
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 14 maja 2025 r. dotyczący podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego nabycia prawa własności urządzeń przesyłowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – Z. sp. z o.o. (dalej jako: Spółka) jest spółką gminną ze 100 % udziałem (...) Gminy. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka została powołana do wykonywania zadań własnych Gminy, polegających na świadczeniu usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Spółkę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. Jednym z głównych zadań Spółki jako przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego jest bieżące i niezakłócone zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy, poprzez dostarczanie i odbiór ścieków. W przyszłości Spółka zamierza zawierać umowy nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Po wybudowaniu powyższej infrastruktury przez inwestorów, którymi będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub firmy, podpisana zostanie umowa nieodpłatnego przekazania nieruchomości. Spółka przyjmie nieodpłatnie sieci lub inną infrastrukturę wodno-kanalizacyjną od osób fizycznych lub firm, przyjmując ich wartość (określoną w umowie) na stan środków trwałych Spółki i wykorzystując je w działalności gospodarczej Spółki. Wnioskodawca otrzymując sieć wodociągową/kanalizacyjną zobowiązany będzie do jej utrzymania, bieżącej konserwacji itp. W przyszłości Spółka będzie zobowiązana też do odtworzenia sieci. Zważywszy, iż aktualnie obowiązujący wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych nie przewiduje budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w celu zaopatrzenia niektórych nieruchomości w wodę, odbiorcy usług – właściciele wybudowanych przez siebie sieci wod.-kan., przekażą je nieodpłatnie na rzecz Spółki, zyskując tym samym dostęp do gminnego wodociągu, skracając czas oczekiwania na przyłączenie.
W wyniku nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej Spółka stanie się właścicielem sieci wodociągowej/kanalizacyjnej lub innej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która będzie stanowiła środek trwały Wnioskodawcy.
Pytanie
Czy nieodpłatne nabycie urządzeń przesyłowych od osoby fizycznej, która wytworzyła go we własnym zakresie, powinno zostać opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnych podlegają czynności wymienione przepisami art. 1 ustawy z 9 sierpnia 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawny.
Umowy nieodpłatnego przeniesienia własności rzeczy nie zostały wymienione w tym katalogu.
W konsekwencji, nieodpłatne nabycie rzeczy (np. środka trwałego) od osoby fizycznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przywołali Państwo przepisy art. 1 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, które regulują, co podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Wskazali Państwo, że ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne) a nie nazwa.
Zatem, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób, to dla oceny czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.
Szczegółowe ustalenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.
Jako spółka wodociągowo-kanalizacyjna mają Państwo zamiar nabywać nieodpłatnie urządzenia wod.-kan., wybudowane ze środków własnych tychże inwestorów (darowizna) i którzy są zainteresowani przyłączeniem do Państwa sieci. Czynność powyższa potwierdzona będzie umową nieodpłatnego przeniesienia własności wybudowanych urządzeń przesyłowych z Inwestora na Spółkę w trybie i na zasadach wynikających art. 49 Kodeksu cywilnego.
O kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne) a nie nazwa. Oznacza to, że zawarcie – w trybie art. 49 Kodeksu cywilnego – umowy odpłatnego lub nieodpłatnego przekazania przez daną osobę na Państwa rzecz wybudowanego przez tę osobę urządzenia wodociągowego i/lub kanalizacyjnego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
c)(uchylona),
d)umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
e)umowy dożywocia,
f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
g)(uchylona),
h)ustanowienie hipoteki,
i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
j)umowy depozytu nieprawidłowego,
k)umowy spółki.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:
Podatkowi podlegają:
zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne) a nie nazwa. Zatem, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób, to dla oceny czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.
Szczegółowe ustalenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.
Z opisu sprawy wynika, że jednym z głównych Państwa zadań, jako przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, jest bieżące i niezakłócone zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy, poprzez dostarczanie i odbiór ścieków. W przyszłości zamierzają Państwo zawierać umowy nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Po wybudowaniu powyższej infrastruktury przez inwestorów, którymi będą osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej lub firmy, podpisana zostanie umowa nieodpłatnego przekazania nieruchomości. Przyjmą Państwo nieodpłatnie sieci lub inną infrastrukturę wodno-kanalizacyjną od osób fizycznych lub firm, przyjmując ich wartość (określoną w umowie) na stan środków trwałych i wykorzystując je w swojej działalności gospodarczej. Otrzymując sieć wodociągową/kanalizacyjną zobowiązani będą Państwo do jej utrzymania, bieżącej konserwacji itp. W przyszłości będą Państwo zobowiązani też do odtworzenia sieci. Aktualnie obowiązujący wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych nie przewiduje budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w celu zaopatrzenia niektórych nieruchomości w wodę. Odbiorcy usług – właściciele wybudowanych przez siebie sieci wod.-kan., przekażą je nieodpłatnie na Państwa rzecz, zyskując tym samym dostęp do gminnego wodociągu, skracając czas oczekiwania na przyłączenie. W wyniku nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej staną się Państwo właścicielem sieci wodociągowej/kanalizacyjnej lub innej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która będzie stanowiła Państwa środek trwały. Powyższa czynność potwierdzona będzie umową nieodpłatnego przeniesienia własności wybudowanych urządzeń przesyłowych z Inwestora na Państwa w trybie i na zasadach wynikających art. 49 Kodeksu cywilnego.
Państwa wątpliwość sprowadza się do ustalenia czy czynność nieodpłatnego nabycia urządzeń przesyłowych od osoby fizycznej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wg treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 757 ze zm.):
Ustawa określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym:
1)zasady:
a)działalności przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
b)tworzenia warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody oraz niezawodnego odprowadzania i oczyszczania ścieków,
c)ochrony interesów odbiorców usług, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.
Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy za przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne uważa się:
Przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236), jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 omawianej ustawy:
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.
W myśl art. 31 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.
Przekazywane urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach.
W świetle powyższego zauważyć należy, że osoby, które wybudowały wskazane w tym przepisie urządzenia mogą skorzystać z uprawnienia do ich odpłatnego przeniesienia na rzecz gminy lub przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, a gmina lub przedsiębiorstwo może odmówić przejęcia tego urządzenia tylko wówczas, gdy nie odpowiada ono właściwym wymogom technicznym określonym w odrębnych przepisach.
Na podstawie art. 49 § 1 oraz § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.
Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.
Jak wskazano na wstępie uzasadnienia, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają czynności cywilnoprawne enumeratywnie wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przy czym podkreślić należy, że o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem, decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne) a nie nazwa. Oznacza to, że zawierane – w trybie art. 49 Kodeksu cywilnego – umowy nieodpłatnego przekazania przez daną osobę fizyczną na rzecz Państwa, wybudowanego przez tę osobę, urządzenia przesyłowego (wodociągowego i/lub kanalizacyjnego) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Umowy nieodpłatnego przekazania jako niewymienione w zamkniętym katalogu czynności cywilnoprawnych, określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tą interpretacją oceniamy Państwa stanowisko w zakresie sformułowanego przez Państwa pytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.
