Możliwość odliczenia straty przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.469.2022.1.RK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.469.2022.1.RK

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia straty przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości uwzględnienia straty, w tym strat z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, osoba fizyczna, niebędąca polskim rezydentem podatkowym, uczestniczy jako wspólnik będący komandytariuszem w kilku spółkach komandytowych, które są od 1 stycznia lub 1 maja 2021 r., są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca od bieżącego roku prowadzi także działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach podatku liniowego.

Wnioskodawca uzyskuje także przychody z umowy o pracę.

Wnioskodawca wskazuje, że w 2021 r. jako komandytariusz spółek komandytowych, które uzyskały status podatnika CIT od 1 maja 2021 r., przez okres od 1 stycznia do 30 kwietnia, jako wspólnik tych spółek, osiągał przychody/koszty kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej z udziału w spółkach transparentnych podatkowo (do 30 kwietnia).

Wnioskodawca będąc wspólnikiem spółek komandytowych, do momentu zmiany ich statusu podatkowego, w łącznym wyniku poniósł straty z działalności, co dotyczy okresu przed 1 stycznia 2021 (dla spółek komandytowych, które uzyskały od tego dnia status podatkowy) lub do 30 kwietnia 2021 (dla spółek, które uzyskały status od tego momentu). Oznacza to, że Wnioskodawca posiada nierozliczone straty, które jako podatnikowi z udziału w spółkach osobowych były jemu przypisane w spółkach komandytowych przed zmianą ich statusu podatkowego.

Po zmianie statusu podatkowego spółek komandytowych - na moment sporządzania niniejszego wniosku wszystkie spółki komandytowe, w których Wnioskodawca jest komandytariuszem mają status podatnika CIT - Wnioskodawca nie osiąga już przychodów kwalifikowanych jako przychody z działalności gospodarczej z udziału w spółkach osobowych - te źródło przychodu poprzez udział w spółkach komandytowych u Wnioskodawcy odpadło.

Obecnie źródłem przychodu Wnioskodawcy jest prowadzona przez niego działalność gospodarcza opodatkowana na zasadzie liniowego PIT oraz przychody ze stosunku pracy.

Wnioskodawca w 2021 r., osiągnął dochody, które przekroczyły 1 000 000 ml. zł, m.in. poprzez udział w spółkach komandytowych, w których od 1 stycznia do 30 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca posiadał jeszcze status podatnika, a zatem osiągnął dochody ze źródła działalność gospodarcza opodatkowana u Wnioskodawcy podatkiem liniowym.

W kolejnych latach Wnioskodawca może również osiągać dochody przekraczające 1 000 000 zł przede wszystkim z prowadzonej obecnie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Jak podkreślił powyżej Wnioskodawca, posiada on straty z lat ubiegłych poniesione ze źródła działalność gospodarcza, które nie zostały rozliczone.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zasad określania tzw. daniny solidarnościowej, a w szczególności obliczania podstawy opodatkowania i możliwości uwzględnienia strat poniesionych ze źródła działalność gospodarcza, które Wnioskodawca posiada jako straty z lat ubiegłych, lub możliwości rozliczenia straty bieżącej, jeżeli Wnioskodawca poniesie ją z prowadzonej obecnie działalności.

Wnioskodawca podkreśla, że w jego przypadku tytułem dla daniny solidarnościowej są (w 2021 r) oraz będą w dalszych latach dochody osiągane z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadzie liniowej oraz przychody ze stosunku pracy, przy czym głównym źródłem tej daniny będzie działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy przy obliczaniu daniny solidarnościowej, Wnioskodawca obliczając jej podstawę w części w jakiej stanowi dochód z działalności gospodarczej może uwzględnić i odliczyć od tej jej części podstawy, która stanowi dochód z działalności Wnioskodawcy straty, w tym straty z lat ubiegłych poniesione przez Wnioskodawcę ze źródła z działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy przy obliczaniu daniny solidarnościowej w części w jakiej obliczana jest od przychodów z działalności gospodarczej Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do uwzględnienia w jej podstawie poniesionych strat z działalności gospodarczej - także tych poniesionych przez Wnioskodawcę w latach ubiegłych.

Zgodnie z art. 30h ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2021 poz. 1128): Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej określa ust 2. powołanego przepisu: Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

-odliczone od tych dochodów.

Brzmienie powołanych przepisów, a zwłaszcza ust. 2 wskazuje, że podstawą daniny solidarnościowej jest suma dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach m.in. wskazanych w art. 30c ustawy o PIT (opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadzie podatku liniowego) a także art. 27 ust 1 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, kluczowe w treści art. 30h ust. 2 ustawy o PIT jest odniesienie do zasad opodatkowania wskazanych w przepisach, do których odwołuje się powołany przepis. Zatem w ocenie Wnioskodawcy, ustalenie daniny solidarnościowej poza odniesieniem do dochodu ze źródeł wskazanych w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, odnosi się także do zasad opodatkowania tych źródeł, na których zgodnie z treścią tego przepisu opiera się także określenie podstawy opodatkowania daniny solidarnościowej. Wykładnia literalna powołanego przepisu, w ocenie Wnioskodawcy wskazuje, że wolą ustawodawcy nie było tylko wskazanie rodzaju dochodów składających się na daninę solidarnościową, ale właśnie odniesienie do zasad opodatkowania, które konstytuują powołane przepisy w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy odwołanie w powołanym przepisie do zasad opodatkowania, wskazuje, że wolą ustawodawcy było uniemożliwienie kompensowania strat poniesionych w ramach jednego źródła z przychodami (dochodami) z innego źródła w ramach obliczania daniny solidarnościowej, co również przejawia się w odwołaniu do tych zasad opodatkowania. Świadczy o tym w ocenie Wnioskodawcy ujęcie w podstawie tej daniny „sumy dochodów” ze wskazanych w tym przepisie źródeł, a zatem także do zasad określania podstawy opodatkowania w tych źródłach przychodów oraz odniesienie do zasad wykazywania tych źródeł i ewentualnych odliczeń wynikających z ustawy o PIT. Należy jednak zwrócić uwagę, że ustawodawca nie wyłącza w powołanych przepisach możliwości odliczeń m.in. strat, o ile zgodnie z zasadami odnoszonymi do skonkretyzowanego źródła, do których ustalania odnoszą się przepisy o daninie solidarnościowej, przysługuje uwzględnienie w podstawie odliczenia poniesionych strat.

I tak, zgodnie z art. 30c ust 1 ustawy o PIT: Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Przepis ten przewiduje możliwość wyboru przez osobę fizyczną, opodatkowania działalności gospodarczej 19% liniowym podatkiem PIT. Podstawą obliczenia podatku na wskazanych zasadach, jest zgodnie z ust 2 powołanego przepisu: Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Jak wynika z podkreślonego przez Wnioskodawcę fragmentu przepisu art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, podstawą obliczenia podatku jest dochód ustalony na podstawie art. 9 ust. 2 z uwzględnieniem ust. 3 tego przepisu.

Zgodnie z ust. 2 art. 9 ustawy PIT: Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jak wynika z powołanych przepisów art. 30h ust. 2 w zw. z art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, w ocenie Wnioskodawcy, ustawodawca odsyłając przy określeniu podstawy opodatkowania daniną solidarnościową nakazuje nie tylko odniesienie do podstawy opodatkowania określonej zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, ale co w ocenie Wnioskodawcy najistotniejsze, ustawodawca nakazuje odnoszenie ustalania tej podstawy do zasad opodatkowania we wskazanym przepisie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz.U. z 2020 r. poz.1787 ze zm.):

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej podlegającej zapłacie w terminie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się dochody uzyskane od dnia 1 stycznia 2019 r. i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy zmienianej w art. 21, wykazywane w:

1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 21,

2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 21,

− których termin złożenia upływa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r.

W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Według art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

-odliczone od tych dochodów.

Stosownie do treści art. 30h ust. 3 ww. ustawy:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1.rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2.zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

- których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30h ust. 5 ww. ustawy:

Deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.

Stosownie do treści art. 30h ust. 6 cytowanej ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w formie dokumentu elektronicznego, wzór deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej.

W myśl art. 30i ust. 1 powołanej ustawy:

Do daniny solidarnościowej stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej.

Zgodnie zaś z art. 30i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Uprawnienia organu podatkowego przysługują naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych, a w przypadku:

1)gdy jest to uzasadnione ochroną informacji niejawnych i wymogami bezpieczeństwa państwa – organowi wymienionemu w art. 13a Ordynacji podatkowej;

2)spraw, o których mowa w art. 119g § 1 Ordynacji podatkowej – Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

1.w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),

2.art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

3.art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz

4.art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

- pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

Z powołanych regulacji jednoznacznie wynika, że podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu wyłącznie o kwoty odliczone od tych dochodów, wymienione w art. 30h ust. 2.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach podatku liniowego. Ponadto osiąga Pan przychód również z umowy o pracę. Będąc wspólnikiem spółek komandytowych, do momentu zmiany ich statusu podatkowego, w łącznym wyniku poniósł Pan straty z działalności, co dotyczy okresu przed 1 stycznia 2021 r. (dla spółek komandytowych, które uzyskały od tego dnia status podatkowy) lub do 30 kwietnia 2021 r. (dla spółek, które uzyskały status od tego momentu). Oznacza to, że posiada Pan nierozliczone straty, które jako podatnikowi z udziału w spółkach osobowych były Panu przypisane w spółkach komandytowych przed zmianą ich statusu podatkowego. W kolejnych latach może Pan również osiągać dochody przekraczające 1 000 000 zł przede wszystkim z prowadzonej obecnie przez Pana działalności gospodarczej.

Przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej od sumy dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową podlegają odliczeniu wyłącznie składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to wprost z brzmienia art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się straty z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż nie została ona wymieniona w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, nie może Pan uwzględnić i odliczyć straty z tytułu działalności gospodarczej, w tym strat poniesionych przed 1 stycznia 2021 r. w spółkach osobowych, na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, stanowią przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i stanowią autonomiczne regulacje odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Istotne jest przy tym, że art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji dochodu, tylko wskazuje podstawę obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1. Jednym z elementów tej podstawy jest dochód wyliczony w sposób określony w tym przepisie – dla potrzeb określenia podstawy obliczenia podatku. Natomiast definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 ustawy omawianej ustawy podatkowej:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W przepisie tym nie ma wyłączenia art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego dochodem wskazanym w tym przepisie jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. I tak wyliczony dochód podatnik pomniejsza jedynie o kwoty wprost wskazane w dalszej części art. 30h ust. 2, tj.: kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a i kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 – odliczone od tych dochodów.

Takie rozumienie art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych potwierdza również sposób wykazywania informacji w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1). Poz. 18 (wer. 1) tej deklaracji została opisana jako: Łączne dochody. Należy wpisać sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c i art. 30f ustawy. Co oznacza (zgodnie z art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), że należy zsumować dochody wykazane w formularzach PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-40A, PIT-CFC. Każdy z tych formularzy zawiera odrębne pole „dochody”. Niniejsze można pomniejszyć wyłącznie o elementy, które przewiduje ta deklaracja. Takie wypełnienie deklaracji DSF-1 jest spójne z brzmieniem art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prawidłowym jego rozumieniu.

Tym samym, przy obliczaniu daniny solidarnościowej w części w jakiej obliczana jest od przychodów z Pana działalności gospodarczej, nie będzie Pan uprawniony do uwzględnienia w jej podstawie poniesionych strat z działalności gospodarczej - także tych poniesionych przez Pana w latach ubiegłych.

Pana stanowisko w zakresie możliwości pomniejszenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej o podatkową stratę, w tym strat z lat ubiegłych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  •  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na  platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).