Czy stanowisko Spółki o zaprzestaniu a tym samym o braku obowiązku składania CIT-8 oraz dokumentów finansowych do stosownego organu jest prawidłowe? - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.85.2023.2.AS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.85.2023.2.AS

Temat interpretacji

Czy stanowisko Spółki o zaprzestaniu a tym samym o braku obowiązku składania CIT-8 oraz dokumentów finansowych do stosownego organu jest prawidłowe?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania przez Państwa corocznie deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2023 r. (wpływ 27 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnot Gruntowych została utworzona na podstawie decyzji Naczelnika Gminy (...) z dnia (...) marca 1984 r. w oparciu o art. 15 Ustawy o Zagospodarowaniu Wspólnot Gruntowych (t. j. Dz. U. Nr 28, poz. 169 z poźn. zmianami - 29 czerwiec 1963 r.). Spółka posiada osobowość prawną, działa na podstawie i w ramach ustanowionego przez ogólne zebranie Członków Wspólnoty statutu. Z tytułu nadanych jej funkcji zarządczych działalność jaką prowadzi w zakresie gospodarowania gruntami rolnymi i leśnymi ogranicza się de facto do reprezentacji prawnej Wspólnoty i w żaden sposób nie działa w imieniu własnym. Wszystkie korzyści i wydatki Spółki są przychodami i kosztami Wspólnoty, a roczny dochód uzyskany z dzierżawy, czy sprzedaży części gruntów stanowi w całości własność osób uprawnionych do udziału we Wspólnocie.

Spółka do roku 2014 postrzegała się jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych i w imieniu Wspólnoty odprowadzała w/w podatek do Urzędu Skarbowego oraz corocznie składała CIT-8 jak również Sprawozdanie Finansowe. W tymże czasie w wyniku stanowiska stosownych organów oraz licznych interpretacji, w tym jednej wydanej specjalnie na potrzeby Spółki stanowisko się wyjaśniło i (...) października 2014 r., Spółka postanowiła wystąpić do podlegającego Urzędu Skarbowego o zwrot nienależnie odprowadzonych podatków. Spółka dokonała stosownych korekt a Urząd po rozpatrzeniu sprawy oraz kontroli dokonał zwrotu środków. Spółka w związku z wydaną interpretacją przedstawioną właściwemu Urzędowi Skarbowemu zaprzestała składania corocznych deklaracji CIT-8 oraz Sprawozdania Finansowego.

Pytanie

Czy stanowisko Spółki o zaprzestaniu a tym samym o braku obowiązku składania CIT-8 oraz dokumentów finansowych do stosownego organu jest prawidłowe?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jak wynika z opisu stanu faktycznego w momencie powołania nie stała się właścicielem majątku Wspólnoty, w dalszym ciągu należy on do poszczególnych osób uprawnionych według określonych udziałów. Spółka nadal zarządzając aktywami Wspólnoty dokonuje w jej imieniu dzierżawy czy incydentalnej sprzedaży gruntów, które po pomniejszeniu kosztów stają się dochodami poszczególnych członków Wspólnoty. W wyniku takich działań zgodnie z obowiązującymi przepisami (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w ramach działalności, którą prowadzi, a co za tym idzie nie ma obowiązku składania co roku deklaracji CIT-8 jak również sprawozdania finansowego sporządzonego na potrzeby Wspólnoty do uprawnionych w tym celu organów.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przytoczył kilka interpretacji indywidualnych w tym samym temacie (IBPBI/2/423/1576/13/BG; 0114-KDIP2-2.4010.194.2018.3.AG; 0111-KDIB1-2.4010.206.2019.2DP; 0111-KDIB2-1.4010.477.2020.3.AR).

Wnioskodawca dodał, iż ww. interpretacje wskazują, jak mocno ugruntowane jest stanowisko organów interpretujących w interesującym ich zakresie. Przedstawione przykłady skłaniają do objęcia analogicznego stanowiska w sprawie jakie Wnioskodawca przedłożył we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji podatkowych dla Wnioskodawcy, tj. Spółki utworzonej dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. W związku z tym, Organ nie odniósł się w niej do ewentualnych konsekwencji podatkowych dla członków Wspólnoty Gruntowej.

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 140). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne – o określonych przymiotach.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Uprawnionymi do udziału we wspólnocie gruntowej są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty.

Wielkość udziałów we wspólnocie gruntowej normuje art. 9 tej ustawy. I tak, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie gruntowej określa się w idealnych (ułamkowych) częściach.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:

Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej „updop”):

Stosownie do art. 1 ust. 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), lub

b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do art. 3 ust. 1 updop:

Wspólnota gruntowa nie jest osobą prawną, a stanowi zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, dlatego też Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Osobą prawną w rozumieniu updop jest Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Jednakże analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką utworzoną do sprawowania zarządu nad majątkiem wspólnoty a spółką prawa handlowego. Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, aczkolwiek posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem majątku lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą. Zauważyć należy, że Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem majątku wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Majątek ten stanowi w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Wspólnota gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne. Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący dochodem osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.

Reasumując, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest właścicielem majątku Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością, przychód jaki osiąga Wspólnota nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.

Odnosząc się do obowiązku corocznego składania przez Państwa deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego należy zauważyć, że uregulowania w tym zakresie zawarte zostały w art. 27 updop.

I tak, zgodnie z art. 27 ust. 1 updop:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Wskazany w powyższym przepisie artykuł 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje katalog podmiotów, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, wśród wymienionych tam podmiotów nie znajduje się jednak Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a updop:

Wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej – w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 1 updop:

Uchyla się, z zastrzeżeniem ust. 2, przepisy ustaw szczególnych przyznające ulgi i zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz znosi się przyznane na podstawie tych przepisów ulgi i zwolnienia.

Stosowanie do art. 40 ust. 2 pkt 8 updop:

Przepis ust. 1 nie dotyczy ulg i zwolnień od podatku dochodowego przysługujących na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2176).

Należy zauważyć, że tylko podmioty wskazane literalnie w wyłączeniu w art. 27 ust. 1 updop są zwolnione z obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (deklaracja CIT-8). Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej nie została objęta żadnym z powyższym wyłączeń i tym samym nie jest zwolniona z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.

Jak już wskazano, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, Spółka dla Zagospodarowania Wspólnotą Gruntową jest osobą prawną, co oznacza stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy, że jest  podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym jest zobowiązana do corocznego składania zeznania rocznego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że brak osiągania przez podatnika jakichkolwiek przychodów, bądź też brak ponoszenia jakichkolwiek kosztów nie zwalnia z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.

Stosownie do art. 27 ust. 2 updop:

Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.

Należy również zauważyć, że ustawa CIT nie przewiduje zwolnienia dla spółek zarządzających wspólnotami gruntowymi w zakresie obowiązku, o którym mowa w art. 27 ust. 2 ustawy CIT, dotyczącego przekazania sprawozdania finansowego przez podatników obowiązanych do sporządzenia takiego sprawozdania (z wyjątkiem wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS). Jeśli spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej są zobowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych, ciąży na nich obowiązek przekazywania sprawozdań do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie określenia obowiązku składania corocznie deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).