Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 września 2025 r. (wpływ 9 września 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

     1. W dniu … 2022 r. na podstawie porozumienia spisanego w formie aktu notarialnego oraz umowy przekazania ruchomości stanowiących wyposażenie przedszkola, jak również wniosku o zmianę we wpisie do ewidencji placówek oświatowych złożonego do Urzędu Miasta, stał się Pan organem prowadzącym niepubliczny punkt przedszkolny „…” NIP XXX.

     2. Przedszkole funkcjonuje jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej.

     3. Poprzednim organem prowadzącym był pan …, który w 2014 r. dokonał rejestracji placówki w urzędzie miasta, uzyskując numer RSPO oraz występując do urzędu skarbowego o nadanie dla punktu przedszkolnego odrębnego numeru NIP (na formularzu NIP-2).

     4. Od momentu rejestracji placówka posługiwała się swoim odrębnym numerem NIP. Po przejęciu funkcji organu prowadzącego przez Pana, wniosek o aktualizację danych został złożony również na formularzu NIP-2, co zostało przyjęte przez urząd skarbowy.

     5. Obecnie Urząd Skarbowy w sposób ustny zakwestionował tę formę zgłoszenia, wskazując, że rejestracji powinien Pan dokonać na formularzu NIP-7, przypisując punkt przedszkolny do Pana osobistego NIP-u.

     6. Równocześnie prowadzi Pan działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, w której posługuje się Pan swoim osobistym numerem NIP. Działalność ta obejmuje również działalność edukacyjną, jednakże przedszkole i działalność gospodarcza są traktowane jako odrębne jednostki.

     7. Przedszkole jest finansowane głównie z dotacji oświatowej, dodatkowo otrzymuje sporadyczne darowizny i wpłaty od rodziców, jednak środki te są przeznaczane wyłącznie na działalność statutową.

     8. Przedszkole pełni funkcję płatnika podatków i składek ZUS. To Przedszkole wypłaca wynagrodzenia nauczycielom oraz dyrektorce, wykorzystując w tym celu środki pochodzące z dotacji oświatowych. Przedszkole rozlicza zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, wykorzystując w tym celu dotychczasowy numer NIP.

     9. Księgowość przedszkola jest prowadzona oddzielnie od Pana działalności gospodarczej.

   10. Na dzień złożenia wniosku jest Pan podatnikiem VAT zwolnionym.

   11. Wszystkie decyzje związane z działalnością przedszkola podejmuje dyrektor jako Organ prowadzący niepubliczne przedszkole.

  12. W przedszkolu … zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.

Pytania

1. Czy w świetle przedstawionych okoliczności prawidłowo złożył Pan zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-2, czy też powinien Pan dokonać rejestracji na formularzu NIP-7?

2. Którym numerem NIP powinien Pan posługiwać się w relacjach z pracownikami, kontrahentami, Urzędem Skarbowym oraz ZUSem w zakresie działalności przedszkola - numerem NIP nadanym dla przedszkola czy osoby fizycznej?

Pana stanowisko w sprawie

Uzasadnienie do pytania 1:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. 2025 poz. 237), obowiązek ewidencyjny obejmuje także jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeśli są one podatnikami lub płatnikami. Taką jednostką jest niepubliczne przedszkole prowadzone przez Pana. Jako podmiot zatrudniający pracowników i wypłacający im wynagrodzenia, przedszkole pełni funkcję płatnika podatku dochodowego oraz składek ZUS.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 tej samej ustawy, jednostka taka ma obowiązek złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego w terminie 7 dni od zaistnienia obowiązku. Jednocześnie, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lipca 2021 r. (Dz. U. 2024 poz. 1367), zgłoszenia dokonuje się na formularzu NIP-2, który przeznaczony jest właśnie dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Formularz NIP-7 dotyczy wyłącznie osób fizycznych.

W Pana ocenie, prawidłowym formularzem dla zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego przedszkola jest formularz NIP‑2, nie zaś formularz NIP‑7, który dotyczy wyłącznie osób fizycznych. Przedszkole, mimo, że nie posiada osobowości prawnej, wykonuje obowiązki publicznoprawne (m.in. rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym, zatrudnianie pracowników) samodzielnie i jako odrębna jednostka organizacyjna podlega obowiązkowi identyfikacyjnemu. Skoro jednostka ta posiada własny numer NIP, to - zgodnie z przepisami - wszelkie zmiany jej danych powinny być zgłaszane na formularzu właściwym dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, czyli NIP‑2.

Stanowisko to potwierdzają także utrwalone interpretacje indywidualne organów podatkowych, w których podkreśla się, że jednostka taka jak niepubliczne przedszkole działające w ramach osoby fizycznej, lecz samodzielnie pełniące funkcję płatnika, powinna być identyfikowana osobnym NIP i posługiwać się formularzem NIP‑2.

W świetle powyższego, prawidłowym działaniem było dokonanie aktualizacji danych przedszkola na formularzu NIP-2.

Uzasadnienie do pytania 2:

Art. 5 ust. 6 ustawy o NIP stanowi, że numer identyfikacji podatkowej (NIP) jest nadawany konkretnemu podmiotowi, który posługuje się nim we wszystkich relacjach z organami podatkowymi, ZUS, kontrahentami i pracownikami. Skoro przedszkole prowadzone przez Wnioskodawcę zostało zarejestrowane jako JONOP i uzyskało własny numer NIP, to powinno się nim posługiwać w całym swoim obrocie prawnym, niezależnie od tego, że prowadzący to osoba fizyczna posiadająca również swój odrębny NIP w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Numer NIP właściciela nie powinien być używany w zakresie obowiązków płatnika i podatnika przedszkola. W Pana ocenie, w zakresie działalności przedszkola funkcjonującego jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (JONOP), należy posługiwać się numerem NIP nadanym tej jednostce, a nie numerem NIP osoby fizycznej - właściciela, który prowadzi inną działalność gospodarczą.

JONOP, która samodzielnie rozlicza podatki, zatrudnia pracowników i opłaca składki ZUS, ma obowiązek identyfikacji podatkowej jako odrębny podmiot w rozumieniu ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Wynika to wprost z art. 5 ust. 6 ustawy, który stanowi, że nadany numer NIP służy wyłącznie identyfikacji podmiotu, któremu go nadano. W konsekwencji, numeru NIP osoby fizycznej prowadzącej inną działalność gospodarczą nie należy używać w kontekście funkcjonowania przedszkola.

Praktyka organów podatkowych również potwierdza to podejście - w licznych interpretacjach podkreśla się, że JONOP działająca jako płatnik i pracodawca powinna posługiwać się odrębnym numerem NIP w relacjach z urzędem skarbowym, ZUS, kontrahentami oraz pracownikami. Takie podejście gwarantuje spójność ewidencji podatkowej oraz poprawność formalną zgłoszeń i deklaracji.

W związku z powyższym, w zakresie funkcjonowania przedszkola jako JONOP, uważa Pan, że powinien Pan posługiwać się wyłącznie numerem NIP nadanym dla tej jednostki, zarówno w kontaktach z urzędami (US, ZUS), jak i z pracownikami oraz kontrahentami. Pana osobisty NIP powinien być używany tylko w ramach Pana własnej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 237 ze zm.), zwana dalej „ustawą o NIP” lub „ustawą”:

Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:

Identyfikatorem podatkowym jest:

1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi:

a) niebędącymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzącymi działalności gospodarczej albo

b) wykonującymi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.2));

2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

 1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

 a) 2 w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

 2) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom;

 3) w przypadku grup VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - dane dotyczące członków tej grupy.

Na mocy art. 5 ust. 4 ustawy o NIP:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o NIP:

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1367):

Określa się wzory formularzy zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Zgłoszenie identyfikacyjne/aktualizacyjne NIP-7 w części C przewiduje m.in. podanie informacji dotyczących prowadzonej działalności, a w części C.3 podanie adresów stałego miejsca wykonywania działalności oraz adresy pozostałych miejsc wykonywania działalności.

W konsekwencji, w myśl wyżej przytoczonych regulacji w razie zmiany danych objętych obowiązkiem zgłoszenia identyfikacyjnego oraz zgłoszenia rejestracyjnego, podatnik zobowiązany jest dokonać aktualizacji danych na stosownym formularzu NIP.

W myśl art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Należy wskazać, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.):

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego.

Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe:

Niepubliczne przedszkole:

1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy art. 15 ust. 1 i 4 stosuje się odpowiednio.

Należy zaznaczyć, że nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu niepublicznym podlegają ustawie Karta nauczyciela.

I tak zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.) ww. ustawie podlegają również (..):

nauczyciele zatrudnieni przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych.

Na podstawie art. 10a ust. 1 Karty nauczyciela:

W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Stosownie do art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.):

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Jak stanowi art. 3 ustawy Kodeks pracy:

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy:

Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

Jak wynika z art. 12 ww. ustawy:

Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1799).

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1799):

Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej "rejestrem podmiotów", obejmuje:

1) osoby prawne;

2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;

3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 42 ust. 2a ustawy o statystyce publicznej:

Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:

 1) oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635);

 2) o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Z opisu sprawy wynika, że … 2022 r. na podstawie porozumienia spisanego w formie aktu notarialnego oraz umowy przekazania ruchomości stanowiących wyposażenie przedszkola, jak również wniosku o zmianę we wpisie do ewidencji placówek oświatowych złożonego do Urzędu Miasta, stał się Pan organem prowadzącym niepubliczny punkt przedszkolny „…” NIP XXX. Przedszkole funkcjonuje jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Poprzednim organem prowadzącym był pan …, który w 2014 r. dokonał rejestracji placówki w urzędzie miasta, uzyskując numer RSPO oraz występując do urzędu skarbowego o nadanie dla punktu przedszkolnego odrębnego numeru NIP (na formularzu NIP-2).

Od momentu rejestracji placówka posługiwała się swoim odrębnym numerem NIP. Po przejęciu funkcji organu prowadzącego przez Pana, wniosek o aktualizację danych został złożony również na formularzu NIP-2, co zostało przyjęte przez urząd skarbowy. Równocześnie prowadzi Pan działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, w której posługuje się Pan swoim osobistym numerem NIP. Działalność ta obejmuje również działalność edukacyjną, jednakże przedszkole i działalność gospodarcza są traktowane jako odrębne jednostki. Przedszkole jest finansowane głównie z dotacji oświatowej, dodatkowo otrzymuje sporadyczne darowizny i wpłaty od rodziców, jednak środki te są przeznaczane wyłącznie na działalność statutową.

Przedszkole pełni funkcję płatnika podatków i składek ZUS. To Przedszkole wypłaca wynagrodzenia nauczycielom oraz dyrektorce, wykorzystując w tym celu środki pochodzące z dotacji oświatowych. Przedszkole rozlicza zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, wykorzystując w tym celu dotychczasowy numer NIP.

Księgowość przedszkola jest prowadzona oddzielnie od Pana działalności gospodarczej.

Na dzień złożenia wniosku jest Pan podatnikiem VAT zwolnionym.

Wszystkie decyzje związane z działalnością przedszkola podejmuje dyrektor jako Organ prowadzący niepubliczne przedszkole.

W przedszkolu … zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.

Pana wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu NIP-2 lub zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu NIP-7 w związku z przejęciem przedszkola.

Należy zauważyć, że działalność polegająca na prowadzeniu niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypełnia znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnikiem jest osoba fizyczna prowadząca niepubliczną placówkę oświatową bowiem osiąga dochody z tego tytułu. Tym samym jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika również, że zobowiązanym do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od pracowników jest pracodawca.

Ponadto z przywołanych ww. przepisów ustawy Prawo oświatowe wynika, że w przypadku zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to niepubliczne przedszkole jest dla nich pracodawcą.

W świetle powyższych wyjaśnień, w tym w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że niepubliczna placówka oświatowa (przedszkole), będąc - jako zakład pracy - płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest obowiązana do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i uzyskania NIP (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Odnosząc się zatem do Pana wątpliwości zawartych w pytaniu należy stwierdzić, że w związku z faktem, że zatrudnia Pan w przedszkolu niepublicznym nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to prowadzone przez Pana niepubliczne przedszkole jest dla nich pracodawcą. W konsekwencji to niepubliczne przedszkole jest płatnikiem podatku dochodowego od wynagrodzeń zatrudnionych w nim pracowników oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych.

Tym samym mając na uwadze art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, Pan jako osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole, jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu NIP-2, gdyby w związku z przejęciem przez Pana przedszkola zmieniły się jego dane. Aktualizacji takiej podlegałyby dane wykazane w zgłoszeniu rejestracyjnym na podstawie którego przedszkole uzyskało NIP, a który wykorzystuje do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oraz odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Jeżeli z kolei w związku z nabyciem przedszkola zmianie uległy dane dotyczące prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej to powinny być one zaktualizowane z wykorzystaniem formularza NIP-7.

W związku z powyższym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 oceniane całościowo, należało uznać za nieprawidłowe.

Dalsze Pana wątpliwości w sprawie dotyczą posługiwania się NIP w relacjach z pracownikami, kontrahentami, Urzędem Skarbowym oraz ZUS w zakresie działalności przedszkola.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy zaznaczyć, że niepubliczne przedszkole o nazwie …, z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, powinno posługiwać się własnym, odrębnym od Pana - (organu prowadzącego), numerem identyfikacji podatkowej. Przy czym niepubliczne przedszkole powinno wykorzystywać własny NIP jedynie w celu wykonywania obowiązków płatnika, gdyż wyłącznie w tym celu NIP ten zastaje nadany.

Zatem nadanym przedszkolu NIP powinno się ono posługiwać w zakresie wykonania obowiązków płatnika wobec zatrudnionych nauczycieli.

W odniesieniu natomiast do czynności wykonywanych przez niepubliczne przedszkole tj. w zakresie transakcji z kontrahentami takimi jak świadczenie usług, dokonywanie dostawy towarów a także zakup towarów lub usług, powinno na fakturach dokumentujących wykonywane czynności posługiwać się Pana NIP.

Zatem w relacjach z pracownikami, Urzędem Skarbowym oraz ZUS w zakresie wykonywania obowiązków płatnika powinien Pan posługiwać się NIP niepublicznego przedszkola tj. .... W pozostałym zakresie tj. w relacjach z kontrahentami, Urzędem Skarbowym - w zakresie innym niż wykonywanie obowiązków płatnika - powinien Pan posługiwać się własnym NIP.

Zatem Pana stanowisko, że w zakresie funkcjonowania przedszkola jako JONOP, powinien Pan posługiwać się wyłącznie numerem NIP nadanym dla tej jednostki, zarówno w kontaktach z urzędami (US, ZUS), jak i z pracownikami oraz kontrahentami, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.