Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży nieruchomości.

Uzupełnili go Państwo pismem z 30 kwietnia 2025 r. (wpływ 5 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Skarb Państwa zamierza zbyć w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość gruntową, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka ewidencyjna nr 1 o pow. 0,9114 ha, położoną (…), dla której w Sądzie Rejonowym (…) prowadzona jest księga wieczysta (…).

Na podstawie danych z ewidencji gruntów i budynków ww. nieruchomość stanowi użytek: łąki trwałe (ŁIV o pow. 0,7350 ha), grunty orne (RIVb-0,0465 ha), rowy (W-0,1299 ha).

Na przedmiotowej nieruchomości znajduje się rów melioracyjny, kolektor ściekowy, kolektor deszczowy oraz podwójna magistrala ciepłownicza. W rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego ww. naniesienia, tj. rów melioracyjny, kolektor ściekowy, kolektor deszczowy oraz podwójna magistrala ciepłownicza stanowią obiekty budowlane i nie można ich uznać za budynki.

Właścicielem kolektora ściekowego oraz kolektora deszczowego jest Powiat (…). Kolektorem ściekowym odprowadzane są ścieki sanitarne z obiektów znajdujących się w (…) Strefie Aktywności Gospodarczej (…), natomiast kolektorem deszczowym odprowadzane są do rowu melioracyjnego wody opadowe z dróg znajdujących się w (…) po ich wcześniejszym zatrzymaniu w zbiorniku retencyjnym.

Sieć ciepłownicza jest własnością spółki B. Spółka z o.o., której jedynym udziałowcem jest Miasto (…). Powyższa sieć ciepłownicza służy do zapotrzebowania w ciepło osiedle mieszkaniowe zlokalizowane wzdłuż ul. (…).

Ponadto na nieruchomości znajduje się słup energetyczny po zdemontowanej linii energetycznej.

Zgodnie z informacją o przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta (…) część działki nr 1 (o pow. ok. 0,1840 ha) znajduje się w układzie drogowo-ulicznym zgodnie z uchwałą nr (…) Rady Miejskiej (…) z 9 listopada 2001 r. w sprawie zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta (…) uchwalonego Uchwałą (…) z 29 listopada 1991 r. i ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Województwa (…), zmienionego Uchwałą (…) z 30 marca 1998 r. i ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) oraz Uchwałą  (…) z 24 maja 1999 r. i ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) - ogłoszona w Dzienniku Województwa (…) z 2001 r., a część działki (ok. 0,7274 ha) znajduje się na terenie, na którym nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, gdyż plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Miasta (…) utracił moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2003 r.

Zgodnie z uchwałą (…) z 24 maja 2018 r. w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta (…) działka znajduje się w terenie zabudowy mieszkaniowej i usług oznaczonym na rysunku studium symbolem „MU.22.2,5”. Poza tym z rysunku studium wynika, że część ww. działki znajduje się w strefie zieleni urządzonej w granicach terenów zabudowanych i zurbanizowanych, część ww. działki znajduje się w terenie wód powierzchniowych, część ww. działki znajduje się w strefie sanitarnej w odległości 150 m od cmentarza. Zgodnie uchwałą Rady Miasta (…) z 26 lutego 2024 r. w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Miasta (…), opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) 5 marca 2024 r. – ww. działka znajduje się poza obszarem rewitalizacji Miasta (…).

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 pkt 9 ustaw z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.), Starosta Powiatu (…) jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa.

Zgodnie z art.  4 pkt 9c ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o właściwym urzędzie - należy przez to rozumieć starostwo powiatowe, w którym wykonywane są zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, albo odpowiednio urząd gminy, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski, w których prowadzone są sprawy gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi z kolei, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustawy, organem reprezentującym Skarb Państwa jest starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Zgodnie z art. 4 pkt 9c ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Zarząd Powiatu (…) jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu (…). Potwierdzeniem powyższego jest również przepis art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Starosta jest przewodniczącym zarządu powiatu - art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Starosta organizuje prace zarządu powiatu - art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Podatnikiem podatku VAT jest Powiat (…).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie:

1.Czy przy nabyciu działki 1 Powiatowi (…) przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

2.Czy działka nr 1 była/będzie wykorzystywana wyłącznie do dnia zbycia na cele działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT?

3.Czy rów melioracyjny, podwójna magistrala ciepłownicza oraz słup energetyczny na dzień sprzedaży będą stanowić własność Sprzedającego, tj. Powiatu (…), czy też innego podmiotu (jakiego)?

4.Czy rów melioracyjny, kolektor ściekowy, kolektor deszczowy, podwójna magistrala ciepłownicza oraz słup energetyczny będą stanowić na dzień transakcji budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane?

5.W odniesieniu do ww. rowu melioracyjnego, kolektora ściekowego, kolektora deszczowego, podwójnej magistrali ciepłowniczej oraz słupa energetycznego (jeśli poszczególne obiekty budowlane będą stanowić na dzień transakcji budowlę w rozumieniu przepisów z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane):

a)kiedy została/zostanie oddana do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęto użytkowania na potrzeby własne budowli i czy od tego momentu do dnia sprzedaży upłynie okres krótszy niż 2 lata?

b)czy Powiat (…) ponosił/będzie ponosił do momentu sprzedaży wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na ulepszenie budowli, stanowiące co najmniej 30% jej wartości początkowej. Jeśli tak należało wskazać:

  • kiedy miały/będą miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),
  • czy przysługiwało/będzie przysługiwało Powiatowi (…) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budowli,
  • czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budowli minie okres co najmniej 2 lat,
  • czy ta budowla będzie wykorzystywana przez Powiat (…) w całym okresie posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

c)czy przysługiwało Powiatowi (…) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów,

d)czy Powiat (…) ponosił/będzie ponosił wydatki na ich ulepszenie, w stosunku do których Powiat miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli Powiat ponosił/będzie ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

6.Czy dla części działki, dla której nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na dzień zbycia będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy lub decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego?

7.Na której konkretnie części działki znajdują się rów melioracyjny, kolektor ściekowy, kolektor deszczowy, podwójna magistrala ciepłownicza oraz słup energetyczny, tj. na części działki, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania, czy na pozostałej części działki?

podali Państwo:

Nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Powiat (…).

Działka nr 1 położona w (…) nie była wykorzystywana na cele działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT.

Rów melioracyjny, podwójna magistrala ciepłownicza, słup energetyczny na dzień sprzedaży nie będą stanowić własności Sprzedającego, tj. Powiatu (…).

Rów melioracyjny (własność Skarbu Państwa), podwójna magistrala ciepłownicza (własność (…) oraz słup energetyczny (obecnie na ww. nieruchomości nie znajduje się słup energetyczny - przeprowadzona wizja na nieruchomości 30 kwietnia 2025 r.).

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa Budowlanego, rów melioracyjny, kolektor deszczowy, kolektor ściekowy, podwójna magistrala ciepłownicza oraz słup energetyczny (obecnie nie znajduje się na przedmiotowej nieruchomości) stanowić będą budowlę.

Ww. budowle na przedmiotowej nieruchomości są w użytkowaniu na potrzeby własne powyżej dwóch lat.

Nie były ponoszone nakłady przez Powiat (…) na ulepszenie żadnej z ww. budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% jej wartości początkowej.

Nie przysługiwało Powiatowi (…) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych budowli.

Powiat (…) nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. budowli.

Nie będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla części działki, dla której nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.

Rów melioracyjny znajduje się na części działki, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania oraz na pozostałej części działki.

Kolektor ściekowy oraz kolektor deszczowy znajdują się na części działki, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania oraz na pozostałej części działki.

Podwójna magistrala ciepłownicza znajduje się na pozostałej części działki.

Słup energetyczny (nie znajduje się na przedmiotowej działce).

Pytanie

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu z 23% podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu z 23% podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zaś z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług

Z art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu działkę nr 1.

Dostawa ww. działki przez Powiat będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) i dla tej czynności Powiat wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Art. 2 pkt 33 ustawy stanowi zaś, że:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie liniowym − należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, na działce znajduje się rów melioracyjny, kolektor ściekowy, kolektor deszczowy oraz podwójna magistrala ciepłownicza. Rów melioracyjny, podwójna magistrala ciepłownicza na dzień sprzedaży nie będą stanowić własności Sprzedającego, tj. Powiatu. Właścicielem kolektora ściekowego oraz kolektora deszczowego jest Powiat. Sieć ciepłownicza jest własnością spółki (…). Zgodnie z informacją o przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego część działki nr 1  znajduje się w układzie drogowo-ulicznym, a część działki znajduje się na terenie, na którym nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla części działki, dla której nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Rów melioracyjny znajduje się na części działki, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania oraz na pozostałej części działki. Kolektor ściekowy oraz kolektor deszczowy znajduje się na części działki dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania oraz na pozostałej części działki. Podwójna magistrala ciepłownicza znajduje się na pozostałej części działki. Słup energetyczny (nie znajduje się na przedmiotowej działce).

Mają Państwo wątpliwości czy sprzedaż działki nr 1 będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 46 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Na mocy art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Jak stanowi art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Z ww. przepisów prawa cywilnego wynika, że przedmiotem sprzedaży zawsze jest grunt wraz ze wszystkimi budynkami i urządzeniami trwale z tym gruntem związanymi.

Zgodnie natomiast z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wynika, że jeśli przebiegające przez działkę sieci są przyłączone do przedsiębiorstw przesyłowych to stanowią własność tych przedsiębiorstw.

Wskazać w tym miejscu należy, że wyrażenia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” zawartego w przytoczonym wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie „dostawa towarów” akcentuje „własność ekonomiczną” funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności. W orzeczeniu C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v. Shipping and Forwarding Safe B.V. TSUE wyraził pogląd, że „wyrażenie „dostawa towarów”  w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym” (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że „zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy, miało miejsce” (pkt 2).

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, że ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt (jako grunt zabudowany).

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją zbycia przez Państwa gruntu (działki nr 1), na którym znajdują się budowle, które na dzień sprzedaży nie będą stanowić własności Sprzedającego, tj. Powiatu oraz budowle będące Państwa własnością. Nie sposób więc przyjąć, że będą Państwo dokonywać dostawy gruntu wraz ze znajdującymi się na nim ww. naniesieniami, które nie stanowią Państwa własności. To podmiot trzeci, a nie Państwo jako zbywający znajduje się w faktycznym posiadaniu ww. naniesień i korzysta z nich jak właściciel. Zatem dostawa ww. naniesień, których nie są Państwo właścicielami nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Tak więc, w przypadku planowanej dostawy działki nr 1, przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za grunt niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem posadowione są na nim budowle.

Zatem dostawa działki nr 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż przepis ten stosuje się tylko do dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a w przedstawionej sytuacji grunt ten jest już zabudowany.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)  w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)  dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że na działce nr 1 (oprócz naniesień, które nie stanowią Państwa własności), znajdują się również budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane w postaci kolektora deszczowego, kolektor ściekowego stanowiące Państwa własność. Budowle są w użytkowaniu na potrzeby własne powyżej dwóch lat. Nie były ponoszone przez Powiat nakłady na ulepszenie żadnej z ww. budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% jej wartości początkowej.

W związku z tym, że działka nr 1 stanowi działkę zabudowaną budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, należy ustalić, czy do jej sprzedaży znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. 

Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa znajdujących się na działce nr 1 budowli w postaci kolektora deszczowego oraz kolektora ściekowego stanowiących Państwa własność, nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż jak wynika z opisu sprawy znajdujący się na działce kolektor deszczowy oraz kolektor ściekowy zostały wybudowane na co najmniej dwa lata przed planowaną dostawą działki i Państwo przez ten czas nie ponosili wydatków na ich ulepszenie, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

W związku z powyższy, dostawa działki nr 1, nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również nie będzie miała miejsca w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji w odniesieniu do dostawy znajdujących się na działce nr 1 budowli, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zatem, opisana we wniosku transakcja sprzedaży działki nr 1, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano, grunt będący przedmiotem zbycia podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budowle na nim posadowione. W związku z powyższym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również zbycie gruntu, z którym związane są ww. budowle, będzie zwolnione od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działki nr 1  należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.