Skutki podatkowe dokonywania przez Wnioskodawcę działającego w imieniu i na rzecz swojego Klienta, zwrotu ceny finansowanego przez Klienta na rzecz Uc... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.55.2022.3.MM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.55.2022.3.MM

Temat interpretacji

Skutki podatkowe dokonywania przez Wnioskodawcę działającego w imieniu i na rzecz swojego Klienta, zwrotu ceny finansowanego przez Klienta na rzecz Uczestnika Programu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dokonywania przez Wnioskodawcę działającego w imieniu i na rzecz Klienta, zwrotu ceny finansowanego przez Klienta na rzecz Uczestnika Programu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 maja 2022 r. (wpływ 26 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka, Wnioskodawca, Organizator) prowadzi działalność gospodarczą - jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi, programami motywacyjnymi oraz akcjami promocyjnymi. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

Program

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa (Klient, Sponsor), usługę polegającą na organizacji promocji skierowanej do klientów będących konsumentami w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego (Uczestnik) (Program). Celem Programu jako akcji promocyjnej, jest zwiększenie rozpoznawalności marki Klienta oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży oferowanych przez Klienta produktów.

Program realizowany jest przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy zawartej pomiędzy nim a Klientem (Umowa) oraz na podstawie Regulaminu Programu opublikowanego na stronie www Programu oraz dostępnego w biurze Spółki (Regulamin). Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta na podstawie Umowy obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków wzięcia udziału w Programie przez jego Uczestników.

W myśl postanowień Regulaminu (Definicje):

1)Klient jest Partnerem Programu;

2)Uczestnikiem może być wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca konsumentem w rozumieniu przepisu art. 221 k.c., która, w Okresie Trwania Programu zakupiła Produkty Promocyjne w Punktach Sprzedaży;

3)Punktami Sprzedaży są punkty sprzedaży detalicznej oferujące do sprzedaży Produkty Promocyjne, które zawarły z Partnerem Programu umowę o ich udziale w Programie;

4)Produktami Promocyjnymi są określone produkty będące w ofercie handlowej Partnera Programu, oferowane do sprzedaży w Punktach Sprzedaży.

Zasady Programu:

1)Program polega na umożliwieniu Uczestnikowi dokonania zwrotu zakupionego w Okresie Trwania Programu, w Punkcie Sprzedaży, Produktu Promocyjnego po spełnieniu określonych w Regulaminie warunków.

2)W przypadku dokonania prawidłowego zgłoszenia zwrotu Uczestnikowi przysługuje zwrot ceny uiszczonej za Produkt Promocyjny, na wskazany przez Uczestnika rachunek bankowy. Wysokość zwracanej kwoty brutto zakupu odpowiadać będzie kwocie uiszczonej przez Uczestnika. Zwrot ceny zakupu produktu nie obejmuje kosztów towarzyszących związanych z zakupem produktu, takich jak koszty przesyłki, koszty dojazdu do sklepu, koszt przesłania zgłoszenia.

3)Klient przewiduje przeznaczenie na Program określonej puli środków pieniężnych, która stanowić będzie maksymalny poziom jego wydatków tytułem Zwrotów i po jej wyczerpaniu Program zostanie zakończony (Pula środków).

4)W Programie nie mogą brać udziału pracownicy oraz współpracownicy (niezależnie od podstawy prawnej współpracy) Organizatora ani Partnera Programu, a także podmioty wykonujące na rzecz Organizatora lub Partnera Programu jakiekolwiek czynności faktyczne lub prawne związane z organizacją i obsługą Programu, w tym członkowie najbliższej rodziny w/w osób i podmiotów. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonka, małżonka rodzeństwa i rodziców małżonka.

5)W ramach Programu Uczestnik może wykonać tylko jeden zwrot Produktu Promocyjnego.

6)W ramach Programu możliwy jest wyłącznie jeden zwrot Produktu Promocyjnego przypadający na jedno gospodarstwo domowe. Weryfikacja w tym zakresie będzie prowadzona przez Organizatora w oparciu o zadeklarowany przez Uczestnika w Formularzu Zwrotu adres.

7)Zgłoszenia zwrotu dokonane w sposób niezgodny z Regulaminem oraz zawierające nieprawdziwe lub nieprawidłowe dane nie będą rozpatrywane i uwzględniane przez Organizatora.

Uwagi ogólne

Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2018 poz. 165 ze zm.).

Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem

W ramach Umowy Klient przekazuje Wnioskodawcy środki pieniężne z dwóch tytułów:

1)wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczone na rzecz Klienta w ramach Umowy usługi marketingowe - w niniejszym przypadku, za organizację akcji promocyjnej;

2)środki pieniężne na pokrycie wykonywanych przez Wnioskodawcę Zwrotów na rzecz Uczestników Programu.

Na podstawie Umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za organizację Programu. W ramach organizacji Programu Wnioskodawca wykonuje na rzecz Klienta przede wszystkim następujące czynności:

a)przygotowanie regulaminu Programu,

b)stworzenie, utrzymanie i administrowaniem systemem informatycznym do obsługi Programu,

c)przygotowanie informacji na temat Programu dla potencjalnych uczestników,

d)weryfikacja spełnienia przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie,

e)przyjmowanie zwrotów Produktów Promocyjnych,

f)weryfikacja zgodności dokonanych zwrotów z Regulaminem,

g)pośredniczenie w rozliczeniach pomiędzy Partnerem Programu a Uczestnikami.

Zgodnie z Umową Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych. Usługi marketingowe świadczone przez Wnioskodawcę obejmują organizację i obsługę Programu. Zakres tych usług został wskazany powyżej.

Kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczenie usług w zakresie organizacji Programu jest odgórnie ustalona w Umowie, na podstawie kosztorysów, które stanowią załączniki do tej Umowy. Kwota ta może jednak podlegać modyfikacjom w związku z faktem, iż w toku prac (realizacji Umowy) Klient zleca Wnioskodawcy dodatkowe prace, za dodatkowym wynagrodzeniem, których podstawą są dodatkowe kosztorysy. Podstawą do ustalenia wysokości wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy są zatem ww. kosztorysy stanowiące załącznik do Umowy oraz uzgodnienia między Wnioskodawcą i Klientem, czynione w toku realizacji Umowy.

Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w cyklach miesięcznych. Świadczenie usług w danym miesiącu jest udokumentowane fakturą wystawianą przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.

Organizator dokonywać będzie na rzecz Uczestników zwrotu uiszczonej przez nich ceny za Produkty Promocyjne, po spełnieniu przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie. Środki przeznaczone na zwroty Organizator każdorazowo otrzymywać będzie od Partnera Programu. Program zostanie zakończony po wyczerpaniu się zaplanowanej Puli Środków.

Finansowanie Zwrotów

Na podstawie Umowy Klient będzie przekazywał Wnioskodawcy środki pieniężne służące finansowaniu dokonywanych na rzecz Uczestników Programu Zwrotów w oparciu o wystawianą przez Wnioskodawcę notę obciążeniową. Środki te będą przekazywane Wnioskodawcy zaliczkowo, co oznacza, że Klient będzie przekazywał środki na finansowanie przyszłych Zwrotów, a Wnioskodawca nie będzie w tym celu posługiwał się własnymi środkami pieniężnymi.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie uzależnione od sumy kwot Zwrotów przekazanych przez niego na rzecz Uczestników - z tego tytułu Wnioskodawcy nie będzie należeć się jakiekolwiek wynagrodzenie od Klienta. Wnioskodawca, kwoty otrzymane od Klienta jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w jego imieniu i na jego rzecz, ujmować będzie przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji VAT.

W tytule przelewu do Uczestnika Wnioskodawca będzie wskazywać, że zwrot środków pieniężnych na rzecz Uczestnika realizowany jest przez niego w imieniu, na rzecz i na rachunek Klienta. Wnioskodawca dysponować będzie dowodem realizacji przelewu bankowego w postaci wyciągu z rachunku bankowego; wyciąg z rachunku bankowego stanowić będzie także ewidencję wydatków i ich zwrotów przez Klienta, o której mowa jest art. 29a ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT.

W przypadku gdy po upływie Okresu Trwania Programu Wnioskodawca nie przekaże na rzecz Uczestników całości środków jakie otrzymał od Klienta tytułem zaliczki na Zwroty, Wnioskodawca dokona zwrotu niewykorzystanych środków na rzecz Klienta i wystawi na rzecz Klienta notę uznaniową na pozostałą do zwrotu kwotę.

Po wykorzystaniu przekazanej Wnioskodawcy kwoty tytułem zaliczki na poczet Zwrotów, Klient zobowiązany będzie do przekazania kolejnej transzy, aż do wyczerpania się przewidzianej przez Klienta Puli Środków określonej w Regulaminie.

Program będzie realizowany przez Wnioskodawcę od 1 styczna 2022 r do 31 grudnia 2022 r.

Wnioskodawca planuje, że w przyszłości będzie on organizował kolejne edycje tego Programu na analogicznych zasadach lub programy lojalnościowe dla innych klientów Wnioskodawcy, oparte na analogicznym mechanizmie premiowania jego uczestników (Zdarzenie przyszłe II).

Informacje formalne

Wnioskodawca oraz Klient są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśnili Państwo, że czynność zwrotu dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników nie przybierze postaci którejkolwiek z czynności wymienionej w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.)

Pytanie

Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II dokonywanie przez Wnioskodawcę, Zwrotu na rzecz Uczestników powodować będzie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (we wniosku pytanie oznaczone nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie nr 4 powinna brzmieć następująco – nie, w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II dokonywanie przez Wnioskodawcę Zwrotu na rzecz Uczestników nie będzie powodować powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Ustawa o PCC) podatkowi podlegają wymienione w tamtym miejscu czynności cywilnoprawne. Przedmiotem opodatkowania są także zmiany tychże umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak ww. czynności cywilnoprawne.

Katalog czynności stanowiących przedmiot opodatkowania na podstawie Ustawy o PCC ma charakter zamknięty. Stanowisko to zostało powszechnie przyjęte w orzecznictwie oraz praktyce wykładni prawa podatkowego. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1. NSA stoi na stanowisku, że wymierzenie podatku od czynności cywilnoprawnej, która podatkowi temu nie podlega, stanowi rażące naruszenie prawa (tak m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Warszawie z 16 lipca 1997 r., sygn. akt III SA 508/96). Ustawodawca w postanowieniach art. 1 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PCC użył zwrotu, który przesądza o tym, że został skonstruowany zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu omawianym podatkiem. Użyty w treści tego przepisu wyraz „następujące” wyraźnie wskazuje, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko te czynności, które zostały w nim wymienione (tak: Ustawy: o opłacie skarbowej, o podatku od czynności cywilnoprawnych. Komentarz., Z. Ofiarski, ABC, 2009, SIP LEX).

Podobnie w piśmiennictwie wskazuje się, że w Ustawie o PCC ustanawia się katalog czynności oraz zdarzeń, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych - i zgodnie z utrwalonym poglądem doktryny ma on charakter zamknięty. Z takiego charakteru tego katalogu wynika, że czynności nieobjęte jego zakresem przedmiotowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (tak m.in.: Artowicz A., Przymusowy wykup akcji a podatek od czynności cywilnoprawnych, Dor. Pod. 2005, nr 5; Krasnodębski R., Przymusowy wykup akcji a podatek od czynności cywilnoprawnych, Prz. Pod. 2003, nr 9).

Nie było natomiast zamiarem ustawodawcy objęcie tym podatkiem innych czynności, nawet jeśli wywołują podobne skutki ekonomiczne. Umowy nienazwane, a także czynności cywilnoprawne niewymienione w Ustawie o PCC nie podlegają w rezultacie podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe wypada stwierdzić, że dokonanie przez Wnioskodawcę zwrotu ceny na rzecz Uczestnika, nie będzie nosić znamion żadnej z czynności cywilnoprawnych określonych w art. 1 ust. 1 Ustawy o PCC, w szczególności Spółka nie nabędzie własności produktów od Uczestników na podstawie umowy sprzedaży. W związku z tym powyżej opisane czynności nie będą powodować powstania po stronie Spółki obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c)(uchylona),

d)umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e)umowy dożywocia,

f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g)(uchylona),

h)ustanowienie hipoteki,

i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j)umowy depozytu nieprawidłowego,

k)umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

W myśl natomiast art. 1 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Innymi słowy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko czynności ściśle określone w katalogu art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa (Klienta) usługę polegającą na organizacji promocji (Programu) skierowanej do klientów Przedsiębiorstwa. Program polega na umożliwieniu uczestnikowi dokonania zwrotu zakupionego w okresie trwania Programu, w punkcie sprzedaży, produktu promocyjnego. Środki przeznaczone na zwroty Wnioskodawca każdorazowo otrzymywać będzie od swojego Klienta i to w jego imieniu, na jego rzecz i rachunek Wnioskodawca będzie przelewał środki Uczestnikom Programu. Czynność zwrotu dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników nie przybierze postaci którejkolwiek z czynności wymienionej w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

A zatem, skoro czynność zwrotu środków pieniężnych nie przybierze postaci którejkolwiek z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.