Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.693.2025.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-prawidłowew części dotyczącej ustalenia Pani rezydencji podatkowej,

-nieprawidłowe w części dotyczącej miejsca opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z wykonywaną pracą.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 3 września 2025 r., 10 września 2025 r. i – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 października 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 4 października 2025 r.)

Nazywa się Pani AA, jest Pani obywatelem polskim i nie ma Pani innego obywatelstwa. Mieszka Pani w Polsce, w m. ... nr domu ... Od grudnia 2021 r. pracuje Pani w jednej firmie, która jedyną siedzibę posiada w Polsce w m. ... Do tej pory pracowała Pani na umowie zlecenia, teraz zaoferowano Pani umowę o pracę. Umowę o pracę z omawianym pracodawcą podpisała Pani dnia ... 2025 r.

Praca od samego początku jest pracą w pełni zdalną i pełno etatową. W biurze w ... pojawia się Pani maksymalnie 3-4 razy w miesiącu. W Polsce posiada Pani całą rodzinę, w tym bliską Pani mamę i babcie (jest Pani jedynaczką). W Polsce posiada Pani swoją jedyną nieruchomość w m. ..., za którą płaci Pani okresowo raty – nieruchomość jest w budowie. Pani jedyna praca w Polsce pozwala Pani na spłatę tej nieruchomości. Środki pieniężne przetrzymuje Pani na kontach banków polskich. Nieruchomość w ... od samego początku – jej zakupu w kwietniu 2024 r. – planuje Pani wynajmować. Zajmuje się Pani też opieką nad nieruchomością Pani taty w m. ... W Polsce posiada Pani jedyny samochód ... Z Pani partnerem, z którym Pani mieszka, nie ma Pani żadnych powiązań prawnych, jak również aktu małżeństwa, itp. Od stycznia 2025 rozpoczął on pracę w Rumunii. On sam wiele czasu przebywa też w Polsce, posiada tu rodzinę i nieruchomości – czerpie on dochód z ich wynajmu.

Nie posiada Pani w Rumunii karty stałego pobytu w formie tymczasowej lub trwałej.

Początkowo myślała Pani nad przeniesieniem rezydencji podatkowej do Rumunii w celach pragmatycznych, ponieważ od 2026 r. przekroczy Pani 183 dni poza granicami Polski, jak również kuszona była Pani lepszymi warunkami podatkowymi, założyła więc Pani spółkę SRL w Rumunii, w lipcu 2025 r., która aktualnie jest już w procesie likwidacji z Pani wniosku. Firma miała pełnić usługi wyłącznie dla polskich kontrahentów – w praktyce m.in. Pani dotychczasowego pracodawcy. Pierwszą fakturę wystawiła Pani dla dwóch polskich kontrahentów (firmy, w której dotychczas pracowała Pani na umowie zlecenie oraz dla podmiotu polskiego, któremu świadczy Pani te same usługi prywatnie) w sierpniu 2025 r. W związku jednak z tym, że podpisała Pani z pracodawcą umowę o pracę dnia 1 października 2025 r. oraz z faktem, że od 1 sierpnia 2025 r. Rumunia wprowadziła wyższe podatki od dywidendy oraz innych składek i zapowiedziano kolejne wzrosty od 2026 r. – postanowiła Pani wspomnianą spółkę zamknąć i z przełomem września/października złożyła Pani odpowiedni wniosek do organów rumuńskich w celu likwidacji spółki.

W 2025 r. znacznie większą część roku spędziła Pani w Polsce, jednakże w roku przyszłym – 2026 – dzięki temu, że Pani praca zdalna pozwala Pani na jej wykonywanie w każdym możliwym miejscu, planuje Pani być częściej u partnera w Rumunii. Wysoce prawdopodobne jest, że przekroczy Pani okres 183 dni poza granicami Polski. Nie planuje Pani się tam (w Rumunii) trudnić żadną dodatkową pracą. Rozwija się Pani prężnie wyłącznie w dotychczasowej firmie w Polsce. Nie zna Pani również języka rumuńskiego.

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2026 i kolejnych, ponieważ nie planuje Pani zmieniać opisywanego zdarzenia przyszłego.

Rumunia nie będzie traktowała Pani w okresie będącym przedmiotem zapytania jako rezydenta podatkowego Rumunii, ponieważ:

a)rezydencję określa się na podstawie stałego i trwałego zamieszkania osoby na terytorium jednego z państw i chodzi tu o chęć osiedleniasię i budowania ośrodka interesów życiowych. Nawet jeśli dany organ uznałby jako Pani miejsce zamieszkania oba państwa, tj. Polskę i Rumunię – zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Rumunią, w takiej sytuacji rezydencję podatkową określa się na podstawie kryteriów ośrodka interesów życiowych właśnie, tak jak wyżej opisywała Pani jest to definitywnie Polska;

b)nie posiada Pani tymczasowej karty pobytu ani karty stałego pobytu na terytorium Rumunii;

c)w roku podatkowym 2026 Pani firma w Rumunii (spółka jednoosobowa) nie będzie istnieć w rejestrze spółek rumuńskich;

d)nie będzie Pani uzyskiwała dochodu wyłącznie w państwie rumuńskim – ponieważ pracuje Pani zdalnie w dwóch krajach;

e)niewątpliwym atutem zabezpieczającym Pani sytuację w roku podatkowym 2026 i kolejnych jest uzyskanie od Organu pisma lub zgody na uznanie Pani osoby jako rezydenta podatkowego wyłącznie polskiego na podstawie przepisów określających centrum interesów życiowych.

W związku z tym, bazując na podstawie umowy dwustronnej o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Rumunią, w sposób znaczący spełniłaby Pani przesłanki do uznania Pani jako rezydenta podatkowego polskiego.

Nie zamierza Pani wyjeżdżać do Rumunii na stałe, nie posiada Pani tam rodziny ani żadnych aktywów i interesów. Z Pani partnerem nie łączy Pani żaden oficjalny stosunek, a tym bardziej on sam nie zamierza osiedlać się tam na stałe.

Uważa Pani, że Pani stałym miejscem zamieszkania, w okresie którego dotyczy wniosek, będzie Polska, gdyż jak już wspominała Pani wielokrotnie wyżej, to w Polsce znajduje się Pani ognisko domowe – posiada Pani w Polsce całą rodzinę, jedynego pracodawcę, dom, samochód, nieruchomość w budowie, życie towarzyskie. Z Polską wiąże Pani swoją przyszłość.

W roku 2025 większą część roku, tj. ponad 183 dni, przebywała Pani w Polsce. W roku 2026 będzie Pani przebywać ponad 183 dni w Rumunii.

Umowę z Pani jedynym pracodawcą podpisała Pani dnia ... 2025 r.

Na pytanie:

Czy, w okresie którego dotyczy wniosek, pracę na rzecz ww. firmy będzie Pani świadczyła wyłącznie w formie pracy zdalnej z terytorium Rumunii?

Odpowiedziała Pani:

Nie, w okresie którego dotyczy wniosek będę świadczyła pracę dla mojego pracodawcy zarówno w trybie zdalnym z terytorium Polski, jak również zdalnie z terytorium Rumunii. Dodatkowo między 3 a 4 dni w miesiącu standardowo pojawiam się i będę pojawiała w formie pracy stacjonarnej na terytorium siedziby pracodawcy w Polsce w ...

Na pytanie:

Kto będzie wypłacał Pani wynagrodzenie, tj. czy będzie wypłacać je polska firma, w której jest Pani zatrudniona?

Odpowiedziała Pani:

Tak, wynagrodzenie będzie wypłacała na moje konto wyłącznie polska firma, w której jestem zatrudniona oraz polski przedsiębiorca prywatny, któremu świadczę usługi w ramach mojej profesji, wystawiam mu i będę wystawiać rachunek na podstawie niezarejestrowanej działalności gospodarczej, czyli tzw. działalność nierejestrowana – drobna działalność zarobkowa, która nie wymaga rejestracji firmy w CEIDG, pod warunkiem, że jej miesięczne przychody nie przekraczają 75% minimalnego wynagrodzenia. Usługi dla prywatnego podmiotu wyceniam standardowo na kwotę 700 zł brutto miesięcznie spełniając wymienione przesłanki.

Na pytanie:

Czy firma, w której jest Pani zatrudniona, posiada zakład lub stałą placówkę w Rumunii? Jeśli tak, to czy wynagrodzenie było/będzie Pani wypłacane przez zakład, który pracodawca posiadał/posiada w Rumunii?

Odpowiedziała Pani:

Nie, firma w której pracuje nie posiada placówki zagranicznej w Rumunii, wynagrodzenie wypłacane jest przez polski zakład pracodawcy.

Na pytanie:

Czy w okresie będącym przedmiotem zapytania prowadziła/będzie prowadziła Pani pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski, na terytorium Rumunii lub na terytorium innego kraju? Jeżeli tak, to:

a)W jakim państwie – w Polsce, w Rumunii, w innym państwie?

b)W jakim zakresie prowadziła/będzie prowadziła Pani działalność?

c)W jaki sposób opodatkowaną?

d)Gdzie konkretnie szukała/będzie szukała Pani klientów – w Polsce, w Rumunii, w innym państwie? Na jakim rynku oferuje/będzie oferowała Pani swoje usługi?

e)Czy świadczyła/będzie świadczyła Pani usługi zdalnie? Jeśli tak, to z jakiego miejsca, np. czy wynajmuje/wynajmie lub nabyła/nabędzie Pani w tych celach, np. mieszkanie lub biuro?

f)W jakim kraju posiadała/będzie posiadała Pani placówkę działalności gospodarczej, tj. miejsce produkcyjne, pomieszczenie, maszyny, urządzenia, biuro, warsztat, filię?

g)Czy placówka ta ma/będzie miała charakter stały, tzn. jest/będzie utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości?

h)Czy prowadziła/będzie prowadziła Pani działalność przedsiębiorstwa – całkowicie lub częściowo – za pośrednictwem tej stałej placówki? Czy dochody uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani za pośrednictwem tej stałej placówki?

Odpowiedziała Pani:

Nie, w okresie którego dotyczy zapytanie nie będę prowadziła żadnej działalności gospodarczej w Polsce, ani w Rumunii lub innym kraju trzecim. Jedynie wspomniana wyżej działalność nierejestrowana dla prywatnego polskiego przedsiębiorcy – stan faktyczny zgodny z zapytaniem odnośnie innych dochodów poza umową o pracę.

a)Przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce, usługi dla niego wykonuję zdalnie z terytorium Polski, ponieważ jest to maksymalnie kilka godzin pracy miesięcznie, około 4 godziny na miesiąc;

b)Zakres obejmuje kilka godzin pracy w miesiącu – 4 godziny/miesiąc;

c)Opodatkowaną podatkiem PIT w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej;

d)Nie będę poszukiwać nowych klientów w Rumunii, nie jestem w stanie obsługiwać podmiotów zagranicznych;

e)Tak usługi dodatkowe wykonuje zdalnie. Nie wynajmuje dodatkowych nieruchomości i nie jestem stroną umowy najmu;

f)Nie posiadam dodatkowego miejsca pracy przy wykonywaniu usług dla omawianego przedsiębiorcy, innego niż dom rodzinny.

Aktualna umowa z pracodawcą to umowa o pracę. Pracę świadczy Pani zdalnie z Pani domu rodzinnego w Polsce lub z mieszkania Pani partnera w Rumunii. Kilka razy w miesiącu, około 3-4 dni pojawia się Pani w siedzibie pracodawcy w ... Nie jest Pani stroną umowy najmu i nie zamierza Pani być. Mieszkaniem w Rumunii włada Pani partner. Domem w Polsce Pani rodzina.

Pani powiązanie z Polską, w okresie którego dotyczy wniosek:

a)W Polsce ma Pani stałe miejsce zamieszkania, zameldowanie, ośrodek interesów życiowych.

b)Nie prowadzi Pani aktywności politycznej w żadnym kraju w sensie czynnym. Regularnie chodzi Pani jednak na wybory krajowe i samorządowe w Polsce. W ... regularnie uczęszcza Pani do miejsc kultury, uczęszcza na szkolenia i webinary prowadzone w tematyce Pani profesji, oraz organizuje Pani wraz ze współpracownikami wyjazdy integracyjne.

c)Nie należy Pani do klubów i organizacji.

d)W Polsce posiada Pani nieruchomość w ... i samochód osobowy. Nie posiada Pani innych aktywów i dochodów w żadnym z państw.

e)W Polsce posiada Pani najbliższą rodzinę, w szczególności mamę oraz dwie babcie. Są Pani bardzo bliskie, każdy wolny czas w Polsce przebywa Pani w ich towarzystwie. Święta również spędza Pani w Polsce wraz z rodziną.

f)Posiada Pani stałe ognisko domowe w Polsce, w Pani domu rodzinnym dokonała Pani pewnych inwestycji w celu urządzenia i odremontowania swojego lokum. Jest to wyłącznie Pani przestrzeń z której zamierza Pani korzystać w przyszłości.

Pani powiązanie z Rumunią, w okresie którego dotyczy wniosek:

a)Powodem Pani wyjazdu jest fakt, że w celach zarobkowych wyjechał tam Pani partner.

b)W Rumunii przebywa Pani w mieszkaniu Pani partnera, jednak nie pokrywa kosztów czynszu, itd. Nie określiłaby Pani tego jako miejsce stałego zamieszkania.

c)Nie prowadzi Pani aktywności politycznej i kulturalnej w Rumunii.

d)Nie należy Pani do klubów i organizacji.

e)Nie posiada Pani na terytorium Rumunii żadnych nieruchomości ani aktywów.

f)Nie posiada Pani w Rumunii żadnych członków rodziny, ani też przodków.

g)Nie posiada Pani ogniska domowego w Rumunii, nie jest w Pani interesie urządzanie się w tym kraju, ani planowanie przyszłości czy też uczestnictwo w tworzeniu wspólnej nieruchomości.

Nie odczuwa Pani, aby kiedykolwiek z Polski na stałe wyjechała, powraca Pani do Polski kilka razy w miesiącu, często przebywa Pani tam kilka tygodni pod rząd. Z partnerem nie łączy Pani stosunek oficjalny, jeśli mieliby Państwo planować wspólne życie małżeńskie lub potomstwo miałoby to miejsce w Polsce.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 4 października 2025 r.)

Czy w przytoczonym stanie faktycznym omawiającym również zdarzenie przyszłe może Pani zostać określona jako rezydent podatkowy wyłącznie państwa polskiego?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 4 października 2025 r.)

Gdyby miała Pani określić swoją rezydencję podatkową zdecydowanie wskazuje Pani Polskę – nieruchomość, rodzina, samochód, praca u polskiego pracodawcy, bank. Zdecydowanie też, w Polsce posiada Pani centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Na tej podstawie podatek dochodowy od osób fizycznych w zw. z wykonywaną pracą, chce Pani płacić w Polsce, mimo że w przyszłości przekroczy Pani 183 dni poza granicami Polski, tj. przebywając w Rumunii. Wyłącznie w Polsce posiada Pani swoich lekarzy – jest Pani chora na ... – oraz fizjoterapeutów – stwierdzono u Pani zapalenie ... – leczy się Pani na wspomniane schorzenia wyłącznie w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek podatkowy – przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustaw:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby, itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych.

Tym samym, aby można było mówić o podleganiu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polskiej rezydencji podatkowej) dana osoba musi posiadać na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych lub też czas pobytu danej osoby na terytorium Polski powinien przekroczyć 183 dni w ciągu roku podatkowego. Spełnienie którejkolwiek z tych przesłanek skutkuje uznaniem osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu sprawy wynika, że:

-wniosek dotyczy roku podatkowego 2026 i kolejnych;

-jest Pani obywatelem polskim;

-mieszka Pani w Polsce;

-pracuje Pani na umowę o pracę (w trybie pracy zdalnej) zawartą z polskim pracodawcą;

-prowadzi Pani działalność nierejestrowaną z terytorium Polski (na rzecz polskiego przedsiębiorcy);

-w Polsce posiada Pani całą rodzinę, w tym bliską Pani mamę i babcię (jest Pani jedynaczką);

-w Polsce posiada Pani swoją jedyną nieruchomość, za którą płaci Pani okresowo raty – nieruchomość jest w budowie;

-Pani jedyna praca w Polsce pozwala Pani na spłatę tej nieruchomości;

-środki pieniężne przetrzymuje Pani na kontach banków polskich;

-w Polsce posiada Pani jedyny samochód;

-z partnerem, z którym mieszka Pani, nie ma Pani żadnych powiązań prawnych, jak również aktu małżeństwa, itp. od stycznia 2025 rozpoczął pracę w Rumunii. On sam wiele czasu przebywa też w Polsce, posiada tu rodzinę i nieruchomości;

-Rumunia nie będzie traktowała Pani w okresie będącym przedmiotem zapytania jako rezydenta podatkowego Rumunii;

-nie posiada Pani w Rumunii karty stałego pobytu w formie tymczasowej lub trwałej;

-w roku przyszłym 2026 dzięki temu, że Pani praca zdalna pozwala Pani na jej wykonywanie w każdym możliwym miejscu, planuje Pani być częściej u partnera w Rumunii;

-przekroczy Pani okres 183 dni poza granicami Polski;

-nie planuje Pani się tam (w Rumunii) trudnić żadną dodatkową pracą. Rozwija się Pani prężnie wyłącznie w dotychczasowej firmie w Polsce;

-nie zamierza Pani wyjeżdżać do Rumunii na stałe, nie posiada Pani tam rodziny ani żadnych aktywów i interesów;

-nie zna Pani również języka rumuńskiego.

Po analizie przedstawionych przez Panią informacji stwierdzam, że spełnia Pani warunek, określony w art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy, pozwalający uznać, że w 2026 r. i w latach kolejnych będzie Pani posiadać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Zatem podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega Pani w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskanych dochodów, bez względu na miejsce ich uzyskiwania z uwzględnieniem właściwej Konwencji/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Opodatkowanie dochodów na terytorium Polski

Jak wynika z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że w okresie którego dotyczy wniosek będzie Pani świadczyła pracę dla pracodawcy zarówno w trybie zdalnym z terytorium Polski, jak również zdalnie z terytorium Rumunii. Dodatkowo między 3 a 4 dni w miesiącu standardowo pojawia się Pani i będzie się Pani pojawiała w formie pracy stacjonarnej na terytorium siedziby pracodawcy w Polsce. Nie będzie Pani uzyskiwała dochodu wyłącznie w państwie rumuńskim – ponieważ pracuje Pani zdalnie w dwóch krajach. Firma, w której Pani pracuje nie posiada placówki zagranicznej w Rumunii, wynagrodzenie wypłacane jest przez polski zakład pracodawcy. W okresie, którego dotyczy zapytanie, nie będzie Pani prowadziła żadnej działalności gospodarczej w Polsce, ani w Rumunii lub innym kraju trzecim.

Miejsce opodatkowania dochodów z pracy, zgodnie z Konwencjami/umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania uzależnione jest nie tyle od podmiotu wypłacającego wynagrodzenie, co od miejsca wykonywania pracy. Zatem, zakres obowiązku podatkowego polskich rezydentów podatkowych wykonujących pracę za granicą modyfikowany jest przez Konwencje/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z krajem, w którym praca jest wykonywana.

Zgodnie z zasadą wyrażaną w Konwencjach/umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskiwane z tytułu pracy najemnej świadczonej na terytorium drugiego państwa, mogą być opodatkowane w tym państwie, w którym praca ta jest rzeczywiście wykonywana. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie uzyskiwane są wynagrodzenia w zamian za świadczoną pracę najemną, ma określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Pierwszeństwo w opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej ma zawsze to państwo, w którym praca jest wykonywana.

W związku z faktem, że będzie Pani pracowała na terytorium Rumunii do opodatkowania dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę zastosowanie w przedmiotowej sprawie będzie miała Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 23 czerwca 1994 r. (Dz. U. 1995 Nr 109 poz. 530).

Zgodnie z art. 16 ust. 1 Umowy polsko-rumuńskiej:

Z uwzględnieniem postanowień artykułów 17, 19, 20 i 21 niniejszej umowy, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to wypłacane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zatem z treści art. 16 ust. 1 Umowy wynika, że wynagrodzenia osób mających miejsce zamieszkania w Polsce, z pracy wykonywanej tylko na terytorium Polski, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Należy zwrócić również uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie zatem z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 1) w zakresie art. 16 ust. 1, ustalającym ogólną zasadę w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pracy najemnej, z wyjątkiem emerytur, taki dochód podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest rzeczywiście wykonywana. Praca jest wykonywana w miejscu, w którym osoba fizycznie przebywa, gdy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.

W świetle powyższego, wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej otrzymywane przez Panią jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że jest to świadczenie osiągane z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Rumunii.

Jak wynika art. 16 ust. 2 tej Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 tego artykułu, wynagrodzenie, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w roku kalendarzowym, i

b)wynagrodzenie jest wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby, która nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c)wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W sytuacji, gdy warunki określone w cytowanym art. 16 ust. 2 ww. Umowy polsko-rumuńskiej zostaną spełnione łącznie, to otrzymane przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Rumunii podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Niespełnienie natomiast któregokolwiek z tych warunków oznacza, że zgodnie z art. 16 ust. 1 Umowy ww. wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Polsce) oraz w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Rumunii).

Wskazała Pani, że w 2026 r. będzie Pani przebywać ponad 183 dni w Rumunii. Między 3 a 4 dni w miesiącu standardowo pojawia się Pani i będzie się Pani pojawiała w formie pracy stacjonarnej na terytorium siedziby pracodawcy w Polsce.

W konsekwencji, jeśli w danym roku będzie Pani przebywała w Rumunii ponad 183 dni to przesłanka określona w art. 16 ust. 2 lit. a) ww. Umowy nie zostanie spełniona. W tym przypadku Pani dochód z pracy wykonywanej na terytorium Rumunii będzie podlegał opodatkowaniu – stosownie do art. 16 ust. 1 ww. Umowy polsko-rumuńskiej – zarówno w Polsce, jak i w Rumunii.

Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce należy zastosować właściwą metodę zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że art. 25 ust. 1 lit. a) Umowy polsko-rumuńskiej, został zastąpiony przez art. 5 ust. 6 Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369 ze zm.; dalej: „Konwencja MLI”), podpisanej przez Polskę i Rumunię dnia 7 czerwca 2017 r.

Przepisy Konwencji MLI stosowane są równolegle z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (Konwencja MLI nie działa, jak protokół zmieniający). W praktyce przepisy Konwencji MLI mają pierwszeństwo przed regulacjami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn. jeśli przepisy umowy będą sprzeczne z przepisami Konwencji MLI, to przepisy Konwencji MLI będą miały zastosowanie jako akt późniejszy).

Zgodnie z art. 5 ust. 6 Konwencji MLI:

W przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] uzyskuje dochód lub posiada majątek, które zgodnie z postanowieniami [Umowy] mogą być opodatkowane przez [Rumunię] (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez [Rumunię]) wyłącznie z powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium [Rumunii], [Polska] zezwoli na:

i.odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w [Rumunii];

ii.odliczenie od podatku od majątku takiej osoby kwoty równej podatkowi od majątku zapłaconemu w [Rumunii].

Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub majątku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub majątek, które mogą być opodatkowane w [Rumunii].

Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem [Umowy] dochód uzyskany lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] jest zwolniony z opodatkowania w [Polsce], wówczas [Polska] może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód lub majątek.

Przepisy Konwencji MLI mają zastosowanie do dochodów z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Rumunii uzyskanych od 1 stycznia 2024 r.

W związku z powyższym, dochody uzyskane przez Panią z tytułu umowy o pracę w 2026 r. i w latach kolejnych (nie planuje Pani zmieniać opisywanego zdarzenia przyszłego):

-z pracy wykonywanej na terytorium Polski na rzecz polskiego pracodawcy będą podlegały opodatkowaniu tylko w Polsce;

-z pracy wykonywanej na terytorium Rumunii na rzecz polskiego pracodawcy przy przebywaniu na terytorium Rumunii powyżej 183 dni będą podlegały opodatkowaniu, stosownie do art. 16 ust. 1 ww. Umowy polsko-rumuńskiej – zarówno w Polsce, jak i w Rumunii.

W konsekwencji, Pani dochody jako osoby mającej nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Opodatkowanie w Polsce Pani dochodów spowoduje, że będzie Pani zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego, w którym powinna Pani wykazać wszystkie osiągnięte dochody, tj. z pracy i działalności nierejestrowanej wykonywanej na terytorium Polski oraz z pracy wykonywanej na terytorium Rumunii.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).