Zwolnienie od podatku otrzymanej dotacji na wynagrodzenie dyrektora przedszkola. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.554.2022.2.AG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.554.2022.2.AG

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku otrzymanej dotacji na wynagrodzenie dyrektora przedszkola.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 6 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 września 2022 r. (wpływ 28 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w ramach wpisu do CEIDG. Działalność gospodarcza polega na prowadzeniu przedszkola niepublicznego, na którego prowadzenie Wnioskodawca otrzymuje dotację z Urzędu Miasta, w wysokości i na zasadach ustalonych przez burmistrza miasta (…). Dotacje, które Wnioskodawca otrzymuje, ma obowiązek wykorzystać na bieżące wydatki przedszkola, określone w przepisach ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, są to m.in. wynagrodzenia nauczycieli, zakup wyposażenia, koszty najmu i utrzymania pomieszczeń dla przedszkola.

Oprócz dotacji, działalność przedszkola jest finansowana z wpłat czesnego przez rodziców dzieci. Ewidencja działalności gospodarczych jest prowadzona w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (przez biuro rachunkowe). Wydatki sfinansowane z dotacji udzielonej z budżetów samorządów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (nie mają wpływu na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku). Tylko przychody z tytułu wpłat czesnego oraz wydatki i koszty, które zostały sfinansowane ze środków własnych, są podstawą do ustalenia należnego podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonego przedszkola Wnioskodawca zatrudnia pracowników, czyli nauczycieli oraz personel pomocniczy.

Wnioskodawca zatrudnia na stanowisku dyrektora przedszkola w ramach umowy o pracę swoją żonę, której wynagrodzenie jest rozliczane na liście płac. Dla potrzeb rozliczania składek ZUS żona Wnioskodawcy ma status osoby współpracującej z osobą prowadzącą działalność gospodarczą (…).

Z żoną Wnioskodawca nie ma rozdzielności majątkowej (łączy ich ustrój ustawowej małżeńskiej wspólności majątkowej).

Wynagrodzenie dla żony Wnioskodawcy, będącej dyrektorem przedszkola, jest wypłacane z dwóch źródeł: częściowo z dotacji gminy, a częściowo z konta firmowego (środki własne).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że dotacja, którą otrzymuje, jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymuje ją z budżetu Państwa za pośrednictwem Urzędu Miasta (…).

Pytania

Czy wynagrodzenie osoby współpracującej z osobą prowadzącą działalność gospodarczą (przedszkole niepubliczne), która jest żoną Wnioskodawcy i pełni funkcję dyrektora przedszkola i której wynagrodzenie jest częściowo sfinansowane z dotacji udzielonej na cele związane z prowadzeniem przedszkola, powinno stanowić przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę? Czy powinno zostać wykazane jako przychód w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako pozostały przychód (kolumna nr 8 PKPiR)?

Wnioskodawcę interesuje jego obowiązek, jako podatnika, w związku z otrzymaniem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dotacji na pokrycie wynagrodzenia żony, która pełni funkcję dyrektora przedszkola.

Pytania zostały ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane żonie Wnioskodawcy, jako pracownikowi na stanowisku dyrektora przedszkola, a finansowane z dotacji, nie stanowi przychodu w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

·dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

·ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki finansowe pochodzące z dotacji i przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora przedszkola niepublicznego co do zasady stanowią przychód z działalności gospodarczej.

Zauważamy przy tym, że z art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) wynika, że:

Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Taką odrębną ustawą jest ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.), która szczegółowo reguluje kwestie dofinansowania przedszkoli niepublicznych w formie dotacji z budżetu gminy lub powiatu.

Przy czym na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zwolnienie wynikające z tej regulacji dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

·jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz

·pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Łączne spełnienie tych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą – przedszkole niepubliczne. Na prowadzenie tego przedszkola otrzymuje Pan dotację. Dotacja ta jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i otrzymuje ją Pan z budżetu państwa za pośrednictwem Urzędu Miasta (…). Jak Pan wskazał, zatrudnia Pan, w ramach umowy o pracę, na stanowisku dyrektora przedszkola swoją żonę. Wynagrodzenie dla Pana żony jest wypłacane z dwóch źródeł: częściowo z dotacji gminy, a częściowo z konta firmowego (środki własne).

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy stwierdzamy, że otrzymana przez Pana dotacja – w części przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektora przedszkola niepublicznego (Pana żony) – stanowi przychód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, co wynika z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednak dotacja ta w tej części korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazana dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Co więcej, w opisanej sprawie brak jest przesłanek do zastosowania wyłączenia zawartego w art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na fakt, że nie zachodzi tożsamość pomiędzy osobą prowadzącą przedszkole a jej dyrektorem.

Nie można zatem zgodzić się z Pana stanowiskiem, że dotacja na pokrycie wynagrodzenia Pana żony – pracownika na stanowisku dyrektora przedszkola – nie stanowi przychodu. Dotacja w tej części stanowi bowiem dla Pana przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, jednak korzysta on ze zwolnienia z opodatkowania.

Reasumując – otrzymana przez Pana dotacja – w części przeznaczonej na pokrycie wynagrodzenia osoby z Panem współpracującej, tj. Pana żony pełniącej funkcję dyrektora niepublicznego przedszkola – stanowi przychód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Jednak przychód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).