Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.670.2025.1.AG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.670.2025.1.AG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

(…)

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(…) Spółka Jawna (dalej zwana: „Spółką”) jest spółką osobową, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest (…).

Wspólnikami posiadającymi ogół praw i obowiązków Spółki są Zainteresowany 1 (będący stroną postępowania, zgodnie z art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) oraz Zainteresowana 2.

Każdy ze wspólników jest uprawniony do samodzielnego i nieograniczonego prowadzenia spraw Spółki oraz reprezentowania jej interesów na zewnątrz.

Ponieważ Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, która jest podmiotem transparentnym podatkowo, podatnikami podatku dochodowego – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy PIT – są jej wspólnicy, tj. Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2.

W związku z powyższym, przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 z tytułu uczestnictwa w Spółce stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy PIT, jeżeli działalność prowadzona przez spółkę niebędącą osobą prawną spełnia warunki uznania jej za działalność gospodarczą, to przychody wspólnika z tytułu udziału w tej spółce kwalifikowane są jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Działalność prowadzona przez Spółkę – tj. (…) – spełnia definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy PIT. Tym samym, przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 z tytułu uczestnictwa w Spółce podlegają opodatkowaniu jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zarówno Zainteresowany 1, jak i Zainteresowana 2 wybrali opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z tej działalności w formie podatku liniowego, zgodnie z art. 30c ustawy PIT.

Wybór ten został dokonany w ustawowym terminie i dotyczy całego roku podatkowego. W rezultacie dochody uzyskiwane przez każdego ze wspólników z tytułu udziału w spółce jawnej podlegają opodatkowaniu według stawki 19%, niezależnie od wysokości uzyskanego dochodu.

Zarówno Zainteresowany 1, jak i Zainteresowana 2, będący wspólnikami Spółki, złożyli za 2024 r. zeznania roczne na formularzach PIT-36L. W zeznaniach tych wykazali:

·kwotę przychodu z działalności gospodarczej w wysokości (…) PLN,

·koszty uzyskania przychodu w wysokości (…) PLN,

·składki na ubezpieczenie społeczne pomniejszające dochód do opodatkowania w wysokości (…) PLN,

·wartość wierzytelności i zobowiązań zmniejszających podstawę obliczenia podatku, tzw. ulgę na złe długi, w wysokości (…) PLN.

W rezultacie, dochód stanowiący podstawę opodatkowania za 2024 r., po uwzględnieniu powyższych elementów, wyniósł (…) PLN zarówno dla Zainteresowanego 1, jak i dla Zainteresowanej 2.

Z uwagi na fakt, że dochód wykazany w deklaracjach PIT-36L za 2024 r. przekroczył 1 000 000 PLN, zarówno Zainteresowany 1, jak i Zainteresowana 2 złożyli deklaracje o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) do zapłaty w roku kalendarzowym 2025 wraz z korektą tej deklaracji.

Podstawą złożenia korekty deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) była zmiana wysokości łącznego dochodu stanowiącego podstawę obliczenia wysokości daniny solidarnościowej.

W obu przypadkach ostatecznie wykazano w nich dochód niepomniejszony o wartość ulgi na złe długi, tj. w wysokości (…) PLN, i odpowiednio obliczono wysokość daniny solidarnościowej na kwotę (…) PLN.

Należy przy tym zaznaczyć, że w złożonych deklaracjach PIT-36L przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 została wykazana wartość ulgi na złe długi. Niemniej jednak, ulga ta nie została uwzględniona w deklaracjach DSF-1, a tym samym podstawa obliczenia daniny solidarnościowej nie została pomniejszona o wartość wskazanej ulgi.

Wobec powyższego stanu faktycznego, zarówno Zainteresowany 1, jak i Zainteresowana 2 powzięli wątpliwość, czy w związku z nieuwzględnieniem wartości ulgi na złe długi w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej, są zobowiązani do złożenia korekt deklaracji DSF-1. W szczególności – czy wartość ulgi na złe długi powinna pomniejszać dochód stanowiący podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, jeżeli została ona wykazana w deklaracji PIT-36L.

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wartość tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT, uwzględniona przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 przy obliczaniu dochodu do opodatkowania i wykazana w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna zostać również uwzględniona w dochodzie wykazywanym w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej, a tym samym wpływać na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 ustawy PIT?

2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2 są uprawnieni do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z uwzględnieniem wartości tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT, w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych, w odniesieniu do pytania nr 1, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wartość tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT, uwzględniona przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 przy obliczaniu dochodu do opodatkowania i wykazana w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna zostać również uwzględniona w dochodzie wykazywanym w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej, a tym samym wpływać na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 ustawy PIT.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych

(…) Spółka Jawna jest spółką osobową mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie (…). Wspólnikami tej Spółki są Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2, którzy – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy PIT – są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów uzyskiwanych z tytułu uczestnictwa w tej spółce. Ponieważ spółka jawna jest podmiotem transparentnym podatkowo, dochody uzyskiwane z jej działalności gospodarczej są przypisywane bezpośrednio jej wspólnikom.

Działalność prowadzona przez Spółkę spełnia przy tym warunki uznania jej za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5b ust. 2 ustawy PIT, a przychody Zainteresowanego 1 i Zainteresowanej 2 są kwalifikowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy PIT.

W związku z powyższym, zasadnicze znaczenie w niniejszej sprawie ma ocena, czy wartość tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT, uwzględniona przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 przy obliczaniu dochodu do opodatkowania i wykazana w zeznaniu PIT-36L, powinna również zostać uwzględniona przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 ustawy PIT. Kluczowe w tym zakresie jest zastosowanie wykładni literalnej oraz systemowej przepisów ustawy PIT, jak również uwzględnienie aktualnej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, w tym w szczególności stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy PIT podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych m.in. w art. 30c ustawy o PIT (dotyczącym podatku liniowego). Przepis ten nie zawiera odrębnej definicji dochodu, lecz posługuje się pojęciem „dochodów podlegających opodatkowaniu”, co oznacza, że dla potrzeb daniny solidarnościowej należy przyjąć tę samą podstawę, która została przyjęta dla celów podatku dochodowego. W szczególności brak jest podstaw prawnych do różnicowania definicji dochodu na potrzeby podatku dochodowego i na potrzeby daniny solidarnościowej, skoro oba zobowiązania wynikają z jednej ustawy podatkowej – ustawy PIT.

Tym samym, zgodnie z wykładnią literalną oraz systemową, dochód będący podstawą obliczenia daniny solidarnościowej winien być tożsamy z dochodem podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 30c ustawy PIT – czyli dochodem ustalonym zgodnie z zasadami opodatkowania podatkiem liniowym, po odliczeniu wszystkich ustawowo dopuszczalnych odliczeń, takich jak składki na ubezpieczenia społeczne (art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy PIT), jak i ulga na złe długi (art. 26i ustawy PIT).

Powyższe znajduje potwierdzenie w treści wyroku NSA z 14 lutego 2023 r., sygn. akt II FSK 1099/22, w którym Sąd jednoznacznie stwierdził, że dochód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30c ustawy PIT, stanowi podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Co więcej, Sąd wskazał, że ulga na złe długi, jako odliczenie mające wpływ na wysokość dochodu do opodatkowania, ma miejsce jeszcze przed etapem zastosowania pomniejszeń przewidzianych w art. 30h ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy PIT. Innymi słowy, dochód „podlegający opodatkowaniu” to kwota powstała po wszystkich dopuszczalnych odliczeniach od przychodu, w tym także tych wynikających z art. 26i ustawy PIT.

W tym samym wyroku NSA podkreślił, że przepis art. 30h ustawy PIT nie definiuje „dochodu” na nowo ani nie wprowadza specjalnych zasad jego ustalania. Odwołuje się on jedynie do zasad opodatkowania określonych w art. 30c ustawy PIT, a więc odnosi się do dochodu faktycznie podlegającego opodatkowaniu na podstawie tej regulacji. Oznacza to, że ustawodawca nie przewidział, aby ustalanie podstawy dla daniny solidarnościowej odbywało się w oderwaniu od zasad obowiązujących przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stanowisko to znajduje także potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 października 2024 r., sygn. akt I SA/Gl 575/24, gdzie wskazano, że istotna jest kwota dochodu faktycznie opodatkowanego, uwzględniająca pomniejszenia przewidziane w ustawie PIT. W szczególności wskazano, że za miarodajną dla ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej należy dochód do opodatkowania, a nie kwoty przychodów czy dochodów przed odliczeniami.

Analogicznie, w wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 24 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Go 455/21, rozpatrywano podobne zagadnienie dotyczące uwzględnienia straty z lat ubiegłych przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej. Sąd, prezentując systemowe i funkcjonalne podejście do wykładni przepisów ustawy PIT, uznał, że nie ma podstaw, aby odmiennie traktować zasady ustalania dochodu dla różnych celów (podatku i daniny), skoro wynikają one z tej samej ustawy i nie przewidują rozdzielenia tych podstaw w zakresie merytorycznym.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe argumenty – zarówno wynikające z wykładni literalnej i systemowej przepisów ustawy PIT, jak i utrwalonego już orzecznictwa sądów administracyjnych – należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym wartość tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT, uwzględniona przez Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowaną 2 przy obliczaniu dochodu do opodatkowania i wykazana w zeznaniu rocznym PIT-36L, powinna zostać również uwzględniona w dochodzie wykazywanym w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1).

W konsekwencji, dochód pomniejszony o ulgę na złe długi – jako faktyczny dochód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30c ustawy PIT – stanowi podstawę do określenia wysokości daniny solidarnościowej na podstawie art. 30h ust. 2 ustawy PIT. Odmienne podejście, nieuwzględniające tej ulgi przy kalkulacji podstawy daniny solidarnościowej, prowadziłoby do nieuprawnionego zawyżenia podstawy opodatkowania i tym samym naruszenia zasady równości opodatkowania oraz racjonalności ustawodawcy.

Podsumowując, zgodnie z literalną treścią przepisów ustawy PIT, wykładnią systemową oraz aktualnym orzecznictwem NSA i WSA, ulga na złe długi, jako element obniżający dochód do opodatkowania w zeznaniu PIT-36L, powinna również wpływać na ustalenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej i być brana pod uwagę przy składaniu deklaracji DSF-1.

Zdaniem Zainteresowanych, w odniesieniu do pytania nr 2, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2 są uprawnieni do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z uwzględnieniem wartości tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT, w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa, należy uznać, że Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2 są uprawnieni do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 81 Ordynacji podatkowej:

§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

§ 1a. Osoba, która była wspólnikiem spółki cywilnej w chwili rozwiązania spółki, może skorygować uprzednio złożoną deklarację w zakresie wskazanym w art. 75 § 3a

§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Zasada ta ma pełne zastosowanie również do deklaracji dotyczących daniny solidarnościowej, co wynika wprost z art. 30i ust. 1 ustawy PIT, zgodnie z którym: „Do daniny solidarnościowej stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej”. Przepis ten w sposób jednoznaczny przesądza, że mechanizmy i instytucje przewidziane w Ordynacji podatkowej – w tym możliwość złożenia deklaracji korygującej – odnoszą się także do zobowiązań z tytułu daniny solidarnościowej. W świetle powyższego, podatnik uprawniony jest do dokonania korekty deklaracji DSF-1, jeżeli stwierdzi, że uprzednio złożona deklaracja zawiera błędy mające wpływ na prawidłowe określenie podstawy obliczenia daniny.

Dodatkowo, art. 30i ust. 2 ustawy PIT wskazuje, że uprawnienia organu podatkowego w sprawach daniny solidarnościowej przysługują naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych, chyba że zastosowanie znajdą wyjątki przewidziane w pkt 1 i 2 tego przepisu. „Uprawnienia organu podatkowego przysługują naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych, a w przypadku:

1)gdy jest to uzasadnione ochroną informacji niejawnych i wymogami bezpieczeństwa państwa – organowi wymienionemu w art. 13a Ordynacji podatkowej;

2)spraw, o których mowa w art. 119g § 1 Ordynacji podatkowej – Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej”.

W konsekwencji, uprawnienie do złożenia korekty deklaracji DSF-1 na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej znajduje bezpośrednie potwierdzenie w treści art. 30i ustawy PIT, który w sposób systemowy włącza reżim Ordynacji podatkowej do mechanizmu ustalania i poboru daniny solidarnościowej.

W analizowanym przypadku Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2 wykazali w złożonej korekcie deklaracji DSF-1 dochód nieuwzględniający wartości ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy PIT. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych – w szczególności wyroku NSA z 14 lutego 2023 r., sygn. akt II FSK 1099/22 – ulga ta ma bezpośredni wpływ na ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z art. 30c ustawy PIT, a zatem powinna być także uwzględniona przy określaniu podstawy daniny solidarnościowej, zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy PIT.

Zgodnie z komentarzem do art. 81 Ordynacji podatkowej (patrz: Etel Leonard (red.), Ordynacja podatkowa. Tom I. Zobowiązania podatkowe. Art. 1-119zzk. Komentarz aktualizowany Opublikowano: LEX/el. 2025), korekta deklaracji może prowadzić do odzyskania nadpłaty podatku lub innej należności publicznoprawnej, w przypadku gdy pierwotna deklaracja zawierała zawyżone zobowiązanie lub omyłki wpływające na jego wysokość. W tym kontekście korekta DSF-1 może być skutecznym instrumentem prowadzącym do odzyskania nienależnie zapłaconej daniny solidarnościowej. Złożenie korekty deklaracji w takiej sytuacji służy prawidłowemu określeniu podstawy opodatkowania i umożliwia odzyskanie ewentualnej nadpłaty, wynikającej z zawyżonego zobowiązania. Korekta taka jest zgodna z przepisami prawa materialnego i proceduralnego, a także znajduje pełne oparcie w systemowej wykładni ustawy PIT i Ordynacji podatkowej.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Zainteresowany 1 oraz Zainteresowana 2, jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki jawnej, są uprawnieni do skorygowania deklaracji DSF-1 na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Skorygowanie deklaracji w celu uwzględnienia wartości ulgi na złe długi jest działaniem zgodnym z przepisami prawa podatkowego oraz z aktualnym stanowiskiem sądów administracyjnych i prowadzi do prawidłowego określenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

W myśl art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

– odliczone od tych dochodów.

Art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Stosownie do treści art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.

Do zapłaty daniny solidarnościowej są zobowiązane osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są zobowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

1)w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),

2)art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

3)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz

4)art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

– pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, składki, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

Powzięli Państwo wątpliwość, czy tzw. ulga na złe długi ma wpływ na ustalenie wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. W powołanym uprzednio art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ta ulga nie została wymieniona. Katalog wymieniony w tym przepisie jest katalogiem zamkniętym, a co za tym idzie odliczeniom na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej podlegają tylko te kwoty, które bezpośrednio określa ta regulacja. To z kolei oznacza, że nie podlegają odliczeniu pozostałe odliczenia przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawa obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia ściśle określone odliczenia od dochodu i nie są one tożsame z odliczeniami przysługującymi podatnikowi w zeznaniu rocznym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kwestię ulgi na złe długi reguluje art. 26i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Podstawa obliczenia podatku ustalona zgodnie z art. 26 ust. 1, art. 30c ust. 2 lub art. 30ca ust. 3 oraz po uprzednim odliczeniu kwot określonych w art. 26e, art. 26ga, art. 26gb, art. 26h-26hd i art. 52jb:

1) może być zmniejszona o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie;

2) podlega zwiększeniu o zaliczaną do kosztów uzyskania przychodów wartość zobowiązania do zapłaty świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, które nie zostało uregulowane, przy czym zwiększenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

W związku z tym, że ulga na złe długi nie została wymieniona w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą jej Państwo uwzględnić przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Istotne jest przy tym, że art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji dochodu, tylko wskazuje podstawę obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1. Jednym z elementów tej podstawy jest dochód wyliczony w sposób określony w tym przepisie – dla potrzeb określenia podstawy obliczenia podatku. Natomiast definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 omawianej ustawy, w myśl którego:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Odliczenie w zeznaniu PIT-36L ulgi na złe długi nie oznacza, że ulga ta ma również wpływ na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Odliczenie to nie znajduje się w katalogu możliwego do zastosowania odliczenia od dochodu, znajdującym się w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym ulga ta nie zmniejsza podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

W odniesieniu natomiast do Państwa wątpliwości dotyczącej możliwości skorygowania uprzednio złożonej deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej wskazuję, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Ponadto w myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że w złożonych przez Państwa deklaracjach o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) ostatecznie (po dokonaniu korekty) wykazali Państwo dochód niepomniejszony o wartość ulgi na złe długi. Z uwagi na to, że – jak już wskazałem – ulga na złe długi nie powinna zostać uwzględniona w dochodzie wykazywanym w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej, w Państwa sprawie nie ma podstaw do korekty tych deklaracji, ponieważ postąpili Państwo prawidłowo.

Podsumowanie: wartość tzw. ulgi na złe długi, o której mowa w art. 26i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwzględniona przez Państwa przy obliczaniu dochodu do opodatkowania i wykazana w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powinna zostać uwzględniona w dochodzie wykazywanym w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej, a tym samym wpływać na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 tej ustawy.

W konsekwencji w Państwa sprawie nie ma podstaw do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.