
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce (tzn. podlegała i nieprzerwanie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT) i była, a także nieprzerwanie jest, zobowiązana do rozliczania się w Polsce dla celów podatku dochodowego osób prawnych z całości dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym. Rok obrotowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
2. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych na podstawie kontraktów długoterminowych (trwających zwykle od 12 do 24 miesięcy).
3. Wnioskodawca świadczy usługi budowlane (…) („Deweloper”) w ramach umów o wykonanie kompleksowej usługi budowlanej („Kontrakt”). W ramach Kontraktu Wnioskodawca zobowiązuje się m.in. do wykonania kompleksowej usługi (…). Z Kontraktu wynika, że w trakcie realizowania Kontraktu Wnioskodawca otrzymuje od Dewelopera zaliczki na poczet jego wykonania, które są rozliczane na koniec wykonania usługi przy wystawieniu faktury końcowej. Wnioskodawca na każdą zaliczkę wystawia fakturę, z której rozlicza VAT należny. Usługa uważana jest za zakończoną w momencie protokolarnego odbioru robót przez Dewelopera. Wówczas jest wystawiona faktura za całość usługi wykonanej w ramach danego Kontraktu.
4. Wnioskodawca rozważa wybór opodatkowania w formie ryczałtu (tzw. CIT estoński).
Na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca zamknie księgi rachunkowe Wnioskodawcy i sporządzi sprawozdanie finansowe w terminie. Prawdopodobnie, na ten dzień, tj. dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca będzie w trakcie realizacji Kontraktu. W takim przypadku, na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński w sprawozdaniu finansowym zostanie dokonana wycena stopnia zaawansowania robót w ramach Kontraktu zgodnie z polityką rachunkowości i KSR nr 3 „Niezakończone usługi budowlane” (tj. Wnioskodawca oszacuje przychód, koszty oraz zysk rachunkowy na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński). Na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński nie powstanie u Wnioskodawcy przychód podatkowy ani koszt podatkowy w podatku CIT. Zysk bilansowy powstały u Wnioskodawcy z szacowania nie będzie również wykazany jako dochód do opodatkowania w CIT-8 za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński.
5. Prawdopodobnie, Wnioskodawca zakończy Kontrakt po dniu przejścia na tzw. CIT estoński, ale przed dniem 31 grudnia 2025 r. W tym okresie Wnioskodawca wystawi fakturę końcową z tytułu Kontraktu. Całość Kontraktu wygeneruje ostateczny łączny przychód oraz koszty wyższe niż wskazane w sprawozdaniu finansowym Wnioskodawcy sporządzonym na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński.
6. W rachunku wyników za okres od dnia przejścia na tzw. CIT estoński do dnia 31 grudnia 2025 r. Wnioskodawca zaprezentuje przychód, koszty uzyskania przychodów oraz zysk przypadający na ten okres (tj. okres od dnia pierwszego dnia opodatkowania estońskim CIT do dnia 31 grudnia 2025 r., niepowiększony o przychód, koszty oraz zysk wskazane w sprawozdaniu finansowym za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński).
7. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym przez Wnioskodawcę za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński (czyli za okres bezpośrednio poprzedzający okres stosowania opodatkowania ryczałtem CIT, tzw. estońskim CIT), Wnioskodawca powinien wykazać - odpowiednio - w poz. 22 „przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” i analogicznie w poz. 30 „koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” oszacowane przychody i koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu.
W przypadku, gdy w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym przez Wnioskodawcę za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca powinien wykazać - odpowiednio - w poz. 22 „przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” i analogicznie w poz. 30 „koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” oszacowane przychody oraz koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu, to czy tak obliczony podatek należny nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem CIT, o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki stosowania opodatkowania w ramach tzw. estońskiego CIT przez nieprzerwany, wymagany okres 4 lat.
Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy jeśli oszacowane przychody oraz koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu powinny zostać wykazane w CIT-KW, to wykluczone jest ich wykazanie w deklaracji CIT-8E składanych przez Wnioskodawcę za okres od dnia przejścia na CIT estoński.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca powinien wykazać - odpowiednio - w poz. 22 „przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” i analogicznie w poz. 30 „koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, oszacowane przychody oraz koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego jest prawidłowe, podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami wykazany w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku, o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki stosowania opodatkowania w ramach tzw. estońskiego CIT przez nieprzerwany, wymagany okres 4 lat?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego jest prawidłowe, Wnioskodawca nie powinien wykazywać przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągniętych i poniesionych w ramach Kontraktu przypadających na okres 1 stycznia 2025 r. - dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński w zeznaniu CIT-8E składanym za okres od dnia przejścia na tzw. CIT estoński?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1 i Ad. 2 Uzasadnienie wspólne.
Zdaniem Wnioskodawcy:
1) prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca powinien wykazać - odpowiednio - w poz. 22 „przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” i analogicznie w poz. 30 „koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, oszacowane przychody oraz koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu;
2) prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego jest prawidłowe, podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami, wykazany w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku, o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki stosowania opodatkowania w ramach tzw. estońskiego CIT, przez nieprzerwany, wymagany okres 4 lat.
I. W myśl art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT, podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:
1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:
a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, oraz
b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Jak wynika z art. 7aa ust. 2 ustawy o CIT, w informacji, o której mowa w art. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wykazuje się:
1) przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, w kwocie odpowiadającej:
a) przychodom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, oraz
b) kosztom zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz
2) koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, w kwocie odpowiadającej:
a) przychodom zaliczonym do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz
b) kosztom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, oraz
3) dochód z przekształcenia w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień - w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Zgodnie z art. 7aa ust. 3 ustawy o CIT, przepisów art. 7aa ust. 2 pkt 1 i ust. 2 ustawy o CIT (winno być: art. 7aa ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o CIT), nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o rachunkowości.
W myśl art. 7aa ust. 4 ustawy o CIT, w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek podatnik:
1) wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT;
2) wykazuje dochód z przekształcenia, o którym mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, oraz ustala podatek należny od tego dochodu według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Jak stanowi art. 7aa ust. 5 ustawy o CIT: w przypadku, o którym mowa w:
1) art. 7aa ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT - podatnik dokonuje zapłaty podatku należnego z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli podatnik stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe, przy czym w przypadku stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej czterech lat podatkowych zobowiązanie podatkowe wygasa w całości;
2) art. 7aa ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT - podatnik dokonuje zapłaty podatku w całości w terminie wskazanym w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT albo w częściach w okresie nie dłuższym niż 2 lata, licząc od końca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, przy czym o sposobie przyjętego rozliczenia podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.
Nadrzędnym celem art. 7aa ustawy o CIT, jest zatem zapobieganie podwójnemu zaliczeniu danej kategorii do przychodów lub kosztów, jak również do nieopodatkowania pewnych przepływów.
Korekta powinna mieć zastosowanie do różnic przejściowych pomiędzy wynikiem finansowym podatnika, a wynikiem podatkowym podatnika. Jak wynika z art. 7aa ust. 3 ustawy o CIT, przepisów art. 7aa ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o CIT, nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o rachunkowości. Celem tego przepisu jest wskazanie, iż korekta wstępna przychodów dotyczy tych kategorii, które są rozpoznawane dla celów podatkowych (wg zasad ogólnych CIT).
Należy podkreślić, że wyznaczenie 4-letniego okresu rozliczeń ryczałtem jest ściśle związane z terminem zapłaty podatku CIT wynikającego z korekty wstępnej, o której mowa w art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT. W przypadku ustalenia przychodów i kosztów z tytułu korekty wstępnej, podatnik dokonuje zapłaty podatku CIT należnego od tego dochodu z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Jeżeli jednak podatnik stosował to opodatkowanie cztery lata podatkowe lub dłużej, w sposób nieprzerwany, zobowiązanie podatkowe z tego tytułu wygasa w całości (art. 7aa ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT).
Zatem w sytuacji, gdy opodatkowanie ryczałtem CIT (tzw. estońskim CIT) obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, tj. Wnioskodawca będzie korzystał z opodatkowania dochodów ryczałtem co najmniej 4 lata, to w takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 7aa ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku CIT z tytułu korekty wstępnej, o której mowa w art. 7aa ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT.
W przypadku podatnika (spółki będącej podatnikiem CIT), który nie powstał z przekształcenia, obowiązek zapłaty podatku od dochodu z tytułu korekty wstępnej powstaje z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli podatnik taki stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe.
Jeżeli jednak podatnik stosował ryczałt w sposób nieprzerwany przez okres dłuższy niż cztery lata podatkowe, zobowiązanie podatkowe z tytułu dochodu od korekty wstępnej wygasa w całości.
II. Wnioskodawca jest spółką kapitałową (sp. z o.o.), z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce (tzn. podlegała i nieprzerwanie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT) i była, a także nieprzerwanie jest zobowiązana do rozliczania się w Polsce dla celów podatku dochodowego osób prawnych z całości dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych.
Wnioskodawca świadczy usługi budowlane w zakresie kontraktów długoterminowych (trwających zwykle od 12 do 24 miesięcy). Wnioskodawca świadczy usługi budowlane na rzecz Dewelopera (…) (Kontrakt). W ramach Kontraktu Wnioskodawca zobowiązuje się m.in. do wykonania kompleksowej usługi budowlanej (…). Zakres czynności jest szczegółowo opisany w Kontrakcie. Z Kontraktu wynika, że w trakcie realizowania Kontraktu Wnioskodawca otrzymuje od Dewelopera zaliczki na poczet jego wykonania, które są rozliczane na koniec wykonania usługi przy wystawieniu faktury końcowej. Wnioskodawca na każda zaliczkę wystawia fakturę, z której rozlicza VAT należny. Usługa uważana jest za zakończoną w momencie protokolarnego odbioru robót przez Dewelopera. Wówczas jest wystawiona faktura za całość usługi wykonanej w ramach danego Kontraktu.
Wnioskodawca rozważa wybór opodatkowania w formie ryczałtu (tzw. CIT estoński). Na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca zamknie księgi rachunkowe Wnioskodawcy i sporządzi sprawozdanie finansowe w terminie. Prawdopodobnie, na ten dzień, tj. dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca będzie w trakcie realizacji Kontraktu. W takim przypadku, na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński w sprawozdaniu finansowym zostanie dokonana wycena stopnia zaawansowania robót w ramach Kontraktu zgodnie z polityką rachunkowości i KSR nr 3 „Niezakończone usługi budowlane” (tj. Wnioskodawca oszacuje przychód, koszty oraz zysk rachunkowy na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński).
Na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński nie powstanie u Wnioskodawcy przychód podatkowy ani koszt podatkowy w podatku CIT. Zysk bilansowy powstały u Wnioskodawcy z oszacowania nie będzie również wykazany jako dochód do opodatkowania w CIT-8 za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński.
Prawdopodobnie, Wnioskodawca zakończy Kontrakt po dniu przejścia na tzw. CIT estoński, ale przed dniem 31 grudnia 2025 r. W tym okresie Wnioskodawca wystawi fakturę końcową z tytułu Kontraktu. Całość Kontraktu wygeneruje ostateczny łączny przychód oraz koszty wyższe niż wskazane w sprawozdaniu finansowym Wnioskodawcy sporządzonym na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński.
W rachunku wyników za okres od dnia przejścia na tzw. CIT estoński do dnia 31 grudnia 2025 r. Wnioskodawca zaprezentuje przychód, koszty uzyskania przychodów oraz zysk przypadający na ten okres (tj. okres od dnia pierwszego dnia opodatkowania estońskim CIT do dnia 31 grudnia 2025 r., niepowiększony o przychód, koszty oraz zysk wskazane w sprawozdaniu finansowym za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński).
III. Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania ryczałtem CIT dopiero po upływie 4 lat od momentu rozpoczęcia korzystania z tzw. estońskiego CIT.
Zatem, w sytuacji gdy opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, tj. Wnioskodawca będzie korzystał z opodatkowania dochodów ryczałtem co najmniej 4 lata, to w takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 7aa ust. 5 pkt 1 ustawy CIT, i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku z tytułu korekty wstępnej, o której mowa w art. 7aa ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku należnego wynikającego z załącznika CIT-KW złożonego jako załącznik do deklaracji CIT-8 za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w tzw. estoński CIT.
Stanowisko takie wynika również z interpretacji podatkowej z dnia 24 listopada 2023 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.418.2023.1.AS) oraz Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek opublikowanym przez Ministerstwo Finansów: „Korekta powinna mieć zastosowanie do różnic przejściowych między wynikiem finansowym, a podatkowym podatnika. Zgodnie z art 7aa ust. 3 ustawy o CIT przepisów (art. 7aa) ust. 2 pkt 1-2 nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o rachunkowości. Celem tego przepisu jest wskazanie, iż korekta wstępna przychodów dotyczy tych kategorii, które są rozpoznawane dla celów podatkowych (wg zasad ogólnych CIT). Przepis art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie korekty wstępnej będzie mieć zatem zastosowanie do takich kategorii jak np. odsetki, które podlegają rozliczeniu również na podstawie art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ale w innym terminie lub okresie niż wskazuje art. 12 ust. 4 czy art. 15 i 16 ustawy o CIT. Przykładowo odsetki, co do zasady, podlegają rozliczeniu w dochodzie podatkowym na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, ale dopiero w momencie, kiedy zostaną faktycznie otrzymane. Fakt ich naliczenia (bez uregulowania) pozostaje obojętny podatkowo na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 2 oraz art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT. Różnice w rozliczeniu przychodów i kosztów mogą wnikać również z innych zasad przewidzianych w ustawie o CIT oraz w przepisach o rachunkowości”.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego jest prawidłowe, Wnioskodawca nie powinien wykazywać przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągniętych i poniesionych w ramach Kontraktu przypadających na okres 1 stycznia 2025 r. - dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński w zeznaniu CIT-8E składanym za okres od dnia przejścia na tzw. CIT estoński.
Ponownie podkreślić należy, że termin zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto uzależniony jest od decyzji co do zapłaty podatku w całości po utracie prawa do ryczałtu albo od terminu rozdysponowania (wypłaty lub innej formy jego dystrybucji) tym dochodem.
W związku z obowiązkiem sporządzenia tzw. korekty wstępnej przed wyborem i rozpoczęciem stosowania tzw. estońskiego CIT, i obowiązkiem wykazania w informacji CIT-KW przychodów,
kosztów, dochodu z przekształcenia oraz podatku należnego w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazania przychodów, kosztów oraz dochodu z przekształcenia oraz podatku należnego w żadnej innej informacji składanej za okres już opodatkowania ryczałtem. W związku z tym, opodatkowaniu tzw. estońskim CIT, w momencie dystrybucji zysku będzie jedynie przychód oraz koszt przypadający na okres opodatkowania tzw. estońskim CIT, tj. przypadający na okres od dnia opodatkowania estońskim CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Ad. 1 i Ad. 2
W myśl art. 7aa ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:
1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:
a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Zgodnie natomiast z art. 7aa ust. 2 ustawy o CIT:
w informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wykazuje się:
1) przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1, w kwocie odpowiadającej:
a) przychodom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz
b) kosztom zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz
2) koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, w kwocie odpowiadającej:
a) przychodom zaliczonym do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz
b) kosztom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, oraz
3) dochód z przekształcenia w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień – w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
W myśl art. 7aa ust. 3 ustawy o CIT:
przepisów ust. 2 pkt 1 i 2 nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że rozważają Państwo wybór opodatkowania w formie ryczałtu (tzw. CIT estoński). Na dzień poprzedzający przejście na CIT estoński, Wnioskodawca zamknie księgi rachunkowe i sporządzi sprawozdanie finansowe w terminie. Prawdopodobnie, na ten dzień, tj. dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca będzie w trakcie realizacji Kontraktu. W takim przypadku, na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński w sprawozdaniu finansowym zostanie dokonana wycena stopnia zaawansowania robót w ramach Kontraktu zgodnie z polityką rachunkowości i KSR nr 3 „Niezakończone usługi budowlane” (tj. Wnioskodawca oszacuje przychód, koszty oraz zysk rachunkowy na dzień poprzedzający przejście na tzw. CIT estoński). Na dzień poprzedzający przejście na CIT estoński nie powstanie u Wnioskodawcy przychód podatkowy ani koszt podatkowy w podatku CIT. Zysk bilansowy powstały u Wnioskodawcy z szacowania nie będzie również wykazany jako dochód do opodatkowania w CIT-8 za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński.
W rachunku wyników za okres od dnia przejścia na CIT estoński do dnia 31 grudnia 2025 r. Wnioskodawca zaprezentuje przychód, koszty uzyskania przychodów oraz zysk przypadający na ten okres (tj. okres od dnia pierwszego dnia opodatkowania estońskim CIT do dnia 31 grudnia 2025 r., niepowiększony o przychód, koszty oraz zysk wskazane w sprawozdaniu finansowym za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego przejście na tzw. CIT estoński).
Przedmiot Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca powinien wykazać - odpowiednio - w poz. 22 „przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” i analogicznie w poz. 30 „koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, oszacowane przychody oraz koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu.
Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż Podatnik na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zobowiązany jest sporządzić informację o przychodach podatkowych oraz kosztach uzyskania przychodów wynikających z różnic ich ujmowania dla celów podatkowych i rachunkowych - tzw. korektę wstępną.
Przychody i koszty przypisuje się odpowiednio do źródła przychodów, z których generowane są te przychody i koszty, tj. albo do zysków kapitałowych albo do dochodów osiągniętych z innych źródeł przychodów. W ramach ww. rozliczenia podatnik powinien:
- zaliczyć do przychodów podatkowych:
a) przychody dotychczas wyłącznie rachunkowe;
b) koszty dotychczas wyłącznie podatkowe;
- zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów:
a) przychody dotychczas wyłącznie podatkowe;
b) koszty dotychczas wyłącznie rachunkowe.
Efektem korekty wstępnej przychodów i kosztów jest wyeliminowanie:
- podwójnego opodatkowania tych samych przychodów,
- możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych przychodów,
- podwójnego odliczenia tych samych kosztów,
- możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych kosztów.
Dzięki wskazanemu rozliczeniu przychodów i kosztów podatnik dokonuje ujednolicenia swoich rozliczeń podatkowych i rachunkowych, gdyż po wyborze ryczałtu od dochodów spółek przychody i koszty podatnika ustalane dla celów rachunkowych staną się również kategoriami podatkowymi.
Nadrzędnym celem art. 7aa ustawy o CIT, jest zapobieganie podwójnemu zaliczeniu danej kategorii do przychodów lub kosztów, jak również do nieopodatkowania pewnych przepływów.
Korekta powinna mieć zastosowanie do różnic przejściowych między wynikiem finansowym, a podatkowym podatnika.
Zwiększenie przychodów lub kosztów uzyskania przychodów – korekta wstępna – zgodnie z art. 7aa ustawy o CIT, nie odnosi się do konkretnego momentu w czasie, w którym takie różnice powstały, lecz dotyczy wszelkich kategorii, które mają aktualny charakter.
Wskazać należy, że w Objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r. do ryczałtu od dochodów spółek – przewodnik (pkt 1.4) została zawarta Dyrektywa interpretacyjna, z której wynika, iż:
Należy wskazać, że ryczałt jest alternatywnym sposobem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w stosunku do klasycznego CIT. (…)
Prawidłowym podejściem interpretacyjnym do ww. przepisów ustawy o CIT jest zastosowanie zintegrowanej wykładni językowej, systemowej i celowościowej. Z poglądów doktryny i większości orzecznictwa wynika, że dyrektywa wykładni językowej odgrywa szczególnie ważną rolę w procesie wykładni prawa podatkowego przede wszystkim dlatego, iż prawo podatkowe nakłada obowiązki zabezpieczone sankcjami i dlatego jego wykładnia nie może wykraczać poza istotę interpretowanych przepisów. Dla ustalenia zakresu oraz sposobu stosowania interpretowanych przepisów prawa, w tym prawa podatkowego, dopuszcza się stosowanie dyrektywy wykładni językowej wspólnie z dyrektywą wykładni systemowej i celowościowej.
W stosowaniu właściwej wykładni przepisów o ryczałcie istotne jest, w przypadku wątpliwości natury językowej, że reinwestycje pozostają nieopodatkowane. Natomiast przekazanie do konsumpcji, wypłata, czy inna dystrybucja majątku - niezależnie od tego, w jakiej formie jest dokonana - podlega opodatkowaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe, kierując się zintegrowaną wykładnią językową, systemową i celowościową, z ww. Objaśnień w zakresie stosowania przepisów dot. opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, stwierdzić należy, że powinni Państwo wykazać przedmiotową wartość przychodów i kosztów w informacji CIT/KW na podstawie art. 7aa ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Nadrzędnym bowiem celem wprowadzenia przepisu art. 7aa ustawy o CIT jest zapobieganie podwójnemu zaliczeniu danej kategorii do przychodów lub kosztów, jak również wyeliminowanie możliwości nieuwzględnienia określonych przychodów czy kosztów.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca powinien wykazać - odpowiednio - w poz. 22 „przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” i analogicznie w poz. 30 „koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem” w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, oszacowane przychody oraz koszty uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągnięte i poniesione w ramach Kontraktu, należy uznać za prawidłowe.
W odniesieniu do wątpliwości objętych pytaniem nr 2 w zakresie ustalenia, czy w przypadku powstania podatku należnego od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami, wykazany w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8, złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku, o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki stosowania opodatkowania w ramach tzw. estońskiego CIT przez nieprzerwany, wymagany okres 4 lat wskazuję, że stosownie do treści art. 7aa ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:
W zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek podatnik:
1) wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1;
2) wykazuje dochód z przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, oraz ustala podatek należny od tego dochodu według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.
Zgodnie z art. 7aa ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 - podatnik dokonuje zapłaty podatku należnego z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli podatnik stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe, przy czym w przypadku stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej czterech lat podatkowych zobowiązanie podatkowe wygasa w całości.
Zapłata tego podatku następuje dopiero z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli podatnik stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe. Natomiast, w przypadku stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej czterech lat podatkowych zobowiązanie podatkowe wygasa w całości (art. 7aa ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT).
Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy Spółka pozostanie w systemie estońskim przez okres co najmniej 4 lat podatkowych, nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku z tytułu korekty wstępnej.
Tym samym, zgadzam się z Państwa stanowiskiem odnośnie pytania nr 2 sprowadzającym się do twierdzenia, że podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami, wykazany w załączniku CIT-KW do zeznania CIT-8 złożonym za okres 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień przejścia na tzw. CIT estoński, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku, o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki stosowania opodatkowania w ramach tzw. estońskiego CIT, przez nieprzerwany, wymagany okres 4 lat.
Ad. 3
Odnosząc się do wątpliwości w zakresie braku obowiązku wykazywania przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński, osiągniętych i poniesionych w ramach Kontraktu przypadających na okres 1 stycznia 2025 r. - dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński w zeznaniu CIT-8E składanym za okres od dnia przejścia na CIT estoński wskazuję, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Stosownie do art. 7aa ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT,
w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek podatnik: 1) wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, podatnik który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według 19% stawki CIT.
Podatnik dokonuje zapłaty podatku należnego od dochodu z tytułu korekty wstępnej z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy podatnik stosował to opodatkowanie 4 lata podatkowe lub dłużej w sposób nieprzerwany, wówczas zobowiązanie podatkowe z tego tytułu wygasa w całości.
W związku z obowiązkiem sporządzenia tzw. korekty wstępnej przed wyborem i rozpoczęciem stosowania tzw. estońskiego CIT, i obowiązkiem wykazania w informacji CIT-KW przychodów,
kosztów, dochodu z przekształcenia oraz podatku należnego w sytuacji wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca nie będzie już zobowiązany do wykazania przychodów oraz kosztów za okres opodatkowania ryczałtem, czyli w deklaracji CIT-8E.
Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego jest prawidłowe, Wnioskodawca nie powinien wykazywać przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów na dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński osiągniętych i poniesionych w ramach Kontraktu przypadających na okres 1 stycznia 2025 r. - dzień poprzedzający dzień przejścia na tzw. CIT estoński, w zeznaniu CIT-8E składanym za okres od dnia przejścia na tzw. CIT estoński, uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Odnosząc się do powołanej interpretacji indywidualnej należy wskazać, że dotyczy ona indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i wyłącznie w tej danej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
