Działając na podstawie: - Interpretacja - PUS.I/415/21-2/05

fot.Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2005, sygn. PUS.I/415/21-2/05, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 35 ust. 1 pkt 1, ust. 3 - 4 oraz ust. 9, art. 37 ust. 1 i 1a pkt 5 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.08.2005 r. (...) w sprawie udzielenia na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym, stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Oddział Banku pośredniczy w wypłacie swoim klientom środków pieniężnych wpływających z państw członkowskich Unii Europejskiej. Wspomniane środki pieniężne stanowią świadczenia o charakterze emerytalno-rentowym. W tej sytuacji Bank występuje w roli płatnika, który zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym nalicza, pobiera i wpłaca na konto urzędu skarbowego zaliczki na podatek, pomniejszając je zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Z dniem 1.05.2004 r., tj. z chwilą przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać w Polsce wspólnotowe przepisy wynikające m.in. z rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia 14.06.1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie. Zdaniem Banku z treści art. 33 ww. rozporządzenia wynika, że potrącane i odprowadzane przez płatnika do ZUS na ubezpieczenie zdrowotne pobierane od świadczeń emerytalno-rentowych otrzymywanych z państw-członków Unii Europejskiej za okres od 1.05.2004 r. do 28.02.2005 r. były nienależne. W dniu 7.06.2005 r. B. Oddział Regionalny wystąpił do Oddziału ZUS o zwrot niesłusznie przekazanych składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne w celu ich zwrotu klientom. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Bank nie uzyskał od ZUS odpowiedzi na powyższe pytanie. Przedmiotem wniosku jest rozstrzygnięcie, czy w przypadku zwrotu przez ZUS niesłusznie przekazanych przez Bank w okresie od 1.05.2004 r. do 28.02.2005 r. składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne potrąconych (zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od świadczeń emerytalno-rentowych pochodzących z krajów należących do Unii Europejskiej Bank powinien dokonać korekty przekazywanych zaliczek na podatek dochodowy, które wobec aktualnego stanu faktycznego zostały zaniżone (pomniejszone o odliczalną część składki na ubezpieczenie zdrowotne). Jeśli tak, to czy korekta powinna obejmować:

  • korekty PIT-4 za poszczególne miesiące ww. okresu,
  • korekty informacji PIT-11,
  • korekty należnego Bankowi wynagrodzenia jako płatnika składek.

Zdaniem wnioskodawcy nie ma podstaw do korygowania deklaracji PIT-4 oraz uiszczenia ?zaległej? kwoty zaliczek na podatek, gdyż deklaracje odzwierciedlały faktycznie uzyskane w tym okresie przez podatników przychody, a obliczenie zaliczek na podatek zostało dokonane po uwzględnieniu faktycznie potrąconych zaliczek na ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto w przypadku uiszczenia ?zaległej? kwoty zaliczek na podatek, Bank miałby prawo żądać od urzędu skarbowego uiszczenia ?zaniżonych? w tym przypadku kwot wynagrodzenia należnego z tytułu pełnienia przez Bank funkcji płatnika.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyjaśnia:

W przypadku zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych nieprawidłowo naliczonych składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio zostały potrącone od należnych zaliczek na podatek dochodowy (od pozostawionych do dyspozycji klientów Banku środków pieniężnych będących świadczeniami emerytalno-rentowymi pochodzącymi z obszaru Unii Europejskiej) Bank nie będzie miał obowiązku sporządzenia korekt deklaracji za 2004 r. Jeżeli klienci otrzymają zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne (poprzez płatnika składek) brak będzie podstaw do złożenia przez płatnika korekt deklaracji PIT-4 za okres od 1.05.2005 do 31.12.2005 r. oraz korekt informacji PIT-11 za 2004 rok, gdyż obliczenie i pobranie zaliczek na podatek dochodowy zostało dokonane zgodnie z postanowieniami art. 35 ust. 1 pkt 1, ust. 3 - 4 oraz ust. 9 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) po uwzględnieniu faktycznie pobranych w 2004 r. składek na ubezpieczenie zdrowotne. Otrzymany zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przypadku, gdy klient złoży Bankowi przed dniem 10.01 roku następnego po roku podatkowym oświadczenie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy - płatnik sporządzając roczne obliczenie podatku, dolicza zgodnie z art. 37 ust. 1a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do podatku obliczonego zgodnie z art. 27 cytowanej ustawy, otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne. W przypadku, gdy klient Banku samodzielnie dokonuje rocznego rozliczenia podatku, wówczas w zeznaniu rocznym - stosownie do postanowień art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - doliczy do należnego podatku za 2005 r. otrzymaną kwotę zwróconej składki na ubezpieczenie zdrowotne. W sytuacji zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne potrąconych w 2005 r., płatnik winien je rozliczyć w deklaracji PIT- 4 za miesiąc, w którym nastąpił zwrot składki z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Mając powyższe na uwadze, nie wystąpi tutaj kwestia korekt wynagrodzeń płatnika podatku z tytułu terminowego rozliczania podatku.

Podkarpacki Urząd Skarbowy