Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.632.2025.4.MB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku dołączenia załącznika PIT-ZG do formularza PIT-38 w związku z uzyskaną dywidendą oraz wskazania w części H formularza PIT-38 dopłaty 4% podatku i prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 8 sierpnia 2025 r. (wpływ 8 sierpnia 2025 r.) oraz z 3 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani polską rezydentką podatkową. W 2023 roku uzyskała Pani przychody z inwestycji giełdowych za pośrednictwem zagranicznego brokera z siedzibą w Holandii.

W ramach tej działalności inwestycyjnej: osiągnęła Pani dochód kapitałowy ze sprzedaży akcji oraz otrzymała dywidendy, od których zagraniczny broker pobrał 15% podatku u źródła.

Zgłosiła się Pani do urzędu skarbowego z zamiarem złożenia deklaracji PIT-38, jednak Pani w urzędzie poinformowała, że nie ma Pani obowiązku składania deklaracji, ponieważ inwestycje były prowadzone za pośrednictwem brokera z Holandii i nie dotyczą one polskiego rynku. Z tego powodu nie złożyła Pani deklaracji PIT-38. Ze względu jednak na wątpliwości oraz brak jednoznacznych informacji, zwraca się Pani z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w opisanej sprawie.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Czy sprzedaż akcji oraz uzyskiwanie dywidend, o których mowa we wniosku, nie było przedmiotem Pani działalności gospodarczej.

Nie.

Czy wykonuje Pani w Holandii działalność gospodarczą poprzez położony w tym państwie zakład, bądź wykonuje Pani w Holandii wolny zawód w oparciu o położoną w tym państwie stałą placówkę a jeśli tak, to czy udział, z którego uzyskała Pani dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki.

Nie.

Czy dywidendy, które Pani otrzymała były wypłacone przez spółkę mającą siedzibę w Holandii.

Tak (biuro maklerskie).

Czy akcje, które Pani sprzedała były akcjami spółki mającej siedzibę w Holandii.

Nie.

Czy w jakimkolwiek momencie, w okresie 365 dni poprzedzających przeniesienie własności akcji, ich wartość pochodziła bezpośrednio lub pośrednio w więcej niż 75% z majątku nieruchomego (nieruchomości) położonego na terytorium Holandii.

Nie. Przedmiotowe akcje nie miały związku z majątkiem nieruchomym położonym na terytorium Holandii. Akcje dotyczyły spółek notowanych na giełdach amerykańskich (…).

Będąc rezydentem podatkowym w Polsce, korzysta Pani z usług brokera z siedzibą w Holandii, jednak akcje nie przedstawiają bezpośrednio ani pośrednio wartości wynikającej z nieruchomości w Holandii.

W jakim państwie spółki (notowane na giełdach w USA), od których uzyskała Pani w 2023 r. dywidendy oraz których akcje Pani sprzedała, mają miejsce siedziby.

USA.

Czy z tytułu otrzymania dywidendy został zapłacony podatek w USA, we wniosku wskazała Pani tylko, że: zagraniczny broker pobrał 15% podatku u źródła.

Tak, broker zapłacił 15%.

Pytania wynikające z wniosku jak i jego uzupełnienia

Czy jako polski rezydent podatkowy jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego w Polsce od zysku kapitałowego (dochodu ze sprzedaży akcji) uzyskanego za pośrednictwem zagranicznego brokera, którego siedziba znajduje się w Holandii?

Czy fakt, że broker znajduje się w kraju UE (Holandia), wpływa na obowiązek zapłaty podatku w Polsce?

Czy obowiązek ten może być zniesiony w ramach unijnych przepisów dotyczących unikania podwójnego opodatkowania?

Czy w opisanym stanie faktycznym, jako polski rezydent podatkowy, jest Pani zobowiązana do dopłaty 4% podatku dochodowego od zagranicznych dywidend, które zostały już obciążone podatkiem u źródła w wysokości 15%?

Jeśli odpowiedź na pytanie 2 jest twierdząca: W której deklaracji podatkowej (PIT-38 czy innej) należy wykazać tę dopłatę?

Czy w przypadku uzyskania dywidendy z tytułu posiadania akcji spółek amerykańskich, od której został pobrany 15 % podatku za granicą, powstaje obowiązek dopłaty brakujących 4 % podatku w Polsce?

Czy możliwe jest pomniejszenie podatku należnego w Polsce o kwotę podatku zapłaconego za granicą?

W przypadku istnienia obowiązku dopłaty, czy właściwym sposobem wykazania dochodu oraz podatku zapłaconego za granicą jest ujęcie ich odpowiednio w zeznaniu PIT-38 i informacji PIT-ZG?

Czy dopłata tej różnicy powinna być wykazana w konkretnym polu deklaracji, na przykład w części H PIT-38 jako podatek do zapłaty, czy wystarczające jest jedynie dokonanie wpłaty tej kwoty do urzędu skarbowego bez osobnego jej wykazania w formularzach?

Pani stanowisko w sprawie wynikające z uzupełnienia wniosku

W Pani ocenie, dywidendy uzyskane z akcji spółek amerykańskich podlegają opodatkowaniu w Polsce według krajowej stawki.

Jeżeli za granicą został pobrany podatek w wysokości 15 %, to w Polsce należy dopłacić brakujące 4%, aby całkowite obciążenie było zgodne z obowiązującymi zasadami.

Dochód oraz podatek zapłacony za granicą należy wykazać odpowiednio w zeznaniu PIT-38 jako dochód z kapitałów pieniężnych oraz w informacji PIT-ZG jako dochód i podatek zapłacony w kraju źródła, to jest w Stanach Zjednoczonych.

Dopłata 4% podatku powinna być wykazana jako podatek do zapłaty w części H formularza PIT-38.

Nie jest Pani natomiast pewna, czy brak wskazania tej dopłaty w osobnym polu PIT-ZG, na przykład w pozycji 35, jest prawidłowy, czy też istnieje inna forma jej wykazania poza samą wpłatą do urzędu skarbowego. Na to pytanie oczekuję odpowiedzi w interpretacji indywidualnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jak wynika z powołanych przepisów, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania (art. 9 ust. 1). Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów. System ten obejmuje:

·tzw. opodatkowanie na zasadach ogólnych, w przypadku którego mają zastosowanie m.in. ogólne reguły ustalania podstawy opodatkowania wynikające z art. 9 ust. 1a, ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz

·szczególne zasady opodatkowania dotyczące wyodrębnionych kategorii przychodów (m.in. unormowane odpowiednio w art. 30a i art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w 2023 r. uzyskała Pani przychody z inwestycji giełdowych za pośrednictwem zagranicznego brokera z siedzibą w Holandii. W ramach działalności inwestycyjnej osiągnęła Pani dochód ze sprzedaży akcji oraz otrzymała dywidendy, od których zagraniczny broker pobrał 15% podatku u źródła. Przedmiotowe akcje dotyczyły spółek notowanych na giełdach amerykańskich (...).

W Pani sprawie należy zatem uwzględnić postanowienia Umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178; dalej: umowa polsko-amerykańska), ponieważ osiągnęła Pani przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

W myśl art. 14 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że:

a)zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa,

b)osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem lub

c)osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Na podstawie art. 14 ust. 2 umowy polsko-amerykańskiej:

W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera a zastosowanie mają postanowienia artykułu 7 niniejszej Umowy. W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera b zastosowanie mają postanowienia artykułu 8 niniejszej Umowy.

Przy czym, użyte w umowie polsko-amerykańskiej określenie „zyski kapitałowe” – stosownie do art. 3 ust. 2 umowy polsko-amerykańskiej: – jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, będzie miało takie znaczenie, jakie ono posiada zgodnie z prawem tego Umawiającego się Państwa, którego podatek jest ustalony (...).

Z analizy zapisów umowy polsko-amerykańskiej wynika zatem, że przychody z kapitałów pieniężnych otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, przychody z:

a)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c - osiągnięta w roku podatkowym.

Natomiast art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Przepisy ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 30b ust. 5 cytowanej ustawy:

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z:

1)odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny,

2)odpłatnego zbycia walut wirtualnych

-i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Na podstawie art. 45 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić:

1)różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników;

2)należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek;

3)należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek;

4)należny podatek wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 3.

Zgodnie z art. 45 ust. 3 omawianej ustawy:

Zeznaniami, o których mowa w ust. 1 i ust. 1a pkt 2, nie obejmuje się dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 29-30a, z zastrzeżeniem ust. 3c.

Na podstawie art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, że przychód z transakcji sprzedaży opisanych we wniosku akcji jest przychodem z odpłatnego zbycia akcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest przychodem należnym i powstaje w momencie przeniesienia własności akcji na kupującego.

Kolejną kwestią budzącą Pani wątpliwości są skutki podatkowe uzyskania przez Panią w 2023 r. dochodu z tytułu otrzymania dywidendy od akcji spółek notowanych na giełdach amerykańskich.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Dywidendy podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, określonych w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Na mocy art. 30a ust. 2 ww. ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Stosownie do art. 30a ust. 7 omawianej ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27.

Należy przy tym wskazać, że co do zasady zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika co wynika z treści art. 41 ust. 1 i 4 ustawy.

Jeżeli jednak podatek ten nie został pobrany przez płatnika, to – zgodnie z regulacją art. 45 ust. 3b ustawy – podatnik wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.

Jednocześnie, stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 (podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce), uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5 (m.in. dywidendy ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska), od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

W myśl art. 30a ust. 11 ustawy:

Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Zgodnie z omawianą ustawą – Pani przychody z otrzymania dywidendy podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.

W przypadku dywidend z zagranicznych spółek ocena skutków podatkowych powinna uwzględniać odpowiednią umowę o uniknięciu podwójnego opodatkowania podpisaną między Polską a krajem, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendę.

W przypadku dywidendy ze spółki amerykańskiej będzie to ww. Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. Umowy:

Dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane przez drugie Umawiające się Państwo.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. Umowy:

Dywidendy te mogą być opodatkowane w tym państwie i według prawa tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego spółka ma swoją siedzibę; podatek ten nie może jednak przekroczyć:

a)5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest osobą prawną rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% akcji z prawem głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendy,

b)15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.

Niniejszy ustęp nie dotyczy opodatkowania osoby prawnej w odniesieniu do zysku, z którego są płacone dywidendy.

Natomiast w myśl art. 11 ust. 3 ww. Umowy:

Ustępu 2 nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidendy mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa posiada zakład na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, na którym znajduje się siedziba osoby prawnej wypłacającej dywidendy, a udziały, z tytułu których wypłaca się dywidendy, faktycznie należą do tego zakładu. W tym przypadku stosuje się artykuł 8 niniejszej Umowy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 omawianej Umowy:

Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Przychody z tytułu dywidend podlegają w Polsce opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem. Od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce, odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przypadku dywidendy ze Stanów Zjednoczonych Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje, że dywidenda uzyskana przez Panią ze Stanów Zjednoczonych mogła być opodatkowana w Polsce i mogła być opodatkowana w Stanach Zjednoczonych, przy czym podatek ustalony w Stanach Zjednoczonych nie mógł przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

Zatem, od uzyskanej przez Panią poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dywidendy z tytułu posiadania określonych akcji w spółkach zagranicznych, dokonując rozliczenia dochodów w PIT-38 mogła Pani odliczyć kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą, do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. 15%).

Podsumowanie: w związku z uzyskaniem przychodu ze zbycia akcji była Pani zobowiązana do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38 (16)), w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie była Pani zobowiązana do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 tej ustawy). Do ww. druku była Pani również zobowiązana dołączyć załącznik PIT-ZG, który stanowi informację o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku.

Natomiast w związku z uzyskaną przez Panią poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dywidendą z tytułu posiadania określonych akcji w spółkach zagranicznych była Pani zobowiązana do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania (formularz PIT-38 (16)). W zeznaniu tym w części G poz. 45 należało wykazać kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1–5 ustawy, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w części G poz. 46 należało wykazać podatek zapłacony za granicą, o którym mowa w art. 30a ust. 9 ustawy (przeliczony na złote). Natomiast w części G poz. 47 należało wyliczyć różnicę między zryczałtowanym podatkiem a podatkiem zapłaconym za granicą. W terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym była Pani zobowiązana do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania. Do ww. druku nie była Pani natomiast zobowiązana dołączyć załącznik PIT-ZG.

W związku z powyższym w części dotyczącej obowiązku dołączenia załącznika PIT-ZG do formularza PIT-38 w związku z uzyskaną dywidendą oraz wskazania w części H formularza PIT-38 dopłaty 4% uznałem Pani stanowisko jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo wskazuję, że na obowiązek zapłaty podatku dochodowego w Polsce, nie wpływa fakt, że broker, o którym mowa we wniosku, znajduje się w kraju UE (Holandia).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.