Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.266.2023.2.JK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.266.2023.2.JK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 26 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2023 r. (wpływ 25 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W grudniu 2020 r. w wyniku umowy kupna-sprzedaży Wnioskodawczyni wraz z mężem zostali właścicielami domu jednorodzinnego w (…). Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Dom został wybudowany w latach 60., składa się a parteru i poddasza użytkowego.

W momencie zawarcia umowy kupna-sprzedaży budynek posiadał instalację grzewczą zasilaną kotłem węglowym klasy 3. Fundamenty, ściany zewnętrzne, podłogi oraz dach nie posiadały izolacji cieplnej. Stan izolacji przeciwwilgociowych piwnicy i ścian fundamentowych określono jako niedostateczny. Stolarka okienna (drewniana) została wykonana w latach 90, natomiast stolarka okienna w piwnicy składała się drewnianych okien jednoszybowych. Poddasze użytkowe było częściowo zagospodarowane i nieocieplone. Stan instalacji elektrycznej, c.o. i wodno-kanalizacyjnej określono jako dostateczny. Stan poddasza (ścianki kolankowe, konstrukcję i pokrycie dachu) określono jako dostateczny.

W dniu 20 lipca 2021 r. Starosta (…) wydał decyzję nr (…), w której zatwierdził projekt zagospodarowania działki oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę obejmującego przebudowę i nadbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego w (….).

Przedmiotem zatwierdzonego projektu jest przebudowa i nadbudowa budynku jednorodzinnego podpiwniczonego z poddaszem użytkowym.

Zgodnie z projektem przebudowie w zakresie architektoniczno-konstrukcyjnym podlega:

§ „W przestrzeni poddasza użytkowego: projektowany jest nowy układ pomieszczeń (lokalizacja ścian wewnętrznych działowych, nowy układ drewnianej konstrukcji dachu w zakresie zmiany kąta nachylenia połaci, zmiany wysokości ścianek kolankowych, wmontowaniem 5 okien połaciowych, przebudowa istniejących kominów)

§ W przestrzeni parteru: połączenie dwóch izb mieszkalnych poprzez wykucie otworu przejściowego w ścianie działowej między nimi, powiększenie otworu okiennego dla uzyskania otworu sięgającego do podłogi dla okna tarasowego

§ W zakresie instalacji przebudowie ulegną wszystkie instalacje wewnętrzne w całym obiekcie tj. instalacje energetyczne, wodna, kanalizacyjna, c.o.”.

Inwestycję rozpoczęto w marcu 2022 r. Podczas inwestycji w 2022 r. wykonano następujące prace:

§ Rozbiórkę pokrycia dachowego i więźby dachowej;

§ Rozbiórkę ścian wewnętrznych i w związku ze złym stanem technicznym budynku - rozbiórkę ścian szczytowych;

§ Wykonanie wzmocnienia stropu parteru;

§ Murowanie ścian poddasza i montaż konstrukcji więźby dachowej, pokrycia dachowego i okien połaciowych;

§ Wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i cieplnej fundamentów;

§ Demontaż starej stolarki okiennej, powiększenie 1 otworu okiennego na parterze;

§ Montaż nowej stolarki okiennej - w piwnicy i na parterze do istniejących otworów okiennych, jedno okno na parterze do powiększonego otworu okiennego, 2 okna w nowych otworach okiennych na poddaszu użytkowym;

§ Wymiana instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej;

§ Wykonanie nowych tynków na parterze i poddaszu;

§ Wykonanie izolacji podłogi na parterze i poddaszu użytkowym;

§ Demontaż pieca węglowego i instalacji c.o. i c.w.u;

§ Montaż pompy ciepła;

§ Wykonanie nowej instalacji c.o. i c.w.u na parterze i poddaszu;

§ Wykonanie posadzek na parterze i poddaszu.

Realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w istniejącej części budynku mieszkalnego.

Część przedsięwzięcia ma charakter termomodernizacyjny i dotyczy istniejącej części budynku mieszkalnego (parter i piwnica). Przeprowadzone prace mają na celu poprawę efektywności energetycznej budynku. Wnioskodawczyni chciałaby ustalić możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku następujących wydatków:

§ Piwnica: Wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i cieplnej fundamentów – usługa wykonania oraz materiały budowlane. Użyte materiały: wodna dyspersyjna masa asfaltowo-kauczukowa w części niepodpiwniczonej, masa bitumiczna w części podpiwniczonej, styropian (...) i folia kubełkowa – całość fundamentów. Koszt do odliczenia: (...) zł

§ Piwnica i parter: demontaż starej i montaż nowej stolarki okiennej (z wyłączeniem nowego okna tarasowego w powiększonym otworze okiennym) – koszt do odliczenia: (...) zł.

§ Parter: wykonanie izolacji podłogi – ocieplenie styropianem podłogowym (...) – koszt do odliczenia: (...) zł

§ Zakup i montaż pompy ciepła, materiałów wchodzących w skład instalacji c.w.u.: kwota do odliczenia: (...) zł.

W sumie wydatki poniesione w 2022r. na prace o charakterze termomodernizacyjnym: (...) zł. Wymienione wyżej prace zostały wykonane w 2022 r. Wszystkie wydatki udokumentowane są fakturami VAT od wykonawców. Faktury wystawione są na dane osobowe Wnioskodawczyni lub jej męża. W przypadku stolarki okiennej Wnioskodawczyni dysponuje dodatkowo specyfikacją wszystkich okien.

Dodatkowo, w grudniu 2022 r. uzyskano dofinansowanie w wysokości (...) zł w ramach projektu „(...)” (umowa dotacji nr (…)). W chwili obecnej Wnioskodawczyni z mężem są współwłaścicielami budynku, o którym mowa we wniosku i będą współwłaścicielami na dzień złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy będący przedmiotem zapytania. Budynek, w którym przeprowadzane są prace termomodernizacyjne, będzie służył celom mieszkaniowym. Nie uzyskano jeszcze pozwolenia na użytkowanie. W budynku nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W okresie będącym przedmiotem zapytania zarówno Wnioskodawczyni jak i mąż uzyskali dochody opodatkowane według skali podatkowej. Obydwoje są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych (dochód ze stosunku pracy). Wnioskodawczyni rozlicza się wspólnie z małżonkiem, który jednocześnie jest współwłaścicielem domu, w którym prowadzone są wyżej opisane prace.

Sprawa nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowano, że:

§ dom, o którym mowa we wniosku stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 23 ze zm.);

§ wydatki, które Wnioskodawczyni planuje odliczyć, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.);

§ wskazane we wniosku wydatki stanowią następujący rodzaj przedsięwzięcia termomodernizacyjnego:

I.ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych Do przedsięwzięć tych zalicza się:

1)Piwnica: Wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i cieplnej fundamentów - usługa wykonania oraz materiały budowlane;

2)Piwnica i parter: demontaż starej i montaż nowej stolarki okiennej (z wyłączeniem nowego okna tarasowego w powiększonym otworze okiennym);

3)Parter: wykonanie izolacji podłogi - usługa wykonania oraz materiały budowlane.

II.całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Do przedsięwzięcia tego zalicza się: Demontaż kotła węglowego klasy 3 oraz zakup i montaż pompy ciepła, materiałów wchodzących w skład instalacji c.w.u.

§ kwota odliczenia, z której Wnioskodawczyni zamierza skorzystać, nie przekroczy 53 000 zł. Ze względu na fakt, że wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych przekroczyły 53 000 zł, z możliwości odliczenia pozostałej kwoty do limitu 53 000 zł skorzysta mąż Wnioskodawczyni;

§ przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku, zostanie zakończone w okresie kolejnych 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiony został pierwszy wydatek na ten cel;

§ faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione są przez podatników podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

§ pomiędzy Wnioskodawczynią a mężem w 2022 r. panował ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Wnioskodawczyni wraz z mężem spełniali warunki do wspólnego rozliczenia małżonków o którym mowa w art. 6 ust. 2 w zw. z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

§ oprócz wskazanej we wniosku dotacji ww. wydatki: zostaną dofinansowane ze środków wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Czyste Powietrze w kwocie do 10 000 zł. Wydatki nie zostały jeszcze rozliczone. Jednoczenie, oprócz wskazanej we wniosku dotacji, ww. wydatki:

a)nie zostały/nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie;

b)nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;

c)nie zostały/nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

d)nie zostały uwzględnione przeze mnie w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Pytanie

Czy wymienione wyżej wydatki na prace o charakterze termomodernizacyjnym w starej części budynku (parter i piwnica) z uwzględnieniem uzyskanego dofinansowania mogą w całości zostać odliczone od podatku dochodowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej we wspólnym zeznaniu podatkowym małżonków za rok 2022?

Pani stanowisko w sprawie

Część przedsięwzięcia ma charakter termomodernizacyjny i dotyczy istniejącej części budynku mieszkalnego (parter i piwnica). Przeprowadzone prace mają na celu poprawę efektywności energetycznej budynku. Wraz małżonkiem może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za 2022 r. i uwzględnić wydatki związane z pracami termomodernizacyjnymi w istniejącej części budynku. Do wydatków tych zaliczają się:

§ Piwnica: Wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i cieplnej fundamentów - usługa wykonania oraz materiały budowlane. Użyte materiały: wodna dyspersyjna masa asfaltowo-kauczukowa w części niepodpiwniczonej, masa bitumiczna w części podpiwniczonej, styropian (...) i folia kubełkowa – całość fundamentów. Koszt do odliczenia: (...) zł;

§ Piwnica i parter: demontaż starej i montaż nowej stolarki okiennej (z wyłączeniem nowego okna tarasowego w powiększonym otworze okiennym) - koszt do odliczenia: (...) zł;

§ Parter: wykonanie izolacji podłogi - ocieplenie styropianem podłogowym (...) - koszt do odliczenia: (...) zł;

§ Zakup i montaż pompy ciepła, materiałów wchodzących w skład instalacji c.w.u. - kwota do odliczenia: (...) zł.

W grudniu 2022 r. uzyskano dofinansowanie w wysokości (...) zł w ramach projektu „(…)” (umowa dotacji nr (…)). W związku z powyższym, uwzględniając poniesione wydatki na prace o charakterze termomodernizacyjnym z uwzględnieniem uzyskanego dofinansowania wraz z małżonkiem chciałaby Pani odliczyć łączną kwotę (...) zł w zeznaniu podatkowym za 2022 r. Całkowita kwota odliczenia przekracza 53 000 zł. Każde z małżonków może odliczyć wydatki do kwoty 53 000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:

Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

 Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

 Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

 Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. W sytuacji gdy w budynku prowadzona jest jego nadbudowa, przebudowa, rozbudowa a jednocześnie właściciel/współwłaściciel dokonuje termomodernizacji starej (istniejącej) części budynku przepisy prawa nie wyłączają możliwości skorzystania z dobrodziejstwa omawianej ulgi w tej części. Wobec braku uregulowania kwestii sposobu ustalania wydatków podlegających odliczeniu, gdy poniesione ww. wydatki dotyczą zarówno budynku istniejącego, jak i jego nadbudowanej, rozbudowanej części, np. źródło ciepła nie ma przeciwskazań aby w ramach ulgi odliczyć całość poniesionych wydatków na to źródło, zwłaszcza, że ogrzewany będzie cały budynek, w tym także istniejąca jego część przed rozbudową/nadbudową. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Gdy podatnik wraz z współmałżonkiem dokonuje przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym należącym do ich majątku wspólnego, wydatek może odliczyć jeden z małżonków albo oboje po 50%. Zatem to małżonkowie, jako podatnicy, powinni decydować o zakresie skorzystania z ulgi. Samo wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma znaczenie drugorzędne w sytuacji, gdy wydatek poniesiony jest z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na wspólną nieruchomość. Wyjaśnienia wymaga, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Ponadto limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Przy tym podatnicy pozostający w związku małżeńskim powinni wiedzieć, że limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł (razem 106 000 zł).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

1)  jest Pani od 2020 r. wraz z mężem współwłaścicielem domu stanowiącego budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 23 ze zm.), który został wybudowany w latach sześćdziesiątych;

2)  pomiędzy Panią a mężem w 2022 r. panował ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Wraz z mężem spełniała Pani warunki do wspólnego rozliczenia małżonków o którym mowa w art. 6 ust. 2 w zw. z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

3)  na podstawie pozwolenia na budowę – od marca 2022 r. – dokonuje Pani przebudowy i nadbudowy ww. budynku; oprócz powyższego prowadzi Pani również prace termomodernizacyjne w starej części budynku polegające na: wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej i cieplnej fundamentów (usługa wykonania oraz materiały budowlane) – w piwnicy; demontaż starej i montaż nowej stolarki okiennej (z wyłączeniem nowego okna tarasowego w powiększonym otworze okiennym) – w piwnicy i na parterze; wykonanie izolacji podłogi (ocieplenie styropianem podłogowym (...)) – na parterze; zakup i montaż pompy ciepła oraz materiałów wchodzących w skład instalacji c.w.u.;

4)  wydatki, które Pani planuje odliczyć, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) są związane z ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych oraz całkowitą lub częściową zamianą źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

5)  kwota odliczenia, z której Pani zamierza skorzystać, nie przekroczy 53 000 zł. Ze względu na fakt, że wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych przekroczyły 53 000 zł, z możliwości odliczenia pozostałej kwoty do limitu 53 000 zł skorzysta Pani mąż;

6)  przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku, zostanie zakończone w okresie kolejnych 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiony został pierwszy wydatek na ten cel;

7)  uzyskała Pani dofinansowanie w wysokości (...) zł w ramach projektu „(…)”,

8)  oprócz wskazanego dofinansowania przedmiotowe wydatki: zostaną dofinansowane ze środków wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Czyste Powietrze w kwocie do 10 000 zł. Wydatki nie zostały jeszcze rozliczone. Poza tym, ww. wydatki:

§ nie zostały/nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie;

§ nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;

§ nie zostały/nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

§ nie zostały uwzględnione przeze mnie w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Pani wątpliwość budzi, czy wydatki na prace o charakterze termomodernizacyjnym w starej części budynku (parter i piwnica) z uwzględnieniem uzyskanego dofinansowania mogą w całości zostać odliczone od podatku dochodowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej we wspólnym zeznaniu podatkowym małżonków za rok 2022.

Odnośnie Pani wątpliwości należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie – w odniesieniu do wydatków dotyczących starej części budynku oraz zakupu i montażu pompy ciepła – zostały spełnione wszystkie warunki do skorzystania przez Panią z ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji Pani stanowisko zgodnie z którym, może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za 2022 r. i uwzględnić wydatki związane z pracami termomodernizacyjnymi w istniejącej części budynku należało uznać za prawidłowe. Przy czym należy zauważyć, że odliczeniu nie mogą podlegać kwoty wypłaconych Pani dofinansowań.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. organ nie odniósł się do kwot wskazanych we wniosku. Ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W związku z powyższym tut. organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych we wniosku.

Wskazać również należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).