Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Bank jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FR (w tym FR w organizacji) Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia Fundacji rodzinnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: "Bank" lub "Wnioskodawca") jest bankiem krajowym w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe posiadającym siedzibę dla celów podatkowych w Polsce. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego.

W ramach wykonywanej działalności powierniczej i maklerskiej, Wnioskodawca prowadzi rachunki papierów wartościowych, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy CIT, na których rejestrowane są papiery wartościowe (dalej: "Rachunki"). Rachunki mogą być prowadzone także dla fundacji rodzinnej oraz fundacji rodzinnej w organizacji (dalej: "FR"), o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Z tytułu papierów wartościowych (akcji, obligacji) zapisanych na Rachunku prowadzonym przez Wnioskodawcę dla FR (dalej: "Rachunek FR") Bank wypłaca i będzie wypłacał w przyszłości m.in. przychody (dochody) z dywidend z akcji posiadanych przez FR oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: "Dywidendy"), a także odsetki (dyskonto) z obligacji nabytych przez FR (dalej: "Odsetki"). Na potrzeby wypłaty Dywidend i Odsetek Bank pozyskuje i nadal będzie pozyskiwał oświadczenia FR (dalej: "Oświadczenie FR") składane zgodnie z zasadami jej reprezentacji, potwierdzające, że:

1)Dywidendy/Odsetki stanowią dochody FR z jej statutowej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej bądź dochody z działalności gospodarczej wyłącznie, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej;

2)aktywa (akcje, obligacje) jakie będą nabywane i zapisywane na RPW, wypłaty pożytków z nich oraz inne operacje przeprowadzane na tych aktywach nie będą stanowić czynności stanowiących "unikanie opodatkowania" w rozumieniu art. 119a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przypadku FR w organizacji Oświadczenie FR zawiera dodatkowo potwierdzenie, że FR została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych (dalej: "RFR") w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania oraz że nie zostało wydane przez sąd rejestrowy postanowienie odmawiające wpisu do RFR.

Dodatkowo w ramach należytej staranności Bank:

a)weryfikuje zapisy statutu FR pod kątem złożonego w Oświadczeniu FR potwierdzenia, o którym mowa w pkt 1 powyżej (cel i przedmiot działalności FR),

b)sprawdza opublikowane w Systemie Informacji CeIno-Skarbowej EUREKA opinie zabezpieczające Szefa KAS dotyczące fundacji rodzinnych wydane w trybie art. 119y § 1 w zw. z art. 119a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w tym przede wszystkim odmowy ich wydania, chyba, że wnioskująca o otwarcie Rachunku FR przedstawi pozyskaną dla siebie opinię zabezpieczającą Szefa KAS. Ma to na celu weryfikację złożonego w Oświadczeniu FR potwierdzenia, o którym mowa w pkt 2 powyżej (unikanie opodatkowania).

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Bank jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FR (w tym FR w organizacji) Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FR Dywidend, w związku z czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem (art. 26 ust. 1 zd. 3 i 4 ustawy CIT).

Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 2c ustawy CIT w przypadku wypłat należności z tytułu:

1.odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,

2.przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 zd. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej FR jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. FR nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych (art. 4 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej). Stosownie do art. 23 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje FR w organizacji.

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 ustawy CIT). Jednocześnie, przepisy ustawy mają również zastosowanie do FR w organizacji (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT).

Z zestawienia powyżej przytoczonych przepisów wynika, że FR podlega zasadom opodatkowania uregulowanym w ustawie CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty FR Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że ustawodawca w sposób staranny i przemyślany wprowadził do polskiego porządku prawnego instytucję fundacji rodzinnej (FR przed wpisem do rejestru fundacji rodzinnych działa jako FR w organizacji), przewidując dla niej realizację nadrzędnych celów, wśród których znajduje się umożliwienie wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstw, zapewnienie środków dla rodziny i osób bliskich fundatorowi (beneficjentów) oraz zabezpieczenie dobrobytu samego fundatora. Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy o Fundacji rodzinnej, FR to osoba prawna tworzona w celu realizacji szczególnego zadania, jakim jest dysponowanie majątkiem zgodnie z wolą fundatora, na rzecz beneficjentów przez niego wskazanych, w tym również po jego śmierci. Nadrzędnym celem FR powinna być dbałość o bezpieczeństwo w zakresie ochrony tego majątku, a także ochrony interesów fundatora i beneficjentów związanych z działalnością fundacji rodzinnej. Zadaniem FR jest zarządzanie majątkiem m.in. w oparciu o mienie przekazane w szczególności przez fundatora oraz w oparciu o wypracowane zyski. FR powinna dążyć do takiego zarządzania majątkiem aby ochronić go przed utratą, zmniejszeniem wartości, a w miarę możliwości aby go pomnażać. Wyrazem preferencji przewidzianych przez ustawodawcę w ramach instytucji fundacji rodzinnej są szczególne zasady opodatkowania, w tym także zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT zwalnia się od podatku FR. Art. 4a pkt 36 tej ustawy stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o "fundacji rodzinnej" oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT znajduje zastosowanie w oczywisty sposób już do FR w organizacji. Potwierdza to także brzmienie regulacji art. 6 ust. 9 ustawy CIT, zgodnie z którym FR w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji. Skoro FR w organizacji traci prawo do zwolnienia w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 9 ustawy CIT to oznacza to, że do czasu utraty tego prawa, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT jej przysługuje. Utrata prawa do zwolnienia następuje w dacie zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 9 ustawy CIT, a jedynie wywołuje skutek ex tunc tj. od dnia powstania FR w organizacji.

Jednocześnie, utrata prawa do zwolnienia rodzi konsekwencje po stronie FR w organizacji jako podatnika, nie zaś po stronie płatnika. W takim przypadku FR w organizacji jest obowiązana do: 1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz 2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 6 ust. 10 ustawy CIT).

Tym samym, obowiązki związane z rozliczeniem i raportowaniem wynikającym z utraty przez FR w organizacji prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT ustawodawca nakłada na samą FR w organizacji. Analogiczny obowiązek nie został przewidziany dla płatnika.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 9 ustawy CIT regulujący utratę prawa do zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie wyłącza zastosowania przez Bank tego zwolnienia, jeżeli wypłata Dywidend następuje po zgłoszeniu FR w organizacji do rejestru fundacji rodzinnych, ale przed uprawomocnieniem się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy zarejestrowania FR, o których to okolicznościach FR zobowiązuje się poinformować Bank w Oświadczeniu FR. Innymi słowy, Bank jest uprawniony do zastosowania zwolnienia do wypłacanych FR Dywidend, gdy nie są spełnione przesłanki z art. 6 ust. 9 ustawy CIT.

Jednocześnie, do zwolnienia dla FR w organizacji z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT znajdują zastosowanie te same ograniczenia, co w przypadku fundacji rodzinnej. Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej FR wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Stosownie do art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, FR może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców tylko w zakresie określonym w tym przepisie. Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 1 pkt 25 i art. 6 ust. 7 ustawy CIT należy interpretować w ten sposób, że FR korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tym zastrzeżeniem, że ze zwolnienia wyłączone są dochody z działalności gospodarczej tej fundacji, która to działalność wykracza poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Oznacza to, że FR jest zwolniona podmiotowo od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie w jakim realizuje działalność gospodarczą określoną w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej. Wskazuje na to w szczególności literalne brzmienie art. 6 ust. 7 ustawy CIT, z którego wynika, że realizowanie przez fundację rodzinną działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej nie wyklucza zwolnienia tej fundacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w pozostałym zakresie.

W związku z tym, mając na uwadze, że ww. ograniczenia znajdują zastosowanie do FR, na potrzeby wypłaty Dywidend, Bank wypłacając FR Dywidendy będzie dysponował potwierdzeniem, że: 1) Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT oraz 2) FR w organizacji została zgłoszona do RFR w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania oraz że FR nie otrzymała postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy zarejestrowania w RFR. Oprócz tego, z uwagi na to, że Bank ma ograniczoną wiedzę co do celów fundatorów i podejmowanych przez FR czynności Bank wymaga również w Oświadczeniu FR potwierdzenia, że nabywane i zapisywane na Rachunku FR aktywa (akcje, obligacje), a także uzyskiwane z nich pożytki (w tym Dywidendy) nie stanowią czynności składających się na "unikanie opodatkowania" w rozumieniu art. 119a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej : ustawa o CIT)

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 26 ust. 2c ww. ustawy,

W przypadku wypłat należności z tytułu:

1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,

2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

Jak stanowi art. 26 ust. 2d ustawy o CIT,

Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT,

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zatem, na podstawie przytoczonych powyżej regulacji, wyróżnić można dwie kategorie płatników zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: WHT):

  • po pierwsze, obowiązki płatnika nakładane są na podmiot, który jest zobowiązany z tytułu danego stosunku prawnego do wypłaty danej należności i wypłaca je bezpośrednio do uprawnionego,
  • drugim przypadkiem płatnika jest podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, który nie jest dłużnikiem (zobowiązanym) z tytułu wypłaty danej należności, jednakże wypłata tych należności do ich odbiorcy następuje za jego pośrednictwem.

Jak wskazano wyżej, art. 26 ust. 2c ustawy o CIT przewiduje specyficzną funkcję płatnika dla Podmiotów prowadzących rachunki, która jako odstępstwo od zasad ogólnych wyrażonych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, nakłada obowiązek poboru WHT na - w zasadzie - technicznych pośredników wypłacających pożytki od faktycznych podmiotów dokonujących wypłaty tych pożytków (w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku - Bank). Co istotne i co podkreśla specyfikę tego rozwiązania to fakt, iż ustawa o CIT nie zakłada podobnego „przeniesienia" obowiązków płatnika na inny podmiot niż dokonujący wypłaty w przypadku żadnych innych płatności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach wykonywanej działalności powierniczej i maklerskiej, Wnioskodawca prowadzi rachunki papierów wartościowych, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy CIT, na których rejestrowane są papiery wartościowe. Rachunki mogą być prowadzone także dla fundacji rodzinnej oraz fundacji rodzinnej w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Z tytułu papierów wartościowych (akcji, obligacji) zapisanych na Rachunku prowadzonym przez Wnioskodawcę dla FR Bank wypłaca i będzie wypłacał w przyszłości m.in. przychody (dochody) z dywidend z akcji posiadanych przez FR oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także odsetki (dyskonto) z obligacji nabytych przez FR. Na potrzeby wypłaty Dywidend i Odsetek Bank pozyskuje i nadal będzie pozyskiwał oświadczenia FR składane zgodnie z zasadami jej reprezentacji, potwierdzające, że:

1)Dywidendy/Odsetki stanowią dochody FR z jej statutowej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej bądź dochody z działalności gospodarczej wyłącznie, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej;

2)aktywa (akcje, obligacje) jakie będą nabywane i zapisywane na RPW, wypłaty pożytków z nich oraz inne operacje przeprowadzane na tych aktywach nie będą stanowić czynności stanowiących "unikanie opodatkowania" w rozumieniu art. 119a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przypadku FR w organizacji Oświadczenie FR zawiera dodatkowo potwierdzenie, że FR została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych (dalej: "RFR") w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania oraz że nie zostało wydane przez sąd rejestrowy postanowienie odmawiające wpisu do RFR.

Dodatkowo w ramach należytej staranności Bank:

a)weryfikuje zapisy statutu FR pod kątem złożonego w Oświadczeniu FR potwierdzenia, o którym mowa w pkt 1 powyżej (cel i przedmiot działalności FR),

b)sprawdza opublikowane w Systemie Informacji CeIno-Skarbowej EUREKA opinie zabezpieczające Szefa KAS dotyczące fundacji rodzinnych wydane w trybie art. 119y § 1 w zw. z art. 119a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w tym przede wszystkim odmowy ich wydania, chyba, że wnioskująca o otwarcie Rachunku FR przedstawi pozyskaną dla siebie opinię zabezpieczającą Szefa KAS. Ma to na celu weryfikację złożonego w Oświadczeniu FR potwierdzenia, o którym mowa w pkt 2 powyżej (unikanie opodatkowania).

Wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia, czy Bank jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FR (w tym FR w organizacji) Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, iż zgodnie z art. art. 4a pkt 36 ustawy o CIT,

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT,

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT,

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zgodnie z art. 23 ust. 3 ufr:

Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana.

Zatem, fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi,

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 i 9 oraz 10 ustawy o CIT,

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji, co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT może znaleźć zastosowanie także w sytuacji, gdy wypłata dywidendy zostanie dokonana przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru.

Zdaniem organu w sytuacji, gdy wypłata dywidendy dla Fundacji rodzinnej nastąpi przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru (tj. w momencie, gdy Fundacja będzie fundacją rodzinną w organizacji), otrzymane przez Fundację przysporzenie korzystać będzie ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 – przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie wpisu Fundacji do rejestru.

Zatem, gdyby do wypłaty dywidendy doszło jeszcze w fazie przedrejestracyjnej, nie powoduje to dla Fundacji rodzinnej w organizacji innych skutków prawnych niż dla Fundacji rodzinnej nieposiadającej już tego statusu, czyli wpisanej do Rejestru Fundacji Rodzinnych.

Tym samym, dla Fundacji rodzinnej a co za tym idzie i Fundacji rodzinnej w organizacji zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.

Podnieść należy, iż chociaż adresatem ww. zwolnienia jest Fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż wykładnia prawa stanowi zespół czynności zmierzających do ustalenia znaczenia i zakresu wyrażeń języka prawnego i powinna odtworzyć te wyobrażenia i pojęcia, które łączył z daną normą ustawodawca. Proces wykładni prawa realizowany jest poprzez stosowanie odpowiednich dyrektyw interpretacyjnych. Najczęściej wymienia się trzy podstawowe grupy dyrektyw – językowa, systemowa i funkcjonalna (celowościowa). Punktem wyjścia wykładni jest niewątpliwie tekst prawny, poprzez który prawodawca przekazuje adresatom normy postępowania.

Kierując się wykładnią systemową, przyjąć należy, że Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidend weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

W konsekwencji, wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że:

  • w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej w tym i Fundacji rodzinnej w organizacji nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, to Bank jako płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego;
  • w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej przysługuje ww. zwolnienie to Bank jako płatnik nie będzie zobowiązany do poboru podatku z tytułu wypłaty ww. Dywidendy na rzecz Fundacji rodzinnej.

Przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna w tym fundacja rodzinna w organizacji. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Otrzymanie przez fundację rodzinną w tym i fundację rodzinną w organizacji dochodu z tytułu dywidendy od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz fundacji rodzinnej w tym i fundacji rodzinnej w organizacji dywidend.

Mając na uwadze powyższe Państwo jako płatnik nie będziecie zobowiązani do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych fundacji rodzinnej oraz fundacji rodzinnej w organizacji, ze względu na to, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FR Dywidend, w związku z czym będzie uprawniony do niepobierania podatku należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z przedstawionego zdarzenia przyszłego i z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.