Skutki podatkowe wniesienia dopłat do spółki cywilnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.687.2022.1.RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.687.2022.1.RR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wniesienia dopłat do spółki cywilnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia dopłat do spółki cywilnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia dopłat do spółki cywilnej. Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)    Zainteresowany będący stroną postępowania: (…)

2)    Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy (Zainteresowani) prowadzą wspólnie działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Zgodnie z postanowieniami łączącej ich umowy spółki cywilnej:

a)każdy ze wspólników-Wnioskodawców, wniósł do spółki wkład o wartości 100 000 zł;

b)udział jednego z Wnioskodawców-wspólników w spółce wynosi 65%; udział drugiego z Wnioskodawców-wspólników wynosi 35%;

c)Wnioskodawcy-wspólnicy uczestniczą w zyskach i stratach spółki w proporcjach wskazanych pod lit. b powyżej;

d)spółka zawiązana została na czas nieoznaczony;

e)każdy Wnioskodawca-wspólnik jest uprawniony i zobowiązany do samodzielnego prowadzenia spraw spółki;

f)każdy Wnioskodawca-wspólnik jest uprawniony do samodzielnego reprezentowania spółki;

g)w razie rozwiązania spółki wspólnicy spieniężają majątek i zaspokajają zobowiązania spółki, zwracają wkłady, a pozostałą nadwyżkę dzielą między siebie proporcjonalnie do udziałów.

Umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień co do zasad wnoszenia przez wspólników nowych wkładów, jak również co do ewentualnych dopłat.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, spółka zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych (tzw. „pełna księgowość”).

Wobec planowanych działań inwestycyjnych, Wnioskodawcy-wspólnicy mają zamiar dofinansować spółkę. W tym celu chcieliby zawrzeć porozumienie/podjąć uchwałę wspólników spółki cywilnej, na podstawie którego/której:

1)zobowiążą się wnieść do spółki dopłaty pieniężne w kwocie 450 000 zł - wspólnik nr 1 posiadający udział 65% w spółce i w kwocie 250 000 zł - wspólnik nr 2 posiadający udział 35% w spółce;

2)dopłaty przeznaczone zostaną na ustalony cel inwestycyjny;

3)dopłaty nie będą stanowiły nowych wkładów do spółki; nie będą miały wpływu na udziały wspólników w spółce, a także na ich prawa/uprawnienia jako wspólników w spółce (udział w zysku/stracie, udział w majątku likwidacyjnym spółki; liczbę głosów itd.);

4)dopłaty będą miały charakter zwrotny; ich zwrot nastąpi po zakończeniu inwestycji (nie wcześniej niż po 1 roku) w oparciu o zgodną uchwałę wspólników;

5)dopłaty będą nieoprocentowane - zostaną zwrócone wspólnikom w tej samej kwocie i formie (pieniężna), w jakiej zostaną wniesione.

Zwrot dopłat nie będzie następował w związku z/przy okazji likwidacji spółki cywilnej, zakończenia jej działalności lub wystąpienia z niej któregokolwiek ze wspólników.

Wnioskodawcy-wspólnicy rozliczają się w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przychodów uzyskiwanych z prowadzonej w ramach spółki cywilnej działalności gospodarczej według zasad podatku liniowego.

Pytania

1.Czy wniesienie dopłat przez każdego ze wspólników skutkować będzie powstaniem po Ich stronie przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.Czy późniejszy zwrot dopłat na rzecz każdego ze wspólników skutkować będzie powstaniem po Ich stronie przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wniesienie dopłat przez każdego ze wspólników-Wnioskodawców nie będzie skutkować powstaniem po Ich stronie przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Późniejszy zwrot dopłat na rzecz każdego ze wspólników nie będzie skutkować powstaniem po Ich stronie przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  (w tym art. 10, art. 14 i art. 17), u podatnika - jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej - nie powstaje przychód (w tym z pozarolniczej działalności gospodarczej czy z kapitałów pieniężnych) z tytułu wniesienia do spółki cywilnej wkładu pieniężnego lub z tytułu wniesienia do niej dopłat (zwrotnych nieoprocentowanych świadczenie pieniężnych).

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 2, pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są środki pieniężne otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce.

Zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną, oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Natomiast art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że ilekroć w ustawie mowa jest o spółce oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium rzeczypospolitej polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej.

Za spółkę niebędącą osobą prawną w rozumieniu ustawy należy zatem uznać m.in. spółkę cywilną.

Mając na uwadze powyższą regulację art. 14 ust. 2 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku „wycofania” przez wspólnika spółki cywilnej części jego wkładu do tej spółki, tj. jego zwrotu na jego rzecz w formie pieniężnej, po jego stronie powstanie przychód, z tym zastrzeżeniem, iż zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu zmniejszenia jego udziału kapitałowego w takiej spółce, w części odpowiadającej uzyskanej przed zmniejszeniem przez wspólnika nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, o których mowa w art. 8, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w tej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, o ile wcześniej nie pomniejszyły przychodu do opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 pkt 16a.

Powyższa regulacja nie odnosi się natomiast do instytucji tzw. „dopłat” przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której odpowiednie zastosowanie do spółek niebędących osobą prawną (w tym spółki cywilnej) dopuszcza zarówno doktryna prawa, jak i orzecznictwo.

Przywołać tutaj można wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 8 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 1607/15, w którym stwierdzono: (…) słusznie więc podniesiono, że o ile dopłat w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie można stosować wprost do spółek osobowych, to nie powinna budzić wątpliwości sama możliwość wprowadzenia tego rodzaju dopłat także w takich spółkach (osobowych), w tym w spółce komandytowej. W tym przypadku należy przyjąć, że wymogi prawne wskazane w k.s.h. odnoszące się do dopłat w spółce z o.o. nie dotyczą dopłat realizowanych w spółkach osobowych (w rozumieniu p.c.c.), w tym w spółce komandytowej. Nie obowiązuje zatem wskazane wyżej: bezwzględny wymóg uregulowania dopłat w umowie spółki, jednomyślności w razie późniejszego wprowadzenia do umowy spółki takiej instytucji. Nie dotyczy takich dopłat także bezwzględny wymóg równomiernego (stosunkowego) nakładania dopłat na wspólników w odniesieniu do posiadanych udziałów, w szczególności (...) zasadnie zwrócił uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w odniesieniu do spółek osobowych na zasadę swobody umów, a co za tym idzie możliwość przyjęcia przez wspólników tych spółek (w tym spółki komandytowej) ponoszenia dopłat”.

W wyroku tym przywołano istotę prawną dopłat przejawiającą się tym, iż mogą być one wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi spółki, potrzebą jej dokapitalizowała, koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów i mogą być wykorzystane przez spółkę w każdym celu związanym z jej działalnością uzasadnionym potrzebami spółki, w tym na sfinansowanie bieżących potrzeb, określonych nakładów, czy też pokrycie strat, na uzupełnienie majątku spółki, a także że zwiększają one środki własne spółki nie powiększając udziałów wspólników. Za dopłatę uznać należy czynności dokonane przez wspólników polegającą na zasileniu finansowym spółki o charakterze zwrotnym, które nie jest ani pożyczką, ani wniesieniem lub podwyższeniem wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego. Skutkiem działań wspólników jest bowiem dokapitalizowanie spółki przez przekazanie spółce do dyspozycji dodatkowych środków pieniężnych.

Powyższe stanowisko zostało zaakceptowane przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 marca 2018 r., sygn. akt II FSK 698/16.

Zatem, wniesienie przez wspólników-Wnioskodawców do prowadzonej przez Nich wspólnie spółki cywilnej (spółki niebędącej osobą prawną) - w oparciu o zawarte porozumienie/uchwałę - nieoprocentowanej zwrotnej dopłaty pieniężnej, która nie będzie skutkować zmianą udziału kapitałowego każdego z Nich w tej spółce, jak również nie wpłynie na przysługujące Im w tej spółce uprawnienia, a także późniejsze otrzymanie jej zwrotu w tej samej formie, nie spowoduje dla wspólników-Wnioskodawców, powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zważywszy przy tym, że nie są to zdarzenia prawne, z zaistnieniem których ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże skutek prawny w postaci powstania przychodu podatkowego.

Porządkowo należy podkreślić, iż w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący, iż wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu wspólnikom dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia. Przepis ten bowiem dotyczy wyłącznie spółek w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy (m.in. spółek kapitałowych), nie obejmując swoim zakresem spółek niebędących osobą prawną (w tym spółek cywilnych).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady działania spółek cywilnych regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360). Zgodnie z art. 860 § 1 ww. Kodeksu:

Przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

Wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki własności lub innych praw albo na świadczeniu usług (art. 861 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo jako wspólnicy spółki cywilnej zamierzacie dofinansować Spółkę. W tym celu chcecie zawrzeć porozumienie/podjąć uchwałę wspólników spółki cywilnej, na podstawie którego/której zobowiążecie się wnieść do Spółki dopłaty pieniężne. Dopłaty przeznaczone zostaną na ustalony cel inwestycyjny, nie będą stanowiły nowych wkładów do Spółki i nie będą miały wpływu na Państwa udziały w Spółce, a także na Państwa prawa/uprawnienia jako wspólników w Spółce. Dopłaty będą miały charakter zwrotny; ich zwrot nastąpi po zakończeniu inwestycji i zostaną Państwu zwrócone w tej samej kwocie w jakiej zostaną wniesione.

W myśl art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt  28.

Z kolei, zgodnie z art. 5a pkt 28 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Dochody spółek niebędących osobami prawnymi nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników takiej spółki. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w takiej spółce innej niż wskazana w art. 5a pkt 28 ww. ustawy, tj. niebędącej podatnikiem podatku dochodowego uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Za spółkę niebędącą osobą prawną należy zatem uznać m.in. spółkę cywilną.

W związku z powyższym, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka tylko poszczególni wspólnicy. Zatem na nich, a nie na spółce ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle cytowanych przepisów – uzyskane przez spółkę niebędącą osoba prawną przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników, proporcjonalnie do ich udziałów w spółce. Natomiast dochód osiągnięty z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną stanowić będzie dla jej wspólnika – osoby fizycznej dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl natomiast art. 11 ust. 2a pkt 1 ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców.

Cytowany powyżej art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera ogólną definicję przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast w art. 14 ust. 2 tej ustawy, wymienione zostały jedynie przykładowe zdarzenia, powodujące powstanie tego przychodu. Z powyższego wynika zatem, że przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia lub korzyści majątkowe związane z tą działalnością. Zauważyć przy tym należy, że korzyść ta nie musi skutkować bezpośrednim zwiększeniem aktywów podmiotu gospodarczego. Korzyścią taką może być także przysporzenie związane z otrzymaniem świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „nieodpłatnego świadczenia”. „Świadczenie” jest pojęciem prawa cywilnego, przez które należy rozumieć zachowanie się dłużnika zgodnie z treścią zobowiązania i polegające na zadośćuczynieniu godnemu ochrony interesowi wierzyciela. Może ono polegać na zachowaniu się czynnym, tj. działaniu, lub na zachowaniu się biernym, tj. zaniechaniu, czyli powstrzymaniu się od podjęcia jakiegoś działania (zob. W. Czachórski - „Zobowiązania”, PWN Warszawa 1994, s. 34 i n.).

Zgodnie z art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić (§ 1); świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu (§ 2).

W doktrynie prawa podatkowego i w orzecznictwie przyjmuje się, że pojęcie „nieodpłatne świadczenie” ma szerszy zakres, niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w ww. znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy (por. wyrok NSA z 10 maja 2006 r. sygn. akt II FSK 313/06).

Przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej jest, co do zasady, każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu wspólnikom dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.) zawierają regulację prawną instytucji dopłat jedynie w odniesieniu do spółek kapitałowych. Dopłaty do spółki cywilnej są możliwe na podstawie zasady swobody umów, o której mowa w art. 3531 ustawy Kodeks cywilny.

Należy zatem uznać, że z cywilnoprawnego i podatkowego punktu widzenia wnoszone przez wspólników spółki cywilnej „dopłaty” mogą być uznane albo za wniesienie wkładu do spółki osobowej albo świadczenie o charakterze pożyczkowym. Z pierwszym przypadkiem będziemy mieli do czynienia, gdy „dopłaty” nie będą miały charakteru zwrotnego, z drugim natomiast, gdy uchwała wspólników będzie przewidywać obowiązek ich zwrotu w ustalonym z góry terminie. W przypadku dopłat zwrotnych mogą być one traktowane, jako pożyczka, uregulowana w art. 720-724 ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z powołanymi przepisami, przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. (art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego). W modelu kodeksowym pożyczka przybiera postać umowy nieodpłatnej (określenie wynagrodzenia z tytułu udostępnienia kapitału nie należy do elementów koniecznych tego rodzaju kontraktu), w praktyce najczęściej występuje jednak za wynagrodzeniem w postaci odsetek. W przedmiotowej sprawie „dopłata” będzie miała charakter zwrotny, co zbliża ją definicyjnie do pożyczki w rozumieniu kodeksowym bez wynagrodzenia dla pożyczkodawcy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Zainteresowani, poprzez dopłaty finansować będą działalność spółki cywilnej, proporcjonalnie do określonego w umowie udziału w jej zysku. Biorąc pod uwagę transparentność podatkową spółki cywilnej, taki rodzaj ukształtowania dopłat (pożyczek) udzielanych spółce cywilnej przez Zainteresowanych oznacza, że w części przypadającej na Ich udział w zyskach Spółki będą Oni udostępniali środki finansowe „samym sobie”. Zainteresowani będą czerpali określone korzyści majątkowe z dopłat udzielonych spółce osobowej, z drugiej jednak strony poniosą określone ciężary finansowe (sami udzielą dopłat). Będą to zatem świadczenia ekwiwalentne, a dopłaty będą podlegać zwrotowi. Nie będą posiadały waloru definitywnego przysporzenia majątkowego, co oznacza zarazem, że nie będą one stanowiły przychodu podatkowego.

Zatem, wniesienie dopłat przez Zainteresowanych jako wspólników spółki cywilnej na rzecz tej spółki, jak i późniejszy zwrot dopłat na rzecz Zainteresowanych (proporcjonalnie do Ich udziału w zyskach i podziale majątku Spółki), nie będzie skutkować dla Nich powstaniem przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zważywszy przy tym, że nie jest to zdarzenie prawne, z zaistnieniem którego ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże skutek prawny w postaci powstania przychodu podatkowego.

Mając powyższe na względzie, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Państwa orzeczeń sądowych należy wskazać, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Należy przy tym zauważyć, że wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2018 r., sygn. akt II FSK 698/16 oraz powiązany z nim wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 8 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 1607/15 dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych „zasilenia finansowego spółki”, które nie będzie wniesieniem lub podwyższeniem wkładu, którego wartość spowoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższeniem kapitału zakładowego, pożyczką udzieloną spółce przez wspólnika, dopłatą ani oddaniem przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan (…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).