Skutki podatkowe umowy sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.272.2022.4.JKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.272.2022.4.JKU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe umowy sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży działki nr 11;

-prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

P. Sp. z o.o. (dalej: „Kupujący”)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

R. Sp. z o.o. (dalej: „Sprzedający”)

Opis zdarzenia przyszłego

P. Sp. z o.o. (dalej: „Kupujący”, „Zainteresowany będący stroną postępowania”) z siedzibą w ... jest spółką prawa handlowego oraz złożyła zgłoszenie rejestracyjne na potrzeby podatku od towarów i usług i na dzień opisywanej transakcji będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

R. Sp. z o.o. (dalej: „Sprzedający”, „Zainteresowany nie będący stroną postępowania”) z siedzibą w ... jest spółką prawa handlowego oraz jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W dalszej części wniosku Kupujący wraz ze Sprzedającym będą łącznie zwani „Zainteresowanymi” lub „Stronami”.

Sprzedający prowadzi działalność podlegającą – zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z informacją widniejącą w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przeważającą działalnością Sprzedającego jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD: 68.10.Z). Przedmiotem pozostałej działalności jest m.in.:

-wykonywanie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD: 41),

-roboty budowlane specjalistyczne (PKD: 43),

-wynajem i dzierżawa (PKD: 77).

W lutym 2006 r. na mocy Umowy sprzedaży nieruchomości gruntowych, lokali użytkowych oraz ruchomości, Sprzedający nabył między innymi prawo własności opisanych niżej szczegółowo nieruchomości gruntowych, położonych w W. oraz posiada prawo własności posadowionych na tych gruntach budowli i budynku. Wskazane poniżej działki wraz z położonymi na nich budynkiem, budowlami i ruchomościami przynależnymi do budynku na nich położonymi zwane są dalej „nieruchomościami”.

W styczniu 2008 r. dokonano zniesienia odrębnej własności lokali aktem notarialnym.

Sprzedający zamierza dokonać odpłatnego zbycia prawa własności wskazanych poniżej działek wraz prawem własności posadowionych na tych działkach budowli i budynku na rzecz Kupującego. Przedmiotem planowanej sprzedaży będą zatem:

1.Działka o numerze ewidencyjnym 1 – zabudowana utwardzonym placem parkingowym, fragmentem wewnętrznej drogi asfaltowej umożliwiającej dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdującego się na sąsiedniej działce, a także pasem zieleni. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sklasyfikowana jako inne tereny zabudowane.

2.Działka o numerze ewidencyjnym 2 – zabudowana utwardzonym placem parkingowym, fragmentem wewnętrznej drogi asfaltowej umożliwiającej dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdującego się na sąsiedniej działce, a także pasem zieleni, szlabanem parkingowym. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sklasyfikowana jako inne tereny zabudowane.

3.Działka o numerze ewidencyjnym 3 – zabudowana budynkiem biurowym, utwardzonym placem parkingowym, wewnętrzną drogą asfaltową umożliwiającą dojazd do tego budynku oraz dojazd do miejsc parkingowych, słupem energetycznym, szlabanem parkingowym oraz pasem zieleni. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z aktualnym wypisem z rejestru gruntów sklasyfikowana jako inne tereny zabudowane.

4.Działka o numerze ewidencyjnym 4 – na działce znajduje się budynek przeznaczony na śmietnik i stację transformatorową (częściowo budynek położony jest również na działce nr 7), a także utwardzony, asfaltowy plac stanowiący drogę wewnętrzną umożliwiającą dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdujących się na sąsiedniej działce, a także pas zieleni. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z aktualnym wypisem z rejestru gruntów sklasyfikowana jako drogi.

5.Działka o numerze ewidencyjnym 5 – na działce znajduje się utwardzony, asfaltowy plac stanowiący drogę wewnętrzną umożliwiającą dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdujących się na sąsiedniej działce. Obiekt ten znajdował się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B Zgodnie z aktualnym wypisem z rejestru gruntów sklasyfikowana jako droga wewnętrzna.

6.Działka o numerze ewidencyjnym 6 – na działce znajduje się utwardzony, asfaltowy plac stanowiący drogę wewnętrzną, umożliwiającą dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdujących się na sąsiedniej działce. Obiekt ten znajdował się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z aktualnym wypisem z rejestru gruntów sklasyfikowana jako droga wewnętrzna.

7.Działka o numerze ewidencyjnym nr 7 – na działce znajduje się budynek przeznaczony na śmietnik i stację transformatorową (częściowo położony również na działce nr 53/2), a także utwardzony plac parkingowy, fragment drogi wewnętrznej, umożliwiającej dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdujących się na sąsiedniej działce, szlaban parkingowy. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka została sklasyfikowana jako tereny przemysłowe.

8.Działka o numerze ewidencyjnym 8 – na działce znajduje się utwardzony plac parkingowy, fragment drogi wewnętrznej, umożliwiającej dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdujących się na sąsiedniej działce, pas zieleni oraz słup oświetleniowy. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka została sklasyfikowana jako tereny przemysłowe.

9.Działka o numerze ewidencyjnym 9 – wyodrębniona z działki nr 60 na mocy decyzji z 2008 r. Na działce znajduje się utwardzony plac parkingowy, fragment drogi wewnętrznej, umożliwiającej dojazd do miejsc parkingowych oraz dojazd do budynku biurowego, znajdujących się na sąsiedniej działce, słupy oświetleniowe oraz pas zieleni. Obiekty te znajdowały się na działce również w momencie nabycia działki przez Sprzedającego. Od dnia nabycia nieruchomości nie ponosił on wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych, znajdujących się na nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów budowlanych.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka została sklasyfikowana jako tereny przemysłowe.

10.Działka o numerze ewidencyjnym nr 10 – na działce znajduje się wyłącznie słup energetyczny będący przedmiotem własności przedsiębiorstwa przesyłowego.

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest w części przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B, a w części teren jest przeznaczony na parkingi, tereny zieleni urządzonej i nieurządzonej – symbol 52-Z.Z.P.P. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka została sklasyfikowana jako teren orny, jednakże teren jest odrolniony na mocy Decyzji.

11.Działka o numerze ewidencyjnym 11 – wyodrębniona z działki nr 60 na mocy decyzji z 2008 r. Na działce znajduje się wyłącznie słup oświetleniowy. Niewielka część działki stanowi tzw. pas zieleni, odgrodzony krawężnikiem, znajdujący się pomiędzy utwardzonymi miejscami parkingowymi (które to położone są na sąsiedniej działce).

Dla działki obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość jest w części przeznaczona pod usługi administracji, usługi dla ludności, usługi bankowe – symbol 49 A.U.B, a w części teren jest przeznaczony na parkingi, tereny zieleni urządzonej i nieurządzonej – symbol 52-Z.Z.P.P. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka została sklasyfikowana jako teren przemysłowy, grunt orny, jednakże teren jest odrolniony na mocy Decyzji.

12.Działka o numerze ewidencyjnym nr 12 – działka niezbudowana, dla której brak jest Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz Decyzji o Warunkach Zabudowy i Zagospodarowania Terenu. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, działka została zaklasyfikowana jako tereny kolejowe.

Sprzedający nie posiada żadnego statutu, regulaminu czy dokumentu o podobnym charakterze, z którego wynikałoby formalne wyodrębnienie organizacyjne sprzedawanej nieruchomości w jego przedsiębiorstwie. Brak jest zatem podstaw do uznania nieruchomości za wyodrębnioną jednostkę organizacyjną (np. oddział wyodrębniony w KRS). Nie jest sporządzane osobne sprawozdanie finansowe dla nieruchomości, a wynik na działalności z nią związany jest ujmowany księgach rachunkowych Sprzedającego i sprawozdaniu finansowym obejmującym całą jego działalność. W wyniku sprzedaży, nie dojdzie do przejęcia ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Sprzedającego ani żadnych rachunków bankowych.

Kupujący stanie się stroną umów najmu budynku biurowego na działce 12 oraz placu parkingowego położonego na tej działce na mocy art. 678 ustawy Kodeks cywilny, t.j. w razie zbycia rzeczy najętej w czasie trwania najmu nabywca wstępuje w stosunek najmu na miejsce zbywcy z mocy prawa a uprawnienie do wypowiedzenia najmu nie przysługuje nabywcy, jeżeli umowa najmu była zawarta na czas oznaczony z zachowaniem formy pisemnej i z datą pewną a rzecz została najemcy wydana. Zostaną dokonane cesje praw z zabezpieczeń z umów najmu (gwarancje bankowe i depozyty gotówkowe).

Sprzedający przeniesie na Kupującego prawa do projektu budowlanego wraz z wydanym pozwoleniem na budowę – Decyzja z marca 2007 roku, zmienioną Decyzją ze stycznia 2010 r., dotyczącą nieruchomości.

Sprzedający nie zatrudnia pracowników ani osób, dla których Nieruchomość byłaby zakładem pracy, w związku z tym jej nabycie przez Spółkę nie spowoduje skutku, że Spółka stanie się stroną istniejących stosunków pracy. Nabycie nieruchomości nie wiąże się również z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy Kodeks pracy.

Sprzedający zamierza dokonać sprzedaży powyższych działek wraz ze znajdującymi się na nich naniesieniami. Przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie nieruchomości. Nieruchomości, t.j. działki wraz z położonymi na nich budynkiem, budowlami i ruchomościami przynależnymi do budynku stanowią obok środków pieniężnych na rachunkach bankowych jedyne aktywa Sprzedającego. Sprzedaż nie będzie obejmowała jakichkolwiek składników niematerialnych, w tym zobowiązań ani wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo składników majątku, które mogłyby stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania gospodarcze. Sprzedaż nieruchomości nie spowoduje przejęcia wartości niematerialnych i prawnych, know-how, aktywów mogących stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorstwo Sprzedającego, czy też środków pieniężnych lub papierów wartościowych Sprzedającego. Środki pieniężne na rachunkach bankowych (poza cesją praw z depozytów gotówkowych stanowiących zabezpieczenie umów najmu) nie będą przedmiotem sprzedaży. W ramach planowanej sprzedaży nie będą przenoszone inne umowy (t.j. m.in. umowy na zarządzanie budynkiem, umowy z dostawcami mediów dla budynku).

Nabywane nieruchomości będą wykorzystywane do prowadzenia przez Kupującego inwestycji zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę. Lokale, które mają zostać wyodrębnione w wybudowanych budynkach (lub całe budynki) będą po zakończeniu inwestycji przedmiotem sprzedaży – wraz z udziałem w nieruchomości lub nieruchomością – lub najmu, które to transakcje stanowić będą dla Kupującego czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Kupujący będzie również kontynuował wynajmowanie istniejącego budynku biurowego i placu parkingowego.

Zaznaczamy, że przywołując za Państwem treść opisu zdarzenia przyszłego pominęliśmy tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia, a odnosi się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.

Pytania po przeformułowaniu

1.Czy planowana transakcja sprzedaży prawa własności gruntów wraz z położonymi na niej naniesieniami – opisanymi wyżej w punktach 1-9 będzie stanowiła dostawę budynku, budowli i ich części i jako taka będzie podlegała, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

2.W razie udzielenia twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy dostawa nieruchomości opisanych wyżej w punktach 1-9 będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu 23% stawki podatku, przy założeniu, że Sprzedający i przyszły Kupujący będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożą zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług?

3.Czy planowana transakcja sprzedaży prawa własności gruntu opisanego wyżej w punktach 10- 11 (powyżej) będzie stanowiła dostawę terenów budowlanych o charakterze niezabudowanym i będzie transakcją opodatkowaną podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu 23% stawki podatku od towarów i usług (to jest transakcją w stosunku do której nie znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania), jako że znajdujące się na działce naniesienia (słup energetyczny i oświetleniowy) należą odpowiednio do przedsiębiorstwa energetycznego bądź gminy (przedsiębiorstwa zapewniającego infrastrukturę)?

4.Czy w świetle opisanego we wniosku zdarzenia, sprzedaż prawa własności działki opisanej w punkcie 12 (powyżej), będzie stanowiła sprzedaż gruntów niezbudowanych, innych niż tereny budowlane i jako taka podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art.43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

5.Zakładając, że odpowiedź na pytanie pierwsze, drugie i trzecie jest pozytywna, przyjmując, że zgodnie z treścią pytania drugiego Sprzedający i Kupujący złożą skutecznie oświadczenia, o rezygnacji ze zwolnienia (o którym mowa w pytaniu 2), czy planowana transakcja sprzedaży nieruchomości opisanych w punktach 1-11 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

6.Zakładając, że odpowiedź na czwarte pytanie jest pozytywna czy planowana transakcja sprzedaży nieruchomości opisanej w punkcie 12 wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie po przeformułowaniu

Państwa zdaniem, Transakcja sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w odniesieniu do:

·własności gruntów wraz z położonymi na niej naniesieniami – opisanymi w punktach 1-9 wniosku

– ze względu na rezygnację ze zwolnienia od opodatkowania i zakładając, że będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług;

·gruntów opisanych w punktach 10-11 wniosku

– ze względu na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Transakcja sprzedaży działek o numerach:

-1; 2; 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 oraz 10, 11 – będzie w całości podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rezultacie, planowana transakcja nabycia tych nieruchomości będzie wyłączona w całości z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przepis art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że czynności cywilnoprawne (inne niż umowa spółki i jej zmiany), w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Transakcja sprzedaży nieruchomości tj. gruntu opisanego w punkcie 12 wniosku , będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ze względu na zwolnienie od podatku od towarów i usług oraz w związku z tym, że grunt będący przedmiotem planowanej dostawy nie jest gruntem budowlanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Transakcja sprzedaży działki nr 12 (gruntu opisanego w punkcie 12) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będzie natomiast transakcją zwolnioną (na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług), a co za tym idzie, będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jako umowa sprzedaży, której przedmiotem jest nieruchomość, a przynajmniej jedna ze stron zwolniona jest z podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności.

Powyżej przywołano tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111, ze zm.),

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo zawrzeć umowę sprzedaży. Zgodnie z nią Sprzedający (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) sprzeda Kupującemu (Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania) nieruchomość zabudowaną w zamian za zapłatę ceny przez Nabywcę (Transakcja).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek Państwa zapytanie dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z interpretacji indywidualnej znak: (...) wynika, że:

-dostawa zabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy;

-jeśli przed dokonaniem dostawy działek zabudowanych wymienionych w pkt 1-9 będą spełnione warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy i dokonujący dostawy oraz nabywca złożą zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku i budowli, to wówczas transakcja sprzedaży działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 zabudowanych budynkami i budowlami nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką tego podatku;

-transakcja sprzedaży działki nr 10 będzie podlegała w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką właściwą dla przedmiotu dostawy – terenu budowlanego; nie będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług,

-dostawa działki nr 11 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W postanowieniu znak: (...) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

-do zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w sprzedaży działek niezabudowanych zastosowanie znajduje interpretacja ogólna Ministra Finansów z 14 czerwca 2013 r., znak: PT10/033/12/207/WLI/13/RD58639, w związku z czym wniosek w części dotyczącej opodatkowania tym podatkiem dostawy działki nr 12 jest bezprzedmiotowy.

Przechodząc na grunt podatku od czynności cywilnoprawnych – skoro sprzedaż działek  o numerach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 będzie w całości podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bo Strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia, to w tej części do opisanej we wniosku sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak wynika ze stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług – transakcja sprzedaży działki nr 10 będzie w całości podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegała zwolnieniu z tego podatku.

Tym samym, skoro sprzedaż działki nr 10 będzie faktycznie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z interpretacji ogólnej wynika, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. w związku z wprowadzeniem do ustawy o podatku od towarów i usług definicji terenu budowlanego dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów celem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów, które były, zgodnie z wykładnią zaprezentowaną w wyroku z 17 stycznia 2011 r., istotne w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

A zatem, skoro omawiana sprzedaż niezabudowanej działki nr 12 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowa sprzedaży w tej części będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek podatkowy będzie ciążył na Nabywcy.

W tej części Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem dotyczącym skutków podatkowych w podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaży działki nr 11.

Z interpretacji w przedmiocie podatku od towarów i usług wynika, że transakcja sprzedaży działki nr 11 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania tym  podatkiem. Jednocześnie, z treści wniosku nie wynika aby strony umowy sprzedaży w odniesieniu do tej części transakcji planowały rezygnację ze zwolnienia. W związku z tym, zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowa sprzedaży w tej części będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek podatkowy będzie ciążył na Nabywcy.

W tej części należało więc uznać Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia – interpretację znak: (...) oraz postanowienie znak: (...).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

P. Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).