Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.159.2025.2.AS1

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.159.2025.2.AS1

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do możliwości odliczenia w zeznaniu podatkowym za 2025 r. kwoty potrąconego podatku (ok. 900 zł), zapłaconego przed wpłatą na Pani konto emerytury (wraz z wyrównaniem),
  • prawidłowe - w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 12 września 2025 r. (wpływ 18 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zwraca się Pani z prośbą o wydanie interpretacji sposobu rozliczenia przez Panią ulgi seniora w zeznaniu podatkowym w 2026 roku ( za 2025 rok).

Nie wykorzystała Pani całej należnej ulgi przysługującej pracującemu seniorowi.

Wniosek o emeryturę złożyła Pani 25 lutego bieżącego roku. 21 marca 2025 roku wydano decyzję dotyczącą przyznania Pani emerytury, która z wyrównaniem została przekazana na Pani konto 27 marca br.

Od momentu przejścia na emeryturę pracowała Pani jeszcze do lipca i dlatego miała Pani potrącany podatek dochodowy.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

(…) listopada 2022 r. ukończyła Pani 60. rok życia.

Do lipca 2025 r. nadal pracowała Pani i otrzymywała wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę (art. 13 pkt 8 ustawy).

Podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wniosek o emeryturę złożyła Pani 25 lutego bieżącego roku. 21 marca 2025 r. wydano decyzję dotyczącą przyznania Pani emerytury, która wraz z wyrównaniem wpłynęła na Pani konto 27 marca br.

Od momentu złożenia wniosku o emeryturę (25 lutego) nadal Pani pracowała i potrącano Pani podatek PIT.

Wartość przychodów do kwietnia 2025 r. nie przekroczyła kwoty 85.528 zł.

Do dnia otrzymania emerytury (z wyrównaniem), tj. 27 marca br. otrzymała Pani następujące dochody z tytułu umowy o pracę, od których potrącono Pani podatek:

1)28 lutego – 755,98 (wynagrodzenie za m-c luty 2025 r.),

2)3 marca – 4.868,63 (wynagrodzenie za m-c marzec 2025 r.).

Pytanie

Czy może Pani zastosować ulgę dla seniora od dochodów osiągniętych przed otrzymaniem emerytury, czyli przed 27 marca? Czyli od dochodów otrzymanych:

  • 28 lutego – 755,98 zł ( wynagrodzenie za m-c luty 2025 r.),
  • 3 marca – 4.868,63 zł (wynagrodzenie za miesiąc marzec 2025 r.).

Pani stanowisko w sprawie

Pani dochody z tytułu umowy o pracę otrzymane 28 lutego i 3 marca br. nie przekroczyły (wraz z wcześniejszymi dochodami w 2025 r.) kwoty 85.528 zł i były wypłacone przed otrzymaniem pierwszej emerytury z wyrównaniem. Dlatego uważa Pani, że od w/w dochodów nie powinna Pani zapłacić podatku dochodowego.

Sądzi Pani, że w zeznaniu podatkowym za 2025 r. ma Pani odliczyć kwotę potrąconego podatku (ok. 900 zł), zapłaconego przed wpłatą na Pani konto emerytury (wraz z wyrównaniem).

Prosi Pani o interpretację i udzielenie Pani odpowiedzi czy ma Pani prawo odliczyć wspomniany podatek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do art. 31a ust. 8 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152–154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

W świetle natomiast art. 31a ust. 9 ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono zatem przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w przytoczonym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje tego tytułu, co oznacza, że podatnik, któremu w ramach pracy na etacie wypłacono przychód składający się w części np. z odprawy emerytalnej, od której nie są pobierane składki na ubezpieczenia społeczne, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia dla pracujących seniorów w odniesieniu do całości przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy.

Ponadto, ww. zwolnienie jest limitowane. Dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.

Aby korzystać z tego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.

Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Jeżeli wynagrodzenie za pracę jest przelewane przez pracodawcę na rachunek bankowy pracownika, to przychód ze stosunku pracy powstaje w dniu dokonania przez pracodawcę przelewu wynagrodzenia, a nie w dniu jego wpływu na konto pracownika.

Posiadanie przez pracownika uprawnień do emerytury, która nie została przed dniem wypłaty wynagrodzenia wypłacona, nie wyklucza go zatem z korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym data faktycznej wypłaty emerytury (przed czy po dniu wypłaty wynagrodzenia ze stosunku pracy) ma w sprawie kluczowe znaczenie.

Z ulgi dla pracujących seniorów można skorzystać już w trakcie roku na etapie obliczania zaliczek na podatek. W takiej sytuacji, podatnik musi złożyć płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do zastosowania zwolnienia.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że:

  • (…) listopada 2022 r. ukończyła Pani 60. rok życia.
  • Do lipca 2025 r. nadal pracowała Pani i otrzymywała wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę.
  • Podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
  • Wniosek o emeryturę złożyła Pani 25 lutego bieżącego roku. 21 marca 2025 r. wydano decyzję dotyczącą przyznania Pani emerytury, która wraz z wyrównaniem wpłynęła na Pani konto 27 marca br.
  • Od momentu złożenia wniosku o emeryturę (25 lutego) nadal Pani pracowała i potrącano Pani podatek PIT.
  • Wartość przychodów do kwietnia 2025 r. nie przekroczyła kwoty 85.528 zł.
  • Do dnia otrzymania emerytury (z wyrównaniem), tj. 27 marca br. Otrzymała Pani następujące dochody z tytułu umowy o pracę, od których potrącono Pani podatek:

1)28 lutego – 755,98 (wynagrodzenie za m-c luty 2025 r.),

2)3 marca – 4.868,63 (wynagrodzenie za m-c marzec 2025 r.).

Wątpliwość Pani w niniejszej sprawie budzi kwestia, czy może Pani zastosować ulgę dla seniora od dochodów osiągniętych przed otrzymaniem emerytury, czyli przed 27 marca, czyli od dochodów otrzymanych:

  • 28 lutego – 755,98 zł ( wynagrodzenie za m-c luty 2025 r.),
  • 3 marca – 4.868,63 zł (wynagrodzenie za miesiąc marzec 2025 r.).

Odnosząc się wprost do zadanego we wniosku pytania stwierdzam, że w związku ze spełnianiem warunków do skorzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulgą dla seniora) przysługuje Pani możliwość zastosowania ww. ulgi do przychodów, będących przedmiotem Pani zapytania, tj. przychodów wymienionych we wniosku, a uzyskanych 28 lutego 2025 r. – w kwocie 755,98 zł ( wynagrodzenie za m-c luty 2025 r.) oraz 3 marca 2025 r. – w kwocie 4.868,63 zł (wynagrodzenie za miesiąc marzec 2025 r.). Wypłata ww. świadczeń nastąpiła bowiem po ukończeniu przez Panią 60 roku życia i przed wypłatą pierwszej emerytury, którą otrzymała Pani 27 marca 2025 r. Jednocześnie nadmienić należy, że może Pani zastosować „ulgę dla seniora” w odniesieniu do kwot przychodów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.

Tym samym, Pani stanowisko w tej części jest prawidłowe.

Jednocześnie wskazuję, że skoro pracodawca opodatkował wypłacone Pani wynagrodzenie, to z prawa do ulgi dla seniora, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może Pani skorzystać w zeznaniu rocznym za 2025 r., tj. może je Pani samodzielnie wyłączyć z przychodów opodatkowanych i przenieść do przychodów zwolnionych.

W zeznaniu PIT-37(31) za 2025 rok powinna Pani wypełnić część D „Przychody objęte ulgą dla młodych, ulgą na powrót, ulgą dla rodzin 4+ oraz ulgą dla pracujących seniorów”. W części D.1. „Rodzaj ulgi” zaznacza Pani kwadrat przy uldze, z której Pani korzysta. Następnie w części D.2. „Rodzaj przychodów” wpisuje Pani kwoty dla poszczególnych rodzajów przychodów objętych zaznaczoną ulgą, tj. ulgą dla pracujących seniorów (w analizowanej sprawie jest to poz. 42).

Nadmieniam przy tym, że łączna kwota przychodów zwolnionych od podatku nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.

Nie ma możliwości – jak Pani wskazała – odliczenia w zeznaniu podatkowym za 2025 r. kwoty potrąconego podatku (ok. 900 zł), zapłaconego przed wpłatą na Pani konto emerytury (wraz z wyrównaniem).

Tym samym, Pani stanowisko w tej części uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do przedstawionych we wniosku kwot wskazuję, że ich nie analizowałem – kwestie te nie należą bowiem do kompetencji organu interpretacyjnego. Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, gdyż prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez Organ podatkowy, w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.