
Temat interpretacji
zasady ustalania wynagrodzenia płatnika
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2011 r. (data wpływu 16.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zasad ustalania wynagrodzenia płatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zasad ustalania wynagrodzenia płatnika.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca Bank (dalej jako: Bank lub Wnioskodawca) pełni funkcję płatnika, w szczególności z tytułu:
- zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłacanymi wynagrodzeniami na podstawie stosunków pracy, pośredniczeniem w wypłacaniu emerytur/rent z zagranicy;
- zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych w Banku na rachunkach podatników, od odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, od nagród;
- zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłacaniem na rzecz zagranicznych podmiotów należności z tytułu odsetek, należności licencyjnych, dywidend, należności z tytułu niektórych usług o charakterze niematerialnym.
Pełniąc funkcję płatnika Bank zobowiązany jest do obliczenia podatku, pobrania go z kwot wypłacanych należności, przekazania pobranego podatku we właściwym terminie do urzędu skarbowego oraz złożenia w urzędzie skarbowym określonych deklaracji i informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej, Bankowi przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa.
Podstawą do ustalenia wynagrodzenia jest kwota pobranych podatków.
Pobór wynagrodzenia następuje przez potrącenie z kwoty pobranych podatków, co oznacza, że kwota przekazywana na rachunek urzędu skarbowego jest pomniejszona o ustalone wynagrodzenie. Bank tylko w niektórych sytuacjach korzysta z tego uprawnienia, ponieważ pobór wynagrodzenia ma charakter fakultatywny, a nie obowiązkowy.
Wynagrodzenie jest ustalane wg stawki ryczałtowej wynoszącej 0,3%, a podstawą do ustalenia wynagrodzenia jest łączna kwota pobranego podatku/zaliczek na podatek w danym miesiącu rozliczeniowym odprowadzona do urzędu skarbowego w wymaganym ustawowo terminie, a nie kwota podatku pobranego od każdego podatnika.
Wynagrodzenie płatnika jest zaokrąglane do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy są pomijane, a końcówki kwot wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych. Wynagrodzenie stanowi w Banku przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Przykład wyliczenia przez Bank przysługującego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji płatnika przedstawiony został w kol. 4 poniższej tabeli, tj. od łącznej kwoty (sumy) podatku pobranego w danym miesiącu kalendarzowym, a nie odrębnie od kwoty podatku pobranego od każdego podatnika (kol. 5 tabeli):
Podmiotzagraniczny | Rodzajwypłaconej należności | Kwotapobranego podatku | Wynagrodzeniepłatnika ustalone od łącznej kwoty podatku pobranegow miesiącu kalendarzowym | Wynagrodzeniepłatnika ustalone od podatku pobranegood poszczególnych podatników |
Kol.1 | Kol.2 | Kol.3 | Kol.4 | Kol.5 |
PodmiotA | Odsetkiod rachunku bieżącego | 150 zł |
| 0 |
PodmiotB | Odsetkiod lokaty overnight | 160 zł | 0 | |
PodmiotC | Wypłatanależności za usługi prawne | 12.000zł | 36 zł | |
Razemmiesiąc kalendarzowy | 12.310zł | 37 zł | 36 zł | |
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Bank prawidłowo ustala wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa, o które pomniejsza kwotę pobranych podatków odprowadzaną do urzędu skarbowego, tj. jako 0,3% łącznej kwoty (sumy) pobranych podatków w danym miesiącu (kol. 4 powyższej tabeli) i zasada ta jest niezależna od rodzaju pobieranego podatku...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. pyt. 1:
Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikom przysługuje ryczałtowe wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa. Szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia oraz tryb jego poboru ustalone są w rozporządzeniu wykonawczym.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia wykonawczego, przysługujące płatnikowi wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków wynosi 0,3% kwoty podatków pobranych i jest potrącane przez płatnika z kwoty podatków przez niego pobranych.
Powyższe zasady ustalania i poboru wynagrodzenia wskazują, że łączna kwota (suma) pobranych podatków stanowi podstawę do ustalenia wynagrodzenia, a jego pobór następuje przez potrącenie z łącznej kwoty (sumy) pobranych podatków odprowadzanych do urzędu skarbowego.
Zdaniem Banku na taką zasadę ustalania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków wskazują obowiązujące płatnika rozliczenia wynikające z przepisów podatkowych.
I tak, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązujące płatnika rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu pobranych podatków mają charakter zbiorczy, a nie indywidualny dla każdego podatnika, co oznacza, że:
- łączna kwota pobranych podatków w danym miesiącu kalendarzowym jest wpłacana na wyznaczony przez urząd skarbowy rachunek bankowy, po ewentualnym pomniejszeniu o przysługujące wynagrodzenie,
- płatnik jest obowiązany składać roczne (zbiorcze) deklaracje według ustalonych wzorów, w zależności od rodzaju podatku: PIT-4R, PIT-8AR, CIT-10R, w których podawane są kwoty pobranego podatku, potrąconego wynagrodzenia oraz podatku do wpłaty (po potrąceniu wynagrodzenia) za poszczególne miesiące roku kalendarzowego.
Należy nadmienić, że w przypadku rozliczeń z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, obowiązujący do końca 2009 r. wzór rocznej deklaracji CIT-10R stanowił o indywidualnej formie rozliczeń rocznych płatnika z urzędem skarbowym z tytułu pobranego podatku, tj. deklaracja była sporządzana odrębnie dla każdego podatnika. W deklaracji podawane były m.in. tytuł i kwota należności, stawka podatku, podatek należny, kwota wynagrodzenia, kwota podatku do zapłaty. Stąd wynagrodzenie płatnika należało ustalać odrębnie dla każdego podatnika.
Minister Finansów wprowadzając od 1 stycznia 2010 r. zbiorczą deklarację CIT-10Z odstąpił od odrębnych rozliczeń z tytułu pobranego podatku w stosunku do każdego podatnika, w związku z czym wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków jest ustalane według zasady ogólnej, tj. od kwoty pobranych podatków w miesiącu kalendarzowym;
- we wzorach imiennych informacji o wysokości przychodu/dochodu, które Bank jest obowiązany sporządzać w związku z wypłacaniem odsetek, należności licencyjnych i należności z tytułu niektórych usług o charakterze niematerialnym na rzecz zagranicznych osób prawnych oraz z tytułu odsetek, nagród, wynagrodzeń wypłaconych na rzecz osób fizycznych krajowych i zagranicznych, tj. w: PIT-11, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT3R, IFT-2/IF2R - nie podaje się wynagrodzenia płatnika.
Z przytoczonych wyżej zasad ustalania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków oraz obowiązków płatnika wynika, że np. zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych pobrany w danym miesiącu kalendarzowym, wpłacony w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po tym miesiącu na wskazany rachunek urzędu skarbowego, może być pomniejszony o kwotę wynagrodzenia ustalonego jako 0,3% łącznej kwoty (sumy) pobranych podatków, a nie o sumę wynagrodzeń ustalonych odrębnie od kwoty pobranego podatku od każdego podatnika. Zasada ta wynikająca z art. 28 Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia wykonawczego, tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) ma charakter ogólny i dotyczy podatków pobieranych przez płatników, m.in. podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego w formie ryczałtu z tytułu wypłacanych należności na rzecz osób zagranicznych, jak też podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego w formie ryczałtu i na zasadach ogólnych.
Ad. pyt. 2:
W sytuacji, gdy Bank nie potrąci przysługującego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa lub potrąci wynagrodzenie w wysokości niższej niż 0,3% kwoty pobranych podatków, uprawnienie do wynagrodzenia lub jego części przysługuje do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Z uwagi na powyższe, jeśli Bank nie potrąci wynagrodzenia z kwoty pobranego podatku w roku kalendarzowym lub potrąci wynagrodzenie w kwocie niższej nie oznacza, że Bank zrezygnował z przysługującego mu wynagrodzenia. Bank może wynagrodzenie lub jego część otrzymać występując o zwrot nadpłaty podatku, jednak nie później niż do upływu terminu przedawnienia tego podatku.
Stanowisko Banku znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.11.2010 r., sygnatura IPPB2/415-751/10-2/MG.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
