W zakresie opodatkowania nagrody pieniężnej z USA oraz możliwości odliczenia podatku federalnego oraz podatku stanowego w ramach metody odliczenia pro... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.311.2023.1.JM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.311.2023.1.JM

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania nagrody pieniężnej z USA oraz możliwości odliczenia podatku federalnego oraz podatku stanowego w ramach metody odliczenia proporcjonalnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :

prawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania nagrody pieniężnej z USA oraz możliwości odliczenia podatku federalnego,

nieprawidłowe – w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku stanowego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania nagrody pieniężnej z USA oraz możliwości odliczenia podatku federalnego oraz podatku stanowego w ramach metody odliczenia proporcjonalnego.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W 2022 r. wygrał Pan na loterii (…) w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej („USA”) nagrodę pieniężną w wysokości ponad (…) dolarów amerykańskich. Organizatorem loterii jest podmiot mający siedzibę na terytorium USA. Kwota ta została wypłacona przez organizatora loterii w 2023 r. na Pana amerykański rachunek bankowy prowadzony w USA, po potrąceniu podatku federalnego USA („federal witholding tax amount”) oraz podatku stanowego pobranego przez stan (…) w USA („state witholding tax amount”). Przelał Pan wygrane pieniądze na krajowy rachunek bankowy prowadzony w Polsce. Przez cały 2022 r., jak również w momencie wypłaty nagrody pieniężnej, nie prowadził Pan działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym ma Pan prawo odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce od wygranej na loterii w USA zapłacony podatek federalny USA i podatek stanowy pobrany przez stan (…) w USA, zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, ma Pan prawo odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce od wygranej na loterii w USA zapłacony podatek federalny USA i podatek stanowy pobrany przez stan (…) w USA, zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm. dalej „ustawa o PIT”), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o PIT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nie prowadzi Pan pozarolniczej działalności gospodarczej, posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Podlega Pan zatem nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kraju, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Wygrał Pan na loterii (…) w USA nagrodę pieniężną w wysokości ponad (…) dolarów amerykańskich. W związku z otrzymaniem przez Pana nagrody pieniężnej z tytułu wygranej w loterii w USA, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała umowa z 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178 „Umowa”). Należy zauważyć, że polsko – amerykańska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewiduje wprost zasad opodatkowania dochodu z wygranych w loterii.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie może być opodatkowana przez drugie umawiające się państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego umawiającego się państwa i tylko z takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej umowie.

Artykuł 5 ust. 1 ww. Umowy reguluje ogólne zasady opodatkowania. Z uwagi na to, że nagrody pieniężne wygrane w loterii nie zostały wymienione w żadnym z przepisów szczególnych umowy, zastosowanie będzie miała właśnie zasada ogólna wynikająca z art. 5 ust. 1 ww. umowy.

Potwierdza to również pismo z 7 października 2015 r. Izby Skarbowej (…) Nr IPPB4/4511-773/15-6/MP z którego wynika, że w sytuacji, gdy dany dochód nie zostały wymieniony w żadnym z przepisów szczególnych umowy zastosowanie znajduje art. 5 ust. 1 Umowy określający ogólne zasady opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 cytowanej umowy, postanowienia niniejszej umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

A.Prawo jednego z umawiających się państw przy określeniu podatków pobieranych przez to umawiające się państwo lub

B.Przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy umawiającymi się państwami.

Dodatkowo z art. 5 ust. 3 Umowy wynika, że bez względu na postanowienia niniejszej umowy, z wyłączeniem ust. 4, umawiające się państwo może opodatkować obywatela tego umawiającego się państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym umawiającym się państwie (zgodnie z zasadami art. 4), tak jakby niniejsza umowa nie weszła w życie. Powyższe oznacza, ze otrzymana przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce nagroda pieniężna z loterii ze Stanów Zjednoczonych Ameryki może podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Jednakże w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania przewidzianą w art. 20 ust. 1 Umowy.

Artykuł 20 ust. 1 powołanej umowy, wskazuje sposób unikania podwójnego opodatkowania dochodów. W myśl tego przepisu, zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na Zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych. Jest to tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że otrzymana przez Pana nagroda pieniężna podlega opodatkowaniu w Polsce. Wartość otrzymanej wygranej należy zakwalifikować do innych źródeł przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT i opodatkować na zasadach ogólnych.

Przy czym, zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o PIT, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w USA, odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w USA.

Literalna wykładnia art. 27 ust. 9 ustawy o PIT wskazuje na to, że może Pan odliczyć od sumy uzyskanych dochodów kwotę równą sumie wszelkich podatków dochodowych zapłaconych w obcym państwie (USA), czyli zarówno uiszczony podatek federalny, jak podatek stanowy.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 listopada 2021 r. sygn. II FSK 454/19, stwierdził, że powołany art. 27 ust. 9 ustawy o PIT ma charakter ogólny i nie precyzuje, jakiego rodzaju podatków dochodowych dotyczy, w szczególności nie ogranicza możliwości dokonania odliczenia wyłącznie do tych podatków, do których odnosi się umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności nie odsyła w tym zakresie do postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Rzeczpospolitą Polską z państwem obcym.

Z treści powyższego przepisu wynika, że ustawodawca na równi traktuje opodatkowanie dochodów uzyskanych w krajach, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, lecz nie stanowią one o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, jak i w krajach, z którymi Polska takich umów nie zawarła. W treści art. 27 ust. 9 ustawy o PIT, kwestia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pojawia się jedynie w kontekście określenia (wyboru) metody opodatkowania, nie ma natomiast żadnego odesłania do treści zawartej Umowy, żadnego wskazania, z którego wynikałoby, że przepis ten powinien być wykładany przez pryzmat definicji zawartych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. W tej sytuacji brak podstaw do zawężania rozumienia pojęcia „podatku dochodowego zapłaconego w państwie obcym” wyłącznie do tych podatków, których dotyczy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania i brak uzasadnienia dla uznawania, że „zapłacony w obcym państwie” oznacza wyłącznie „zapłacony na rzecz rządu obcego państwa”. Równocześnie z art. 4a ustawy o PIT wynika jedynie, że wyraźnie w nim wskazane przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. Wskazanie to zatem dotyczy przepisów określających zasady rezydencji podatkowej i wskazujących zasady powstawania nieograniczonego oraz ograniczonego obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przepisie tym nie zostały wskazane regulacje polskiej ustawy podatkowej odnoszące się do zasad zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu (art. 27 ust. 8, ust. 9 i ust. 9a ustawy o PIT). Polsko – amerykańska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania również nie zakazuje możliwości odliczenia od dochodu innych podatków, nie będących jej przedmiotem.

W związku z powyższym, w przypadku osób podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kraju i uzyskujących dochody na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki odliczeniu od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 ustawy o PIT podlega kwota równa sumie wszelkich podatków dochodowych zapłaconych w tym państwie (Stany Zjednoczone Ameryki), czyli zarówno zapłacony podatek federalny, jak i podatek stanowy.

W związku z powyższym, w Pana ocenie ma Pan prawo odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce od wygranej na loterii w USA zapłacony podatek federalny USA i podatek stanowy pobrany przez (…) w USA, zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia. Metoda ta znajduje odzwierciedlenie w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o PIT, który stanowi, że jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8 lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o PIT. Źródłem przychodów są m.in. inne źródła (pkt 9 przepisu).

Przychód z tytułu wygranej w loterii należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust 1 pkt 9 ustawy o PIT w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT powołanej ustaw, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT.

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT wynika, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, Grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z tym, ze wygrana w loterii nagroda pieniężna, została wypłacona przez organizatora loterii z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, zatem do opodatkowania tej wygranej przepis art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o PIT nie ma zastosowania. Nie jest zatem możliwe opodatkowanie wygranej na loterii w USA na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan polskim rezydentem i posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W 2022 r. wygrał Pan na loterii w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej nagrodę pieniężną. Organizatorem loterii jest podmiot mający siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Kwota została Panu wypłacona w 2023 r. Przez cały 2022 r., jak również w momencie wypłaty nagrody pieniężnej nie prowadził Pan działalności gospodarczej.

W związku z otrzymaniem przez Pana nagrody pieniężnej z tytułu wygranej na loterii w USA, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Umowa z 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania nagród pieniężnych – wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Jak wynika z art. 5 ust. 4 lit. a) Umowy:

Postanowienia ustępu 3 nie mają zastosowania w stosunku do korzyści przyznanych przez Umawiające się Państwo w artykułach 20, 21 i 22.

Opisana we wniosku nagroda pieniężna otrzymana przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce stosownie do art. 5 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce jak i w USA. W sprawie znajduje zastosowanie metoda proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 20 ust. 1 ww. umowy.

Zgodnie z ww. przepisem:

Podwójnego opodatkowania dochodów będzie się unikać w następujący sposób:

Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Odpowiednikiem powyższego przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest art. 27 ust. 9 lub ust. 9a normujący metodę zaliczenia proporcjonalnego.

Według tego zapisu:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Stosownie do art. 27 ust. 9a tej ustawy:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Metodę unikania podwójnego opodatkowania określaną jako metoda proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia) stosuje się w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia od podatku w ramach metody odliczenia proporcjonalnego podatków zapłaconych w Stanach Zjednoczonych, tj. podatku federalnego oraz podatku stanowego.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 12 polsko – amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Określenie „podatek” oznacza jakikolwiek podatek pobierany przez Polskę lub Stany Zjednoczone, którego dotyczy niniejsza Umowa na mocy postanowień artykułu 2.

Jednakże art. 2 ust. 2 lit. b) tej Umowy jednoznacznie precyzuje, że

Do istniejących obecnie podatków w Stanach Zjednoczonych Ameryki, których dotyczy niniejsza Umowa, należą: federalne podatki od dochodu, pobierane stosownie do Wewnętrznego Kodeksu Dochodów (inne niż podatek od zatrudnienia przewidziany w rozdziałach 2 i 21).

Skoro zawarta w umowie międzynarodowej metoda unikania podwójnego opodatkowania odnosi się wyłącznie do podatku federalnego, to nie sposób przyjąć, że odliczeniu na podstawie art. 27 ust. 9 i 9a podlega także podatek stanowy.

W konsekwencji, zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia ma Pan prawo odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce od wygranej na loterii w USA zapłacony w USA podatek federalny. Odliczeniu nie podlega podatek stanowy.

W Polsce nagroda podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego przepisu:

Źródłem przychodów są m.in. inne źródła.

Przychód z tytułu wygranej w loterii należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

W świetle art. 11a tej ustawy:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Jednocześnie zaznaczam, że z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z tym, że wygrana przez Pana w loterii nagroda pieniężna, została wypłacona przez podmiot mający siedzibę w Stanach Zjednoczonych, zatem do opodatkowania tej wygranej przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania. Przepis ten nie dotyczy bowiem opodatkowania przychodów z nagrody pieniężnej uzyskanej w państwie innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zatem, nie jest możliwe opodatkowanie wygranej na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Wygrana na loterii w USA stanowi dla Pana przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten, stosownie do treści art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien Pan wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 wraz z załącznikiem PIT-ZG składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiła wypłata, łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi przez Pana w roku podatkowym w Polsce. Przychód z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem metody proporcjonalnego odliczenia, tj. ma Pan prawo odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce zapłacony w USA podatek federalny. Natomiast odliczeniu nie podlega zapłacony w USA przez Pana podatek stanowy.

Zatem Pana stanowisko jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji Nr IPPB4/4511-773/15-6/MP wskazuję, że interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)