POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.28.II/436-1/EK/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. US.28.II/436-1/EK/05, Urząd Skarbowy w Sochaczewie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku X Sp.z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 15.04.2005 r. (uzupełnionego na wezwanie organu podatkowego w dniu 16.05.2005 r.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewiep o s t a n a w i auznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawiezwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych- wniesionej dopłaty do spółki przez gminę Miasto, jedynego udziałowca spółki - jest prawidłowe.

W dniu 15.04.2005 r. X Sp. z o.o. korzystając z uprawnień zawartych w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa wystąpiło do tut. organu podatkowego z wnioskiem (uzupełnionym na wezwanie organu podatkowego w dniu 16.05.2005 r.) o dokonanie interpretacji przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. z 2005 r. Nr 41, poz. 399). W wyniku oceny wniosku stwierdzono, że strona jest uprawniona do złożenia wniosku w tym trybie, oraz w sprawie będącej przedmiotem zapytania, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z uchwałą, jedyny udziałowiec spółki - Gmina Miasto - dokonał dopłat na rzecz spółki przeznaczonych na spłatę zobowiązań X Spółka z o.o. wobec dostawców paliwa.

W zaistniałej sytuacji wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy wniesione dopłaty do Spółki przez Gminę Miasto (jednostkę samorządu terytorialnego) podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Zdaniem strony dopłaty wniesione do spółki przez właściciela Gminę Miasto są zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę stan przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 41 poz. 399) w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy spółki uważa się przy spółce kapitałowej - wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, oraz dopłaty. W myśl przepisu art. 1a pkt 2 w/cyt. ustawy, spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną. Wniesienie dopłaty do spółki kapitałowej powoduje zatem obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Podstawę opodatkowania - zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c w/w ustawy- stanowi kwota dopłat. Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - od podstawy opodatkowania odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenie, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek oraz wartość rzeczy i praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania - przez podmioty zwolnione na podstawie art. 8 pkt 2-5 lub na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 8 pkt 4 tej ustawy zwalnia się z podatku od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego, jaką niewątpliwie jest gmina.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza, iż - zgodnie z powyższymi uregulowaniami-w sytuacji wniesienia dopłat przez gminę, tj. podmiot zwolniony od podatku od czynności cywilnoprawnych, ma zastosowanie odliczenie od podstawy opodatkowania określone w art. 6 ust. 9 pkt 4 cytowanej ustawy, a więc podatek od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi. Zatem stanowisko spółki w sprawie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa , interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia ( art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Sochaczewie