Zwolnienie przedmiotowe art. 21 ust.1 pkt 46.Korekta zeznań podatkowych. - Interpretacja - ILPB2/415-912/11-5/WS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2011, sygn. ILPB2/415-912/11-5/WS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe art. 21 ust.1 pkt 46.
Korekta zeznań podatkowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 28 listopada 2011 r. nr ILPB2/415-912/11 -2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 28 listopada 2011 r., skutecznie doręczono dnia 1 grudnia 2011 r., zaś w dniu 12 grudnia 2011 r. (data nadania 8 grudnia 2011 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (zwany dalej A) realizuje od 1 czerwca 2010 r. projekt badawczy T(), (zwany dalej T), współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, pomoc bezzwrotna w ramach VII Programu Ramowego, na podstawie Aneksu nr 2 do grantu, gdzie A jest określony jako beneficjent projektu. VII Program Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.

Do zadań A w projekcie T należy:

  • prowadzenie badań zlecanych przez partnerów konsorcjum dotyczących zrównoważonego rozwoju. Badania te są istotnym elementem opracowanych tzw. poważnych gier (od ang. Serius games), mających wspomóc szybki rozwój kompetencji osób pracujących w przedsiębiorstwach na terenie Unii Europejskiej,
  • przeprowadzanie i opracowywanie wywiadów z ekspertami z domeny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych w ujęciu globalnym zgodnie z metodyką Ax,
  • zbieranie opinii od menadżerów przedsiębiorstw na temat najlepszego sposobu wykorzystania poważnych gier do poprawiania kompetencji personelu przedsiębiorstw, którymi zarządzają,
  • przeprowadzanie testów oprogramowania do rozwoju umiejętności w zakresie innowacji, zarządzania projektami oraz zrównoważonego rozwoju wytwarzania,
  • opracowywanie raportów obejmujących strategię wykorzystania rezultatów projektu,
  • koordynacja prac, konsorcjum realizującego projekt T, dotyczących informowania potencjalnych użytkowników poważnych gier o możliwości zdobywania kompetencji lub ich doskonalenia.

Za prace badawcze w realizowanym przez A projekcie T spółka nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia. Wszelkie nakłady i wydatki ponoszone na rzecz projektu finansowane są z dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowej pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zwolnienia z podatku dochodowego osób fizycznych zatrudnionych w A do realizacji projektu T, a opłacanych z grantu Komisji Europejskiej.

Minister Finansów stwierdził w piśmie z dnia 24 lutego 2009 r., że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Zdaniem Ministra Finansów zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków takich jak:

  • ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta,
  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy wymienione przez Ministra Finansów kryteria są spełnione przez pracowników A, wykonujących prace na rzecz projektu T w A:

  • A jest beneficjentem środków na podstawie Aneksu nr 2 do grantu z dnia 17 grudnia 2010 r.: wymienione instytucje stają się beneficjentami od dnia podanego przy każdej z instytucji: (...) A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ( A) mająca siedzibę w W., reprezentowana przez członka zarządu oraz/lub przez prezesa lub upoważnione przez nie osoby. Data rozpoczęcia uczestnictwa: 1 czerwiec 2010 r.,
  • środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie, co wynika z Rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz umowy o G()),
  • pracownicy A, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem T, są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych A, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu,
  • wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu T są finansowane ze środków pochodzących bezpośrednio z grantu Komisji Europejskiej.

Wnioskodawca zaznacza, że zwolnieniu z podatku podlegałaby tylko ta część wynagrodzenia pracownika, która jest opłacana ze środków bezzwrotnej pomocy Komisji Europejskiej w ramach projektu T.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dochody osób fizycznych zatrudnionych w A do realizacji projektu T w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...

  • Czy Wnioskodawca może skorygować podatek pobrany od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń...
  • Tutejszy Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 w odniesieniu do ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź na pytanie nr 1 w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego zawarta została w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2011 r. nr ILPB2/415-912/11-4/WS.

    Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ustawy Ordynacja podatkowa, podatek odprowadzony od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń podlega korekcie. W przypadku wynagrodzeń wypłaconych w 2010 r. korekcie podlegają informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2010 r. (art. 81 § 1 oraz art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa). Natomiast informacje PIT-11 za 2011 r. zostaną sporządzone z uwzględnieniem zwolnienia od podatku od osób fizycznych wynagrodzeń w części finansowanej z grantu Komisji Europejskiej.

    Deklaracja PIT-4R za 2010 r. oraz zaliczki na podatek PIT-4R za 2011 r., zdaniem Wnioskodawcy nie podlegają korekcie.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Stosownie do art. 38 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

    W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

    Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują natomiast przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

    Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

    Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

    W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

    Z treści ww. art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.

    Dodatkowo wskazać należy na treść art. 8 ww. ustawy, który stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

    Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

    Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt badawczy w ramach VII Programu Ramowego Unii Europejskiej ustanowionego Rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu. Środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie. Wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu są finansowane ze środków pochodzących bezpośrednio z grantu Komisji Europejskiej. Pracownicy Wnioskodawcy, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem, są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych Zainteresowanego, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu.

    W przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, w dniu 16 grudnia 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/415-912/11-4/WS, w którym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, że dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej, bezpośrednio realizujących cel programu, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

    W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca sporządził pracownikom informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2010 r., w których wykazał przychód zwolniony z opodatkowania, to winien dokonać odpowiedniej korekty tej informacji i przesłać ją ponownie podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego, mimo upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego za ten rok. Informacja PIT-11 powinna bowiem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym i pobranych zaliczkach na podatek.

    Z kolei informacje PIT-11 za 2011 r. powinny zostać sporządzone z uwzględnieniem zwolnienia od podatku od osób fizycznych wynagrodzeń w części finansowanej z grantu Komisji Europejskiej.

    Natomiast Wnioskodawca - mimo, że postąpił w sposób nieprawidłowy i nie zastosował zwolnienia - nie powinien korygować dotychczas wpłaconych w 2011 r. zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych ww. świadczeń, a w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) wpisać faktycznie pobrane zaliczki, również te od dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Ponadto Wnioskodawca nie powinien dokonywać korekty wystawionej za rok 2010 deklaracji PIT-4R, bowiem deklaracja ta sporządzona została prawidłowo - odzwierciedlała zaistniały w tym roku stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy. W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do jej korygowania.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Referencje

    ILPB2/415-912/11-4/WS, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu