
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 31 lipca i 17 września 2025 r. (daty wpływu 7 sierpnia i 24 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
19 września 2024 r. wg faktury został zakupiony elektryczny kocioł. Faktura została wystawiona na Pani syna A przez czynnego podatnika od towarów i usług. Na ww. fakturę wystawiła Pani notę korygującą, a następnie wysłała do sprzedawcy kopię noty korygującej listem poleconym przez (...), którą sprzedawca otrzymał wg informacji o doręczeniu.
Kocioł został zakupiony i zamontowany w celu podgrzewania wody oraz zasilania instalacji grzewczej. Modernizacja miała na celu poprawę efektywności energetycznej budynku w odniesieniu do zmniejszenia strat ciepła i obniżenia kosztów ogrzewania budynku. Jest to realizacja przedsięwzięcia w myśl art. 2 pkt 2a.
Nieruchomość jest budynkiem jednorodzinnym wolnostojącym, oddanym do użytku w 2005 r. Prace termomodernizacyjne wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku, gdyż zmniejszyło się zużycie energii na jego ogrzanie.
Wydatek został uwzględniony w związku z ulgą podatkową jako załącznik PIT/0 do PIT-37, a kwota odliczenia nie przekroczyła 53 000 zł. Na moment dokonania odliczenia jest Pani właścicielem budynku, a w 2024 r. uzyskała Pani dochód opodatkowany wg skali podatkowej.
Uzupełnienie wniosku
Wyjaśniając, czy obecnie posiada Pani fakturę/fakturę korygującą, dokumentującą poniesiony wydatek, wystawioną na swoje imię i nazwisko, wskazała Pani, że faktura została wystawiona na Pani syna A.A, pozostałe dane na fakturze są zgodne. Posiada Pani notę korygującą, która również została wysłana do sprzedawcy i pokwitowano jej odbiór za pomocą (...).
Potwierdziła Pani, że wydatek został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji. Zakupiony kocioł wchodzi w skład systemu ogrzewania, jaki i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Poprzednie źródło ciepła i wody, również kocioł elektryczny, który nie był energooszczędny, nie poprawiał efektywności energetycznej budynku i nie posiadał wymaganych obecnie certyfikatów. Autoryzowany serwisant firmy zdemontował stary kocioł, następnie w jego miejsca zamontował przedmiotowy kocioł, sprawdził jego działanie pod względem funkcji grzania wody i centralnego ogrzewania.
Poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały Pani zwrócone w innej formie.
Wydatek nie był sfinansowany ze środków NFOŚiGW lub innych funduszy.
Wydatek został uwzględniony przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Pytanie
Pytanie sformułowane we wniosku z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej: Czy można było odliczyć wydatek na piec od podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku – w piśmie z 31 lipca 2025 r.: Czy zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, jako osoba fizyczna, mogła Pani wystawić notę korygującą na imię nabywcy, gdyż korygowana treść nie dotyczyła pozycji, co do których zastosowanie noty korygującej jest wyłączone (por art. 106k ust. 1 w zw. z art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy o VAT)?
W uzupełnieniu wniosku – piśmie z 17 września 2025 r. potwierdziła Pani, że Pani intencją zawartą we wniosku i jego uzupełnieniu jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej dotyczącej zakupu pieca elektrycznego, udokumentowanego fakturą wystawioną przez sprzedawcę na Pani syna A i notę korygującą wystawioną przez Panią.
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 września 2025 r.)
Pani zdaniem, ma Pani prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego wynika, że jest Pani właścicielem budynku, w którym przeprowadzone zostało przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na wymianie źródła ciepła – został zakupiony i zamontowany kocioł elektryczny w celu podgrzewania wody oraz zasilania instalacji grzewczej. Modernizacja miała na celu poprawę efektywności energetycznej budynku w odniesieniu do zmniejszenia strat ciepła i obniżenia kosztów ogrzewania budynku. Faktura na zakup pieca została wystawiona na rzecz Pani syna A przez czynnego podatnika od towarów i usług. Wystawiła Pani notę korygującą, dotyczącą imienia nabywcy, a następnie wysłała do sprzedawcy kopię tej noty listem poleconym przez (...), którą – wg informacji o doręczeniu – sprzedawca otrzymał.
Wątpliwość Pani budzi kwestia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu za 2024 r. w sytuacji, gdy nie posiada Pani faktury na zakup kotła elektrycznego wystawionej na swoje dane. Wyjaśniając bowiem, czy obecnie posiada Pani fakturę/fakturę korygującą, dokumentującą poniesiony wydatek, wystawioną na swoje imię i nazwisko, wskazała Pani, że faktura została wystawiona na Pani syna, pozostałe dane na fakturze są zgodne, a ponadto posiada Pani notę korygującą wystawioną do tej faktury.
Kwestią do rozstrzygnięcia jest, czy zmiana wskazanego na fakturze podmiotu (nabywcy) dokonana na podstawie noty korygującej, o której mowa w art. 106k ustawy o podatku od towarów i usług stanowi przesłankę uniemożliwiającą zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT w związku z poniesionymi przez ten podmiot wydatkami związanymi z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Zgodnie z art. 26h ust. 3 ustawy PIT wysokość wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku.
Kwestię ustalenia wysokości ww. wydatków ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże zatem z wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług fakturami. W pierwszej kolejności ustalenia wymaga zatem, czy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług istnieje możliwość zmiany/dodania podmiotu (nabywcy) pierwotnie wskazanego w fakturze, przy pomocy noty korygującej wystawianej przez nabywcę, czy też w takiej sytuacji wymagana jest faktura korygująca wystawiana przez sprzedawcę. Zagadnienie w zakresie podatku od towarów i usług jest zatem zagadnieniem wstępnym dla prawidłowego określenia skutków podatkowych na gruncie ustawy PIT w zakresie możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej w związku z poniesionymi wydatkami.
Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.):
W przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.
Według art. 106j ust. 2 ww. ustawy:
2. Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony)
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a)numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Natomiast w myśl art. 106k ww. ustawy:
1.Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
2.Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
3.Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA";
2)numer kolejny i datę jej wystawienia;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
4.Przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.
Prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać prawidłowe dane rzeczywistego nabywcy towarów (usług). W takich okolicznościach skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym wskazaniu danych nabywcy powinno nastąpić – zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług – poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy.
Możliwość korygowania faktur poprzez wystawienie przez nabywcę not korygujących dotyczy jedynie pomyłek w elementach danych nabywcy, czyli np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym czy też oznaczeniu towaru lub usługi. Wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu będącego stroną danej transakcji. Jedynym sposobem naprawienia błędu polegającego na błędnym wskazaniu na fakturze nabywcy, jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Korygowanie faktury w tym zakresie należy do obowiązków wystawcy faktury (sprzedawcy), który koryguje fakturę pierwotną wystawiając fakturę korygującą.
W przedstawionym stanie faktycznym nie chodzi o korektę pomyłki, o której mowa w art. 106k ustawy o podatku od towarów i usług. Jej istotą jest bowiem zmiana nabywcy. Faktura dokumentująca nabycie kotła elektrycznego została wystawiona na Pani syna, a więc na inną osobę niż Pani.
Zatem, w świetle powołanych przepisów, skoro faktura została wystawiona na rzecz Pani syna, to nie może Pani dokonać korekty (zmiany) podmiotu wskazanego na fakturze jako nabywca towaru/usługi przy pomocy noty korygującej. Korekty takiej mógłby ewentualnie dokonać sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej. Wskazanie danych innego nabywcy (danych syna) nie może być uznane za pomyłkę, którą można skorygować na podstawie noty korygującej, o której mowa w art. 106k ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na fakt, że wysokość ww. wydatku – stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustala się na podstawie faktur (…), to należy uznać, że w opisanej sytuacji nie został spełniony warunek udokumentowania wydatku.
Zatem nie jest Pani uprawiona do uwzględnienia wydatku na zakup kotła elektrycznego w ramach ulgi termomodernizacyjnej, udokumentowanego fakturą wystawioną przed sprzedawcę na rzecz Pani syna i notą korygującą wystawioną przez Panią.
W konsekwencji powyższego Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Wskazać ponadto należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie możliwość skorzystania przez Panią z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wskazanego we wniosku przedsięwzięcia. Przedmiotem analizy nie była natomiast kwestia prawidłowości sposobu wystawienia faktury, noty korygującej i sposobu dokonania płatności. Te elementy przyjęto jako niepodlegające analizie elementy opisu tła faktycznego. Wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
