Interpretacja indywidualna z dnia 20.08.2008, sygn. ILPB2/436-44/08-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 20 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 14 sierpnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 18 sierpnia 2008 r.(data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży udziałów wniesionych do spółki z o.o. oraz w
zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży udziałów wniesionych do spółki z o.o. oraz w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z o.o. zarejestrowana, prowadząca działalność na terenie Polski posiada w 100% kapitał zagraniczny szwedzki.
Będąc w grupie podmiotów powiązanych należy zinterpretować zdarzenie przyszłe tj.:
- zbycie udziałów wniesionych do spółki z o.o. przez podmioty w Szwecji,
- połączenie się firm bądź wchłonięcie jednej firmy przez drugą.
Obecny właściciel podmiotu polskiego jest podmiotem zależnym w stosunku do firmy, która dokonałaby przejęcia podmiotu szwedzkiego.
W związku z połączeniem, bądź przejęciem podmiotu, w Spółce nie nastąpi podwyższenie kapitału lub zwiększenie majątku.
Obecnie ośrodek zarządzania podmiotu szwedzkiego znajduje się w G., a ośrodek zarządzania spółki polskiej w Polsce.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie udziałów podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 1% wartości rynkowej zbywanych udziałów, nawet w sytuacji zbycia ww. na terenie Szwecji.
W przypadku opodatkowania zmiany umowy spółki obowiązek wniesienia podatku nie występuje.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit k) oraz pkt 2) ustawy z dnia 09.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. Dz. u. z 2007 r. Nr 68, poz.450) podatkowi temu podlegają m.in. umowy spółki (akty założycielskie) oraz zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
Równocześnie zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3) ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego.
Ponadto w myśl art. 1 ust. 5 pkt 2) ww.
ustawy, umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:
- rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
- siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium żadnego z państw członkowskich, a jeżeli ośrodek ten znajduje się na terytorium takiego państwa, gdy umowa spółki nie podlega podatkowi kapitałowemu w tym państwie.
W kontekście powołanych przepisów, należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem jest zwiększenie majątku lub podwyższenie kapitału zakładowego.
Łączenie spółek polega na utworzeniu, w miejsce spółek biorących udział w procesie tej formy transformacji,
jednej spółki.
Przepis art. 492 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz.1037 ze zm.) przewiduje dwa tryby połączenia spółek:
- przejęcie, czyli przeniesienie całego majątku jednej spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej, albo
- zawiązanie nowej spółki (kapitałowej), na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki.
Z dniem połączenia spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się; również z tym dniem wspólnicy spółek uczestniczących w procesie łączenia stają się wspólnikami spółki przejmującej lub nowo zawiązanej ( art. 494 § 1 i 4 k.s.h.).
Nie wszystkie formy transformacji mogą prowadzić do zwiększenia majątku spółki lub podwyższenia kapitału zakładowego. Ma to miejsce w sytuacji łączenia się spółek przez przejęcie - spółka przejmująca powiększa swój kapitał zakładowy o majątek (kapitał) spółki przejmowanej. Natomiast w przypadku zawiązania się nowej spółki kapitałowej nie dochodzi do podwyższenia kapitału (co może mieć miejsce w wypadku łączenia lub podziału spółek), ponieważ ma tu w istocie miejsce wniesienie kapitału do nowej spółki (spółek).
Jednak z treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że opodatkowanie ma miejsce zarówno w razie podwyższenia kapitału zakładowego, jak i jego wniesienia. Nie dochodzi natomiast do zwiększenia majątku lub podwyższenia kapitału w rezultacie przekształcenia, jeżeli nie jest ono połączone z wniesieniem dodatkowych (lub podwyższeniem istniejących) wkładów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż
wskutek połączenia spółek nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego lub zwiększenia majątku Wnioskodawcy tak więc nie ciąży na nim obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.
W odniesieniu do określenia podstawy opodatkowania zbywanych udziałów wg wartości rynkowej stwierdzić należy, co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 1 ust. 4 pkt. 1 ww. ustawy, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 5, jeżeli ich przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Obowiązek podatkowy, stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1) obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Z art. 6 ust. 1 pkt 1) lit. c) cyt. ustawy wynika, iż podstawę opodatkowania stanowi - przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).
Natomiast w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy określono stawki podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży innych praw majątkowych. Stawka ta wynosi 1%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje
prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.