Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów emerytalnych z tytułu funkcji publicznych w Wielkiej Brytanii. Uzupełnił go Pan pismem z 8 września 2025 r. (wpływ 10 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Jest Pan Polakiem z podwójnym obywatelstwem – wstępnie Brytyjskim od urodzenia, następnie Polskim potwierdzonym w 2019 r.

Po przejściu na emeryturę przemieścił się Pan z Wielkiej Brytanii do Polski w 2019 r. W stosunku do tego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, znalazło się w Polsce i od tego czasu podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Obowiązek podatkowy miał początek (…) kwietnia 2019 r. i odpowiednie Zgłoszenie Aktualizacyjne Osoby Fizycznej Będącej Podatnikiem ZAP-3 było złożone (…) kwietnia 2019 r. w Urzędzie Skarbowym, oświadczenie o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych (Certyfikat Rezydencji) CFR-1, wystawiony przez Urząd Skarbowy (…) kwietnia 2019 r., potwierdza zgłoszenie.

W dniu dzisiejszym otrzymuje Pan 3 odrębne emerytury z Wielkiej Brytanii, związane z funkcjami publicznymi, które są wypłacane i pochodzące z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię, z tytułu świadczeń usług osobistych na rzecz Wielkiej Brytanii:

a)Emerytura państwowa (…),

b)Emerytura po służbie wojskowej (…),

c)Emerytura po służbie cywilnej (…).

Dodatkowe Pana dochody, też z Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii, polegają na odsetkach z oszczędności ulokowanych na koncie bankowym oraz dywidendy ze skromnych inwestycji. Do 2023 r. dochody z tego źródła były poniżej progu opodatkowania w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii więc nie było pobranej opłaty. Przepisy na rok 2024/25 zmieniły się w stosunku do progu wolnego od podatku za odsetki z oszczędności i czeka Pan na odpowiednie rozliczenie. Natomiast dochody na 2024 r. były zgłoszone i opłacone w systemie podatkowym polskim – PIT 38. Rozumie Pan, że dochody z odsetek oraz dywidendy nie podlegają umowie identyfikowanej w pozycji 57, ale informacja jest przedstawiona do uzupełnienia obrazu o Pana dochodach i rozliczeniach.

Po wstępnych rozmowach z funkcjonariuszami w Urzędzie Skarbowym rozliczał się Pan rocznie z dochodów w polskim systemie podatkowym od 2019 r. Równocześnie Urząd Skarbowy w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii (…) pobierał podatek lokalnie z emerytur u źródła. Podczas rozmów zrozumiał Pan, że powinien zawiadomić Brytyjski Urząd Skarbowy o przemieszczeniu się do Polski i odzyskać pobrany podatek w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii.

Zawiadomienie i Pana prośba o zwrot podatku od Urzędu Skarbowego w Wielkiej Brytanii została odmówiona z powodu „... braku specjalnych ustaleń...” (Pana tłumaczenie korespondencji od Urzędu Skarbowego w Wielkiej Brytanii). Przez okres od 2019 r., do dnia dzisiejszego, Brytyjski Urząd Skarbowy pobrał podatek z emerytur w granicach od (…) (circa (…) PLN) progresywnie do (…) (circa (…) PLN) rocznie. W tym samym czasie nastąpiły rozliczenia PIT i opłaty podatkowe w Polsce.

W lipcu bieżącego roku nastąpiła ponowna rozmowa z Urzędem Skarbowym, gdzie dowiedział się Pan o możliwie błędnym postępowaniu w przeszłości. Z rozmowy wynika, że według Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r., opublikowanej w Dzienniku Ustaw – rok 2006, nr 250 poz. 1840, iż pobrany podatek w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii nie jest do zwrotu przez urząd Brytyjski, ale wartość jest brana pod uwagę w polskim systemie podatkowym i należność podatkowa w Polsce jest obniżona przez wartość opłaconą za granicą.

Urząd Skarbowy proponował Panu przedstawić stan istniejący Krajowej Informacji Skarbowej z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej. Uprzejmie prosi Pan zatem o wydanie interpretacji indywidualnej w stosunku do traktowania podatku emerytalnego pobranego u źródła w Wielkiej Brytanii i rozliczeniu podatkowym w Polsce.

Pytania

1)Czy przepisy zidentyfikowane w pozycji 57 (dot. unikania podwójnego opodatkowania dochodów emerytalnych z Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii – ustawa z 2006 r. nr 250, poz. 1840) odnoszą się do przedstawionych okoliczności w pozycji 82 (opis stanu faktycznego)?

2)W nawiązaniu do artykułu 18.2. a) – czy podatek od dochodów emerytalnych, pochodzących z funduszów państwowych za wykonane funkcje publiczne, podlega wyłącznemu opodatkowaniu przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii?

3)Czy dochody emerytalne pochodzące z funduszów państwowych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii są włączone do obliczenia PIT w polskim systemie podatkowym?

4)Czy pobrany podatek u źródła w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii jest odliczony od ostatecznej kwoty należnego podatku w Polsce?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Rozumie Pan, że system podatkowy przynosi środki dla władz państwowych na wykonanie swoich obowiązków w stosunku do społeczeństwa. W dniu dzisiejszym indywidualne dochody są transgraniczne. Współpracujące kraje biorą pod uwagę możliwość niesprawiedliwego opodatkowania, tj. „podwójnego karania” za dochód w innym kraju. W sytuacji dotyczącej Pana istnieją przepisy, które zapewniają unikanie podwójnego opodatkowania dochodu emerytalnego z Królestwa Zjednoczonego Wielkiej Brytanii, zawierające klauzulę związaną ze źródłem dochodów mianowicie „...emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo ... podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie”.

Pana stanowisko w sprawie jest oczywiste, po uzyskaniu wiadomości z Urzędu Skarbowego oraz przeanalizowaniu artykułu 18.2. a) jest dla Pana zrozumiane, że według umowy podatek za dochody emerytalne jest wyłącznie pobierany i zatrzymany w Wielkiej Brytanii. Natomiast, przy rozliczeniu podatkowym w Polsce wartość podatku pobranego w Wielkiej Brytanii jest wykorzystana do obniżenia opłaty PIT w Polsce.

Jedną niepewność przynosi artykuł 18.2. b), który nie bardzo jest zrozumiany z brakiem pewności czy ma jakiś wpływ na interpretację. Otóż jest Pan obywatelem Brytyjskim od urodzenia. Natomiast obywatelstwo Polskie było dopiero potwierdzone (…) października 2019 r. Będzie Pan wdzięczny o uprzejme pouczenie w temacie.

Skuteczny wynik wnioskowanej interpretacji przyczyni się do prawidłowej opłaty podatku w odpowiednim kraju, zwrot bardzo wysokiej nadpłaty przez lata 2019 do 2024, uniknięcia podwójnego opodatkowania i zaspokojenia wymagań przepisowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl natomiast art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Jak wskazał Pan we wniosku w 2019 r. przeprowadził się Pan z Wielkiej Brytanii do Polski i od tego momentu Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajduje się w Polsce. Oznacza to – zgodnie z przytoczonymi przepisami – że podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. opodatkowaniu podlegają wszystkie uzyskane przez Pana dochody, czyli także te z zagranicy, przy zastosowaniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ponieważ otrzymuje Pan świadczenia emerytalne z Wielkiej Brytanii, w rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840) zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369).

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji :

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Przy czym jak stanowi z art. 17 ust. 2 ww. Konwencji:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

Wskazane przepisy jednoznacznie regulują, że co do zasady emerytura wypłacana z Wielkiej Brytanii osobie, która ma miejsce zamieszkania w Polsce – podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek od tej reguły stanowią jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w danym Państwie (tu: Wielkiej Brytanii), które podlegają opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.

W myśl natomiast art. 18 ust. 2 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej:

a)Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

b)Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

W celu dokonania interpretacji przepisu art. 18 ust. 2 ww. Konwencji, należy sięgnąć do Komentarza do Modelowej Konwencji OECD. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z komentarzem, postanowienia tego artykułu mają zastosowanie do emerytur wypłacanych w związku z wcześniejszymi usługami świadczonymi na rzecz umawiającego się państwa. Świadczenia te powinny być wypłacane lub pochodzić z funduszy utworzonych przez umawiające się państwo, jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Emerytura musi pozostawać w związku z uprzednim wykonywaniem służby publicznej. Przepis ten znajdzie zastosowanie do tzw. emerytur „mundurowych”, wypłacanych na specjalnych zasadach osobom, które legitymują się odpowiednim stażem w określonych służbach państwa.

Zatem, świadczenia emerytalne (emerytura państwowa, emerytura po służbie wojskowej oraz emerytura po służbie cywilnej), które otrzymuje Pan z Wielkiej Brytanii w związku z pełnieniem w tym kraju funkcji publicznych, podlegają dyspozycji ww. art. 18 ust. 2 polsko-brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przypadku emerytur wypłacanych w związku z pełnieniem służby publicznej – co do zasady – prawo wyłącznego opodatkowania posiada państwo wypłacające. Jednakże od tej zasady wprowadzono wyjątek dla sytuacji, gdy beneficjent świadczeń ma miejsce zamieszkania w drugim umawiającym się państwie i jest jego obywatelem. Przy spełnieniu obu warunków łącznie (miejsce zamieszkania oraz obywatelstwo), otrzymywane świadczenia podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji beneficjenta świadczeń.

Oznacza to, że w sytuacji gdy brytyjska emerytura otrzymywana z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych na rzecz podmiotów wskazanych w art. 18 ust. 2 lit. a ww. Konwencji, jest wypłacana osobie, która ma miejsce zamieszkania w Polsce i obywatelstwo polskie, to emerytura ta podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku Pana miejsce zamieszkania od 2019 r. znajduje się w Polsce. Od tego roku posiada Pan również polskie obywatelstwo.

W konsekwencji, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. b powołanej powyżej Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, świadczenia emerytalne, które otrzymuje Pan z Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie miejsca zamieszkania, czyli w Polsce. Jednocześnie – zgodnie z Konwencją polsko-brytyjską – dochód ten nie podlega opodatkowaniu w państwie, z którego jest wypłacany, czyli w Wielkiej Brytanii. W świetle ww. przepisów nie powinno dochodzić do podwójnego opodatkowania uzyskiwanych przez Pana świadczeń.

Mając jednak na uwadze, że z Pana wniosku wynika, że Wielka Brytania opodatkowuje wypłacane świadczenia – wyjaśniam, że w sytuacji wystąpienia kolizji w zakresie opodatkowania tego samego przychodu i faktycznego braku wyeliminowania podwójnego opodatkowania, istnieje możliwość wszczęcia na wniosek podatnika, procedury wzajemnego porozumiewania się. Tryb postępowania w tej sprawie został uregulowany w art. 25 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. Konwencji:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zdania, że działania jednego lub obu Umawiających się Państw powodują lub spowodują jej opodatkowanie, które jest niezgodne z postanowieniami niniejszej Konwencji, wówczas może ona, niezależnie od środków odwoławczych przewidzianych w prawie wewnętrznym tych Państw, przedstawić swoją sprawę właściwemu organowi tego Umawiającego się Państwa, w którym ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę, lub jeżeli w danej sprawie mają zastosowanie postanowienia artykułu 24 ustęp 1 niniejszej Konwencji, właściwemu organowi tego Państwa, którego jest obywatelem. Sprawa winna być przedłożona w ciągu trzech lat, licząc od dnia pierwszego urzędowego zawiadomienia o działaniu powodującym opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej Konwencji, lub później, w ciągu sześciu lat liczonych od zakończenia roku podatkowego lub okresu podlegającego opodatkowaniu, którego dotyczy zaproponowany lub zastosowany sposób opodatkowania.

Na podstawie art. 25 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej, w brzmieniu zmodyfikowanym przez Konwencję MLI:

Właściwy organ, jeżeli uzna zarzut za uzasadniony i jeżeli nie może spowodować zadowalającego rozwiązania, podejmie starania, aby przypadek ten uregulować w drodze wzajemnego porozumienia z właściwym organem drugiego Umawiającego się Państwa, tak aby zapobiec opodatkowaniu niezgodnemu z niniejszą Konwencją. Każde osiągnięte w ten sposób porozumienie zostanie wprowadzone w życie bez względu na terminy przewidziane przez prawo wewnętrzne Umawiających się Państw.

W myśl art. 25 ust. 3 Konwencji polsko-brytyjskiej, w brzmieniu zmodyfikowanym przez Konwencję MLI:

Właściwe organy Umawiających się Państw będą czynić starania, aby w drodze wzajemnego porozumienia usuwać trudności lub wątpliwości, które mogą powstać przy interpretacji lub stosowaniu niniejszej Konwencji. Mogą one również wspólnie uzgodnić podjęcie środków w celu zwalczania niewłaściwego stosowania postanowień niniejszej Konwencji. Mogą one również wspólnie uzgodnić podjęcie środków w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w sytuacjach nieuregulowanych Konwencją.

Na podstawie art. 25 ust. 4 ww. Konwencji:

Właściwe organy Umawiających się Państw mogą komunikować się bezpośrednio w celu osiągnięcia porozumienia w sprawach objętych postanowieniami poprzednich ustępów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.