Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.777.2025.1.KF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.777.2025.1.KF

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą bonusu rekrutacyjnego w ramach Programu Poleceń. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Państwa działalność jest związana z zatrudnianiem odpowiedniej liczby personelu pozwalającej na zapewnienie ciągłości działalności. W związku z sytuacją na rynku pracy i pojawiającymi się trudnościami z kandydatami do wykonywania usług w Spółce, rozważają Państwo możliwość wprowadzenia programu bonusu za polecenie – Program Poleceń.

Program Poleceń ma służyć identyfikowaniu przez osoby obecnie pracujące oraz współpracujące z Państwem potencjalnych kandydatów do pracy na rzecz Państwa Spółki wśród grona swoich własnych kontaktów. Celem Programu jest także aktywne zaangażowanie się obecnych pracowników oraz współpracowników w Państwa rozwój poprzez polecanie kandydatów do pracy w zamian za gratyfikację finansową w postaci bonusu rekrutacyjnego. Zasady funkcjonowania Programu zostaną określone w zarządzeniu Zarządu i udostępnione osobom zainteresowanym.

Udział w Programie będzie całkowicie dobrowolny oraz nie będzie stanowił elementu realizacji obowiązków wynikających z zawartej z daną osobą umowy cywilnoprawnej ani umowy o pracę. Osobą polecająca kandydata na zleceniobiorcę/pracownika w Państwa Spółce może być:

1)Pracownik, tj. osoba pozostająca w stosunku pracy z Państwem,

2)Osoba współpracująca z Państwem na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. zleceniobiorca),

3)Osoba współpracująca z Państwem w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Polecenie ma odbywać się w następujący sposób:

a)wypełnienie i złożenie przez osobę polecającą druku zgłoszenia kandydata,

b)złożenie przez kandydata aplikacji (CV) we własnym zakresie i wskazanie przez kandydata podczas procesu rekrutacyjnego, że aplikuje on do pracy na Państwa rzecz z polecenia określonego polecającego.

Za polecenie jednego kandydata do świadczenia pracy będzie przysługiwał jednorazowy bonus rekrutacyjny w wysokości uzależnionej od:

-rodzaju stanowiska, na którym zatrudniony został polecony kandydat lub

-w wysokości uzależnionej od charakteru wykonywanych czynności w przypadku zatrudnienia cywilnoprawnego.

Przewidują Państwo, że wysokość bonusu nie przekroczy (…) zł za 1 poleconą osobę.

Przy czym warunkiem przyznania bonusu jest przepracowanie na Państwa rzecz przez poleconego kandydata przynajmniej 1 miesiąca na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Warunkiem wypłaty bonusu za polecenie kandydata jest pozostawanie przez polecającego oraz poleconego, na dzień sporządzenia listy płac celem wypłaty bonusu, w zatrudnieniu u Państwa. Wysokość bonusu rekrutacyjnego, a także szczegółowe warunki uprawniające do uzyskania bonusu mogą w przyszłości ulegać zmianom, niemniej jednak w każdym przypadku aktualne pozostanie założenie, że bonus stanowi gratyfikację za polecenie osoby do pracy w Państwa Spółce.

Polecenie ma odbywać się w następujący sposób:

a)wypełnienie i złożenie przez osobę polecającą druku zgłoszenia kandydata,

b)złożenie przez kandydata aplikacji (CV) we własnym zakresie i wskazanie przez kandydata podczas procesu rekrutacyjnego, że aplikuje on do pracy na Państwa rzecz z polecenia określonego polecającego.

Zamierzają Państwo stworzyć stronę internetową z osobnym (linkiem). Na stronie będzie zawarty formularz dotyczący polecenia zawierający pola:

-dane osoby aplikującej,

-telefon,

-dane osoby, która poleciła kandydata.

Na tej podstawie będą Państwo pozyskiwali informacje potrzebne do ustalania prawa do bonusu rekrutacyjnego.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie pieniężne w postaci bonusu rekrutacyjnego wypłacanego na rzecz Pracownika oraz Zleceniobiorcy stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) dalej Ustawa o PIT, i w konsekwencji nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy wypłacie bonusu, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, przychód osiągany przez Pracownika oraz Zleceniobiorcę z tytułu świadczenia pieniężnego w postaci bonusu rekrutacyjnego stanowi przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. W związku z czym nie byliby Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy wypłacie bonusu rekrutacyjnego, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Bonus rekrutacyjny wypłacany na rzecz Pracowników i Zleceniobiorców, Osób współpracujących ze względu na to, że stanowią dla nich realną korzyść skutkują powstaniem po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód ten powinien zostać przyporządkowany do właściwego źródła przychodu spośród określonych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 9 Ustawy o PIT źródłami przychodów są w szczególności:

1)stosunek służbowy stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielń produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

2)działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

3)pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

4)inne źródła (pkt 9).

Za przychody ze stosunku służbowego stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowana tych wypłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzona za godziny nadliczbowe różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszystkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art 12 ust. 1 Ustawy o PIT).

Natomiast za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywana usług, na podstawę umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (art. 13 pkt 8 Ustawy PIT).

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, zalicza się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Kwalifikując przychód do właściwego źródła należy kierować się zasadą, że jeden konkretny przychód może zostać zakwalifikowany tyko do jednego źródła przychodów, a także, że każdorazowa identyfikacja danego przychodu powinna wiązać się z próbą przypisania go do jednego z rodzajowo nazwanych źródeł przychodów, a dopiero w przypadku nieosiągnięcia tego celu – przypisania go do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT (tak NSA w wyroku z 27 marca 2015 r. II FSK 1695/14).

Odnosząc się zatem do rodzajowo nazwanych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT źródeł przychodów, które mogą być brane pod uwagę w przedstawionym stanie faktycznym (przychód ze stosunku pracy – w odniesieniu do Pracowników, przychód z działalności wykonywanej osobiście – w odniesieniu do Zleceniobiorców, przychód z pozarolniczej działalności dla Osób współpracujących w ramach działalności gospodarczej) wskazać należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że „o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje okoliczność czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 marca 2015 r., II FSK 1695/14). Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w wyroku NSA z 26 marca 1993 r. III SA 2219/92; wyroku WSA we Wrocławiu z 10 lutego 2005 r. I SA/Wr 1038/03; wyroku WSA w B z 21 grudnia 2009 r. I SA/Gl 541/09.

Jak trafnie podsumował powyższe Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 26 września 2007 r., I SA/Bk 354/07: „Sumując można więc stwierdzić, że o możliwości zakwalifikowania danego świadczenia do źródła przychodów ze stosunku pracy decyduje odpowiedź na pytanie, czy uzyskanie danego przychodu byłoby możliwe gdyby nie stosunek pracy, istniejący aktualnie lub wcześniej?”

Ponadto, przyjmuje się, że: „Jakkolwiek definicja przychodu ze stosunku pracy ma charakter otwarty, nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Przywołany przepis stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 PDoFizU” (wyrok NSA z 9 kwietnia 2015 r. II FSK 730/13). Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w wyroku NSA z 19 lutego 2014 r. II FSK 650/12, wyroku NSA z 13 marca 2013 r. II FSK 1433/11, wyroku NSA z 27 kwietnia 2011 r. II FSK 1410/10.

Powyższe wytyczne dotyczące kwalifikacji przychodów osiąganych przez pracowników do źródła jakim jest stosunek pracy, w Państwa ocenie, należy odpowiednio odnieść do kwalifikacji przychodów osiąganych przez osoby współpracujące na podstawa umów cywilnoprawnych do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT oraz do osób prowadzących działalność gospodarczą.

Jeśli więc osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej osiąga przychód, który nie jest przychodem z tytułu wykonywania usług na podstawi tej umowy a wyłącznie stanowi przychód związany, towarzyszący albo osiągany przy okazji zatrudnienia cywilnoprawnego, a nadto uzyskane świadczenie skutkujące powstaniem przychodu może otrzymać także osoba niewspółpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej, wówczas tego rodzaju przychód nie będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT. To samo ma zastosowanie do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Wobec powyższego z uwagi na to, że:

-Program będzie adresowany do różnych grup uczestników, tj. polecającym kandydatów do pracy na Państwa rzecz mogą być osoby pozostające w stosunku pracy, osoby współpracujące z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i osoby prowadzące działalność gospodarczą i współpracujące z Państwem;

-udział w Programie Poleceń Pracowniczych jest dobrowolny i nie stanowi elementu realizacji obowiązków umownych na Państwa rzecz wynikających z zawartej umową o pracę (dotyczy Pracownika) lub umowy cywilnoprawnej (dotyczy Zleceniobiorcy) umowy o współpracę (dotyczy Osób prowadzących działalność gospodarczą)

brak jest podstaw do kwalifikowania bonusów rekrutacyjnych wypłacanych na rzecz Pracowników do źródła przychodów ze stosunku pracy, zaś nagród rekrutacyjnych wypłacanych na rzecz Zleceniobiorców – do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT, a dla osób prowadzących działalność gospodarczą do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT.

Wobec braku więc możliwości przyporządkowania wypłat tytułem bonusów rekrutacyjnych do jednego z rodzajowo nazwanych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT źródeł przychodów (przychód ze stosunku pracy, przychód z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z działalności gospodarczej) świadczenia wypłacane przez Państwa tytułem bonusów rekrutacyjnych zarówno w przypadku wypłat dokonywanych na rzecz Pracowników, jak i Zleceniobiorców i osób prowadzących działalność gospodarczą powinny być kwalifikowane do przychodów z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. Ze względu na powyższe nie będą Państwo zobowiązani do obliczania oraz poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości wypłacanych na rzecz Pracowników, Zleceniobiorców nagród rekrutacyjnych.

Państwa obowiązek w zakresie obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości dokonywanych na rzecz Pracowników oraz Zleceniobiorców świadczeń uzależniony jest bowiem od kwalifikacji wskazanych świadczeń odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy lub przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT, zgodnie z przywołanymi niżej przepisami.

W myśl art. 32 ust. 1 Ustawy o PIT, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Następnie w myśl art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W przedstawionym stanie faktycznym z uwagi na to, że wypłaty dokonywane tytułem bonusów rekrutacyjnych będą stanowiły przychód z innych źródeł, będą Państwo zobowiązani do wykonywania obowiązków informacyjnych określonych w art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, tj. sporządzenia i przekazania osobie, która otrzyma takie świadczenie oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł.

W myśl bowiem art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w poniższych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydanych na gruncie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych zbliżonych do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku:

-interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2023 r., znak 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lipca 2024 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2024 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ,

-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 21 listopada 2024 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2.DJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

a)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

b)działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

c)pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

d)inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty w ww. przepisie zwrot „w szczególności” oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Przy czym, jak wynika z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Na podmiotach dokonujących ww. świadczeń (pracodawcach) ciążą natomiast obowiązki płatnika, wynikające z art. 32 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Zgodnie natomiast z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Również w tym przypadku na podmiotach dokonujących świadczeń z powyższego tytułu ciążą obowiązki płatnika. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy czym, jak wynika z art. 14 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Wskazać również należy, że podatnicy, uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sami dokonują opodatkowania takich dochodów. Zgodnie tym przepisem:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Zatem, w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, uzyskujących świadczenia związane z tą działalnością, ustawodawca nie wprowadził obowiązków płatnika po stronie podmiotu dokonującego świadczenia.

Jak wskazano natomiast w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jednocześnie, na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że będący przedmiotem Państwa zapytania bonus rekrutacyjny, wypłacany w ramach Programu Poleceń za polecenie kandydata do pracy, jako świadczenie pieniężne, stanowi dla osób polecających przychód podlegający opodatkowaniu.

W odniesieniu do zakwalifikowania ww. świadczenia do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jego wartość nie stanowi dla otrzymujących go osób przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w przypadku Pracowników), przychodu z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy (w przypadku Osób współpracujących z Państwem na podstawie umowy cywilnoprawnej), ani przychodu z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ww. ustawy (w przypadku Osób współpracujących w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej).

Jak wynika bowiem z wniosku, Program skierowany jest do różnych grup uczestników – dokonującymi poleceń mogą być zarówno Państwa pracownicy, jak też Osoby współpracujące z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych (zleceniobiorcy), jak i Osoby współpracujące w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Ponadto przyznane w ramach Programu Poleceń świadczenie pieniężne w postaci bonusu rekrutacyjnego, nie wiąże się z wykonywaniem przez polecające osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego te świadczenia. Udział w Programie jest całkowicie dobrowolny i nie stanowi elementu realizacji obowiązków wynikających z zawartej z daną osobą umowy o pracę, czy też umowy cywilnoprawnej. Tym samym przysporzenia, jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu Poleceń, nie są ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę/zlecenie, nie można ich zatem uznać za element wynagrodzenia za pracę/zlecenie i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy, przychodu z działalności wykonywanej osobiście, czy też przychodu z działalności gospodarczej.

Skoro otrzymany bonus rekrutacyjny nie wiąże się z wykonywaniem przez polecających określonej pracy/zlecenia na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, to wypłacone osobom polecającym świadczenia stanowią dla tych osób przychód ze źródła przychodu jakim są „inne źródła”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.

Podsumowując, w przedstawionej sytuacji uzyskany przez osoby polecające bonus rekrutacyjny za polecenie kandydata do pracy, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu. Ciążą na Państwu jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenie i przekazanie podatnikom (osobom polecającym) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-11), zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych informuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.