
Temat interpretacji
Preferencyjne opodatkowanie dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 24 kwietnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W miesiącu maju 2021 r. Wnioskodawca wspólnie z małżonką podjął zgodną decyzję o rozwodzie, po której 14 maja 2021 r. Wnioskodawca złożył pozew o rozwód.
W czerwcu 2021 r. żona Wnioskodawcy przeprowadziła się do odrębnego mieszkania i od tego czasu Wnioskodawca mieszka sam z 19 letnim synem.
Następnie, wyrokiem z … października 2021 r. Sąd Okręgowy orzekł rozwód małżeństwa Wnioskodawcy, sygn. akt …, bez orzekania o winie. Wyrok uprawomocnił się … października 2021 r. W wyroku Sąd nie powierzył władzy rodzicielskiej nad synem żadnemu z rodziców ze względu na pełnoletniość dziecka. Syn Wnioskodawcy w 2021 r. skończył publiczne liceum ogólnokształcące i rozpoczął naukę w prywatnej szkole wyższej (… w … powołana na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym, wpisana do Rejestru uczelni niepaństwowych pod nr …, decyzją nr …, obecnie nr … w ewidencji uczelni niepublicznych).
W następstwie powyższego, od początku czerwca 2021 r. Wnioskodawca mieszka tylko z synem i jest rodzicem, który w sposób samotny, samodzielny i niezależny wychowuje go. Na Wnioskodawcy ciąży zdecydowana większość obowiązków rodzicielskich, co w praktyce przekłada się na zapewnienie bezpiecznego domu, opieki medycznej oraz edukacji. W razie choroby, syn zostaje w domu i Wnioskodawca sam się nim opiekuje oraz o niego troszczy, żeby wrócił do zdrowia. Wszelkie koszty utrzymania, wychowania oraz te związane ze studiami na prywatnej uczelni Wnioskodawca ponosi sam. Zaspakaja On nie tylko potrzeby materialne syna, ale również psychiczne i emocjonalne.
Od czasu separacji w czerwcu 2021 r. syn spotykał się z matką średnio raz w tygodniu, na kilka godzin.
W całym roku podatkowym 2021 Wnioskodawca był zatrudniony na umowę o pracę i rozliczał się według zasad ogólnych, tj. zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387). Syn Wnioskodawcy w całym roku 2021 nie osiągał żadnych dochodów.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazuje, że:
-syn urodził się … lutego 2002 r.;
-przed orzeczeniem rozwodowym w stosunku do Wnioskodawcy i Jego żony Sąd nie orzekł separacji;
-po orzeczeniu przez Sąd rozwodu w 2021 r. to wyłącznie Wnioskodawca samotnie i bez udziału matki dziecka wychowywał i sprawował opiekę nad synem. Kontakty z matką były sporadyczne, w postaci wizyt u niej w mieszkaniu, nie częściej niż raz w tygodniu na kilka godzin;
-Sąd nie zobowiązał byłej żony Wnioskodawcy do płacenia alimentów na syna;
-po orzeczeniu rozwodu w 2021 r. syn pozostawał na utrzymaniu Wnioskodawcy, ale nie ma to związku z wykonywaniem przeze Niego obowiązku alimentacyjnego;
-nad synem nie ciąży obowiązek alimentacyjny. Wnioskodawca także nie partycypował w kosztach utrzymania syna w związku z obowiązkiem alimentacyjnym;
-syn nie był utrzymywany przez byłą żonę Wnioskodawcy i nie wykonywała ona obowiązku alimentacyjnego;
-była żona Wnioskodawcy nie partycypowała w kosztach utrzymania syna w związku z ciążącym na niej obowiązkiem alimentacyjnym;
-matka dziecka nie spełniała obowiązków i świadczeń w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego;
-stan cywilny Wnioskodawcy po orzeczeniu rozwodu nie uległ zmianie;
-po orzeczeniu rozwodu Wnioskodawca nie zawarł z byłą żoną porozumienia dotyczącego sposobu korzystania z ulgi na dziecko przez każdego z rodziców w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ - Jego zdaniem - taka ulga im nie przysługuje ze względu na wiek dziecka (nie jest małoletnie);
-Wnioskodawca ma z byłą żoną drugiego syna urodzonego … listopada 1995 r., który zamieszkuje i utrzymuje się samodzielnie;
-Wnioskodawca uzyskał w 2021 r. dochód w wysokości 3XX XXX zł XX gr;
-w 2021 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej;
-w roku podatkowym 2021, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Wnioskodawcy i Jego syna nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
-w 2021 r. syn Wnioskodawcy nie otrzymywał zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
Pytanie
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca może skorzystać z rozliczenia dochodów osiągniętych w 2021 r. jako rodzic samotnie wychowujący dziecko na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, może On rozliczyć się za rok podatkowy 2021 jako osoba samotnie wychowująca dziecko ze względu na to, że:
-od początku czerwca 2021 r. Wnioskodawca samotnie wychowywał dziecko po separacji z żoną oraz od … października 2021 r. jest On także rozwodnikiem. W tym czasie Wnioskodawca samotnie utrzymywał syna, zabezpieczał jego potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne, jak również troszczył się o jego rozwój fizyczny i psychiczny, a także opiekował się w przypadku choroby. Syn spotykał się z matką średnio raz w tygodniu, na kilka godzin. Poza tym czasem zdecydowana większość opieki spoczywała na Wnioskodawcy;
-w roku 2021 Wnioskodawca uzyskał dochody opodatkowane wg skali podatkowej;
-w roku 2021 do Wnioskodawcy ani do Jego syna nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy o podatku tonażowym albo ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
-syn Wnioskodawcy nie ukończył 25 roku życia i w 2021 r. uczył się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie oraz w roku podatkowym nie uzyskał dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.), od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej
- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
Stosownie do art. 6 ust. 8 ww. ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W myśl natomiast art. 6 ust. 9 ww. ustawy, zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
-posiadania statusu osoby samotnie wychowującej dziecko,
-wychowywania samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecka),
-nieuzyskiwania przez rodzica i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,
-nieuzyskiwania przez pełnoletnie dzieci (dziecko) dochodów powyżej 3 089 zł (z wyjątkiem przewidzianych ustawą).
Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przepisu zmienionym przez art. 1 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Zgodnie z art. 70 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, w przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.
Przepis art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym określonym w tym przepisie jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Jak wynika z powyższego, ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od spełnienia m.in. warunku samotnego wychowywania w roku podatkowym dzieci (dziecka) wymienionych w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od … października 2021 r. jest rozwodnikiem (wyrok uprawomocnił się … października 2021 r.). W wyroku rozwodowym Sąd nie powierzył władzy rodzicielskiej nad synem żadnemu z rodziców ze względu na pełnoletniość dziecka. Syn Wnioskodawcy w 2021 r. skończył publiczne liceum ogólnokształcące i rozpoczął naukę w prywatnej szkole wyższej. Od początku czerwca 2021 r. Wnioskodawca mieszka tylko z synem i jest rodzicem, który w sposób samotny, samodzielny i niezależny wychowuje go. Na Wnioskodawcy ciąży zdecydowana większość obowiązków rodzicielskich, co w praktyce przekłada się na zapewnienie bezpiecznego domu, opieki medycznej oraz edukacji. W razie choroby syn zostaje w domu i Wnioskodawca sam się nim opiekuje oraz o niego troszczy, żeby wrócił do zdrowia. Wszelkie koszty utrzymania, wychowania oraz te związane ze studiami na prywatnej uczelni Wnioskodawca ponosi sam. Zaspakaja On nie tylko potrzeby materialne syna, ale również psychiczne i emocjonalne. Od czasu wyprowadzenia się matki dziecka z domu, tj. od czerwca 2021 r., syn sporadycznie spotykał się z matką u niej w mieszkaniu, nie częściej niż raz w tygodniu, na kilka godzin. Sąd nie zobowiązał byłej żony Wnioskodawcy do płacenia alimentów na syna. Była żona Wnioskodawcy nie partycypowała w kosztach utrzymania syna w związku z ciążącym na niej obowiązkiem alimentacyjnym. W całym roku podatkowym 2021 Wnioskodawca był zatrudniony na umowę o pracę i rozliczał się według zasad ogólnych. Syn Wnioskodawcy w całym roku 2021 nie osiągał żadnych dochodów. W roku podatkowym 2021 w stosunku do Wnioskodawcy i Jego syna nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. W 2021 r. syn Wnioskodawcy nie otrzymywał zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
W tym miejscu należy podkreślić, że – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – wszelkie preferencje podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Wskazać również należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym przewidzianej w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Niezbędną przesłanką w przedmiotowej sprawie jest, jak już wcześniej zaznaczono, aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dziecko. Podkreślić należy, że wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Z istoty pojęcia „osoba samotnie wychowująca dzieci” należy wyprowadzić taki stan, w którym nie wystąpi konkurencja wspomnianych w analizowanym przepisie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób.
Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca jest osobą samotnie wychowującą dziecko, posiada On bowiem wskazany w przepisie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określony stan cywilny, tj. jest rozwodnikiem i wyłącznie faktycznie i samotnie (bez udziału drugiej osoby) wychowuje pełnoletniego, uczącego się syna. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do rozliczenia się za rok podatkowy 2021 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, określony w ww. art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Pana – jednego z rodziców, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla matki dziecka.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
