Uznanie za rolnika ryczałtowego oraz prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.34.2022.2.AMA

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.34.2022.2.AMA

Temat interpretacji

Uznanie za rolnika ryczałtowego oraz prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów rolnych w postaci roślin doniczkowych dekoracyjnych w szklarniach.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Pani za rolnika ryczałtowego oraz prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów rolnych w postaci roślin doniczkowych dekoracyjnych w szklarniach.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie i sprzedaży wyhodowanych roślin doniczkowych dekoracyjnych tropikalnych w szklarniach, których powierzchnia półek nie przekracza 25m2. Powierzchnia półek szklarni nie przekracza wartości dot. działów specjalnych produkcji rolnej (art. 24 ust. 4 ustawy o PIT). Wnioskodawczyni nie posiada gruntów rolnych. Szklarnie, w których uprawiane są ww.  rośliny tropikalne to szafy o wymiarach ok. 180cm x 60cm x 60cm najczęściej przeszklone, z wymaganą temperaturą szklarniową 27-30 stopni Celsjusza, systemem podnoszenia wilgotności powietrza i specjalnym doświetleniem profesjonalnym dla roślin. Szafy-szklarnie będą znajdować się w wynajętym pomieszczeniu przeznaczonym do celów uprawy. Uprawiane będą w nich rośliny dekoracyjne kolekcjonerskie do sprzedaży detalicznej dla hobbystów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie jest to produkcja przemysłowa. Wnioskodawczyni chce sprzedawać rośliny innym hobbystom wyhodowane z sadzonek ze swojej kolekcji prywatnej. Wnioskodawczyni będzie również sprzedawała okazy roślin importowane z krajów trzecich po przetrzymaniu ich u siebie powyżej 30 dni, aby podrosły i osiągnęły odpowiednią wielkość do sprzedaży zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o PIT („a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost (licząc od dnia nabycia), wynoszą co najmniej: 1) miesiąc - w przypadku roślin”).

Wnioskodawczyni posiada odpowiednie zezwolenia i uprawnienia do produkcji roślin wydane przez organ (…).

Pytanie

Czy prawidłowe jest stwierdzenie że wyżej wymieniona działalność planowana do wykonywania przez Wnioskodawczynię kwalifikuje się jako działalność rolnicza, która jest zwolniona z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT)?

Pani stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni, prawidłowe jest stwierdzenie, że wyżej wymieniona działalność, planowana do wykonywania przez Wnioskodawczynię, kwalifikuje się jako działalność rolnicza, która jest zwolniona z podatku VAT(art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 pkt 15 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z treści art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że:

zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o  rolniku ryczałtowym - rozumie się dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 20 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, ze zm.).

W myśl art. 43 ust. 3 ustawy:

rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do ustalenia, czy w związku z planowaną działalnością będzie mogła Ona korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dla zastosowania wskazanego zwolnienia przedmiotowego konieczne jest ustalenie statusu rolnika ryczałtowego.

Jak już zostało wskazane, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku m.in. dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie i sprzedaży wyhodowanych roślin doniczkowych, dekoracyjnych, tropikalnych w odpowiednio dostosowanych do celów uprawy szklarniach, znajdujących się w wynajętym pomieszczeniu. Wnioskodawczyni uprawiać będzie rośliny dekoracyjne, kolekcjonerskie, wyhodowane z sadzonek ze swojej kolekcji prywatnej, do sprzedaży detalicznej dla hobbystów. Wnioskodawczyni będzie również sprzedawała okazy roślin importowane z krajów trzecich po przetrzymaniu ich powyżej 30 dni, aby podrosły i osiągnęły odpowiednią wielkość do sprzedaży.

Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 15 ustawy wynika, że przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję roślin ozdobnych oraz uprawy w szklarniach. W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, podejmując działalność w zakresie uprawy roślin doniczkowych, dekoracyjnych, kolekcjonerskich w szklarniach, wyprodukowanych z sadzonek zarówno ze swojej prywatnej kolekcji jak też wyhodowanych z okazów importowanych, będzie ją wykonywała w ramach działalności rolniczej i tym samym będzie spełniała definicję rolnika ryczałtowego, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Tym samym, w zakresie sprzedaży ww. roślin jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawczyni będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dodatkowe informacje

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze    zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje    się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).