Czy czynność Połączenia Spółki Przejmującej ze Spółką Cypryjską nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.201.2022.2.PB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.201.2022.2.PB

Temat interpretacji

Czy czynność Połączenia Spółki Przejmującej ze Spółką Cypryjską nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy PCC?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2022 r. (wpływ 20 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A sp. z o.o. (dalej „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „Spółka Przejmująca”) jest spółką  z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia  15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.; dalej: „ustawa CIT”) w Polsce.

B Ltd. (dalej: „Spółka Cypryjska” lub „Spółka Przejmowana”) jest spółką typu limited by shares wymienioną w załączniku nr 3 do ustawy CIT, odpowiednik polskiej spółki  z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Republiki Cypru. Spółka Cypryjska jest spółką kapitałową prawa cypryjskiego i podlega na Cyprze opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Cypryjska ma formę wskazaną w punkcie trzynastym załącznika I do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (dalej: „Dyrektywa”). Spółka Cypryjska nie posiada zagranicznego zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy CIT.

Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy i Spółki Cypryjskiej (tj. podmiotem posiadającym bezpośrednio 100% udziałów zarówno we Wnioskodawcy, jak i w Spółce Cypryjskiej) jest C Limited (dalej: „Spółka Holdingowa”) – również spółka typu limited by shares, z siedzibą na terytorium Republiki Cypru, podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów na Cyprze.

Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej Grupy Kapitałowej X (dalej powoływana jako: „Grupa”). Grupa jest wiodącym europejskim inwestorem, deweloperem  i generalnym wykonawcą w branży nieruchomości prowadzącą działalność poprzez sieć spółek celowych w Polsce, Belgii, Wielkiej Brytanii oraz na Cyprze. Działalność Grupy obejmuje wszystkie fazy tworzenia projektów deweloperskich, począwszy od zakupu gruntów poprzez planowanie i koordynację budowy aż do sprzedaży lub wynajmu.

Obecnie planowana jest reorganizacja obecnej struktury Grupy na poziomie spółek kontrolowanych przez Spółkę Holdingową. Założeniem planowanej restrukturyzacji jest uproszczenie struktury i zredukowanie kosztów jej funkcjonowania poprzez konsolidację działalności Wnioskodawcy i Spółki Cypryjskiej, w szczególności poprzez przeniesienie działalności Spółki Cypryjskiej do Polski.

Połączenie Spółki Cypryjskiej i Wnioskodawcy powinno przynieść pozytywne efekty ekonomiczne w postaci:

-dostosowania struktury Grupy do profilu działalności gospodarczej i strategii Grupy realizowanej w Polsce w odniesieniu do projektów inwestycyjnych prowadzonychw Polsce;

-scentralizowania oraz uproszczenia procesów zarządzania aktywami Spółki Cypryjskiej ze szczególnym uwzględnieniem udziałów oraz akcji posiadanych w spółkach celowych prowadzących procesy inwestycyjne w Polsce i posiadających kluczowe aktywaw Polsce (np. działki gruntu lub prawa użytkowania wieczystego);

-zapewnienia, żeby Spółka Przejmująca mogła wykorzystywać aktywa znajdujące się obecnie w posiadaniu Spółki Przejmowanej do zabezpieczenia finansowania planowanych wydatków związanych z prowadzonymi w Polsce procesami inwestycyjnymi, co powinno pozwolić na efektywniejsze (tańsze) pozyskiwanie finansowania zewnętrznego na polskim rynku bankowym efektem czego powinien być efektywniejszy rozwój Spółki Przejmującej oraz działalności Grupy w Polsce;

-zwiększenia efektywności zarządzania spółkami celowymi prowadzącymi procesy inwestycyjne w Polsce;

-efektywniejszego pozyskiwania finansowania zewnętrznego z uwagi na utworzenie podmiotu holdingowego w Polsce (Spółki Przejmującej) skupiającej polskie aktywa Grupy, co zostanie osiągnięte poprzez skupienie w jednym podmiocie polskich aktywów Grupy oraz udziałów/akcji w podmiotach prowadzących procesy inwestycyjne przy wykorzystaniu tychże aktywów;

-dostosowania struktury właścicielskiej grupy spółek prowadzących procesy inwestycyjne w Polsce do potrzeb inwestorów zewnętrznych zainteresowanych nabyciem projektów inwestycyjnych realizowanych przez Grupę, co powinno mieć efektywne przełożenie na efektywność czasową procesów sprzedażowych (poprzez ich przyśpieszenie), jak również na koszt obsługi procesów sprzedażowych (poprzez ich obniżenie);

-utworzenia z polskiej Spółki Przejmującej pojedynczego ośrodka kosztów i zysków dla celów prowadzonej w Polsce działalności Grupy;

-zwiększenia transparentności finansowej inwestycyjnej prowadzonej przez Grupęw Polsce z perspektywy banków oraz instytucji finansowych finansujących celem efektywniejszego pozyskiwania finansowania od tych instytucji w przyszłości;

-zwiększenia efektywności zarządzania kosztami administracyjnymi poprzez przeniesienie wszystkich podmiotów realizujących projekty inwestycyjne w Polsce pod jedną spółkę holdingową (Spółka Przejmująca), co powinno skutkować zmniejszeniem kosztów obsługi administracyjnej;

-zwiększenia efektywności zarządzania przepływem środków pieniężnych;

-uproszczenia struktury Grupy oraz wyeliminowanie kosztów obsługi generowanych przez Spółkę Przejmowaną oraz centralizację i uproszczenie procesów związanychz wykonywaniem uprawnień właścicielskich, jak również skróceniem procesu decyzyjnego związanego z nowymi projektami inwestycyjnymi w Polsce.

W związku z rozważanymi działaniami restrukturyzacyjnymi w ramach Grupy, planowane jest połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Cypryjską w sposób przewidziany w art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, ze zm. – dalej „KSH”), tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Cypryjskiej, jako spółki przejmowanej, na Wnioskodawcę jako spółkę przejmującą (transgraniczne łączenie przez przejęcie – dalej „Połączenie”).

Ze względu na fakt, iż Spółka Cypryjska jest spółką zagraniczną w rozumieniu przepisów KSH, utworzoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Cypru)  i w tym też państwie posiada siedzibę statutową, planowane połączenie będzie miało charakter połączenia transgranicznego. Z tego też powodu do procedury połączenia Wnioskodawcy ze Spółką Cypryjską zastosowanie znajdzie art. 5161 i nast. KSH.

W wyniku planowanego Połączenia Spółka Cypryjska zostanie rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego (art. 493 § 1 w zw. z art. 5161 KSH), jak również dojdzie do przeniesienia całego majątku Spółki Cypryjskiej na Wnioskodawcę,  a Wnioskodawca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki przejętej Spółki Cypryjskiej  (art. 494 § 1 w zw. z art. 5161 KSH, tzw. sukcesja uniwersalna).

W wyniku Połączenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez utworzenie nowych udziałów. Nowe udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy zostaną przyznane dotychczasowemu jedynemu wspólnikowi Spółki Cypryjskiej, tj. Spółce Holdingowej.

Wartość rynkowa majątku Spółki Cypryjskiej przenoszonego na Spółkę Przejmującą  w następstwie realizacji Połączenia odpowiadać będzie wartości rynkowej nowoutworzonych udziałów Spółki Przejmującej, jakie przyznane zostaną wspólnikowi Spółki Cypryjskiej (tj. Spółce Holdingowej) w kapitale zakładowym Spółki Przejmującej, podwyższonym w związku z połączeniem Spółki Przejmującej i Spółki Cypryjskiej.

Wartość rynkowa majątku przejmowanej Spółki Cypryjskiej powiększy wartość kapitałów własnych (aktywów netto) Spółki Przejmującej. Należy podkreślić, że wartość o jaką nastąpi podwyższenie kapitałów własnych Spółki Przejmującej będzie odpowiadać wartości nominalnej nowoutworzonych udziałów w podwyższanym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej (nie wystąpi nadwyżka wartości majątku przejmowanej Spółki Cypryjskiej ponad kwotę podwyższanego w związku z przejęciem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej).

Z uwagi na fakt, że zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Cypryjska znajdują się pod kontrolą jednego podmiotu gospodarczego, posiadającego 100% udziałów w obydwu spółkach, parytet (stosunek) wymiany udziałów spółki przejmowanej na udziały spółki przejmującej został ustalony w sposób umowny. Cena po jakiej zostaną objęte nowe udziały zostanie ustalona w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej majątku Spółki Cypryjskiej na dzień poprzedzający dzień łączenia (tj. wartość przeniesionego na rzecz Wnioskodawcy majątku Spółki Cypryjskiej będzie odpowiadać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych Spółce Holdingowej). Co istotne, wartość majątku Spółki Cypryjskiej zostanie ustalona w oparciu  o wycenę przygotowaną przez zewnętrzny podmiot wyspecjalizowany w przeprowadzaniu procesów wycen podmiotów gospodarczych.

W związku z Połączeniem nie będą dokonywane żadne dopłaty na rzecz Spółki Holdingowej ani na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie posiada i w momencie Połączenia nie będzie posiadać żadnych udziałów w Spółce Cypryjskiej.

Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotowa restrukturyzacja będzie przeprowadzona wyłączenie z uzasadnionych przesłanek ekonomicznych, które zostały opisane powyżej,  a sama restrukturyzacja ma doprowadzić do zwiększenia możliwości obsługi procesów inwestycyjnych Grupy w Polsce oraz intensyfikacji działalności Grupy w Polsce, której celem ma być zwiększenie skali prowadzonej przez Grupę działalności w Polsce i z uwagi na powyższe, głównym, ani jednym z głównych celów połączenia nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Pytanie

Czy czynność Połączenia Spółki Przejmującej ze Spółką Cypryjską nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy PCC?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Połączenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na fakt, że zarówno Spółka Przejmująca, jak i Spółka Cypryjska są spółkami kapitałowymi, a zatem rozpatrywane Połączenie będzie przeprowadzane na warunkach wskazanych w art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy PCC i zgodnie z tym przepisem nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”).

Zgodnie z art. 492 § 1 KSH, połączenia można dokonać poprzez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej albo przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki.

Połączenie stanowiące przedmiot niniejszego wniosku będzie polegać na połączeniu spółki kapitałowej, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ze spółką cypryjską działającą  w formie spółki limited by shares, tj. podmiotu wymienionego w załączniku nr 3 do ustawy CIT wskazującym listę podmiotów, do których zastosowanie mają art. 12 ust. 11 i 16, art. 15 ust. 8, art. 16 ust. 9 oraz art. 25a ust. 2 ustawy CIT oraz w punkcie trzynastym załącznika I do Dyrektywy. Konsekwentnie należy wskazać, że Połączenie dotyczy dwóch spółek kapitałowych z krajów Unii Europejskiej.

Odnosząc się do znajdujących zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepisów należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w zw. z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy PCC, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 oraz art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy PCC, w przypadku umowy spółki, za jej zmianę uważa się:

-przy spółce kapitałowej (tj. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, spółce akcyjnej, spółce europejskiej) – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty, jak również

-przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy PCC, podstawę opodatkowania stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek – wartość wkładów do spółki osobowej powstałej  w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej  w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Jednocześnie, należy wskazać, że w ustawie PCC ustawodawca przewidział szereg wyłączeń  z opodatkowania dotyczących czynności o charakterze restrukturyzacyjnym. Na gruncie rozpatrywanego stanu faktycznego należy wskazać na wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 6  lit. a) ustawy PCC. Zgodnie ze wskazanym przepisem nie podlegają podatkowi umowy spółki  i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.

Jak wskazuje się na to w doktrynie prawa podatkowego: „Z zakresu opodatkowania wyłączone zostały wszelkie czynności restrukturyzacyjne związane z łączeniem spółek kapitałowych lub też przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową. Tym samym, nie podlegają opodatkowaniu czynności, w których dochodzi do przejęcia przez jedną ze spółek kapitałowych (spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną) całego majątku innej spółki kapitałowej. Podobnie, przekształcenie formy prawnej spółki kapitałowej w inny rodzaj spółki kapitałowej nie będzie podlegało opodatkowaniu. Opodatkowaniu nadal będą podlegać jednak czynności restrukturyzacyjne w zakresie łączenia spółek osobowych lub przekształcenia spółki osobowej w spółkę osobową lub kapitałową, o ile oczywiście wiązać się będą ze zwiększeniem majątku spółki osobowej lub podwyższeniem kapitału zakładowego. Zob. szerzej na temat także uwagi do art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy.” (T. Nierobisz, A. Wacławczyk, Podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz. Warszawa 2011).

Powołany przepis jest zgodny z treścią Dyrektywy, albowiem w myśl art. 5 ust. 1 lit. e) powołanej Dyrektywy, państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu działań restrukturyzacyjnych, o których mowa  w art. 4 ww. Dyrektywy. W myśl z kolei art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy, przez spółkę kapitałową w znaczeniu niniejszej dyrektywy należy rozumieć każdą spółkę, która przyjmuje jedną z form wyszczególnionych w załączniku I. Podkreślić należy, że Spółka Cypryjska ma formę wskazaną w punkcie trzynastym załącznika I do Dyrektywy.

Jak zostało na to wskazane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, przeprowadzone zostanie Połączenie dwóch spółek kapitałowych, tj. Spółka Cypryjska zostanie przejęta przez Spółkę Przejmującą. W wyniku Połączenia podwyższeniu ulegnie majątek Spółki Przejmowanej (winno być: Spółki Przejmującej) i dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmowanej (winno być: Spółki Przejmującej). Kapitał zakładowy Spółki Przejmowanej (winno być: Spółki Przejmującej) zostanie podwyższony o kwotę równą wartości rynkowej Spółki Cypryjskiej. W wyniku podwyższenia jedyny wspólnik Spółki Przejmującej (oraz Spółki Przejmowanej) obejmie 100% udziałów w Spółce Przejmującej,  tj. wszystkie nowo utworzone w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego udziały  w Spółce Przejmującej.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie przepis  art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy PCC, w konsekwencji czego Połączenie Spółki Przejmującej i Spółki Cypryjskiej, skutkujące zmianą umowy Spółki Przejmującej poprzez podniesienie kapitału zakładowego tejże spółki z uwagi na treść powołanego przepisu nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Konsekwentnie, podwyższenie kapitału Spółki Przejmującej przeprowadzone w rezultacie Połączenia nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przedstawioną wykładnię przepisów prawa podatkowego potwierdzają interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego wydane w odniesieniu do analogicznych stanów faktycznych, jak ten rozpatrywany w przedmiotowej sprawie. W interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 25 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Znak: 0111-KDIB2-3.4014.444.2021.2.ASZ) potwierdził, że połączenie spółek kapitałowych, w ramach którego polska spółka kapitałowa przejmuje spółkę z siedzibą na Cyprze nie doprowadzi do powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że rozważane jest połączenie Spółki Polskiej (spółki przejmującej) oraz Spółki Cypryjskiej (spółki przejmowanej) w rozumieniu art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 i nast. ustawy Kodeks spółek handlowych, a więc poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Cypryjskiej na Spółkę Polską w zamian za nowoutworzone udziały, które Spółka Polska wyda dotychczasowemu jedynemu wspólnikowi Spółki Cypryjskiej. Odnosząc prezentowane uregulowania prawne do opisanego przez Zainteresowanych zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przedstawione we wniosku połączenie spółek kapitałowych, będące w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmianą umowy spółki, nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.”

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy Połączenie, którego skutkiem będzie podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej kwalifikowane jako zmiana umowy spółki  w rozumieniu ustawy PCC nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy PCC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z art. 1a pkt 2 cyt. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza – spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

W myśl art. 1 ust. 5 ww. ustawy:

Umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

1) w przypadku spółki osobowej – siedziba tej spółki;

2) w przypadku spółki kapitałowej:

a)rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b)siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytoriuminnego państwa członkowskiego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki – przy przekształceniu lub łączeniu spółek - wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Stawka podatku wynosi od umowy spółki – 0,5 %.

Stwierdzić zatem należy, że w świetle powołanych powyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem przekształcenia lub połączenia spółek będzie zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a)   łączeniem spółek kapitałowych,

b)   przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c)   wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

-przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

-udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Powołany przepis wskazuje zatem na wyjątkowe przypadki, w których umowy spółki i ich zmiany są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych zostały dostosowane do obowiązującego prawa Unii Europejskiej. W przepisach tych wdrożono postanowienia Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE  z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r., s. 11).

Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują czynności prawnych objętych opodatkowaniem. Nie zawierają zatem definicji czynności związanych z umowami spółek i zmianami tych umów, takich jak „łączenie spółek”. Dlatego też należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 września  2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467).

Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

W myśl art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Połączenie może być dokonane:

1)   przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie);

2)   przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

Zgodnie z art. 494 § 1 i 4 Kodeksu spółek handlowych:

Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Z dniem połączenia wspólnicy spółki przejmowanej lub spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki stają się wspólnikami spółki przejmującej bądź spółki nowo zawiązanej.

W myśl art. 515 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółka przejmująca może przyznać wspólnikom spółki przejmowanej udziały albo akcje ustanowione w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego, akcje bez wartości nominalnej albo udziały albo akcje własne nabyte zgodnie z art. 200, art. 30047 i art. 362 oraz objęte  w przypadkach, o których mowa w art. 30048 i art. 366. Spółka przejmująca może przyznać wspólnikom spółki przejmowanej udziały albo akcje własne, które nabyła w wyniku połączenia  z tą spółką.

Zgodnie z art. 5161 ww. Kodeksu:

Połączenie transgraniczne spółek kapitałowych podlega przepisom rozdziału 2, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że rozważane jest połączenie Wnioskodawcy (Spółki Przejmującej) oraz Spółki Cypryjskiej (Spółki Przejmowanej) w rozumieniu art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 i nast. ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Cypryjskiej, jako spółki przejmowanej, na Wnioskodawcę jako spółkę przejmującą. W wyniku Połączenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez utworzenie nowych udziałów.

Odnosząc prezentowane uregulowania prawne do opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 2 pkt 6  lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przedstawione we wniosku połączenie spółek kapitałowych, będące w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmianą umowy spółki, nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji. 

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku  z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).