
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 217 oraz art. 14 a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r nr 8 poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany, po rozpatrzeniu wniosku z 27.01.2006r. ( data wpływu do Urzędu 31.01.2006r. )w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W piśmie złożonym w trybie art. 14 a ustawy z 29 sierpnia 1997r - Ordynacja
podatkowa, poruszyła Pani problem zaokrągleń kwot wynikający z nowelizacji przepisu art. 63 § 1 tej ustawy. Przepis ten stanowi, iż podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Sposób ustalania wysokości podstawy opodatkowania oraz sposób ustalania wysokości podatku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych określają przepisy podatkowe wymienione w rozdziale 6 ustawy z 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych. / pdof / - art. 26, 27, 30 c.
Według przytoczonych we wniosku zasad postępowania wynikających z ustawy o pdof, przy obliczaniu podstawy opodatkowania i kwoty podatku dochodowego należy zachować chronologię wskazaną tymi przepisami. A
zatem podstawa opodatkowania po dokonaniu odliczeń jest podstawą obliczenia podatku, a dla tej kategorii nie ustalono zasad zaokrąglania.
Podobnie jest w przypadku podatku. Ustawa nakazuje najpierw ustalić podatek, a dopiero potem dokonać odliczeń, jeśli są możliwe. Podatek po dokonaniu odliczeń jest kwotą do zapłaty, a dla kwoty do zapłaty nie ustalono zasad zaokrąglania.
Treść pytania ;
Czy wymieniony sposób stosowania przepisów jest prawidłowy?
Stanowisko przedstawione we wniosku
Po prawidłowym ustaleniu odpowiednio podstawy opodatkowania i podatku i zaokrągleniu, można dokonywać dopuszczalnych prawem odliczeń. Z brzmienia przepisu art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej wynika że należy zaokrąglać podstawę opodatkowania, a nie podstawę opodatkowania po dokonaniu z niej potrąceń oraz nakazuje zaokrąglać podatek a nie podatek po potrąceniu z niego dopuszczalnych wydatków ( kwotę do zapłaty ).
Stanowisko Naczelnika Urzędu
Skarbowego;
W związku z nowelizacją przepisu art. 63 ustawy z 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa, opublikowaną w Dzienniku Ustaw z 2005r nr 143 poz. 1199, z dniem 01.01.2006r uległ zmianie sposób zaokrąglania podstaw opodatkowania oraz sposób zaokrąglania kwot podatku.
Zarówno podstawę opodatkowania jak i podatek zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Przepis art. 63 wskazuje wyraźnie, że zaokrągleniu podlegają podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków. Przepisy Ordynacji podatkowej nie definiują pojęcia podstawy opodatkowania oraz podatku. Pojęcia te określone są w ustawach podatkowych. W przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. ( Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm. ) W rozdziale 6 zatytułowanym "Podstawy obliczenia i wysokość podatku" w
artykule 26 ust. 1 określono podstawę opodatkowania jako dochód ustalony zgodnie z art. 9 , art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a - 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot z tytułów wymienionych w punktach 1 - 10 tego ustępu ( np. składek na ubezpieczenia społeczne, wydatków na internet, darowizn ). Zatem zaokrągleniu podlega kwota stanowiąca różnicę między kwotą dochodu, a przysługującymi odliczeniami od dochodu. Z tego wynika, że podstawa opodatkowania oraz podstawa obliczenia podatku są to pojęcia tożsame.
Podatek stanowi procentową część podstawy opodatkowania. Podatek obliczony od podstawy opodatkowania może być obniżony o różnego rodzaju odliczenia, przewidziane w ustawie. Podatek po odliczeniach stanowi podatek należny i ten podatek podlega zaokrągleniu do pełnego złotego.
Wprawdzie nie wynika to wprost z przepisów ustawy o podatku dochodowym, ale należy tu zwrócić uwagę na przepis art. 45 b ustawy stanowiący, że minister
właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia wzory m.in. deklaracji i zeznań podatkowych wraz z objaśnieniami, co do sposobu ich wypełniania mających na celu poprawne obliczenie przez płatnika lub podatnika podatku oraz zaliczek na podatek.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2005r. opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 257, poz. 2155 zawiera wzory obowiązujących od 1 stycznia 2006r. deklaracji i zeznań podatkowych. Z wzorów tych formularzy wynika, że zaokrągleniu do pełnego złotego podlega podatek należny tj. podatek obliczony od podstawy opodatkowania po dokonaniu przysługujących odliczeń. Powyższe oznacza, że za podatek o którym mowa w art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa należy uznać podatek należny.
W świetle powyższych wyjaśnień - stanowisko Pani, przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 27.01.2006r oraz stanu prawnego obowiązującego w tym okresie. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art.236 §2 pkt.1 ustawy z 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie przysługuje prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
