Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w sytuacji zmiany sposobu użytkowania budynku z gospodarczego na mieszkalny. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.841.2021.2.KP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2.02.2022, sygn. 0115-KDIT3.4011.841.2021.2.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w sytuacji zmiany sposobu użytkowania budynku z gospodarczego na mieszkalny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej wydatku na zakup i montaż instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej, poniesionego z Pani środków własnych, niepokrytego z dofinansowania w formie dotacji, nieprawidłowe  w części dotyczącej wydatku na zakup i montaż instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w części, która została pokryta z dofinansowania w formie dotacji.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2021 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 stycznia 2022 r. (data wpływu 10 stycznia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie aktu notarialnego - umowy darowizny sporządzonej w dniu 20 lutego 2009 r. przed notariuszem … (Rep. A nr …) nabyła Pani od swoich rodziców prawo własności nieruchomości położonej w miejscowości A., gmina B., powiat …, tj. działkę nr … obszaru 878 m.kw. Zgodnie z oświadczeniem zawartym  w umowie, działka ta „zabudowana jest budynkiem garażu i posiada dostęp do drogi publicznej”.
Pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (…) Starostwo Powiatowe  w P. zawiadomiło o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego i wydania pozwolenia na wykonywanie robót budowlanych i zmianę sposobu użytkowania budynku gospodarczego na budynek mieszkalny jednorodzinny w msc. A. gm. B. dz. nr ….
Decyzją z dnia 18 grudnia 2009 r. nr … o zatwierdzeniu zamiennego projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę (…) Starosta G. m.in. zatwierdził zamienny projekt budowlany i udzielił Pani pozwolenia na zmiany w pierwotnym projekcie budowlanym dot. budowy budynku gospodarczego typ. „WB-3311/73/2” w msc. A. gm. B. (dz. nr …) zgodnie z załączoną dokumentacją techniczną dot. przebudowy budynku gospodarczego i zmiany sposobu użytkowania budynku gospodarczego na mieszkalny.
Na podstawie powyższej decyzji rozpoczęła Pani roboty budowlane związane z przebudową  i zmianą sposobu użytkowania budynku na mieszkalny. Zgodnie z wpisem w Dzienniku budowy Tom I nr … z dnia 12 czerwca 2019 r. dokonanym przez - Kierownika Budowy: „Zakończono całość robót budowlano-instalacyjnych. Obecnie trwają czynności przy kompletowaniu dokumentów w celu zgłoszenia do użytkowania budynku”. Taki stan jest do dnia składania niniejszego wniosku o interpretację.
Wójt Gminy B. w decyzjach w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości zarówno za rok 2019 (decyzja nr … z dnia 1 lutego 2019 r.), jak i za rok 2020 (decyzja nr … z dnia  3 lutego 2020 r.) kwalifikuje powyższy budynek jako budynek mieszkalny i nalicza podatek według stawki właściwej dla budynku mieszkalnego.
W roku 2019 poniosła Pani wydatki termomodernizacyjne w powyższym budynku w postaci instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w łącznej kwocie 36 090,28 zł. Wydatki te wykazała Pani w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym PIT- 37 za lata 2019 i 2020.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

‒  W roku, w którym poniosła Pani wskazane we wniosku wydatki uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej.

‒  Poniesione wydatki są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu wskazanego przepisu (art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554, ze zm.) - ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej do budynku mieszkalnego, a także częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne.

‒  Związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polegał na wskazanym wyżej ulepszeniu, a konkretnie na wymianie pieca „kopciucha” na pompę ciepła i na montażu instalacji fotowoltaicznej.

‒  Wydatki, które poniosła Pani w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego znajdują się w załączniku do wskazanego w wezwaniu rozporządzenia.

‒  W związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym poniosła Pani wydatki konkretnie na wymianę pieca „kopciucha” na pompę ciepła i na montaż instalacji fotowoltaicznej. Łączna kwota wydatku to 36 090,28 zł.

‒  Budynek garażu został wybudowany w 1995 r.

‒  Roboty budowlane związane z przebudową budynku garażu miały miejsce już na budynku wybudowanym.

‒  Prace budowlane polegały na wymianie pokrycia dachu oraz nadproży okien i drzwi, wykonaniu nowego przyłącza elektrycznego i instalacji elektrycznej, przebudowaniu centralnego ogrzewania na podłogowe. Powierzchnia użytkowa, kubatura, wysokość budynku i poszczególnych ścian pozostała bez zmian.

‒  Roboty budowlane zostały rozpoczęte w 2010 r.

‒  Na dzień składania zeznania podatkowego za lata 2019 i 2020 budynek był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu wskazanego przepisu - art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

‒  Poniesione przez Panią wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne były dofinansowane ze środków narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

‒  Poza powyższym dofinansowaniem, żadne ze zdarzeń wymienionych w tym pytaniu nie wystąpiło, ani nie wystąpi (tj. zwrócone w jakiejkolwiek formie, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględnione w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

‒  Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone w ciągu 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

‒  Wydatki, które Pani poniosła zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

‒  Faktury zostały wystawione na Pani imię i nazwisko.

‒  Zakupione urządzenia zostały nabyte wraz z montażem i uruchomieniem. Faktury dokumentują wydatki opisane w punkcie 3) powyżej.

‒  Są gromadzone w tym celu dokumenty, tj. zgłoszenia zakończenia wszystkich prac do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, jednak zgłoszenie nie zostało złożone.

‒  Nie została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego.

‒  Zeznanie roczne za 2019 r. zostało złożone w dniu 21 stycznia 2020 r., a za 2020 r.  w dniu 25 stycznia 2021 r.

Pytanie

Czy w powyższym stanie faktycznym mogła Pani skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, tj. prawa odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w roku podatkowym związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w opisanym budynku, zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie w powyższym stanie faktycznym mogła Pani skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, tj. prawa odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w roku podatkowym związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w opisanym budynku, zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone  w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Uważa Pani, że spełnia warunki skorzystania z powyższej ulgi podatkowej, w szczególności  w opisanym stanie faktycznym nie powinno być kwestionowane, że jest Pani właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Jak bowiem wynika z cytowanego wpisu  w Dzienniku budowy zakończono całość robót budowlano-instalacyjnych. Zatem zakończona została przebudowa budynku i nastąpiła zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego na mieszkalny. Potwierdzają to też decyzje w sprawie podatku od nieruchomości, w których właściwy organ podatkowy również kwalifikuje opisany budynek jako budynek mieszkalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej wydatku na zakup i montaż instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej, poniesionego z Pani środków własnych, niepokrytego z dofinansowania w formie dotacji, nieprawidłowe w części dotyczącej wydatku na zakup i montaż instalacji pompy ciepła  i instalacji fotowoltaicznej w części, która została pokryta z dofinansowania w formie dotacji.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
 

Zgodnie z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedsięwzięcie termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy  z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. z 2018 r. poz. 966 oraz z 2019 r. poz. 51).

W myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)  ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)  ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej  w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)  wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)  całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1.  materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2.  węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3.  kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą  i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4.  kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą  i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5.  zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6.  kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100);

7.  przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8.  materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9.  materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10.  materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11.  pompa ciepła wraz z osprzętem;

12.  kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13.  ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14.  stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15.  materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz  z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1.  wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2.  wykonanie analizy termograficznej budynku;

3.  wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4.  wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5.  docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6.  wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7.  wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8.  montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9.  montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10.  montaż pompy ciepła;

11.  montaż kolektora słonecznego;

12.  montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13.  montaż instalacji fotowoltaicznej;

14.  uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15.  regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16.  demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych  z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów  i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.  sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska  i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.  zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika  w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł  w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych  w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji  i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

‒  sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

‒  zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika  w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się  w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz  z osprzętem, a w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła. Z kolei w części 1  w punkcie 13 zostało wskazane „ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem”. Zatem w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na nabycie ogniwa fotowoltaicznego wraz z osprzętem, a także montaż instalacji fotowoltaicznej.

Dla celów zastosowania ulgi termomodernizacyjnej wymagane jest, by najpóźniej na dzień dokonania odliczenia (rozumianego jako dzień złożenia zeznania lub jego korekty) dany podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek wynikających z art. 26h ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r. poz. 1186).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Stosownie do art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę,  a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Natomiast jeżeli w ustawie jest mowa o przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie

robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego (art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane).

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności:

1.  (uchylony);

2.  podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń ;

3.  podjęcie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zaliczanej do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Stosownie do art. 71 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno budowlanej. W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, należy dokonać przed dokonaniem zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Zmiana sposobu użytkowania może nastąpić, jeżeli w terminie 30 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia, organ administracji architektoniczno budowlanej, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia (art. 71 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).

Jeżeli natomiast zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga wykonania robót budowlanych:

‒  objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę – rozstrzygnięcie w sprawie zmiany sposobu użytkowania następuje w decyzji o pozwoleniu na budowę;

‒  objętych obowiązkiem zgłoszenia – do zgłoszenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 30 ust. 2-3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagane jest pozwolenie na budowę albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i 19a, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Przepis art. 30 ust. 6a stosuje się.

Natomiast treść art. 55 ww. ustawy Prawo budowlane, określa wyjątkowe przypadki, gdy zakończenie budowy następuje wtedy, gdy inwestor uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Zgodnie z brzmieniem, art. 54 i art. 55 ustawy Prawo budowlane odnoszą się wyłącznie do zamierzeń polegających na budowie obiektu budowlanego. Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 6 ww. ustawy, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego  w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę i nadbudowę obiektu budowlanego. Przebudowa i remont nie mieszczą się w pojęciu „budowa”.

Przebudowa nie spełnia przesłanek określonych w wyżej powołanych artykułach, gdyż przede wszystkim wykonanie przebudowy nie polega na wzniesieniu obiektu budowlanego, tylko jak wynika z definicji tego pojęcia oznacza wykonywanie robót budowlanych  w istniejącym obiekcie, czyli takim, który jest już użytkowany. Tym samym, obowiązek zawiadomienia o zakończeniu budowy nie może dotyczyć przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego istniejącego nawet wtedy, gdy wymagało to uzyskania ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę.

W konsekwencji przepisy art. 54-55 ww. ustawy nie dotyczą przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, który został wyremontowany lub przebudowany, nawet wówczas, gdy przedsięwzięcie wymagało pozwolenia na budowę. Wynika to z faktu, że przebudowa lub remont może mieć miejsce jedynie w istniejącym i oddanym do użytkowania obiekcie  (a zatem wówczas, gdy już formalnie zakończono proces inwestycyjno-budowlany, co nastąpiło w dacie oddania obiektu budowlanego do użytkowania) i nie istnieje potrzeba ponownego dokonywania tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że nabyła Pani 20 lutego 2009 r. nieruchomość zabudowaną budynkiem garażu. Decyzją z dnia 18 grudnia 2009 r.  o zatwierdzeniu zamiennego projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę Starosta G. m.in. zatwierdził zamienny projekt budowlany i udzielił Pani pozwolenia na zmiany w pierwotnym projekcie budowlanym dot. budowy budynku gospodarczego typ. „WB-3311/73/2” zgodnie z załączoną dokumentacją techniczną dot. przebudowy budynku gospodarczego i zmiany sposobu użytkowania budynku gospodarczego na mieszkalny.  W wyniku przebudowy budynku gospodarczego na budynek mieszkalny powierzchnia użytkowa, kubatura, wysokość budynku i poszczególnych ścian pozostała bez zmian. W roku 2019 poniosła Pani wydatki termomodernizacyjne w powyższym budynku w postaci instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej. Wydatki te wykazała Pani w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym PIT- 37 za lata 2019 i 2020. Nie dokonała Pani zgłoszenia zakończenia wszystkich prac do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Na dzień składania zeznania podatkowego za lata 2019 i 2020 budynek był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Poniesione wydatki są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu wskazanego przepisu (art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554, ze zm.) - ulepszenie,  w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej do budynku mieszkalnego, a także częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne. W roku, w którym poniosła Pani wskazane we wniosku wydatki uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone w ciągu 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki, które Pani poniosła zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Faktury zostały wystawione na Pani imię i nazwisko. Poniesione przez Panią wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne były dofinansowane ze środków narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przedstawionym opisie zdarzenia, na moment dokonywania odliczenia przebudowa budynku została zakończona a budynek ten ma status budynku mieszkalnego, a nie budynku mieszkalnego w budowie.

Dokonując analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu zdarzenia stwierdzić należy, że omawiany budynek mieszkalny jednorodzinny pomimo, iż nie złożono zgłoszenia zakończenia wszystkich prac do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz nie została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego spełnia definicję zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, miała Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2019 oraz 2020 r., poniesione  i udokumentowane wydatki na zakup i montaż instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym, którego jest właścicielem, jednakże odliczenie to przysługuje Pani w części, w której poniosła z własnego majątku ciężar ekonomiczny tego przedsięwzięcia, a więc w części, która nie została dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Część wydatków na zakup i montaż instalacji pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej, która została dofinasowana nie mogła zostać rozliczona w ramach omawianej ulgi.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), składający wniosek  o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym,  w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

‒  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).