
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu samochodu osobowego przez osobę z orzeczoną niepełnosprawnością. Uzupełniła Pani wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2025 r. (wpływ 23 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
13 kwietnia 2025 r. zakupiła Pani auto marki (…), rok produkcji 2016 r., za kwotę 37 000 zł.
15 kwietnia w Urzędzie Skarbowym (…) zapłaciła Pani podatek w kwocie 740 zł.
Posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, stopień przyczyny niepełnosprawności 10-N (powstała w wyniku choroby neurologicznej). Zgodnie z orzeczeniem Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności posiada Pani wskazania dot. „konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz techniczne ułatwiające funkcjonowanie danej osoby – wymaga.”
Pani leczenie wymaga dwóch form: przyjmowania zleconych leków farmakologicznych oraz rehabilitacji, której celem jest utrzymanie Pani sprawności ruchowej, jak również spowolnienie rozwoju Pani choroby.
Zakupiła Pani samochód, aby przemieszczanie się na różnych odległościach i stosowanie zalecanych form rehabilitacji było dla Pani łatwiejsze w Pani chorobie.
Podstawą zakupu Pani auta jest umowa cywilnoprawna, zgodnie z którą zapłaciła Pani podatek PCC w kwocie 740 zł.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani interpretację, którą wydał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 30 maja 2023 roku (Znak: 0111-KDIB2-3.4014.76.2023.2.MD ). Wnioskodawca (osoba niepełnosprawna w stopniu lekkim) zadał w tej sprawie pytanie dotyczące tego, czy może on skorzystać ze zwolnienia z opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych w sytuacji, gdzie w orzeczeniu ma on wskazane, iż jest on „uznany w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych za osobę o lekkim stopniu niepełnosprawności - symbol przyczyny niepełnosprawności 10-N (choroba neurologiczna), ze wskazaniem na konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne, ułatwiające funkcjonowanie danej osoby”.
W odpowiedzi Dyrektor KIS wskazał, iż stanowisko, które przedstawił wnioskodawca we wniosku jest prawidłowe. W jego ocenie w tak przedstawionym stanie faktycznym, skoro jak wnioskodawca zaznaczył, w orzeczeniu zostało wskazane, że niepełnosprawność jest związana z chorobą neurologiczną mającą wpływ na narząd ruchu, to wskazać należy, że wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z treści art. 8 pkt. 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W uzasadnieniu Pani orzeczenia o niepełnosprawności jest napisane „Naruszona sprawność organizmu powoduje u Pani w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania pracy w porównaniu do zdolności, jaką wykazuje osoba o podobnych kwalifikacjach zawodowych z pełną sprawnością psychiczną i fizyczną oraz ograniczenia w pełnieniu ról społecznych co oznacza trudności doświadczane przez osobę zainteresowaną w relacjach z otoczeniem i środowiskiem według przyjętych norm społecznych, jako skutek naruszonej sprawności organizmu, które pozwalają się kompensować przy pomocy wyposażenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne ułatwiające funkcjonowanie danej osoby. Możliwość kompensacji ograniczeń oznacza wyrównywanie dysfunkcji organizmu spowodowanej utratą lub chorobą narządu odpowiednio przez przedmioty ortopedyczne.”
Podsumowując, choroba neurologiczna z jaką się Pani zmaga ma bezpośredni wpływ na Pani narząd ruchu.
Pytanie
W związku z tym, że posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, symbol przyczyny 10-N, oraz wskazania dotyczące konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz techniczne ułatwiające funkcjonowanie danej osoby, czy ma Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, powołując się na objaśnienia do deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w sekcji nr I „Objaśnienia ogólne” w punkcie 3, zgodnie z którym „Deklaracji nie składa się, gdy podatnikiem jest kupujący na własne potrzeby sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe – jeśli ma: orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu” uważa Pani, że może Pani skorzystać ze zwolnienia PCC, ponieważ w orzeczeniu została Pani uznana za osobę o lekkim stopniu niepełnosprawności.
Pani zdaniem, do zwolnienia z opłacenia podatku wystarczający jest sam zakup samochodu na potrzeby własne, który stanowi dla Pani niezbędny środek ułatwiający funkcjonowanie, przemieszczanie się, rehabilitację narządów ruchu dotarcie do zakładów rehabilitacyjnych w szczególności w okresach obniżonej sprawności ruchowo-fizycznej.
Choroby neurologiczne są chorobami postępującymi (nieuleczalnymi), a tym samym wpływają na niesprawność narządów ruchu (bez względu na stosowanie środków farmakologicznych). Naukowo udowodniono, że przy tego typu chorobach, obok leczenia farmakologicznego bardzo istotny wpływ ma rehabilitacja narządów ruchu, jako zasadnicza terapia w utrzymywaniu sprawności fizycznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
b)innych praw majątkowych − 1%.
Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których określone podmioty, będące stronami czynności cywilnoprawnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że:
Zwalnia się od podatku osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu.
Z powyższego przepisu wynika zatem m.in. zwolnienie podmiotowe z opodatkowania powyższym podatkiem dla osoby niepełnosprawnej, zaliczonej w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu, nabywającej na potrzeby własne samochód osobowy. Tym samym, aby osoba posiadająca orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności mogła skorzystać z omawianego zwolnienia, jej niepełnosprawność musi być związana ze schorzeniami narządów ruchu.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że zakupiła Pani samochód osobowy, następnie zapłaciła Pani podatek PCC. Posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, stopień przyczyny niepełnosprawności 10-N (powstała w wyniku choroby neurologicznej). W uzasadnieniu Pani orzeczenia o niepełnosprawności jest napisane „Naruszona sprawność organizmu powoduje u Pani w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania pracy w porównaniu do zdolności, jaką wykazuje osoba o podobnych kwalifikacjach zawodowych z pełną sprawnością psychiczną i fizyczną oraz ograniczenia w pełnieniu ról społecznych co oznacza trudności doświadczane przez osobę zainteresowaną w relacjach z otoczeniem i środowiskiem według przyjętych norm społecznych, jako skutek naruszonej sprawności organizmu, które pozwalają się kompensować przy pomocy wyposażenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne ułatwiające funkcjonowanie danej osoby. Możliwość kompensacji ograniczeń oznacza wyrównywanie dysfunkcji organizmu spowodowanej utratą lub chorobą narządu odpowiednio przez przedmioty ortopedyczne.” Wskazała Pani podsumowując, że choroba neurologiczna z jaką się Pani zmaga ma bezpośredni wpływ na Pani narząd ruchu.
Z orzeczenia wynika więc, że możliwość kompensacji ograniczeń oznacza wyrównywanie dysfunkcji organizmu spowodowanej utratą lub chorobą narządu odpowiednio przez przedmioty ortopedyczne.
Wobec powyższego miała Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
