przepisów art. 577 i n. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm., dalej: „Kodeks cywilny”). Aktualnie towary sprzedawane przez podatnika objęte są tylko 2 letnią ustawową rękojmią za wady (art. 566 i n. Kodeksu cywilnego).
Podatnik zamierza oferować towary wraz z gwarancją (art 577 Kodeksu cywilnego) w różnych wariantach: gwarancja przedłużona (3 lata, 4 lata, 5 lat) oraz gwarancja rozszerzona (1 rok, 2 lata). Gwarancja przedłużona polegać będzie na objęciu towaru gwarancją na zasadach takich samych, jak ustawowa rękojmia za wady, ale przez okres dłuższy niż wynika to z Kodeksu cywilnego, tj. 3 lata, 4 lata lub 5 lat. Gwarancja rozszerzona polegać będzie na objęciu odpowiedzialnością podatnika uszkodzeń mechanicznych, a więc odpowiedzialność podatnika będzie w tym wariancie szersza niż ustawowa rękojmia za wady, ale przez 1 rok lub 2 lata.
Towary sprzedawane objęte gwarancją przedłużoną oraz objęte gwarancją rozszerzoną będą droższe. W przypadku gwarancji przedłużonej, na 3 lata o 15%, na 4 lata - o 20%, na 5 lat - o 25%. W przypadku gwarancji rozszerzonej, na 1 rok - o 25%. na 2 lata - o 35%. Klient przed zakupem towaru w sklepie podatnika będzie wybierał okres gwarancji oraz zakres gwarancji. W zależności od wybranego wariantu, system Podatnika wyliczy cenę zakupu towaru z wybranym wariantem gwarancji Klientowi. W momencie zakupu przedmiotem jednej umowy będzie sprzedaż określonego towaru objętego wybranym przez Klienta wariantem gwarancyjnym - w ramach jednej czynności prawnej (umowy sprzedaży zawierającej dodatkowe oświadczenie gwarancyjne). Oświadczenie gwarancyjne (tzw. dokument gwarancji) będzie również formalnie integralną częścią umowy sprzedaży (będą stanowić 1 dokument).
Następnie, w przypadku skorzystania przez Klienta z przedłużonej lub rozszerzonej gwarancji - Podatnik planuje kupić nowy towar u producenta na swój koszt (zakup towaru) i przekazać nowy towar klientowi (w ramach pierwotnej umowy sprzedaży z gwarancją). Przy czym nie dojdzie do zawarcia żadnej nowej umowy, podatnik na podstawie i w ramach wcześniej zawartej umowy wyda nowy towar Klientowi. W szczególności Podatnik nie będzie dokonywał napraw uszkodzonego towaru.
Na fakturze Podatnik zamierza oznaczać towary objęte przedłużoną gwarancją, dodając do nazwy towaru oznaczenia typu: „24GW+” lub „36GW”, gdzie - liczba oznacza długość gwarancji, a znak „+” gwarancję rozszerzoną o uszkodzenia mechaniczne. Nawiązując do aktualnej treści faktur, pełne nazwy produktów objętych gwarancją będą określone np.: „Zegarek ... 36GW”, „Klawiatura ... 24GW+”, „Przycisk Dotykowy ... 12GW+”; „Wzmacniacz Sygnału ... 48GW” . Kod PKWiU na fakturach dla wszystkich sprzedawanych urządzeń przywoławczych zarówno z gwarancją, jak i bez, to zgodnie z klasyfikacją GUS - 47.00.32.0.
Należy też wyraźnie podkreślić, że Podatnik nie zamierza świadczyć usług ubezpieczeniowych gwarancji w rozumieniu ustawy o działalności ubezpieczeniowej - Podatnik nie prowadzi działalności ubezpieczeniowej, nie ubezpiecza i nie będzie ubezpieczać w żaden sposób towaru. Jako sprzedawca, Podatnik zamierza realizować obowiązki jako gwarant z umowy sprzedaży na swój koszt i bez udziału instytucji ubezpieczeniowej.
Zdarzenie przyszłe objęte wnioskiem obejmuje zdarzenia, transakcje i podmioty mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pytanie (postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż towarów z przedłużoną i/lub rozszerzoną gwarancją (kod PKWiU 47.00.32.0) jest w zakresie przedmiotowym przepisów art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) Zr.PIT w zw. z art. 4 pkt 3 Zr.PIT i w konsekwencji może zostać opodatkowana przez Podatnika stawką 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż towaru z przedłużoną i/lub rozszerzoną gwarancją (kod PKWiU 47.00.32.0) znajduje się w zakresie przedmiotowym 3% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) Zr.PIT w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 3 Zr.PIT i może zostać opodatkowana stawkę 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od nieprzychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej: „Zr.PIT”), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.
Biorąc pod uwagę treść powyższego przepisu, kluczowe znaczenie dla oceny prawnopodatkowej planowanego zdarzenia przyszłego ma rozstrzygnięcie, czy zamierzone oferowanie klientom gwarancji, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym znajduje się w zakresie pojęcia „działalności usługowej w zakresie handlu” (w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) Zr.PIT).
Zgodnie z art 4 ust. 1 pkt 3 Zr.PIT, przez działalność usługową w zakresie handlu rozumie się sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
W przypadku działalności usługowej definicja legalna obejmuje pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - poza działalnością gastronomiczną oraz właśnie ww. działalnością w zakresie handlu (art. 4 pkt 1 Zr.PIT).
Z uwagi na definicję legalną działalności w zakresie handlu, szczególne znaczenie w kontekście opisanego wyżej zdarzenia przyszłego mają takie przesłanki, jak: „sprzedaż”, „w stanie nieprzetworzonym” oraz „nabytych uprzednio”. Posłużenie się terminem „sprzedaż”, bez nadania mu autonomicznego, właściwego dla tej ustawy podatkowej znaczenia, nakazuje przyjąć, że działalność usługowa w zakresie handlu obejmuje odpłatne zbycie towarów i produktów, które nastąpiło na podstawie umowy sprzedaży w rozumieniu art. 535 § 1 KC (ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, t. j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm., dalej: „KC”). Również słowo „sprzedaż” w języku potocznym nie odbiega od rozumienia tego słowa w języku prawnym (S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Komentarz do U.zr.PIT, LEX).
Udzielanie gwarancji jest elementem praktycznie każdej działalności handlowej. Gwarancja jest jedynym z elementów umowy „sprzedaży” (por. art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego). Również nazwa Działu III. Kodeksu cywilnego .Gwarancja przy sprzedaży” (Tytuł XI. „Sprzedaż” Kodeksu cywilnego) potwierdza, że gwarancja jest elementem umowy sprzedaży.
Zgodnie z art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego, dokument gwarancji określa uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Gwarancja ma charakter dodatkowy, sprzedawca może udzielić gwarancji poprzez doręczenie kupującemu dokumentu gwarancyjnego (oświadczenia gwarancyjnego), lub też nie - ale zawsze jest to element sprzedaży.
Nie ma żadnych istotnych ograniczeń zarówno co do czasu trwania udzielonej gwarancji, jak i jej zakresu. Okres odpowiedzialności gwarancji może zostać dowolnie ustalony w treści oświadczenia gwarancyjnego. Może być dłuższy lub krótszy od ustawowego 2-letniego terminu rękojmi, może zostać także określony w sposób inny niż wskazanie terminu (np. gwarancja uzależniona od przebiegu pojazdu, liczby cykli uruchomienia urządzenia). Gwarant też może ponosić krótszą lub dłuższą odpowiedzialność w zależności od rodzaju wad. Okres gwarancji może rozpoczynać swój bieg od wydania rzeczy lub też w innym momencie, np. w dniu wygaśnięcia uprawnień z tytułu rękojmi, czy w dniu produkcji (M. Balwicka-Szczyrba (w.) A. Sylwestrzak, Kodeks cywilny. Komentarz, LEX). Dany przedsiębiorca handlowy może sam zdecydować o warunkach gwarancji w zależności od przyjętej polityki handlowej. Podobnie jak zdecydować może o cenie towaru z określonym wariantem gwarancji.
W kontekście ww. zdarzenia przyszłego fundamentalne znacznie ma także okoliczność, że w przypadku naprawy towaru, mającej na celu przywrócenie towarom pierwotnych cech użytkowych powszechnie przyjmuje się, że towar nie zostaje przetworzony (por. wyrok NSA z 4 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 2172/11, LEX nr 1324536, a także pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 23 czerwca 2006 r. Nr BI/4117-0034/06, LEX nr 6400, S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Komentarz do U.zr.PlT, LEX).
Nieliczne wyjątki od tej niekwestionowanej linii orzeczniczej dotyczą właściwie tylko i wyłącznie przedsiębiorców, którzy zajmują się regeneracją opon (ew. innych produktów). Regeneracja w tym przypadku stanowi de facto ulepszenie - wartość dodaną, którą oferuje firma regenerująca opony (por. wyrok WSA w Gliwicach z 6 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/GI905/11, LEX nr 1122942.).
Przenosząc te rozważania na grunt wniosku, sprzedaż towaru z gwarancją (lub bez), zawsze będzie mieścić się w zakresie działalności handlowej podatnika (w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) Zr.PIT).
Na co dzień na rynku udziela się miliony gwarancji. Każda z gwarancji udzielanych na rynku ma różny okres gwarancji i zakres. Zawsze też gwarancja wkalkulowana jest w cenę i określoną politykę handlową sprzedawcy. Każda z gwarancji udzielanych na rynku ma różny okres gwarancji i zakres. Zawsze gwarancja wkalkulowana jest w cenę.
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż z gwarancją, niezależnie od wariantu gwarancji, mieści się w kodzie PKWiU związanego z danym towarem. Np. wydłużona gwarancja na nowy samochód ... - 5 lat (z licznymi wyłączeniami i ograniczeniami odpowiedzialności gwaranta), gwarancja 10 lat na suszarkę do prania marki ..., gwarancja 10 lat ale tylko na silnik w pralce ... – są to gwarancje producenta nieubezpieczeniowe. W żadnym z ww. przypadków, nigdy i słusznie gwarancji nie zamieszcza się w odrębnej pozycji na fakturze. Są one bowiem elementem sprzedaży, a ich wartość rynkowa zawsze wkalkulowana jest w cenę produktu. Klient od sprzedawcy otrzymuje dokument gwarancyjny (swój lub producenta) jako element sprzedaży.
Należy jednocześnie zauważyć, że w PKWiU w żadnej pozycji nie występują „usługi gwarancji”. Nie istnieje tego typu usługa. Udzielana gwarancja zawsze wpisana jest w sprzedaż towaru. Niezależnie właściwie od obowiązków sprzedawcy odpowiedzialnego z tytułu gwarancji (czy on samodzielnie dokonuje naprawy, czy zleca naprawę firmie zewnętrznej), zawsze realizuje swój obowiązek wynikający z umowy sprzedaży.
Stanowisko podatnika potwierdził Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z kwietnia 2025 r., który stwierdził: „Jednocześnie informujemy, że gwarancja nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego i nie podlega klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.”
Innym zagadnieniem są tzw. „przedłużone gwarancje”, oferowane przez duże sieci handlowe. Te „gwarancje” tak naprawdę nie są gwarancjami w rozumieniu Kodeksu cywilnego (tak jak opisane w zdarzeniu przyszłym) - stanowią usługę ubezpieczenia towaru (kod PKWiU 65.12.62.0). Te usługi sprzedaje nie przedsiębiorstwo handlowe (np. market), ale instytucja ubezpieczeniowa (ubezpieczyciel). Po upływie ustawowej rękojmi, za szkody w towarze odpowiada ubezpieczyciel (a nie sprzedawca), wypłacając odszkodowanie (a nie wydając nowy lub naprawiony towar).
Należy też podkreślić, że w przypadku Podatnika nie będzie to usługa ubezpieczeniowa gwarancji w rozumieniu ustawy o działalności ubezpieczeniowej - Podatnik nie ubezpiecza i nie będzie ubezpieczać w żaden sposób towaru. Jako sprzedawca, będzie realizować swoje obowiązki jako gwaranta z umowy sprzedaży na swój koszt i bez udziału instytucji ubezpieczeniowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie do art. 2 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w sekcji G - HANDEL HURTOWY I DETALICZNY. NAPRAWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH, WŁĄCZAJĄC MOTOCYKLE, w dziale 47.00 „Sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi” znajduje się m.in. pozycja 47.00.32.0 „Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego”.
Grupowanie to obejmuje sprzedaż detaliczną sprzętu telekomunikacyjnego, w tym:
·urządzeń nadawczych dla radiotelefonii, radiotelegrafii, radiofonii lub telewizji, włącznie z zawierającą aparaturę odbiorczą,
·urządzeń elektrycznych dla telefonii i telegrafii przewodowej,
·wideofonów,
·urządzeń radarowych, radionawigacyjnych i urządzeń do zdalnego sterowania drogą radiową.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c), art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1);
· 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
·3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalności usługowej w zakresie handlu oznacza - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.
Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
W świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2013 r. sygn. akt II FSK 1104/11, LEX nr 1361233:
a)działalność handlowa polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych. W ramach działalności handlowej nie mogą być zbywane (sprzedawane) towary własnej produkcji. Towar nabyty to taki, który został uzyskany w sposób pochodny – od innego podmiotu. Mogło to nastąpić zarówno w Polsce, jak i za granicą (w ramach importu czy też wewnątrzwspólnotowego nabycia). Może to być również nabycie pod tytułem darmym (np. towary przywożone z zagranicy z tzw. wystawek). Istotne jest to, aby sprzedawany towar nie został przez podatnika nabyty w sposób pierwotny – przez jego wytworzenie bądź pozyskanie w wyniku odłączenia od innych towarów czy też wyodrębnienia z otaczającego środowiska (np. kopaliny);
b)przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej. Przykładowo, trwałe połączenie towaru z innym towarem zwykle stanowić będzie o jego przetworzeniu;
Natomiast w komentarzu do art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl Słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu. Działalność ta polega na nabywaniu nowych elektronicznych bezprzewodowych urządzeń przywoławczych od producenta, a następnie na ich odsprzedaży klientom. Działalność ta jest działalnością usługową w zakresie handlu, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Obecnie prowadzi Pan sprzedaż opodatkowaną tylko jedną stawką ryczałtu. Prowadzona działalność stanowi usługi w handlu detalicznym. Urządzenia przywoławcze dostarczane są dla klienta końcowego, który użytkuje je na własne potrzeby gospodarcze. Nie świadczy Pan żadnych usług pośrednictwa, ani nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), ani żadnych usług świadczonych w ramach wolnych zawodów. Usługi handlu wskazanych towarów zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do PKWiU 47.00.32.0 - „Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego”. Planuje Pan przy sprzedaży towarów udzielać gwarancji na te towary, na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Zamierza Pan oferować i sprzedawać towary wraz z gwarancją przedłużoną oraz gwarancją rozszerzoną. Klient przed zakupem towaru będzie wybierał okres gwarancji oraz zakres gwarancji. W zależności od wybranego wariantu, wyliczy Pan cenę zakupu towaru z wybranym wariantem gwarancji. W momencie zakupu przedmiotem jednej umowy będzie sprzedaż określonego towaru objętego wybranym wariantem gwarancyjnym - w ramach jednej czynności prawnej. Na fakturze zamierza Pan oznaczać towary objęte gwarancją, dodając do nazwy towaru oznaczenia typu: „24GW+” lub „36GW”. Dla wszystkich sprzedawanych urządzeń przywoławczych zarówno z gwarancją, jak i bez, zgodnie z klasyfikacją będzie wskazane PKWiU 47.00.32.0. W ramach gwarancji nie będzie Pan dokonywał napraw uszkodzonego towaru. Nie zamierza Pan świadczyć usług ubezpieczeniowych gwarancji w rozumieniu ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzam, że skoro będzie Pan sprzedawał nowe urządzenia przywoławcze, nabyte od producenta, w stanie nieprzetworzonym, to czynności świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, należy potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto jeśli czynności, które zamierza Pan świadczyć, polegające na handlu detalicznym elektronicznymi bezprzewodowymi urządzeniami przywoławczymi - jak stwierdził Urząd Statystyczny - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 47.00.32.0 „Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego” a gwarancja nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego i nie podlega klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz (jak Pan wskazał we wniosku) dla wszystkich sprzedawanych urządzeń przywoławczych zarówno z gwarancją, jak i bez właściwym będzie wskazane PKWiU 47.00.32.0, to prowadzona przez Pana działalność będzie spełniać przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu.
W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Pana z działalności polegającej na detalicznej sprzedaży nowych urządzeń przywoławczych, objętych grupowaniem PKWiU 47.00.32.0, należy uznać za przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, które będą podlegały opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, sprzedaż towarów z przedłużoną i/lub rozszerzoną gwarancją objęta PKWiU 47.00.32.0 może zostać opodatkowana stawką 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta będzie mieć zastosowanie o ile spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, określone w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie sprawy przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze sprzedaży towarów objętych PKWiU 47.00.32.0, gdyż jest to przedmiotem Pana zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Jednocześnie informuję, że dokumenty dołączone do uzupełnienia wniosku nie były przedmiotem oceny, gdyż interpretacja indywidualna stanowi ocenę Pana stanowiska dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
