
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 sierpnia 2025 r. (wpływ 18 sierpnia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Spółka zamierza prowadzić działalność, która ma na celu pomoc przedsiębiorcom w automatyzacji procesów HR, analizy zaangażowania pracowników i efektywnego raportowania w HR. Dodatkowo będzie oferowała dla przedsiębiorców i ich pracowników systemy badań i szkoleń, które mają poprawić efektywność pracowników i dokonać syntezy wyników w celu przedstawienia ich w raporcie. Głównym przedmiotem zamierzenia Spółki są zatem badania rynku i opinii publicznej, w tym przygotowanie odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieranie informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii.
Badania i szkolenia mają być poza godzinami świadczenia pracy pracowników u danego pracodawcy na jego zlecenie. Będą odbywały się na dedykowanej platformie przez Internet, która pozwala na wzięcie udziału w badaniu po zalogowaniu się. Istotnym elementem przedsięwzięcia będzie porównywanie wyników badań z badaniami na grupie pracowników innych przedsiębiorstw. Badania będą odbywać się na platformie motywacyjno-lojalnościowej nowej generacji, która jest własnością Wnioskodawcy. Narzędzie stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie pracodawców na program indywidualnego motywowania pracowników, który pozwala maksymalizować efektywność działalności oraz wiązać najlepszych pracowników z daną firmą. Platforma pozwala na gratyfikację dopasowaną do indywidualnych preferencji.
Po zamówieniu badania przez danego Przedsiębiorcę Spółka wyśle zaproszenia do osób zatrudnionych u danego pracodawcy na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych. Spółka dopuszcza również badania kandydatów na dane stanowisko pracy.
W czasie analizy przedsięwzięcia i rozmów z przedsiębiorcami i ich pracownikami okazało się, że pracownicy nie chcą poświęcać swojego wolnego czasu na dodatkowe czynności, a nadto wolą wykonywać badania anonimowo, co utrudnia proces syntezy i analizy wyników. W celu zachęcenia pracowników do wzięcia udziału w badaniach i szkoleniach Spółka ma zamiar zorganizować konkurs opiniotwórczy, który niezbędny jest do wykonania badania, bowiem odpowiedzi konkursowe są istotnym elementem raportu końcowego. Podstawą realizacji konkretnego Konkursu będzie każdorazowo przygotowany przez Wnioskodawcę regulamin określający prawa i obowiązki uczestników Konkursu. Regulamin każdego z organizowanych konkursów będzie przewidywał jednakowe zasady uczestnictwa dla wszystkich Uczestników. Konkursy adresowane będą do określonego kręgu odbiorców, obejmując swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś informacja o ich organizacji i przebiegu zamieszczana będzie za pośrednictwem Platformy utrzymywanej w sieci przez Spółkę.
Spółka wskazuje przy tym, że będzie ponosić wyłączny ciężar ekonomiczny nagród, a inaczej, że wszystkie nagrody będą finansowane ze środków obrotowych Spółki (podobnie jak koszty związane z wydaniem nagród i organizacją konkursu). Sam udział w Konkursie, jak również podanie związanych z tym danych osobowych przez Uczestników będzie całkowicie dobrowolne. Co do zasady, dany Uczestnik będzie przystępował do Konkursu poprzez zaakceptowanie regulaminu oraz wypełnienie i przesłanie np. formularza rejestracyjnego. Zgodnie z założeniami, tryb i zasady przeprowadzania konkursu będą następujące:
- Wyłącznym organizatorem konkursu będzie Spółka,
- Konkursy będą prowadzone wyłącznie na terytorium Polski i będą kierowane wyłącznie do osób fizycznych posiadających miejsce stałego zamieszkania na terytorium Polski oraz posiadających pełną zdolność do czynności prawnych,
- Uczestnikami konkursu nie będą mogli być pracownicy ani osoby pozostające ze Spółką w stosunku zlecenia lub innym o podobnym charakterze, ani członkowie rodzin wskazanych osób, do drugiego stopnia pokrewieństwa,
- Wnioskodawca będzie ponosić wyłączny ciężar ekonomiczny nagród, a inaczej, że wszystkie nagrody będą finansowane ze środków obrotowych Spółki,
- Udział w konkursie będzie bezpłatny, dobrowolny, a warunkiem udziału będzie wyrażenie zgody na udział w konkursie oraz akceptacja odpowiedniego regulaminu,
- Konkurs będzie się składał z co najmniej dwóch etapów, tj.
(i)etapu eliminacyjnego polegającego na udzieleniu odpowiedzi na pytania oraz
(ii)etapu opiniotwórczego,
- Konkurs będzie punktowany, przy czym każde z pytań etapu eliminacyjnego będzie punktowane po 1 pkt za każdą prawidłową odpowiedź i wyłącznie udzielenie wszystkich poprawnych odpowiedzi (uzyskanie maksymalnej liczby punktów) uprawniać będzie do przejścia do kolejnego etapu,
- W etapie opiniotwórczym punktowane będą opinie uczestników, za które każdy z uczestników będzie mógł uzyskać określoną ilość punktów (np. 6 pkt), przy czym te przydzielane będą w zależności od oceny określonej kategorii wartości,
- Uzyskanie odpowiedniej ilości punktów w etapie opiniotwórczym będzie miało wpływ na uzyskanie nagrody,
- Nagrody otrzymają wyłącznie osoby, które udzielą wszystkich poprawnych odpowiedzi w etapie eliminacyjnym oraz zdobędą minimalną liczbę punktów (np. 2 pkt) w etapie opiniotwórczym,
- Nagrody będą podzielone na kategorie (stopnie) których uzyskanie zależeć będzie od oceny etapu opiniotwórczego, tj. od osiągnięcia określonej liczby punktów, przykładowo: 6 punktów - nagroda I stopnia, 4-5 punków - nagroda II stopnia; 2-3 punkty - nagroda III stopnia; 1 lub brak punków - brak nagrody,
- Spółka dopuszcza również konkursy I-stopniowe - eliminacyjne, w których nagrody zdobywają osoby osiągające określoną ilość punktów;
- Ocena zakwalifikowania się do etapu opiniotwórczego jak i ocena samego etapu opiniotwórczego będzie dokonywana przez komisję powołaną przez organizatora (Spółkę),
- Z prac komisji sporządzany będzie protokół zawierający listę osób (uczestników) zdobywających poszczególne nagrody,
- Nagrody będą przekazywane w formie pieniężnej na wskazane konto uczestnika lub na karty przedpłacone wydawane przez Spółkę;
- Konkurs nie będzie emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu.
Bez względu na zasady i założenia konkretnego Konkursu, jego celem zawsze będzie wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) w ramach wzajemnej rywalizacji. Innymi słowy, Uczestnicy będą zawsze pomiędzy sobą konkurować, Konkurs będzie nosił cechy rywalizacji i końcowo prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Badania i analizy będą wykonywane przez Spółkę na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z Partnerami (przedsiębiorcami zlecającymi badanie). Umowy te będą miały charakter odpłatnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i art. 12 ustawy o CIT.
Partner będzie wypłacał wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej oraz wystawionej przez Spółkę faktury VAT. Wynagrodzenie będzie należne za wykonanie usługi badania i analizy.
Wynagrodzenie jest należne za wykonaną usługę badania i analizy, a umowy nie przewidują obowiązku zwrotu wynagrodzenia przez Spółkę, poza standardowymi sytuacjami wynikającymi z ogólnych zasad prawa cywilnego (np. niewykonanie umowy, odstąpienie od umowy przed wykonaniem usługi).
Spółka nie wyklucza wykonywania zleceń bez konkursów, aczkolwiek przy większości zleceń badań pracowników Spółka przewiduje możliwość przeprowadzenia konkursu opiniotwórczego. Organizacja konkursu jest elementem metodyki badania, pozwalającym uzyskać pełniejsze dane i zwiększyć frekwencję w badaniu.
Wynagrodzenie od Partnera dotyczy wyłącznie wykonania badania i analizy. Koszty organizacji konkursu oraz nagród Spółka ponosi z własnych środków. Spółka nie otrzymuje od Partnera zwrotu wydatków na organizację konkursu. Koszty konkursu stanowią dla Spółki własny wydatek związany z działalnością gospodarczą i mają charakter kosztów uzyskania przychodów.
Spółka jako organizator konkursu wydaje nagrody zwycięzcom i finansuje je w całości ze środków własnych.
Spółka przewiduje nagrody pieniężne wypłacane w formie przelewów lub zasilania kart przedpłaconych. W przypadku każdej nagrody dowodem będzie potwierdzenie przelewu lub potwierdzenie zasilenia karty przedpłaconej.
Uczestnikami konkursów będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Spółka nie przewiduje udziału osób prowadzących działalność gospodarczą w ramach tej działalności.
Uczestnicy są typowani spośród osób, które wezmą udział w badaniu realizowanym przez Spółkę. Zaproszenie do badania otrzymują osoby zatrudnione przez Partnera (na umowę o pracę lub cywilnoprawną) oraz - ewentualnie - kandydaci do pracy. Spośród tej grupy, osoby, które dobrowolnie wyrażą chęć udziału w konkursie poprzez akceptację regulaminu, stają się uczestnikami.
Konkurs jest oparty na zasadach rywalizacji i punktacji określonych w regulaminie. Uczestnicy odpowiadają na pytania testowe i opiniotwórcze, za które przyznawane są punkty. Wyniki są oceniane przez komisję konkursową, a nagrody przyznawane są według zasad punktowych i progów wyników. Tym samym występuje element współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami.
W świetle powyższych doprecyzowań, stanowisko Wnioskodawcy nie ulega zmianie:
a)Nagrody wydawane w konkursach stanowią dla uczestników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).
b)Spółka jako organizator konkursu jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT).
Pytania
1)Czy konkurs opisany w stanie faktycznym jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 PIT?
2)Czy Wnioskodawca, jako organizator danego Konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości wszystkich przekazanych nagród Uczestnikom - zwycięzcom zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 10 % określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3)Czy wypłacone przez Wnioskodawcę nagrody będą stanowić koszt podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
4)Czy należność uiszczona przez Partnera na rzecz wnioskodawcy za zlecone badania i analizy będzie stanowić przychód wnioskodawcy w całości?
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone nr 1 i nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytań oznaczonych jako nr 3 i nr 4 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
W ocenie Wnioskodawcy opisane przedsięwzięcie jest konkursem. Odnosząc się do definicji pojęcia konkursu, wskazać należy, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zdefiniował tego pojęcia. Zasadnym jest wobec tego odwołanie się do definicji słownikowej. Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN. Warszawa 2003) konkurs to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. W Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs jest natomiast definiowany jako impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy największej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Jak wynika z powyższych, językowych definicji (które niejednokrotnie były przytaczane w piśmiennictwie podatkowym, w tym również w uzasadnieniach wyroków sądów administracyjnych), głównym celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie. Powyższe definicje wskazują również, że istotą całego przedsięwzięcia jest element rywalizacji, który jest niezbędny, aby dany program mógł zostać uznany za konkurs. Należy uznać tym samym, że konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria, który rywalizują między sobą podczas trwania przedsięwzięcia. Istotne znaczenie ma również strona formalna organizowanego konkursu - niezbędnym jest bowiem opracowanie regulaminu, w którym określone zostaną najważniejsze postanowienia, w tym m.in. nazwa, organizator, osoby uprawnione, jako uczestnicy oraz proces wyłonienia zwycięzców i wypłaty nagród. Powyższy pogląd znajduje odzwierciedlenie również w orzecznictwie, w którym przyjęło się, iż zasadniczą kwestią dla kwalifikacji danego wydarzenia jako konkursu dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest istnienie elementu rywalizacji (współzawodnictwa) pomiędzy uczestnikami oraz stworzenie przez organizatora konkursu regulaminu, w którym sprecyzowane zostaną kryteria wyłonienia zwycięzcy i przyznawania nagród. Niniejsze stanowisko potwierdza m.in. wyrok WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Sz 852/11, w którym skład orzekający wskazał, ze „głównym celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie i, aby konkurs odpowiadał istocie tego przedsięwzięcia, to powinien w nim wystąpić element rywalizacji”. W związku z tym, iż wszystkie elementy definicji konkursu wypełnia opisane przedsięwzięcie należy je uznać za konkurs. Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, że realizowany konkurs spełnia wszelkie cechy przewidziane dla konkursu, to nie może być zakwalifikowany jako konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Ad 2
W ocenie Wnioskodawcy nagrody w konkursie będą stanowiły dochód z innych źródeł opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 10 % i to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania podatku. Na uwadze należy mieć tu bowiem art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOFizU, który stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody. Zgodnie z art. 41 ust. 4 PDOFizU płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że przychód stanowią m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez termin „otrzymane”, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (Wydawnictwo Naukowe PWN - 1998 r., wydanie I, tom II, str. 253) należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. Natomiast „postawionymi do dyspozycji” są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik, wykazując określoną aktywność, ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:
płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a tej ustawy:
w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Wobec powyższego należy uznać, że nagrody pieniężne przyznane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - w ramach organizowanego przez Państwa konkursu o charakterze opiniotwórczym - stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika związane z przyznawaniem ww. nagród, zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. W związku z tym uzasadnione jest odwołanie się w tej mierze do definicji słownikowych tych pojęć.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, że opisane w zdarzeniu przyszłym przedsięwzięcie można uznać za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wynika z wniosku wystąpią m.in. takie elementy jak: regulamin, I etap eliminacyjny, II etap opiniotwórczy, komisja konkursowa, nagrody pieniężne oraz charakterystyczny dla konkursu element współzawodnictwa i rywalizacji uczestników, prowadzący do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie. Tym samym umożliwia to zastosowanie przez Państwa do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego. W związku z przekazaniem uczestnikom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - nagród pieniężnych będzie na Państwu ciążył obowiązek w zakresie poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR, tj. obowiązek wynikający z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
