Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym umożliwiających Stowarzyszeniu prowadzenie działalności z zakresu kształcenia i wychowania.

Uzupełnili go Państwo pismami: z 23 września 2025 r. (data wpływu) oraz z 25 września 2025 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Stowarzyszenie „..” (dalej „Stowarzyszenie”) posiada osobowość prawną oraz wpis do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego.

Cele Stowarzyszenia obejmują: (...)

Stowarzyszenie nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Stowarzyszenie otrzymało wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym. Otrzymane wsparcie jest dofinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach projektu pn. „..” o nr …, Priorytet 6 Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego …, Działanie 6.15 Kompleksowe wsparcie ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych.

We wniosku o przyznanie wsparcia finansowego w powyższym projekcie wskazano, iż działalność stowarzyszenia obejmuje realizację usługi społecznej z zakresu edukacji publicznej i polega na prowadzeniu niepublicznej szkoły podstawowej. Usługa realizowana jest jako działalność pożytku publicznego prowadzona w sferze zadań publicznych określonej jako nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie.

Stowarzyszenie nie figuruje w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (nie figuruje w rejestrze VAT).

Usługi realizowane przez Stowarzyszenie spełniają warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT): Stowarzyszenie prowadzi niepubliczną szkołę podstawową wpisaną do ewidencji placówek oświatowych zgodnie z przepisami prawa oświatowego.

W ramach wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym stowarzyszenie otrzymało środki na utworzenie dwóch miejsc pracy w wysokości 2 x 35 212,00 zł = 70 424,00 zł, które przeznaczyło na zakup towarów i usług niezbędnych do utworzenia następujących stanowisk pracy bezpośrednio i pomocniczo umożliwiających prowadzenie działalności w zakresie kształcenia i wychowania (prowadzenie niepublicznej szkoły podstawowej):

a)umowa o pracę na cały etat (1/1), na stanowisku NAUCZYCIEL EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ,

b)umowa o pracę na cały etat (1/1), na stanowisku PRACOWNIK UTRZYMANIA CZYSTOŚCI (SPRZĄTACZKA).

W uzupełnieniu wniosku z 25 września 2025 r. wskazali Państwo, że towary i usługi zakupione ze środków otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Stowarzyszenia, iż – ze względu na fakt korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT) – Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych jako wsparcie finansowe na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających stowarzyszeniu prowadzenie działalności z zakresu kształcenia i wychowania (realizacji usług z zakresu edukacji publicznej polegających na prowadzeniu niepublicznej szkoły podstawowej)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie „…” nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych jako wsparcie finansowe na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym, które są związane z prowadzoną działalnością edukacyjną zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

1.Zasada ogólna prawa do odliczenia VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kluczowym warunkiem do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Prawo to przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom VAT.

2.Zwolnienie przedmiotowe usług edukacyjnych. Stowarzyszenie świadczy usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu niepublicznej szkoły podstawowej, które są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Skoro Stowarzyszenie prowadzi działalność w całości zwolnioną z VAT, nie wykonuje czynności opodatkowanych, co automatycznie wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego.

3.Brak prawa do odliczenia VAT przy działalności zwolnionej. Organy podatkowe oraz sądy administracyjne konsekwentnie potwierdzają, że podatnikowi wykonującemu wyłącznie czynności zwolnione z VAT nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatek naliczony związany z zakupami służącymi wyłącznie działalności zwolnionej nie podlega odliczeniu, lecz stanowi element kosztu uzyskania przychodu (o ile spełnia ogólne warunki zaliczenia do kosztów). W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2025 r., sygn. 0112-KDIL3-4012-309-2025-1-AK, stwierdzono, że podmiot realizujący projekt edukacyjny, który nie generuje czynności podlegających opodatkowaniu, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Podobnie, w interpretacji z dnia 13 marca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.83.2025.1.MH, wskazano, że podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, jeśli nie ma możliwości przyporządkowania tych zakupów do czynności opodatkowanych.

4.Środki unijne a prawo do odliczenia VAT. Fakt, że wydatki zostały sfinansowane ze środków unijnych, nie zmienia zasady braku prawa do odliczenia VAT w przypadku działalności zwolnionej. Ustawa o VAT nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła finansowania wydatku. Otrzymanie dotacji, w tym środków unijnych, nie ma wpływu na prawo do odliczenia VAT, jeśli zakupy są związane z działalnością zwolnioną. Wydatki sfinansowane dotacją również mają prawo do odliczenia VAT naliczonego, o ile są spełnione warunki wynikające z ustawy o VAT, czyli przede wszystkim związek z czynnościami opodatkowanymi. W przypadku Stowarzyszenia, które nie jest czynnym podatnikiem VAT i świadczy wyłącznie usługi zwolnione, warunek ten nie jest spełniony.

5.Związek wydatków z działalnością zwolnioną Wydatki na utworzenie stanowisk nauczyciela i pracownika utrzymania czystości są ściśle i bezpośrednio związane z prowadzeniem niepublicznej szkoły podstawowej, czyli z działalnością edukacyjną zwolnioną z VAT. Zarówno wynagrodzenie nauczyciela, jak i koszty utrzymania czystości w placówce edukacyjnej, są niezbędne do świadczenia usług kształcenia i wychowania. Skoro te usługi są zwolnione z VAT, to i zakupy z nimi związane nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.

PODSUMOWANIE

Biorąc pod uwagę powyższe, Stowarzyszenie „…” jako podmiot świadczący wyłącznie usługi edukacyjne, zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i niebędący czynnym podatnikiem VAT, nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków sfinansowanych ze środków unijnych, przeznaczonych na utworzenie miejsc pracy związanych z tą zwolnioną działalnością. Podatek naliczony od tych wydatków stanowi dla Stowarzyszenia koszt, który nie podlega odliczeniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi zakupione na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym umożliwiających stowarzyszeniu prowadzenie działalności z zakresu kształcenia i wychowania, ponieważ towary i usługi zakupione na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto nie jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.