Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDWPT.4011.173.2025.3.SK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 18 sierpnia 2025 r. oraz z 9 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pismem z dnia 28 października 2024 r. XYZ w restrukturyzacji z siedzibą w …, w której Wnioskodawca był zatrudniony, poinformowała Go o wypłacie zaległych świadczeń, tj. nagrody jubileuszowej oraz odprawy emerytalnej w łącznej wysokości 73 095 zł netto. Niniejsze świadczenia miały być wypłacone wcześniej, jednak z powodu złej sytuacji finansowej Spółki nie było to możliwe. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że na dzień zakończenia stosunku pracy, tj. 12 sierpnia 2024 r. obejmowała Go ulga podatkowa dla pracujących seniorów – art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy. Następnie w dniu 30 kwietnia 2025 r. Wnioskodawca otrzymał przelew od XYZ na kwotę 68 412 zł tytułem zaległych świadczeń.

Z uwagi na rozbieżność wskazanych kwot Wnioskodawca zwrócił się listownie do XYZ z prośbą o wyjaśnienie. W odpowiedzi z 21 maja 2025 r. XYZ poinformował Wnioskodawcę, że Zakład Pracy działając zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych był zobowiązany pobrać podatek od wypłaconych należności. Jednocześnie XYZ podał jeszcze inną kwotę do wypłaty, a mianowicie 77 400 zł brutto, kwota podatku 9 288 zł, co dało 68 112 zł netto wypłaty. XYZ nie wydał Wnioskodawcy również dokumentacji dotyczącej Jego osoby, mimo, że o to wnioskował.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W piśmie z 18 sierpnia 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:

a)Kiedy ukończył Pan 65 rok życia? Proszę podać dokładną datę.

Odpowiedź: 65 rok życia ukończył Pan w dniu 4 kwietnia 2024 r.

b)Czy z tytułu uzyskania przychodów objętych Pana pytaniem podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350 ze zm.)?

Odpowiedź: Podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z  2025 r., poz. 350 ze zm.) z tytułu uzyskania przychodów.

c)Czy wartość przychodów objętych Pana pytaniem przekroczy w roku podatkowym kwotę 85 528 zł?

Odpowiedź: Wartość przychodów objętych zapytaniem nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

d)Czy na moment otrzymania zaległych świadczeń (tj. nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalnej), tj. na dzień 30 kwietnia 2025 r., pobierał Pan którekolwiek z poniższych świadczeń:

·emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

·emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),

·emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),

·emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),

·świadczenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

·uposażenie przysługujące w stanie spoczynku lub uposażenie rodzinne, o których mowa w ustawie z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217 z późn. zm.),

·świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia?

Odpowiedź: Na moment otrzymania zaległych świadczeń (tj. nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalnej), tj. na dzień 30 kwietnia 2025 r. nie pobierał Pan żadnego z poniższych świadczeń:

-emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;

-emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r., poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),

-emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Anty korupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2023 r., poz. 1280, 1429 i 1834),

-emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1251, 1429 i 1672),

-świadczenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a;

-uposażenie przysługujące w stanie spoczynku lub uposażenie rodzinne, o których mowa w ustawie z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 217, z późn. zm.);

-świadczenie pieniężne, o których mowa w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Następnie, w piśmie z 9 września 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytanie:

·Czy pobierał/pobiera Pan emeryturę lub rentę rodzinną, o których mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1251, 1429 i 1672)? Jeżeli tak, to należy wskazać od kiedy konkretnie pobiera Pan świadczenie emerytalne (proszę podać dokładną datę).

Należy zauważyć, że w uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2025 r. pominął Pan odpowiedź na to pytanie.

Ponadto w ww. uzupełnieniu wniosku przedstawiając własne stanowisko wskazał Pan, że:

(…) W dniu 4 kwietnia 2024 r. osiągnąłem wiek emerytalny, wobec czego zakończyłem pracę we wskazanej spółce w dniu 12 sierpnia 2024 r. i zacząłem pobierać świadczenie emerytalne. (…)

W związku z powyższym, uzupełniając wniosek należy jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości doprecyzować opis stanu faktycznego o powyższą informację.

Odpowiedź: Pobiera Pan świadczenie emerytalne od dnia 13 sierpnia 2024 r. Zgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy oraz świadectwem pracy zakończył Pan stosunek pracy w dniu 12 sierpnia 2025 r., wskutek czego świadczenie emerytalne otrzymuje Pan od dnia następnego, to jest od dnia 13 sierpnia 2024 r.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2025 r.)

Czy do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 163), a zatem czy otrzymane przez Wnioskodawcę zaległe świadczenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2025 r.)

W pierwszej kolejności wskazuje Pan, że był zatrudniony w XYZ, w której świadczył pracę na podstawie zawartej umowy o pracę. W dniu 4 kwietnia 2024 r. osiągnął Pan wiek emerytalny, wobec czego zakończył Pan pracę we wskazanej Spółce w dniu 12 sierpnia 2024 r. i zaczął pobierać świadczenie emerytalne.

Następnie pismem z dnia 28 października 2024 r. został Pan poinformowany przez XYZ w restrukturyzacji o wypłacie zaległych świadczeń, t. j. nagrody jubileuszowej oraz odprawy emerytalnej w łącznej wysokości 73 095 zł netto. Jednocześnie został Pan poinformowany, że przedmiotowe świadczenia miały być wypłacone we wcześniejszym okresie, jednakże z uwagi na złą sytuację finansową Spółki nie było to możliwe.

Przechodząc dalej, 30 kwietnia 2025 r. otrzymał Pan na swój numer rachunku bankowego przelew na kwotę 68 412 zł 99 gr tytułem zaległych ww. świadczeń od XYZ.

Ze względu na rozbieżność kwot wynikających z otrzymanego przelewu oraz wskazanego w liście od XYZ zwrócił się Pan z prośbą o wyjaśnienie wskazanej rozbieżności.

W odpowiedzi z 21 maja 2025 r. XYZ odpowiedział, że Zakład Pracy działając na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych był zobowiązany pobrać podatek od wypłaconych należności.

Jednocześnie XYZ podał jeszcze inną kwotę do wypłaty, a mianowicie 77 400 zł brutto, kwota podatku wyniosła 9 288 zł, co finalnie oznaczało kwotę 68 112 zł netto do wypłaty.

Wobec powyższego uważa Pan, że w oparciu o dyspozycję art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.) niniejsze świadczenia, to jest nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna powinny być zwolnione z opodatkowania, a XYZ nie był uprawniony do zmniejsza wypłaconych środków o wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe wnosi Pan o zweryfikowanie prawidłowości przedstawionego stanowiska, a w przypadku uznania jego nieprawidłowości wnosi Pan o wskazanie poprawnego rozwiązania problemu wraz z uzasadnieniem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w przytoczonym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych.

Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Z analizy opisu sprawy wynika, że wiek emerytalny, tj. 65 lat osiągnął Pan 4 kwietnia 2024 r. Odprawę emerytalną wraz z nagrodą jubileuszową otrzymał Pan 30 kwietnia 2025 r. (pracował Pan do 12 sierpnia 2024 r.). Emeryturę zaczął Pan pobierać od 13 sierpnia 2024 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, na gruncie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Pana 30 kwietnia 2025 r. z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej z zakładu pracy, nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem ww. świadczenia zostały Panu wypłacone dopiero po wypłacie pierwszej emerytur, którą pobiera Pan od 13 sierpnia 2024 r. Sprawiło to, że w realiach opisanej sprawy nie został spełniony ww. warunek „nieotrzymywania emerytury”, który jest warunkiem obligatoryjnym dla zastosowania rzeczonej ulgi dla pracującego seniora. Istotny w niniejszej sprawie jest moment wypłaty należności ze stosunku pracy, a nie okres za jaki jest dana należność wypłacana.

W związku z powyższym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.