
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 21.02.2006 r. (data wpływu 28.02.2006.)
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Podatnik ("Spółka") w 2001 r. otrzymał od jednostki zależnej dywidendę za 2000 r. w wysokości 1.780.176,19 zł brutto. Od otrzymanej dywidendy potrącono i wpłacono podatek dochodowy w wysokości 267.026,40 zł (15%).
Stosownie do art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o zapłacony podatek od otrzymanych dywidend można zmniejszać zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od działalności obliczonego zgodnie z art. 19 tej ustawy.
Do dnia dzisiejszego wpłacona kwota nie została rozliczona i widnieje w księgach rachunkowych Spółki jako należność od urzędu skarbowego.
W latach 2001-2004 Podatnik osiągnął następujące wyniki podatkowe:
- 2001 r. - strata podatkowa 1.132.720,54 zł
- 2002 r. - strata podatkowa 1.344.001,47 zł
- 2003 r. - dochód podatkowy 1.085.497,46 zł
- 2004 r. - dochód podatkowy 363.244,85 zł
W latach 2003-2004 Spółka nie płaciła podatku dochodowego, ponieważ zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczała straty z lat ubiegłych.
Spółka prowadzi jednorodną działalność handlową, polegającą na sprzedaży urządzeń do wentylacji i klimatyzacji na terenie kraju. Miesięczne zobowiązania z tytułu podatku VAT wynoszą około 300.000 zł. W 2005 r. w Spółce zaczęły narastać zobowiązania względem Skarbu Państwa z tytułu podatku VAT. Pod koniec roku wartość tych zobowiązań przekroczyła kwotę 1.400.000 zł.
Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy w zaistniałej sytuacji może wystąpić o zaliczenie zapłaconego podatku dochodowego od otrzymanej dywidendy na poczet zaległości w podatku od towarów i usług.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zamierza wystąpić do Naczelnika Drugiego MUS z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 74a Ordynacji podatkowej. Zdaniem Podatnika, po otrzymaniu pozytywnej decyzji, ma prawo złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet zobowiązań z tytułu podatku VAT, zgodnie z art. 76 Ordynacji podatkowej.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Spółki wyrażonego we wniosku.
Zgodnie z ogólna zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej u.p.d.o.p. - podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 2, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (w 2001 r. obowiązywała stawka 15%).
Stosownie do art. 23 ust. 1 u.p.d.o.p. kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19.
W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych, zgodnie z art. 23 ust. 2 u.p.d.o.p.
Jak wynika z wniosku Podatnika, nie miał on dotychczas możliwości odliczenia zapłaconego podatku od dywidendy, a ponieważ posiada zaległości z tytułu podatku od towarów i usług, chciałby kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend zaliczyć na poczet tych zaległości.Podstawy do takiego zaliczenia nie dają jednak ani przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani przepisy ustawy Ordynacja podatkowa.
Jak stanowi art. 72 § 1 tej drugiej ustawy za nadpłatę uważa się kwotę:
1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku,
2) podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
3) zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
4) zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności lub w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Nie ulega wątpliwości, że prawidłowo zapłacony należny podatek dochodowy od otrzymanej dywidendy, którego wysokości nie kwestionuje Podatnik, nie stanowi nadpłaty w rozumieniu art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zatem Podatnik nie może wystąpić w takiej sytuacji z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.
Treść art. 23 u.p.d.o.p. jest wyraźna i pozwala na odzyskanie kwoty zapłaconego podatku dochodowego od dochodów z dywidend jedynie poprzez zmniejszenie kwoty podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 19 u.p.d.o.p.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.
Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.
Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. W przypadku wniesienia zażalenia należy wnieść opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532 ze zm.) w wysokości 5 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.
