Czy umowa sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? - Interpretacja - 0111-KDIB4.4014.384.2019.2.LM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2019, sygn. 0111-KDIB4.4014.384.2019.2.LM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy umowa sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 21 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.), uzupełnionym 31 października 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zabudowanej nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zabudowanej nieruchomości.

Wniosek uzupełniono samoistnie 31 października 2019 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: P. Sp. z o.o. (Nabywca);
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pana W. B. (Zbywca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Nabywca) jest spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym, podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Głównym przedmiotem działalności Nabywcy jest sprzedaż samochodów osobowych i użytkowych. Sprzedaż ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Nabywca planuje dokonać zakupu nieruchomości zabudowanej (dalej: Transakcja), której właścicielem jest Pan W.B. (dalej jako: Zbywca). W tym celu strony Transakcji, tj. Nabywca i Zbywca, podpisali warunkową przedwstępną umowę sprzedaży, a w przyszłości planują podpisać umowę rozporządzającą (dalej: umowa rozporządzająca).

Nabywca i Zbywca są określani we wniosku łącznie jako Zainteresowani.

Zbywca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Zbywca od 12 grudnia 1989 r. prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek.

Nieruchomość będącą przedmiotem Transakcji stanowią działki ewidencyjne o numerach (18) oraz (19) (dalej łącznie: Grunty). Jedynym właścicielem Gruntów jest Zbywca, który nabył wyłączną własność Gruntów w wyniku zawartej umowy o podział majątku wspólnego i umowy darowizny z 5 lipca 2018 r. Do czasu zawarcia ww. przedmiotowych umów, Zbywca posiadał 1/2 udziału we własności Gruntów, natomiast pozostałą część posiadała jego małżonka na podstawie umowy sprzedaży z 24 lipca 1991 r.

W ewidencji gruntów działka ewidencyjna o numerze (18) oznaczona jest jako łąka trwała symbolami ŁIV i ŁV, natomiast działka ewidencyjna nr (19) oznaczona jest jako łąka trwała oraz grunty pod rowami symbolami ŁIV, ŁV oraz W.

Jednocześnie, Grunty objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym:

  1. Działka nr (18) znajduje się na terenach oznaczonych symbolami: (i) UC1 tereny usług komercyjnych, (ii) KTD 12 tereny ulic dojazdowych oraz (iii) KTE70 tereny drogi ekspresowej;
  2. Działka nr (19) znajduje się na terenach oznaczonych symbolami: (i) UC1 tereny usług komercyjnych, (ii) KTD 12 tereny ulic dojazdowych, (iii) KTE70 tereny drogi ekspresowej, (iv) KTL 12 tereny ulic lokalnych oraz (v) KTD 10 tereny ulic dojazdowych.

Na Gruntach w chwili składania wniosku jest prowadzona działalność polegającą na sprzedaży samochodów (opis ten jest przedstawiony szerzej w dalszej części wniosku).

Działka nr (18) jest zabudowana:

  1. asfaltowym placem postojowym służącym ekspozycji samochodów przeznaczonych do sprzedaży,
  2. obiektem kontenerowym (obmurowanym) stanowiącym miejsce pracy dla pracownika obsługi działu sprzedaży samochodów, niepołączonym trwale z gruntem, który to obiekt wraz z placem, o którym mowa w pkt 1 powyżej, pełni rolę działu sprzedaży samochodów,
  3. stalowym ogrodzeniem na cokole betonowym stanowiącym część ogrodzenia całego kompleksu, z bramą wjazdową (dalej łącznie pkt 1 3: Budowle 1).

Zbywca rozpoczął używanie Budowli 1 do celów prowadzonej działalności gospodarczej w datach wskazanych w poniższej tabeli:

Tabela 1 załącznik PDF

Z kolei działka nr (19) jest zabudowana:

  1. budynkiem salonu samochodowego z częścią warsztatową (w którym prowadzony jest serwis pojazdów, a także funkcjonuje stacja kontroli pojazdów) (dalej: Budynek),
  2. drogami wewnętrznymi,
  3. placami postojowymi i manewrowymi (w większości wybrukowanymi),
  4. stalowym ogrodzeniem na cokole betonowym stanowiącym część ogrodzenia całego kompleksu z bramą wjazdową,
  5. wydzielonym ogrodzeniem z blachy miejscem na odpady metalowe i śmietnik,
  6. wydzielonym zbiornikiem ścieków szambo (dalej łącznie pkt 2 6: Budowle 2).

Zbywca rozpoczął używanie Budynku i Budowli 2 do celów prowadzonej działalności gospodarczej w datach wskazanych w poniższej tabeli:

Tabela 2 załącznik PDF

Budynek wraz ze wskazanymi powyżej Budowlami 1 oraz Budowlami 2 (Budowle 1 i Budowle 2 zwane są dalej łącznie jako: Budowle) zostały wybudowane przez Zbywcę na Gruntach w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Obiekty te były wykorzystywane w prowadzonej przez Zbywcę działalności gospodarczej. Zbywca na Gruntach prowadził salon i serwis samochodowy (obecnie działalność ta prowadzona jest przez B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółkę komandytową, dalej: Spółka) oraz w dalszym ciągu prowadzi tam stację kontroli pojazdów, z zastrzeżeniem uwag poczynionych w następnym akapicie.

W okresie od 2007 do 2019 r. Zbywca poniósł wydatki na ulepszenie Budynku w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1387, ze zm.). Ulepszenie to polega na powiększeniu powierzchni magazynowej poprzez wypełnienie pierwotnej bryły Budynku w kształcie litery L do kształtu prostokąta, z oddzielnymi drogami komunikacyjnymi. Projekt budowlany rozbudowy Budynku zakłada zachowanie dotychczasowej (tj. przed rozpoczęciem rozbudowy) funkcji (magazynowo-biurowej) Budynku. Planowane jest, że ww. ulepszenie Budynku zostanie oddane do używania przed lub niedługo po dokonaniu Transakcji będącej przedmiotem wniosku, tj. zbycia na rzecz Nabywcy nieruchomości, na której znajduje się m.in. Budynek (planowane oddanie do używania rozbudowanej części Budynku to przełom 2019/2020 r.).

Przy czym:

  1. wartość początkowa Budynku (pierwotna) wynosiła: 2 588 668, 95 zł;
  2. wydatki na ww. ulepszenie (rozbudowę) Budynku:
    • 2007 r. kwota netto: 624 437,57 zł;
    • 2008 r. kwota netto: 199 738,67 zł;
    • 2009 r. kwota netto: 175 699, 67 zł;
    • 2010 r. kwota netto: 238 772,00 zł;
    • 2011 r. kwota netto: 8 762,60 zł;
    • 2012 r. 2018 r. - brak wydatków na ulepszenie;
    • od 01.01.2019 r. do 30.09.2019 r. brak wydatków na ulepszenie (do dnia oddania do używania ewentualne wydatki na ulepszenie nie przekroczą 30% wartości początkowej).


Należy zaznaczyć w tym miejscu, iż:

  1. zarówno przy budowie Budynku, jak i dokonywaniu wydatków na ww. ulepszenia Zbywcy przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług;
  2. wartość wydatków ponoszonych na ulepszenie Budynku w poszczególnych latach zgodnie z pkt 2 powyżej nie przekroczyła pojedynczo 30% wartości początkowej Budynku wskazanej w pkt 1.

W odniesieniu do Budowli 1 i Budowli 2 zarówno w okresie 2 lat przed planowaną dostawą jak i wcześniej Zbywca nie ponosił nakładów na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu (Budowli 1 i Budowli 2).

Grunty wraz z posadowionymi na nich Budynkiem oraz Budowlami (dalej łącznie: Nieruchomość) nie są używane na prywatne potrzeby Zbywcy, ani też nie mają prywatnego charakteru.

Ponadto, celem Nabywcy po dokonaniu Transakcji nie jest przeznaczenie Nieruchomości do generowania zysków z tytułu umów najmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze.

W okresie po wybudowaniu poszczególnych obiektów budowlanych zlokalizowanych na działkach nr (18) i (19), zarówno przed rozpoczęciem ich używania przez Zbywcę dla celów prowadzenia działania działalności gospodarczej, jak również po rozpoczęciu ich używania przez Zbywcę, niektóre obiekty (w całości lub części) były wynajmowane przez Zbywcę na podstawie umów najmu zawieranych z różnymi najemcami.

W szczególności z dniem 1 kwietnia 2012 r. Zbywca, działając w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, oddał Nieruchomość (tj. ww. Grunty wraz z Budynkiem i Budowlami z wyłączeniem:

  1. części Nieruchomości stanowiących przedmiot innych umów najmu oraz
  2. części Nieruchomości wykorzystywanej do celów własnej działalności gospodarczej)

-w odpłatny najem, stanowiący czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, na rzecz Spółki na podstawie zawartej umowy najmu (dalej: Umowa Najmu).

Przedmiotem Transakcji będzie Nieruchomość składająca się ze wskazanych Gruntów, Budynku oraz Budowli. Tym samym, Transakcją nie będą objęte w szczególności:

  1. księgi i pozostała dokumentacja handlowa,
  2. umowy handlowe z dostawcami surowców i odbiorcami produktów,
  3. środki pieniężne na rachunku bankowym,
  4. rzeczy ruchome,
  5. zobowiązania oraz
  6. należności.

Niemniej nie można wykluczyć, że w związku z Transakcją Zbywca, w drodze odrębnej czynności prawnej, sprzeda Nabywcy rzeczy ruchome znajdujące się na Nieruchomości, służące w dotychczas prowadzonej tam działalności, które nie są istotne z punktu widzenia działalności Nabywcy, a których:

  1. ilość może być nieznaczna,
  2. wartość może być nieznaczna,
  3. Zbywca może nie chcieć zatrzymać, w szczególności dlatego, że będą dla niego zbędne.

W ramach Transakcji Nabywca nie przejmie pracowników ani współpracowników Zbywcy w ramach tzw. przejścia zakładu pracy na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2019 r., poz. 1040, ze zm.), a w szczególności osób, które są zaangażowane w świadczenie usług wynajmu lub związanych z obsługą Nieruchomości.

Intencją Nabywcy i Zbywcy jest, aby w ramach planowanej Transakcji nie doszło do przeniesienia szeregu praw, obowiązków oraz zobowiązań i należności wynikających z umów, które są związane z prawidłowym funkcjonowaniem Nieruchomości, lecz aby umowy te zostały rozwiązane przed dokonaniem Transakcji, a następnie, aby Nabywca zawarł odrębne umowy we własnym zakresie.

Powyższe dotyczy między innymi następujących umów:

  1. umowa najmu,
  2. umowa na dostawę energii elektrycznej,
  3. umowa na dostawę gazu,
  4. umowa na dostarczanie wody.

Niemniej nie można wykluczyć, że niektóre z tych umów mogą zostać przeniesione na Nabywcę (nie dotyczy to Umowy Najmu, która zostanie rozwiązana przed Transakcją) jako elementy dodatkowe do Transakcji w sytuacji, gdy na przykład ich rozwiązanie nie będzie możliwe ze względów prawnych lub Nabywca nie będzie mógł zawrzeć odpowiednich umów lub będzie to utrudnione, co mogłoby spowodować przerwy w dostawie usług świadczonych na ich podstawie, po Transakcji, w szczególności mediów.

Należy podkreślić, że nie jest intencją Nabywcy kupno w ramach Transakcji całego przedsiębiorstwa Zbywcy ani jego zorganizowanej części. Przedmiot Transakcji, w tym przenoszone aktywa nie są wystarczające do prowadzenia działalności gospodarczej i będą wymagały zaangażowania innych aktywów i dodatkowych zasobów celem wykorzystania ich w działalności Nabywcy. W szczególności zamiarem Nabywcy nie jest oddanie Nieruchomości po jej zakupie do używania osobie trzeciej, lecz wykorzystywanie jej do celów własnej działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży samochodów osobowych i użytkowych.

Przedmiot Transakcji nie został przez Zbywcę formalnie wydzielony w strukturze organizacyjnej jego przedsiębiorstwa jako odrębny dział, wydział, departament lub inna jednostka organizacyjna.

Zbywca nie prowadzi analityki finansowo-księgowej pozwalającej na przyporządkowanie do działalności związanej z przedmiotem Transakcji (tj. Nieruchomością) kosztów i zobowiązań odrębnie od innych pozycji. Taka analityka jest prowadzona jedynie w odniesieniu do przychodów i należności związanych z wynajmem Nieruchomości. Nie są również prowadzone oddzielne rachunki bankowe przeznaczone do rozliczeń związanych z działalnością dotyczącą przedmiotu Transakcji. Tym samym u Zbywcy nie jest prowadzona odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwalająca na przyporządkowanie przedmiotowi Transakcji kosztów i zobowiązań.

Zbywca zrezygnuje ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, i wybierze opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy Budynku oraz Budowli. Zarówno Nabywca jak i Zbywca złożą przed dniem dostawy w stosunku do Transakcji sprzedaży Nieruchomości oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Oświadczenie zostanie złożone naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Nabywcy przed dniem dokonania dostawy obiektów będących przedmiotem Transakcji i zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy (tutaj: Zbywcy) oraz Nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części, to jest stosownej umowy rozporządzającej;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Zbywca wystawi na Nabywcę fakturę dotyczącą zbywanej Nieruchomości, na której zostanie wykazany podatek od towarów i usług w wysokości 23%.

Zarówno Nabywca jak i Zbywca są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług oraz są zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni. Rejestracja ta będzie aktualna również na dzień dostawy Nieruchomości. Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Nabywcę w działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, polegającej na sprzedaży samochodów osobowych i użytkowych.

Dodatkowo do Transakcji będącej przedmiotem wniosku, Nabywca planuje również nabyć w drodze odrębnych czynności prawnych, zawartych odpowiednio ze Zbywcą, jak i z innym sprzedającymi inne nieruchomości gruntowe wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami, obejmujące:

  • działki ewidencyjne o numerach (2) oraz (21) położone w L.,
  • działkę ewidencyjną o numerze (1) położoną w K.,
  • działki ewidencyjne o numerach (11) oraz (17) położone w K.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy umowa sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (Pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Zdaniem Zainteresowanych, umowa sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Z kolei art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Jak wynika z powyższych regulacji, z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłączone są wszystkie transakcje sprzedaży nieruchomości, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a nie są faktycznie zwolnione od tego podatku. Zdaniem Zainteresowanych, w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem 23% stawki podatku od towarów i usług.

Będzie więc spełniona przesłanka wyłączająca opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych w odniesieniu do umowy sprzedaży, których przedmiotem są Nieruchomości.

Na podstawie powyższego, zdaniem Zainteresowanych, umowa sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie interpretacja indywidualna z 20 grudnia 2019 r., znak: 0114-KDIP4.4012.729.2019.2.KS.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowa transakcja sprzedaży obejmie przeniesienie na Nabywcę prawa własności zabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działki gruntu o numerach ewidencyjnych (18) oraz (19) (Nieruchomość).

W związku z powyższym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja sprzedaży dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia transakcji sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dostawa Nieruchomości w ramach opisanej we wniosku Transakcji podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co zostało potwierdzone interpretacją indywidualną wydaną 20 grudnia 2019 r., znak: 0114-KDIP4.4012.729.2019.2.KS, w której wskazano, że planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie stanowiła sprzedaż poszczególnych składników majątku opodatkowaną na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy w stosunku do dostawy Nieruchomości zabudowanej budowlami oraz częścią budynku przed jego rozbudową, podlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy Strony transakcji mogą zrezygnować ze zwolnienia. Wówczas w analizowanym przypadku ww. sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast dostawa Nieruchomości zabudowanej częścią budynku po jego rozbudowie, będzie podlegać obligatoryjnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według podstawowej 23% stawki podatku, bez możliwości skorzystania z rezygnacji ze zwolnienia przewidzianemu w art. 43 ust. 11 ustawy.

A zatem, skoro sprzedaż Nieruchomości w ramach omawianej we wniosku Transakcji będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona z uwagi na rezygnację przez Strony Transakcji ze zwolnienia w zakresie, w jakim zwolnienie z podatku od towarów i usług będzie im przysługiwało), to do opisanej we wniosku sprzedaży Nieruchomości znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym sprzedaż opisanych we wniosku Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej