Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.644.2025.1.PR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest Fundacją „…” (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”), wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Fundacja prowadzi innowacyjną akademię … pod nazwą „…” (dalej jako: „Akademia” lub „Kampus”).

W ramach Akademii, realizowane jest nauczanie w zakresie … . Uczestnikami Kampusu mogą być osoby pełnoletnie, które pomyślnie ukończyły rekrutację do Kampusu. Takie osoby nazywane są też studentami. Fundacja nie jest instytucją tworzącą system szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Fundacja zamierza wprowadzić program stypendialny dla studentów Kampusu. Program stypendialny ma na celu wspieranie zdolnych i zaangażowanych studentów, którzy borykają się z trudnościami ekonomicznymi i są zmotywowani do pomyślnego ukończenia nauki w Akademii, w ciągu jednego roku. Warunki przyznawania świadczeń zwanych stypendiami będą określone w wewnętrznym regulaminie przyznawania stypendiów przyjętym przez Fundację. Stypendystom nie będą pokrywane dodatkowe koszty, np. koszty zakwaterowania, ubezpieczenia, koszty wydania wizy.

Studentami uprawnionymi do uzyskania stypendium będą, co do zasady, osoby posiadające rezydencję podatkową w Polsce. Nie wykluczone, że stypendystami będą też cudzoziemcy (osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego). W celu uzyskania informacji o rezydencji podatkowej takich osób, Fundacja zamierza zwracać się do cudzoziemców o wyjaśnienie tej kwestii w formie oświadczenia o rezydencji podatkowej. Fundacja, nie chciałaby wymagać od stypendystów przedstawiania certyfikatów rezydencji, gdyż nakłada to na stypendystów dodatkowe obowiązki oraz wiąże się to z dodatkowym wysiłkiem administracyjnym po stronie Fundacji.

W oświadczeniu, które Fundacja zamierza wprowadzić, cudzoziemiec będzie miał możliwość zaznaczenia opcji, w których:

  • deklaruje on, iż z uwagi na swój interes osobisty lub swoją działalność zarobkową, jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) w danym roku jest (lub odpowiednio – nie jest) Rzeczpospolita Polska oraz, że ma on świadomość, że złożenie oświadczenia wskazującego na istnienie ośrodka interesów życiowych w Polsce oznacza obowiązek uiszczania podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskanych ze źródeł położonych za granicą;
  • deklaruje, że w danym roku podatkowym przebywa (lub nie przebywa) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni oraz że ma świadomość, że złożenie oświadczenia wskazującego na przebywanie w Polsce dłużej niż 183 dni w roku, oznacza obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskanych ze źródeł położonych za granicą.

W przypadku zaznaczenia opcji negatywnej w obu wskazanych wyżej przypadkach, Fundacja przyjmie, że cudzoziemiec nie jest polskim rezydentem podatkowym w analizowanym okresie i wtedy cudzoziemiec proszony będzie o wskazanie w oświadczeniu m.in. kraju swojej rezydencji podatkowej, numeru identyfikacji podatkowej w tym kraju.

W planowanym do wdrożenia oświadczeniu, cudzoziemiec zobowiązuje się również do poinformowania Fundacji o zmianie wynikających z oświadczenia informacji (np. w zakresie długości pobytu w Polsce) w ustalonym terminie.

Cudzoziemcy będą proszeni o złożenie takich oświadczeń przed wypłatą świadczeń na podstawie przyjętego programu stypendialnego. Jeżeli Fundacja będzie dysponowała ważnym certyfikatem rezydencji wydanym przez odpowiednie organy administracji podatkowej, to nie będzie wymagała od takiego studenta – cudzoziemca złożenia opisywanego oświadczenia.

Stypendia przyznawane studentom Akademii będą pochodziły z darowizn przekazanych przez darczyńców Fundacji na jej cele statutowe.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z wypłatą opisanych świadczeń studentom zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym na podstawie regulaminu, Fundacja będzie pełniła rolę płatnika zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT?

2.W sytuacji, gdy stanowisko Fundacji w zakresie pytania nr 1 zostanie uznane za prawidłowe, to czy Fundacja w związku z wypłatą opisanych świadczeń studentom zgodnie z przyjętym programem stypendialnym będzie zobowiązana do przesłania studentowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-11?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Fundacja nie będzie miała obowiązku potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń studentom zgodnie z przyjętym programem stypendialnym w sytuacji złożenia przez studenta wniosku, o którym mowa w art. 31c ust. 1 Ustawy o PIT?

4.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku braku pobierania przez Fundację zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń studentom zgodnie z przyjętym programem stypendialnym z uwagi na złożone przez stypendystów wnioski o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, Fundacja nie będzie zobowiązana do złożenia deklaracji rocznej PIT-4R?

5.Czy w przypadku, gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce lub okres jego pobytu w Polsce przekracza 183 dni, to czy Fundacja powinna traktować go od momentu wypłaty świadczenia zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym jako rezydenta podatkowego Polski dla potrzeb podatkowych?

6.Czy w przypadku, gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym ani jego centrum interesów osobistych, ani gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) nie mieści się w Polsce, a także okres jego pobytu w Polsce nie przekracza 183 dni, to czy Fundacja powinna traktować go od momentu wypłaty świadczenia zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym jako nierezydenta podatkowego Polski dla potrzeb podatkowych i w tym zakresie może znaleźć zastosowanie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, o ile taka istnieje, bez konieczności przedstawiania Fundacji przez cudzoziemca certyfikatu rezydencji?

7.Czy w przypadku, gdy cudzoziemiec zostanie uznany za nierezydenta podatkowego Polski, oraz dochód uzyskany w Polsce z tytułu otrzymanego świadczenia na podstawie przyjętego programu stypendialnego będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to Fundacja nie będzie pełniła roli płatnika, jednak będzie zobowiązana do przesłania informacji PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1 i 2

Fundacja jako podmiot wypłacający stypendia uczestnikom Akademii będzie pełniła rolę płatnika, na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Fundacja będzie zobowiązana do przesłania informacji PIT-11.

Ad 3

Fundacja nie będzie miała obowiązku potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń studentom, zgodnie z przyjętym programem stypendialnym w sytuacji złożenia przez studenta wniosku o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym.

Ad 4

W przypadku braku pobierania przez Fundację zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń studentom, zgodnie z przyjętym programem stypendialnym, z uwagi na złożone przez stypendystów wnioski o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, Fundacja nie będzie zobowiązana do złożenia deklaracji rocznej PIT-4R.

Ad 5 i 6

Gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce lub okres jego pobytu w Polsce przekracza 183 dni, to wówczas uprawnionym jest potraktowanie takiego cudzoziemcy od momentu wypłaty świadczenia zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym jako rezydenta podatkowego Polski dla potrzeb podatkowych.

W przypadku, gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym ani jego centrum interesów osobistych, ani gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) nie mieści się w Polsce, a także okres jego pobytu w Polsce nie przekracza 183 dni, to uprawnionym jest potraktowanie takiego cudzoziemca od momentu wypłaty świadczenia zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym jako nierezydenta podatkowego Polski dla potrzeb podatkowych. W takim przypadku zastosowanie może znaleźć umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, o ile taka istnieje, bez konieczności przedstawiania Fundacji przez cudzoziemca certyfikatu rezydencji.

Ad 7

W przypadku, gdy cudzoziemiec zostanie uznany za nierezydenta podatkowego Polski oraz dochód uzyskany w Polsce z tytułu otrzymanego świadczenia na podstawie przyjętego programu stypendialnego będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to Fundacja nie będzie pełniła roli płatnika, jednak będzie zobowiązana do przesłania informacji PIT-11.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Ad 1 i 2

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w związku z wypłatą świadczenia na rzecz studentów na podstawie przyjętego programu stypendialnego, Fundacja będzie pełniła rolę płatnika i tym samym, będzie obowiązana do wystawienia informacji PIT-11.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych pod pojęciem „nieodpłatne świadczenia” należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy pojęcie „nieodpłatne świadczenia” oznacza wszelkie świadczenia niewymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, przychodem są „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych wart. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”. Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Zatem do tej kategorii przychodów należy zaliczyć również inne przychody niż wymienione wprost w cyt. przepisie, a niemieszczące się w innych kategoriach przychodów, ściśle określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym, że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a (art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru, tj. PIT-4R (art. 38 ust. 1a ustawy).

Jak stanowi art. 39 ust. 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74,148 i 15 2-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

W związku z powyższym, przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT. Przy czym, nie wszystkie ww. dochody podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w zamkniętym katalogu zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ust. 1 Ustawy o PIT.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, świadczenia przyznawane studentom Akademii, na podstawie przyjętego przez Fundację regulaminu będą miały charakter stypendium.

Stypendium oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Należy również wskazać na definicję zawartą w Wielkim słowniku języka polskiego – „pieniądze przyznawane komuś przez państwo, instytucję lub osobę prywatną za wiedzę oraz szczególne umiejętności w jakiejś dziedzinie po to, aby umożliwić dalszą naukę lub prowadzenie badań”.

W konsekwencji, termin stypendium należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem w pojęciu tym mieścić się będą także świadczenia wypłacane uczestnikom Kampusu przez Fundację na podstawie przyjętego wewnętrznego regulaminu.

Fundacja nie jest instytucją tworzącą system szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Stypendia przyznawane studentom Akademii będą pochodziły z darowizn przekazanych przez darczyńców Fundacji na jej cele statutowe.

Wobec powyższego, stypendia wypłacane uczestnikom Akademii nie będą się mieściły w katalogu stypendiów zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39-40b Ustawy o PIT.

Tym samym, Fundacja jako podmiot wypłacający stypendia uczestnikom Akademii będzie pełniła rolę płatnika, na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Fundacja będzie zobowiązana do przesłania informacji PIT-11.

Ad 3

Zgodnie z art. 31c ust. 1 Ustawy o PIT, płatnik nie pobiera zaliczek, o których mowa w art. 32-35 i art. 41 ust. 1, jeżeli podatnik złoży temu płatnikowi wniosek o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym.

Podatnik może złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, jeżeli przewiduje, że uzyskane przez niego dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30 000 zł (art. 31c ust. 2 Ustawy o PIT). W przypadku uzyskania przez podatnika, o którym mowa w ust. 1, dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 przekraczających u tego płatnika w roku podatkowym kwotę 30 000 zł, płatnik oblicza zaliczki bez pomniejszania, o którym mowa w art. 31b (art. 31c ust. 2 Ustawy o PIT).

Podatnik może zatem złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, jeżeli przewiduje, że uzyskane przez niego dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych skalą podatkową nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30 000 zł. Takie oświadczenie może zostać złożone każdemu płatnikowi, z wyjątkiem organu egzekucyjnego. W takim przypadku płatnik nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy.

Zgodnie ze stanowiskiem Fundacji, wskazanym w zakresie pytania nr 1 oraz 2, przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT. Takie dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 Ustawy o PIT, tj. według skali podatkowej.

Wobec powyższego, Fundacja nie będzie miała obowiązku potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń studentom zgodnie z przyjętym programem stypendialnym w sytuacji złożenia przez studenta wniosku o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym.

Ad 4

Zgodnie z art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru, tj. PIT-4R (art. 38 ust. 1a Ustawy o PIT).

Wobec powyższego, płatnicy obowiązani są przekazywać pobrane zaliczki na podatek dochodowy do 20. dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki. Dodatkowo płatnicy mają obowiązek do końca stycznia roku następnego po roku, w którym dokonywali poboru zaliczek na podatek, przesłać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarację PIT-4R. Jeżeli zaliczki nie pobrano, nie przekazuje się deklaracji PIT-4R.

Wobec powyższego, w przypadku braku pobierania przez Fundację zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń studentom zgodnie z przyjętym programem stypendialnym z uwagi na złożone przez stypendystów wnioski o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, Fundacja nie będzie zobowiązana do złożenia deklaracji rocznej PIT-4R.

Ad 5 i 6

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się osobę fizyczną, która:

  • posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  • przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Spełnienie jednego z powyższych, warunków jest wystarczające dla uznania, że podatnik ma miejsce zamieszkania w Polsce, a więc podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby fizyczne, które nie spełniają żadnego z kryteriów określonych w art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT, czyli:

  • nie posiadają na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych) ani
  • nie przebywają na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym,

nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a tym samym posiadają w  Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, czyli są zobowiązane do zapłaty podatku tylko od dochodów uzyskanych w danym roku na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 4a Ustawy o PIT, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, studentami uprawnionymi do uzyskania stypendium będą, co do zasady, osoby posiadające rezydencję podatkową w Polsce. Nie wykluczone, że stypendystami będą też cudzoziemcy (osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego). W celu uzyskania informacji o rezydencji podatkowej takich osób, Fundacja zamierza zwracać się do cudzoziemców o wyjaśnienie tej kwestii w formie oświadczenia o rezydencji podatkowej. Fundacja, nie chciałaby wymagać od stypendystów przedstawiania certyfikatów rezydencji, gdyż nakłada to na stypendystów dodatkowe obowiązki oraz wiąże się to z dodatkowym wysiłkiem administracyjnym po stronie Fundacji.

W oświadczeniu, które Fundacja zamierza wprowadzić, cudzoziemiec będzie miał możliwość zaznaczenia opcji, w których:

  • deklaruje on, iż z uwagi na swój interes osobisty lub swoją działalność zarobkową, jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) w danym roku jest (lub odpowiednio – nie jest) Rzeczpospolita Polska oraz, że ma on świadomość, że złożenie oświadczenia wskazującego na istnienie ośrodka interesów życiowych w Polsce oznacza obowiązek uiszczania podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskanych ze źródeł położonych za granicą;
  • deklaruje, że w danym roku podatkowym przebywa (lub nie przebywa) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni, oraz że ma świadomość, że złożenie oświadczenia wskazującego na przebywanie w Polsce dłużej niż 183 dni w roku oznacza obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od całości dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia ich źródła, zatem także od dochodów uzyskanych ze źródeł położonych za granicą.

W przypadku zaznaczenia opcji negatywnej w obu wskazanych wyżej przypadkach, Fundacja przyjmie, że cudzoziemiec nie jest polskim rezydentem podatkowym w analizowanym okresie i wtedy cudzoziemiec proszony będzie o wskazanie w oświadczeniu m.in. kraju swojej rezydencji podatkowej, numeru identyfikacji podatkowej w tym kraju.

W planowanym do wdrożenia oświadczeniu, cudzoziemiec zobowiązuje się również do poinformowania Fundacji o zmianie wynikających z oświadczenia informacji (np. w zakresie długości pobytu w Polsce) w ustalonym terminie.

Cudzoziemcy będą proszeni o złożenie takich oświadczeń przed wypłatą świadczeń na podstawie przyjętego programu stypendialnego. Jeżeli Fundacja będzie dysponowała ważnym certyfikatem rezydencji wydanym przez odpowiednie organy administracji podatkowej, to nie będzie wymagała od takiego studenta – cudzoziemca złożenia opisywanego oświadczenia.

Jeżeli zatem stypendysta-cudzoziemiec nie przedstawi Fundacji swojego certyfikatu rezydencji podatkowej oraz złoży Fundacji oświadczenie, że jego miejsce zamieszkania, w rozumieniu art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT, znajduje się na terytorium Polski, wówczas uprawnionym jest potraktowanie takiego cudzoziemcy jako rezydenta podatkowego Polski.

Przepisy Ustawy o PIT nie wymagają bowiem dokumentowania polskiej rezydencji podatkowej, wydanym przez polskie organy skarbowe certyfikatem rezydencji dla celów poboru zaliczek na podatek dochodowy przez płatnika.

Gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w Polsce lub okres jego pobytu w Polsce przekracza 183 dni, to wówczas uprawnionym jest potraktowanie takiego cudzoziemcy od momentu wypłaty świadczenia zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym jako rezydenta podatkowego Polski dla potrzeb podatkowych.

Możliwość opierania się przez płatnika na oświadczeniach cudzoziemców co do ich rezydencji podatkowej w Polsce potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej w interpretacji z dnia 6 maja 2021 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.166.2021.1.KF, wskazując, że: „Jak wynika z powołanych regulacji, od wynagrodzeń wypłacanych przez Wnioskodawcę Zleceniobiorcom-rezydentom PL, którzy złożyli oświadczenia, że ich ośrodek interesów życiowych w rozumieniu art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje się w Polsce, Spółka – jako płatnik – zobowiązana jest do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ww. ustawy) i sporządzenia za ten okres informacji PIT-11”.

Gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym ani jego centrum interesów osobistych, ani gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) nie mieści się w Polsce, a także okres jego pobytu w Polsce nie przekracza 183 dni, to uprawnionym jest potraktowanie takiego cudzoziemca od momentu wypłaty świadczenia zgodnie z przyjętym przez Fundację programem stypendialnym jako nierezydenta podatkowego Polski dla potrzeb podatkowych.

W takim przypadku zastosowanie może znaleźć umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, o ile taka istnieje, bez konieczności przedstawiania Fundacji przez cudzoziemca certyfikatu rezydencji.

Przepisy Ustawy o PIT wymagają bowiem dokumentowania miejsca zamieszkania za pomocą certyfikatu rezydencji jedynie dla celów zastosowania stawki „podatku u źródła” wynikającej z zawartej z danym krajem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (lub niepobrania podatku, jeśli tak stanowi ta umowa) w miejsce zastosowania stawki wynikającej z Ustawy o PIT. Przepisy Ustawy o PIT nie wymagają natomiast przedstawiania certyfikatów rezydencji celem potwierdzenia, że podatnik nie jest rezydentem podatkowym w Polsce.

Jeżeli jednak stypendysta – cudzoziemiec przedstawi Fundacji certyfikat rezydencji wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania takiego stypendysty, Fundacja nie będzie wymagała złożenia omawianego oświadczenia o rezydencji podatkowej.

Ad 7

Jak stanowi art. 39 ust. 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74,148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

W przypadku, gdy cudzoziemiec zostanie uznany za nierezydenta podatkowego Polski, oraz dochód uzyskany w Polsce z tytułu otrzymanego świadczenia na podstawie przyjętego programu stypendialnego będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to Fundacja nie będzie pełniła roli płatnika, jednak będzie zobowiązana do przesłania informacji PIT-11.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Na dzień wydania tej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2025 r. poz. 163 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.