
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 5 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 9 września 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W październiku 2023 r. wyprowadziła się Pani z dwójką małoletnich dzieci od męża (mąż miał założoną niebieską kartę ze względu na przemoc w rodzinie). W październiku 2023 r., zaraz po wyprowadzce Sąd Okręgowy w … wydał postanowienie zabezpieczenia miejsca pobytu dzieci przy matce. Od 10 października 2023 r. mieszka Pani sama z dwójką dzieci, wychowuje je Pani, utrzymuje, opiekuje się, jeździ na wizyty lekarskie, gdy są chore przebywa Pani na opiece, a ich stałe miejsce zamieszkania jest uwarunkowane sądownie - postanowienie zabezpieczenia i ustalenia miejsca pobytu dzieci przy matce. Ojciec dzieci ma zasądzone przez Sąd Okręgowy alimenty oraz od kwietnia 2024 r. ma ustalone przez sąd kontakty z dziećmi w określone dni. Pani oraz Pani mąż macie prawa rodzicielskie, natomiast dzieci mieszkają z Panią. Sprawa rozwodowa jest cały czas w toku.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Pismem złożonym 9 września 2025 r., udzieliła Pani odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1)Którego roku podatkowego (lat podatkowych) dotyczy Pani wniosek w zakresie preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci?
Odpowiedź: Lata podatkowe, które we wniosku dotyczą preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci to: 2023 r. oraz 2024 r..
2)Czy w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek podlegała Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?
Odpowiedź: Tak – w roku podatkowym, którego dot. wniosek podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
3)Jaki stan cywilny posiadała/posiada Pani w roku (latach), którego (których) dotyczy wniosek?
Odpowiedź: Stan cywilny w latach, których dot. wniosek: mężatka
4)Czy w Pani małżeństwie została orzeczona separacja – jeżeli tak, to prosimy wskazać dokładną datę, w jakim okresie oraz na podstawie jakiej decyzji orzeczono separację oraz kiedy stała się ona prawomocna.
Odpowiedź: Podczas małżeństwa nie było oficjalnej, orzeczonej przez sąd separacji.
5)Datę urodzenia Pani dzieci.
Odpowiedź: Data urodzenia dzieci: …, ….
6)Czy Pani dzieci otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną?
Odpowiedź: Nie
7)Czego dokładnie dotyczył wyrok Sądu, o którym mowa we wniosku:
a)komu Sąd w wyroku powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi?
Odpowiedź: Pani oraz Pani mąż macie władzę rodzicielską, nie ma mowy o ograniczeniu władzy rodzicielskiej komukolwiek z rodziców w orzeczeniu Sądu.
b)w jaki sposób ustalono w wyroku Sądu kontakty Pani męża z dziećmi?
Odpowiedź: Kontakty ojca z dziećmi Sąd ustalił 23 kwietnia 2024 r. następująco:
- w każdą środę od godz.15:00- 18:00,
- w co drugi weekend od soboty od godz. 10:00 do niedzieli do godz. 17:00,
- wakacje: tydzień w lipcu i tydzień w sierpniu,
- tydzień ferii,
- Święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia w określone lata naprzemiennie z Panią.
c)Czy w wyroku sądowym zostało Pani ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565)? Należy dokładnie opisać kwestię ustalenia przez Sąd w przedmiotowym wyroku kwoty świadczenia wychowawczego?
Odpowiedź:W wyroku sądowym nie zostało ustalone świadczenie wychowawcze.
d)Kiedy uprawomocnił się przedmiotowy wyrok Sądu?
Odpowiedź: Nie było ustalone.
8)Czy miejsce zamieszkania Pani małoletnich dzieci w roku (latach), którego (których) dotyczy wniosek było/jest takie samo jak Pani miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny? Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061) miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Odpowiedź: Tak, miejsce zamieszkania Pani małoletnich dzieci w latach, których dotyczy wniosek (tj. 2023/2024) było i jest nadal takie samo jak Pani i jest to orzeczone sądownie tj. miejsce zamieszkania dzieci na czas trwania sprawy o rozwód sąd ustalił przy Pani (postanowienie sądu z dnia … października 2023 r.).
9)Czy w roku (latach), którego (których) dotyczy wniosek, to wyłącznie Pani samotnie (tj. bez udziału drugiego rodzica, tj. ojca dzieci) i faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do dzieci (uczestniczyła w ich wychowaniu, sprawowała nad nimi pieczę/opiekę, ponosiła koszty ich utrzymania, troszczyła się/troszczy się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała w edukacji szkolnej, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.)? Należy konkretnie i jednoznacznie określić i opisać jakie czynności i przez jaki okres czasu wykonywane, składały się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie dzieci przez Panią.
Odpowiedź: Od dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. od października 2023 r. dzieci mieszkają z Panią. To Pani chodzi z dziećmi do lekarza gdy są chore i przebywa wówczas na zwolnieniu lekarskim na okres opieki nad dziećmi. To Pani jeździ z dziećmi do lekarzy specjalistów, jeśli jest taka potrzeba. Z córką uczęszcza Pani od 2023 r. stale na zajęcia z integracji sensorycznej.Z synem stale jest Pani od 2024 r. w kontakcie z dermatologiem. Brała Pani w latach 2023/2024 i bierze Pani udział dalej w zajęciach dodatkowych z dziećmi, tj. zajęcia taneczne, akrobatyczne, sportowe. Jest Pani w stałym kontakcie z przedszkolem i potrzebami dzieci. Wspiera Pani dzieci w przedstawieniach szkolnych, konkursach – zachęca je Pani i pomaga w robieniu prac konkursowych do przedszkola. Jeździ Pani z dziećmi na wakacje, kupuje niezbędne rzeczy (ubrania, kosmetyki do pielęgnacji, suplementy, leki, zabawki, rowerki, wszystko co jest potrzebne).
10) Proszę wyjaśnić, czy w okresie którego dotyczy wniosek, ojciec dzieci:
a)interesował się dziećmi, ich zdrowiem, samopoczuciem itd.?
Odpowiedź: W latach których dot. wniosek 2023 r./2024 r. nie dopytywał o dzieci, Pani relacja z mężem była oschła i nie rozmawia z Panią o dzieciach i ich potrzebach, samopoczuciu, zdrowiu.
b)uczestniczył w podejmowaniu decyzji dotyczących dzieci, np. związanych ze zdrowiem, szczepieniami, szkołą, dodatkowymi zajęciami, zainteresowaniami itd.?
Odpowiedź: To Pani podejmowała decyzję w sprawach dzieci ze względu na trudność w porozumieniu się z ojcem dzieci. Ojciec dzieci nie uczestniczył w szczepieniach, dodatkowych zajęciach (jeżeli dodatkowe zajęcia dzieci np. taneczne wypadały w dzień jego kontaktu z dziećmi to na te zajęcia dodatkowe nie chodził z dziećmi, nie chodził do lekarzy pediatrów ani specjalistów z dziećmi. Ojciec dzieci utrzymuje tylko suche kontakty, które ma orzeczone przez sąd w postanowieniu w sprawie kontaktów.
c)łożył na utrzymanie dzieci, tzn. czy przekazywał pieniądze lub też czy kupował ubrania, zabawki lub też finansował inne niezbędne wydatki, np. prywatne wizyty lekarskie, szczepienia, leki czy też inne wydatki, np. wyjazdy, wycieczki, zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne?
Odpowiedź: Ojciec dzieci płaci alimenty na dzieci, które ma orzeczone sądownie od października 2023 r. Poza alimentami nie dokłada się do niczego, dzieci nie otrzymują prezentów, ubrań, nie dokłada się do niczego poza alimentami.
11)Czy zawarła Pani z ojcem dzieci porozumienie dotyczące sposobu korzystania z ulgi na dziecko przez każdego z rodziców w podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, prosimy wskazać w jakich proporcjach rodzice ustalili prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi na dziecko roku (latach), którego (których) dotyczy wniosek?
Odpowiedź: Nie, nie było porozumienia w tej sprawie.
12)Czy w roku podatkowym, którego dotyczy przedmiotowy wniosek (zapytanie) uzyskała Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?
Odpowiedź: Tak, z tytułu umowy o pracę.
13)Czy w stosunku do Pani, bądź w stosunku do Pani dzieci miały zastosowanie przepisy:
·art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz
·opodatkowania na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: Nie.
Pismem złożonym 12 października 2025 r., udzieliła Pani odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu II:
1)Czy od początku 2023 r. do dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. do października 2023 r. to wyłącznie Pani samotnie (tj. bez udziału drugiego rodzica, tj. ojca dzieci) i faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do dzieci (uczestniczyła w ich wychowaniu, sprawowała nad nimi pieczę/opiekę, ponosiła koszty ich utrzymania, troszczyła się/troszczy się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała w edukacji szkolnej, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.)? Należy konkretnie i jednoznacznie określić i opisać jakie czynności i przez jaki okres czasu wykonywane, składały się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie dzieci przez Panią.
Należy zauważyć, że w uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie nr 9, w którym pytałem Panią o to czy w roku (latach), którego (których) dotyczy wniosek, to wyłącznie Pani samotnie (tj. bez udziału drugiego rodzica, tj. ojca dzieci) i faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do dzieci, odniosła się Pani tylko do okresu od października 2023 r. Zatem, należy dokładnie przedstawić kwestię wykonywania przez Panią władzy rodzicielskiej w okresie, od początku 2023 r. do dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. do października 2023 r.
Odpowiedź: Przebywała Pani na urlopie macierzyńskim do 2023 r., wróciła Pani do pracy z początkiem … 2023 r. Na urlopie macierzyńskim zajmowała Pani się cały czas dziećmi, była Pani z nimi w domu, chodziła Pani: na adaptację do przedszkola, wizyty do specjalistów, wizyty lekarskie gdy dzieci były chore. Gdy wróciła Pani do pracy, tj. z początkiem maja 2023 r. woziła Pani rano dzieci do przedszkola, po pracy odbierała Pani dzieci najwcześniej jak Pani mogła (pracę mogła Pani kończyć wcześniej o godzinę z racji karmienia synka piersią), chodziła Pani z dziećmi na spacery, kupowała Pani ubranka, zabawki, robiła zdrowe posiłki dla dzieci, karmiła Pani dzieci, usypiała do snu, czytała bajki, płaciła Pani za zajęcia dodatkowe w przedszkolu np. rytmikę i …, chodziła Pani z córką do neurologopedy z racji opóźnionego rozwoju mowy, gdy dzieci były chore przebywała Pani na opiece, Pani czas był 100 % wypełniony opieką nad dziećmi.
2)Czy w okresieod początku 2023 r. do dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. do października 2023 r. ojciec dzieci wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do dzieci:
a)interesował się dziećmi, ich zdrowiem, samopoczuciem itd.?
Odpowiedź: Ojciec dzieci, gdy wracał z pracy ok. 16:00/17:00 był w domu, w którym razem Pani z nim mieszkała, rozmawiał z dziećmi, bawił się z nimi, z racji faktu że mieszkała Pani z nim i z dziećmi. Natomiast jego zainteresowanie i udział w rozwój dzieci był ograniczony i ograniczał się do minimum. Nie wykazywał większego udziału w zajmowaniu się dziećmi (np. jeżdżenie do lekarzy), prócz zabawy w domu.
b)uczestniczył w podejmowaniu decyzji dotyczących dzieci, np. związanych ze zdrowiem, szczepieniami, szkołą, dodatkowymi zajęciami, zainteresowaniami itd.?
Odpowiedź: To Pani organizowała szczepienie dodatkowe np. na ospę lub angażowała się Pani w życie przedszkolne dzieci. Ojciec dzieci nie uczestniczył w szczepieniach, nie jeździł z dziećmi do lekarzy, specjalistów. Spędzał z dziećmi minimum czasu po pracy. Poza tym był agresywny i przemocowy względem Pani i dzieci, czego skutkiem była założona mu przez policję niebieska karta. Od lipca 2023 r., kiedy otrzymał pozew rozwodowy kontakty jego z rodziną się oziębiły. Był jeszcze bardziej agresywny dla Pani i dzieci. Córka miała opóźniony rozwój mowy i ani razu nie był z Panią i córką u specjalisty, ciągle negował Pani zdanie dotyczące wychowania dzieci, wykazywał cały czas zachowania toksyczne, agresywne i przemocowe przy dzieciach, dlatego w październiku 2023 r. wyprowadziła się Pani wraz z dziećmi, ponieważ nie dało się wspólnie już mieszkać do czasu rozprawy rozwodowej.
c)łożył na utrzymanie dzieci, tzn. czy przekazywał pieniądze lub też czy kupował ubrania, zabawki lub też finansował inne niezbędne wydatki, np. prywatne wizyty lekarskie, szczepienia, leki czy też inne wydatki, np. wyjazdy, wycieczki, zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne?
Odpowiedź: Od stycznia 2023 r. do października 2023 r. mieszkała Pani z mężem i dziećmi razem. Ojciec dzieci w tym czasie robił zakupy spożywcze, opłacał rachunki za mieszkanie i kredyt. Jeśli chodzi o dzieci, to płacił za przedszkole. Nie kupował dla dzieci ubrań, kosmetyków ani zabawek. Od lipca 2023 r., kiedy dowiedział się o pozwie rozwodowym złożonym przez Panią odciął Panią i dzieci od pieniędzy i do niczego względem dzieci się nie dokładał. Nie chciał opłacać wizyt lekarskich np. neurologopeda, stomatolog. Zakupy spożywcze ograniczał do minimum i robił wg siebie a nie dzieci.
3)Czy w okresie od początku 2023 r. do dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. do października 2023 r. miejsce zamieszkania Pani dzieci było takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Pani i Pani męża?
Odpowiedź: Od stycznia 2023 do dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. do października 2023 r. miejsce zamieszkania dzieci było takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Pani i Pani męża (mieszkała Pani wspólnie z mężem od stycznia 2023 r. do października 2023 r.).
Pytania
1)Czy Pani, jako matka mieszkająca z dziećmi może odliczyć ulgę prorodzinną w 100% za cały rok za dwójkę dzieci za 2023 r. i 2024 r.?
2)Czy może Pani rozliczyć ulgę prorodzinną, jako samotnie wychowująca matka jeżeli jeszcze nie ma Pani wydanego orzeczenia rozwodu, ale nie mieszka Pani z mężem od października 2023 r. a miejscezamieszkania dwójki Pani dzieci jest uwarunkowane sądownie, tj. przy matce?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Pani zdaniem, w przypadku braku porozumienia między podatnikami odliczenie 100% ulgi prorodzinnej stosuje podatnik, u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania i który dzieci wychowuje w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Ad. 2.
Jeżeli nie mieszka Pani z mężem od października 2023 r. (sprawa rozwodowa jest w toku), a mieszka Pani sama z dwójką dzieci, ma Pani postanowienie z Sądu o zabezpieczeniu miejsca pobytu dzieci przy matce, to jest to dowód na to że samotnie wychowuje Pani dzieci i może Pani rozliczyć ulgę prorodzinną jako samotny rodzic na zasadach preferencyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ulga prorodzinna
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 226 ze zm.,):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W świetle art. 27f ust. 2b omawianej ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
a)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
b)wstąpiło w związek małżeński.
Z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Zgodnie z art. 27f ust. 4 tej ustawy:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Stosownie zaś do art. 26 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Stosownie do art. 27f ust. 7 ww. ustawy:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
W myśl art. 6 ust. 8 tej ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
a)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych
Z literalnego brzmienia art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej. Wobec tego, zasadnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Z art. 92 ww. ustawy wynika, że:
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W myśl art. 97 § 1 przytoczonego Kodeksu:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Jak wynika z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Wobec tego samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie, czyli wykonywanie wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.
W konsekwencji, samo płacenie alimentów na dziecko oraz sporadyczne spotkania z małoletnimi dziećmi nie są rozstrzygające dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic.
Reasumując, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Ponadto, w myśl art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę przysługującej ulgi mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.
W opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że do 2023 r. przebywała Pani na urlopie macierzyńskim, wróciła Pani do pracy z początkiem maja 2023 r. Na urlopie macierzyńskim zajmowała Pani się cały czas dziećmi, była Pani z nimi w domu, chodziła Pani: na adaptację do przedszkola, wizyty do specjalistów, wizyty lekarskie gdy dzieci były chore. Gdy wróciła Pani do pracy, tj. z początkiem maja 2023 r. woziła Pani rano dzieci do przedszkola, po pracy odbierała Pani dzieci najwcześniej jak Pani mogła (pracę mogła Pani kończyć wcześniej o godzinę z racji karmienia synka piersią), chodziła Pani z dziećmi na spacery, kupowała Pani ubranka, zabawki, robiła zdrowe posiłki dla dzieci, karmiła Pani dzieci, usypiała do snu, czytała bajki, płaciła Pani za zajęcia dodatkowe w przedszkolu np. rytmikę i …, chodziła Pani z córką do neurologopedy z racji opóźnionego rozwoju mowy, gdy dzieci były chore przebywała Pani na opiece, Pani czas był 100 % wypełniony opieką nad dziećmi. Od stycznia 2023 r. do października 2023 r. kiedy mieszkała Pani z mężem i dziećmi razem, ojciec dzieci robił zakupy spożywcze, opłacał rachunki za mieszkanie i kredyt. Jeśli chodzi o dzieci, to płacił za przedszkole. Nie kupował dla dzieci ubrań, kosmetyków ani zabawek. Ojciec dzieci, gdy wracał z pracy ok. 16:00/17:00, rozmawiał z dziećmi, bawił się z nimi, z racji faktu że mieszkała Pani z nim i z dziećmi. Natomiast jego zainteresowanie i udział w rozwój dzieci był ograniczony i ograniczał się do minimum. Nie wykazywał większego udziału w zajmowaniu się dziećmi (np. jeżdżenie do lekarzy), oprócz zabawy w domu. To Pani organizowała szczepienie dodatkowe np. na ospę lub angażowała się Pani w życie przedszkolne dzieci. Ojciec dzieci nie uczestniczył w szczepieniach, nie jeździł z dziećmi do lekarzy, specjalistów. Spędzał z dziećmi minimum czasu po pracy. Poza tym był agresywny i przemocowy względem Pani i dzieci, czego skutkiem była założona mu przez policję niebieska karta. Od lipca 2023 r., kiedy otrzymał pozew rozwodowy kontakty jego z rodziną się oziębiły. Był jeszcze bardziej agresywny dla Pani i dzieci. Córka miała opóźniony rozwój mowy i ani razu nie był z Panią i córką u specjalisty, ciągle negował Pani zdanie dotyczące wychowania dzieci, wykazywał cały czas zachowania toksyczne, agresywne i przemocowe przy dzieciach, dlatego w październiku 2023 r. wyprowadziła się Pani wraz z dziećmi, ponieważ nie dało się wspólnie już mieszkać do czasu rozprawy rozwodowej. Od lipca 2023 r., kiedy dowiedział się o pozwie rozwodowym złożonym przez Panią odciął Panią i dzieci od pieniędzy i do niczego względem dzieci się nie dokładał. Nie chciał opłacać wizyt lekarskich np. neurologopeda, stomatolog. Zakupy spożywcze ograniczał do minimum i robił wg siebie a nie dzieci. Od dnia Pani wyprowadzki z dziećmi od męża, tj. od października 2023 r. dzieci mieszkają z Panią. To Pani chodzi z dziećmi do lekarza gdy są chore i przebywa wówczas na zwolnieniu lekarskim na okres opieki nad dziećmi. To Pani jeździ z dziećmi do lekarzy specjalistów, jeśli jest taka potrzeba. Z córką uczęszcza Pani od 2023 r. stale na zajęcia z integracji sensorycznej. Z synem stale jest Pani od 2024 r. w kontakcie z dermatologiem. Brała Pani w latach 2023/2024 i bierze Pani udział dalej w zajęciach dodatkowych z dziećmi, tj. zajęcia taneczne, akrobatyczne, sportowe. Jest Pani w stałym kontakcie z przedszkolem i potrzebami dzieci. Wspiera Pani dzieci w przedstawieniach szkolnych, konkursach – zachęca je Pani i pomaga w robieniu prac konkursowych do przedszkola. Jeździ Pani z dziećmi na wakacje, kupuje niezbędne rzeczy (ubrania, kosmetyki do pielęgnacji, suplementy, leki, zabawki, rowerki, wszystko co jest potrzebne). Pani relacja z mężem była oschła i mąż nie rozmawiał z Panią o dzieciach i ich potrzebach, samopoczuciu, zdrowiu. To Pani podejmowała decyzję w sprawach dzieci ze względu na trudność w porozumieniu się z ojcem dzieci. Ojciec dzieci nie uczestniczył w szczepieniach, dodatkowych zajęciach (jeżeli dodatkowe zajęcia dzieci np. taneczne wypadały w dzień jego kontaktu z dziećmi to na te zajęcia dodatkowe nie chodził z dziećmi, nie chodził do lekarzy pediatrów ani specjalistów z dziećmi od Pani wyprowadzki z dziećmi. Ojciec dzieci utrzymuje tylko suche kontakty, które ma orzeczone przez sąd w postanowieniu w sprawie kontaktów. Ojciec dzieci płaci alimenty na dzieci, które ma orzeczone sądownie od października 2023 r. Poza alimentami nie dokłada się do niczego, dzieci nie otrzymują prezentów, ubrań, nie dokłada się do niczego poza alimentami. Sprawa rozwodowa jest cały czas w toku. Nie, zawarła Pani z mężem porozumienia w sprawie podziału ulgi prorodzinnej.
Zatem, skoro w okresie od stycznia 2023 r. do października 2023 r. dzieci mieszkały z obojgiem rodziców, to oboje rodzice wykonywali władzę rodzicielską wobec małoletnich dzieci. W tym okresie opiekowała się Pani dziećmi, chodziła Pani na adaptację do przedszkola, wizyty do specjalistów, wizyty lekarskie gdy dzieci były chore, płaciła Pani za zajęcia dodatkowe w przedszkolu np. rytmikę i dogoterapię, chodziła Pani z córką do neurologopedy z racji opóźnionego rozwoju mowy, gdy dzieci były chore przebywała Pani na opiece. Ojciec dzieci robił zakupy spożywcze, opłacał rachunki za mieszkanie, płacił kredyt oraz płacił za przedszkole, a gdy wracał z pracy rozmawiał z dziećmi i bawił się z nimi.
W konsekwencji, oboje rodziców jest uprawnionych do skorzystania z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za te miesiące. W związku z brakiem porozumienia pomiędzy Panią a mężem, co do proporcji podziału ulgi na dzieci, za okres od stycznia 2023 r. do października 2023 r. przysługiwało Pani odliczenie w wysokości 50% kwoty ulgi prorodzinnej na dwoje małoletnich dzieci ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.
Natomiast od listopada 2023 r. – jak wynika z opisu sprawy – tj. od czasu kiedy wyprowadziła się Pani z dziećmi od męża i mieszkała Pani sama z dwójką dzieci, to Pani chodziła z dziećmi do lekarza, z córką uczęszcza Pani na zajęcia z integracji sensorycznej, była Pani w stałym kontakcie z przedszkolem i potrzebami dzieci, wspierała Pani dzieci w przedstawieniach szkolnych, konkursach, jeździła Pani z dziećmi na wakacje, kupowała niezbędne rzeczy (ubrania, kosmetyki do pielęgnacji, suplementy, leki, zabawki, rowerki, wszystko co jest potrzebne). To Pani podejmowała decyzję w sprawach dzieci ze względu na trudność w porozumieniu się z ojcem dzieci. Ojciec dzieci utrzymywał tylko kontakty, które ma orzeczone przez sąd oraz płacił alimenty.
Zatem w tym okresie, to wyłącznie Pani wykonywała faktyczną władzę rodzicielską względem dzieci. W związku z tym, za okres od listopada 2023 r. do końca roku 2023 oraz za cały 2024 r., to Pani przysługiwało wyłączne prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dwoje małoletnich dzieci wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.
W związku z powyższym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1, w którym wskazała Pani, że w przypadku braku porozumienia między podatnikami, odliczenie 100% ulgi prorodzinnej stosuje podatnik, u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania i który dzieci wychowuje w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, uznałem za nieprawidłowe
Preferencyjne rozliczenie jako osoba samotnie wychowująca dzieci
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
W świetle zaś art. 6 ust. 4f powoływanej ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576).
W myśl art. 6 ust. 8 tej ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
b)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa, wszelkie preferencje podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania. Muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych, należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Tym samym, z preferencyjnego opodatkowania dochodów, na zasadach przewidzianych w art. 6 ust. 4d w powiązaniu z ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może korzystać rodzic lub opiekun prawny samotnie wychowujący dzieci, będący w roku podatkowym, którego rozliczenie ma dotyczyć – panną, kawalerem. Ustawodawca określił również, że z omawianej preferencji może korzystać osoba, której związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) lub został rozwiązany poprzez orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik). Samotnie wychowującą dzieci może być również osoba, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, jak też osoba, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
Jednocześnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dzieci. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy – nie kwestionując Pani zaangażowania w proces wychowawczy małoletnich dzieci – nie sposób uznać, że w świetle tak przedstawionego opisu sprawy w Pani przypadku spełnione zostały wszystkie warunki wymagane dla rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Fakt, że w okresie, którego dotyczy wniosek, samotnie wychowuje oraz sprawuje Pani opiekę nad dziećmi nie jest wystarczającą przesłanką pozwalającą na skorzystanie z omawianej preferencji. Konieczne jest również bycie jedną z osób, o których mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani zaś nie należy do żadnej z kategorii osób wymienionych w tym przepisie, gdyż jak wskazała Pani we wniosku, jest Pani mężatką i nie została orzeczona separacja. Toczące się postępowanie w sprawie rozwodu samoistnie nie rozwiązuje małżeństwa. Małżeństwo trwa do daty uprawomocnienia się wyroku rozwodowego.
W konsekwencji, za 2023 r. oraz 2024 r. nie przysługiwało Pani rozliczenie jako rodzic samotnie wychowujący dzieci na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie spełniła Pani przesłanek wynikających z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nie należy Pani do żadnej z kategorii osób wymienionych w tym przepisie).
Zatem, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
