Zwolnienie de minimis w związku ze zbycie działki rolnej zostanie utracone. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.439.2022.2.JS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.439.2022.2.JS

Temat interpretacji

Zwolnienie de minimis w związku ze zbycie działki rolnej zostanie utracone.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest –nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia działki i utraty zwolnienia podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych stanowiącego pomoc de minimis. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 20 listopada 2022 r. (wpływ – 20 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Do 4 lutego 2022 r. był Pan wraz z żoną właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 8,69 ha gruntów rolnych i ok. 3 ha gruntów leśnych.

W ww. dniu dokonał Pan (wraz z żoną) zakupu drugiego gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,71 ha gruntów rolnych częściowo zabudowanych.

Wskazał Pan, że odprowadzili Państwo należny podatek od czynności cywilnoprawnych dotyczący zabudowań, ale skorzystali z pomocy de minimis w postaci zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej zakupu gruntów rolnych w kwocie 4200 zł.

Na zakup nowego gospodarstwa (gruntów) zaciągnął Pan (wraz z żoną) kredyt, który od stycznia (br.) przez podnoszenie stóp procentowych mocno wzrósł i pojawia się kłopot ze spłatą. Pojawił się pomysł, by sprzedać jedną działkę rolną, najdalej oddaloną i niekorzystną dla Pana i żony, o powierzchni 1,06 ha i spłacić dużą część kredytu. Działka ta jest w Pana i żony posiadaniu od wielu lat i nie wchodzi w skład zakupionego 4 lutego 2022 r. gospodarstwa i nie podlegała pod tą pomoc de minimis.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych przeformułowane w piśmie uzupełniającym

Czy decydując się sprzedać działkę z istniejącego wcześniej gospodarstwa, ciążyć będzie na Panu zwrot udzielonej pomocy de minimis (w formie zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych) od zakupu nowych gruntów rolnych?

Pana stanowisko w sprawie przeformułowane w piśmie uzupełniającym

Pana zdaniem, sprzedaż działki rolnej o powierzchni 1,06 ha, która jest w Pana posiadaniu od wielu lat (nie kupowana teraz nie udzielana pomoc de minimis) nie powinna powodować zwrotu pomocy. Według Pana, zbycie działki, która nie była przedmiotem zakupu 4 lutego 2022 r. (nie miała do niej zastosowywania pomoc de minimis), pomniejszy całe gospodarstwo, ale gospodarstwo będzie i tak większe niż 11 ha i nie powinno (to zbycie) powodować zwrotu niezapłaconego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.) stanowi, że:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Jak stanowi art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie.

Ww. przepis nie przewiduje regulacji, która by pozwalała zachować zwolnienie w przypadku uszczuplenia obszaru gospodarstwa rolnego − powiększonego w wyniku zakupu własności gruntów (działek) stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym − przed upływem ustawowego terminu 5 lat od dnia nabycia nieruchomości, w związku z którą to czynnością przysługuje zwolnienie w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że do 4 lutego 2022 r. był Pan (wraz z żoną) właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 8,69 ha gruntów rolnych i ok. 3 ha gruntów leśnych. 4 lutego 2022 r. zakupił Pan (wraz z żoną) drugie gospodarstwo rolne o powierzchni 4,71 ha gruntów rolnych częściowo zabudowanych. Odprowadził Pan podatek od czynności cywilnoprawnych dotyczący zabudowań, ale skorzystał z pomocy de minimis w postaci zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczącego zakupu gruntów rolnych w kwocie 4200 zł.

Zamierza Pan sprzedać jedną działkę rolną o powierzchni 1,06 ha, która jest w Pana i żony posiadaniu od wielu lat i nie podlegała pod pomoc de minimis, aby spłacić dużą część kredytu, zaciągniętego na powiększenie gospodarstwa (jego spłata, w związku z wysokim oprocentowaniem, stała się problematyczna).

Pana zdaniem, zbycie działki rolnej o powierzchni 1,06 ha, która jest w Pana posiadaniu od wielu lat, która nie była przedmiotem obecnego zakupu i na którą nie była udzielana pomoc de minimis nie powinna powodować utraty zwolnienia.

Tymczasem, zgodnie z brzmieniem obowiązujących przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, chcąc zachować prawo do zwolnienia ma Pan obowiązek prowadzenia tego (całego) gospodarstwa rolnego, powiększonego o dokupione działki rolne (częściowo zabudowane) przez pięć lat od dnia transakcji, w ramach której skorzystał Pan ze zwolnienia. Warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w wyżej cytowanym przepisie muszą bowiem być spełnione łącznie – ma to być powiększenie gospodarstwa rolnego, a następnie prowadzenie przez nabywcę, przez wymagany ustawowo okres, całego gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia. Dla zachowania zwolnienia podatkowego wynikającego z powyższego przepisu nabywca nieruchomości, która weszła w skład gospodarstwa rolnego, powinien prowadzić to powiększone gospodarstwo rolne, które obejmuje wszystkie działki nabyte tytułem zakupu i objęte zwolnieniem podatkowym, jak również te dotychczas wchodzące w skład gospodarstwa rolnego a będące jego częścią w chwili zakupu.

W doktrynie podkreśla się, że celem ustanowienia omawianego zwolnienia jest wspieranie zakładania gospodarstw rolnych i prowadzenia w nich produkcji oraz poprawa struktury agrarnej, przede wszystkim przez powiększenie obszaru gospodarstw rolnych. Tak więc obszar powiększonego gospodarstwa rolnego nie może być uszczuplony w okresie 5 lat od dnia jego nabycia, a zbycie jakiejkolwiek części tego gospodarstwa powoduje utratę zwolnienia od podatku w całości.

Reasumując, planowana przez Pana sprzedaż innej działki, niż ta nabyta umową z 4 lutego 2022 r., spowoduje utratę przez Pana prawa do stanowiącego pomoc de minimis zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnienie zastosowane do nieruchomości rolnych nabytych w lutym 2022 r. zostanie utracone, ponieważ warunki konieczne do zachowania ww. zwolnienia w postaci prowadzenia powiększonego gospodarstwa rolnego przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia nieruchomości nie zostaną dotrzymane.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie przewidują regulacji, która pozwalałaby zachować zwolnienie w przypadku uszczuplenia wymaganego ww. przepisami obszaru gospodarstwa rolnego przed upływem 5 lat od dnia nabycia, a więc od momentu skorzystania ze zwolnienia stanowiącego pomoc de minimis w rolnictwie, w związku z powiększeniem Pana gospodarstwa rolnego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem – została wydana wyłącznie dla Pana. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Funkcja ochronna płynąca z przedmiotowej interpretacji ma zastosowanie wyłącznie dla Pana.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.