Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.350.2025.1.BD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego z siedzibą na terytorium Polski.

Wnioskodawca należy do Podatkowej Grupy Kapitałowej (dalej: „PGK”).

Wnioskodawca jest jednym z największych (…).

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (…). Wnioskodawca odpowiada za (…).

Wnioskodawca zatrudnia kilka tysięcy pracowników. W odniesieniu do wybranych pracowników, Spółka zamierza przyznawać dodatkowe wynagrodzenia (poza wynagrodzeniami zasadniczymi), w tym różnego rodzaju premie i dodatki o charakterze uznaniowym zależne, przykładowo od oceny jakości i realizacji ustalonych zadań i celów, czy też osiągnięcia planowanego wskaźnika wyniku finansowego, a także wyrównania wynagrodzeń zasadniczych dotyczące okresów przeszłych będące skutkiem zawartych w tym zakresie z organizacjami związkowymi porozumień (dalej: „Premie”).

Premie będą obejmować w szczególności takie kategorie jak:

-premie (…)- premie te będą uzależnione od wskaźników jakości dostaw (…); wskaźniki te odnoszą się co do zasady do (…); ustalenie celów jakościowych dla tych wskaźników pozwoli na powiązanie ich z premią dla pracowników;

-premie motywacyjne - będą one przyznawane pracownikom za osiągnięcie konkretnych wyników w ramach realizowanych w danym okresie projektów/programów/działań;

-premie dla kadry managerskiej - premie będą przyznawane członkom kadry managerskiej w oparciu o osiągnięte wyniki w zarządzaniu oraz realizacji celów strategicznych Wnioskodawcy;

-wyrównania wynagrodzeń - Wnioskodawca planuje przyznawać również wyrównania wynagrodzeń w sytuacjach, gdy pracownikom może przysługiwać dodatkowe świadczenie za okresy ubiegłe (np. w oparciu o dane udostępniane przez Główny Urząd Statystyczny dotyczące średniego wynagrodzenia za pracę);

-inne rodzaje premii uznaniowych - w toku działalności Wnioskodawca może podjąć również decyzję o przyznaniu innych premii uznaniowych, aniżeli te wyżej wskazane, np. za osiągnięcie tzw. kamieni milowych, tj. realizacji ważnych etapów w danym projekcie/działaniu.

Podjęcie decyzji o wypłacie Premii co do zasady będzie znajdowało wyraz w uchwałach podejmowanych w tym zakresie przez Wnioskodawcę/odpowiednich porozumieniach zawieranych w tym zakresie przez Wnioskodawcę z pracownikami lub organizacjami związkowymi/bądź innych wewnętrznych dokumentach Wnioskodawcy (np. regulaminie premiowania, Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy).

Premie każdorazowo będą przyznawane i wypłacane pracownikom po zakończeniu okresu, którego dotyczą. Co więcej, decyzja Wnioskodawcy o wypłacie Premii (tj. zatwierdzenie Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach) może zapaść przykładowo w kolejnym miesiącu/kwartale/ roku po miesiącu/kwartale/roku, którego Premia ma dotyczyć.

Premie nie będą wypłacane tytułem dywidendy, tj. celem wypłaty Premii nie będzie podział zysku.

Premie będą wypłacane w ramach łączącego Wnioskodawcę z pracownikami stosunku pracy.

Wnioskodawca chciałby potwierdzić prawidłowość momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów Premii w okresie, kiedy Wnioskodawca nie będzie już członkiem PGK.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w okresie kiedy to Spółka będzie podatnikiem CIT miesiącem, w którym Premie staną się należne w rozumieniu art. 15 ust. 4g ustawy o CIT będzie miesiąc ich przyznania pracownikowi (podjęcia odpowiedniej decyzji w tym zakresie przez Wnioskodawcę, tj. zatwierdzenia Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach) i w tym miesiącu (przy założeniu wypłaty Premii w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony) będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w okresie kiedy to Spółka będzie podatnikiem CIT miesiącem, w którym Premie staną się należne w rozumieniu art. 15 ust. 4g ustawy o CIT będzie miesiąc ich przyznania pracownikowi (podjęcia odpowiedniej decyzji w tym zakresie przez Wnioskodawcę, tj. zatwierdzenia Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach) i w tym miesiącu (przy założeniu wypłaty Premii w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony) będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów.

Uzasadnienie.

Premie jako koszt uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, cyt.: „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)”.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła. Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi istnieć związek przyczyno-skutkowy pomiędzy jego poniesieniem, a możliwością przyczynienia się do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła.

Zgodnie z ugruntowaną linią interpretacyjną organów podatkowych, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą łącznie zostać spełnione następujące przesłanki:

1)został poniesiony przez podatnika,

2)jest definitywny, a więc bezzwrotny,

3)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4)poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

5)został właściwie udokumentowany,

6)nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

W kontekście powyższego każdy wydatek ponoszony przez podatnika wymaga oceny pod kątem spełnienia w/w przesłanek, z wyłączeniem wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z wypłatą Premii spełniają wszystkie przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:

-    koszty premii ponoszone są przez Wnioskodawcę z jego majątku, co oznacza, że to Wnioskodawca ponosi ciężar ekonomiczny związany z wypłatą,

-    wydatki na Premie mają charakter definitywny, ich przyznanie wynika z decyzji Wnioskodawcy i nie będą one Wnioskodawcy w żaden sposób zwracane,

-    wypłacane premie są ściśle związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i przyczyniają się do osiągania przez niego przychodów, co wynika z faktu, że wypłata Premii na rzecz pracowników (którzy spełnili określone kryteria do ich wypłaty) przyczynia się do zwiększenia ich motywacji do pracy, a w konsekwencji do osiągania lepszych wyników przez Wnioskodawcę i zwiększenia jego przychodów,

-    Premie przyznawane będą na podstawie podpisanych porozumień/podjętych uchwał/innych wewnętrznych dokumentów Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie zatem posiadał odpowiednią dokumentację potwierdzającą poniesienie przedmiotowego kosztu,

-    Premie nie zostały wskazane wprost w negatywnym katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (w tym kontekście należy dodatkowo wskazać, że jakkolwiek może się zdarzyć, że ich wysokość będzie zależna od wyniku finansowego Spółki za dany rok, to będzie to jedynie jeden z elementów służących do ich wyliczenia, natomiast wypłata Premii nie będzie stanowiła podziału zysku).

Dodatkowo należy wskazać, że wypłacane Premie będą stanowiły przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT).

Zgodnie natomiast z w/w przepisem, cyt.: „Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych”.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że Premie będą tzw. kosztami pracowniczymi, o których mowa powyżej, które podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy, który je ponosi.

W tym kontekście nie ulega zatem żadnej wątpliwości, że wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Premie będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Moment zaliczenia Premii do kosztów uzyskania przychodu.

Stosownie do art. 15 ust. 4g ustawy o CIT, cyt.: „Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57”.

Natomiast jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, cyt.: „niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g”.

Powyższy przepis wprowadza szczególne zasady dotyczące momentu rozliczania w kosztach uzyskania przychodów tzw. kosztów pracowniczych (tj. kosztów ze stosunku pracy), o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Koszty takie co do zasady stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne przy założeniu, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony, w przypadku natomiast uchybienia temu terminowi stanowią one koszty uzyskania przychodów w momencie ich wypłaty, tj. na zasadzie kasowej.

Jednocześnie przepisy ustawy o CIT nie wskazują jednoznacznie co należy rozumieć pod pojęciem „należnego wynagrodzenia”. W ocenie Wnioskodawcy o należnym wynagrodzeniu można mówić dopiero wówczas, gdy zapadnie ostateczna decyzja o jego wypłacie, tj. nastąpi jego zatwierdzenie przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach (np. w odpowiedniej uchwale, porozumieniu zawartym z organizacjami związkowymi czy regulaminie premiowania) i jednocześnie jest znana jego wysokość. W przeciwnym wypadku zdaniem Wnioskodawcy nie można twierdzić, że wynagrodzenie przysługuje pracownikowi, tj. że jest mu „należne” w rozumieniu analizowanych przepisów, ponieważ nie doszło w praktyce do jego przyznania pracownikowi.

W tym miejscu należy wskazać, że takie rozumienie pojęcia „należne” na potrzeby analizowanych przepisów jest również prezentowane przez sądy administracyjne w wydawanych wyrokach.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 maja 2019 r., sygn. II FSK 1307/17, cyt.:

„Na gruncie niniejszej sprawy wątpliwości dotyczą interpretacji, użytego w treści art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p., pojęcia „w miesiącu, za który są należne”. (…). Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego kluczowym jest, że wysokość premii opisanych we wniosku o interpretację, których dotyczy pytanie nr 1, nie była znana w 2008 r., a decyzja o ich przyznaniu i definitywne określenie ich wysokości następuje dopiero w 2009 r., m.in. po złożeniu zeznania CIT-8 za poprzedni rok podatkowy. W stanie faktycznym opisanym we wniosku o interpretację mamy zatem do czynienia z ekspektatywą prawa (oczekiwaniem prawnym), gdzie warunki - swego rodzaju przyrzeczonej - premii zostają spełnione, a ona sama staje się w istocie należna (jako sprecyzowana) dopiero w kolejnym okresie rozliczeniowym. Rację należy zatem przyznać Sądowi pierwszej instancji, że za „należne”, w rozumieniu art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p., nie mogą być uznane premie uznaniowe, które nie zostały przyznane przez spółkę – pracodawcę (w 2008 r.), a tym samym nie mogły w tym roku zostać wypłacone.

Uwzględniając zatem językowe znaczenie sformułowania użytego w treści art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p. rozumianego jako „przysługujące, należące się czemuś lub komuś” (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego PWN - pod red. S. Dubisza, Warszawa 2006) należy wyraźnie odróżnić premie od wynagrodzenia zasadniczego. O ile bowiem regułą jest, że wynagrodzenie zasadnicze pracownikowi przysługuje (jako zasada), o tyle premia ma charakter wyróżnienia i jak sama spółka podała, premia ma cel solidarnościowy i uzależniona jest od indywidualnych lub zbiorczych osiągnięć pracowników. Pracownik nie ma zatem możliwości w sposób skuteczny domagać się od pracodawcy wypłacenia premii, dopóki nie będzie znana dokładnie jej wysokość oraz dopóki nie zostanie podjęta decyzja o jej przyznaniu. Powyższe świadczenia przysługują zatem pracownikowi jako należne dopiero po ich przyznaniu i naliczeniu. W konsekwencji w tym właśnie momencie, zgodnie z art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p., mogą stanowić koszt podatkowy”.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy Premie, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, będą mogły być uznane za „należne” w rozumieniu art. 15 ust. 4g ustawy o CIT w momencie podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o ich przyznaniu i wypłacie, tj. zatwierdzeniu Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach. W przypadku bowiem opisanych w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Premii na ich wysokość wpływają różnorodne czynniki, tak jak wyniki finansowe, wskaźniki jakościowe (tak np. w przypadku premii (…)), zaangażowanie pracowników w wykonywanie ich obowiązków, czy też osiągnięcie zakładanych celów i realizacji zadań. Każdy z tych czynników posiadać będzie wpływ na to czy, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości i jakiego rodzaju, zostanie danemu pracownikowi wypłacona Premia.

Tym samym, opisane w zdarzeniu przyszłym Premie będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów dopiero w miesiącu, w którym podjęta zostanie decyzja o ich przyznaniu, tj. zatwierdzenie Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach i znana będzie ich ostateczna wysokość, z uwagi na fakt, że dopiero wówczas staną się pracownikowi należne – nawet, jeśli będą one wypłacane za minione okresy (np. poprzedni rok podatkowy). Powyższa zasada będzie znajdowała zastosowanie przy założeniu, że Premie zostaną wypłacone w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony będących podstawą do ich wypłaty. W przeciwnym razie będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów dopiero w momencie ich faktycznej wypłaty, tj. na zasadzie kasowej.

Obrazując powyższe na przykładzie – w sytuacji, gdy:

-    Wnioskodawca przewiduje, że pracownikom zostaną wypłacone Premie za rok 2024,

-    powyższe nastąpi pod warunkiem, że wynik finansowy za ten rok osiągnie określony próg (wynik finansowy będzie bowiem jednym z elementów kalkulacyjnych Premii),

-    podjęcie decyzji o przyznaniu premii, tj. zatwierdzenie Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach nastąpi dopiero w lipcu 2025 r. – gdyż dopiero wówczas znane będą ostateczne dane finansowe za ten rok i będzie można jednoznacznie ocenić, czy próg ten został osiągnięty

– to miesiącem, w którym Premie staną się należne w rozumieniu art. 15 ust. 4g ustawy o CIT będzie lipiec 2025 r. Przy założeniu, że Premie zostaną wypłacone w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony będących podstawą do ich wypłaty, będą stanowiły one dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w lipcu 2025 r. W przeciwnym razie będą stanowiły one koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy w miesiącu ich faktycznej wypłaty.

Prawidłowość powyżej zaprezentowanego stanowiska znajduje również potwierdzenie ugruntowanej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS). Stanowisko, zgodnie z którym premie wypłacane pracownikom stają się należne w miesiącu ich przyznania (kiedy znana będzie już jej wysokość) znalazło potwierdzenie przykładowo w:

interpretacji indywidualnej z dnia 2 kwietnia 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.103.2025.1.JMS, w której Dyrektor KIS wskazał, że cyt.:

„Premie na rzecz członków zarządu, o których mowa w opisie sprawy, będą mogły być uznane za „należne” w momencie podjęcia stosownej uchwały przez organ uprawniony do przyznania Premii i gdy nadejdzie określony w tej uchwale termin wypłaty.

Zatem, Premie dla członków zarządu przyznane i wypłacone w 2024 r. na podstawie wyników finansowych za rok 2023 będą stanowić dla Państwa koszt uzyskania przychodu w 2024 r., pod warunkiem, że zostaną wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z uchwały o jej przyznaniu”.

interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.112.2025.1.BD, w której Dyrektor KIS wskazał, że cyt.:

„Z uwagi na brak definicji „należnego wynagrodzenia” w ustawie podatkowej w oparciu o wykładnię literalną należy przyjąć, że o „należnym” wynagrodzeniu można mówić wówczas, gdy należności te zostały ustalone (przesądzone) lub są niesporne (również co do wysokości).

Ponadto warto zauważyć, że premie nie mogą być uznane za „należne” przed ich przyznaniem przez pracodawcę. Świadczenia te stają się takie dopiero wówczas, gdy zostały przyznane pracownikom, gdyż dopiero wtedy pracownicy stają się uprawnieni do dochodzenia wypłaty z tytułu ich przyznania (por. wyrok WSA w Warszawie z 13 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 2822/15).

Premie na rzecz Osób zarządzających, o których mowa w opisie sprawy, będą mogły być uznane za „należne” w momencie podjęcia stosownej uchwały przez organ uprawniony do przyznania Premii i gdy nadejdzie określony w tej uchwale termin wypłaty.

Zatem, Premie dla Członków zarządu przyznane i wypłacone w 2024 r. na podstawie wyników finansowych za rok 2023 będą stanowić dla Państwa koszt uzyskania przychodu w 2024 r., pod warunkiem, że zostaną wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z uchwały o jej przyznaniu”.

interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.276.2023.3.SG, w której Dyrektor KIS wskazał, że cyt.:

„Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że premia wypłacana przez Wnioskodawcę, stanowi koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w miesiącu, za który jest należna pod warunkiem wypłacenia (postawienia do dyspozycji) w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, o ile premia, nie jest wypłatą z zysku netto, a jest premią której wysokość zależy od wypracowanego przez Spółkę za dany rok zysku.

Tym samym premia wypłacana przez Wnioskodawcę będzie należna za miesiąc, w którym zostanie przeprowadzona alokacja łącznej kwoty premii pomiędzy podmioty zobowiązane do jej zapłaty - wtedy będzie znana jej ostateczna kwota”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone również przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.102.2025.1.END.

Podsumowując, w przypadku Premii wskazanych w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym - jako świadczeń uzależnionych od decyzji Wnioskodawcy (jako pracodawcy) – staną się one należne w rozumieniu art. 15 ust. 4g ustawy o CIT w miesiącu ich przyznania pracownikowi (podjęcia odpowiedniej decyzji w tym zakresie przez Wnioskodawcę, tj. zatwierdzenia Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach). W konsekwencji w okresie, kiedy to Spółka będzie podatnikiem CIT, w miesiącu, kiedy Premie staną się należne będą mogły one stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów – przy założeniu, że Premie zostaną wypłacone w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony będących podstawą do ich wypłaty. W przeciwnym razie (tj. uchybienia temu terminowi) będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów dopiero w momencie ich faktycznej wypłaty, tj. na zasadzie kasowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością nastawioną na osiąganie przychodów. Z oceny związku z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do uzyskania przychodu z danego źródła lub do zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

-wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,

-musi być definitywny, a więc bezzwrotny,

-musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

-musi zostać właściwie udokumentowany,

-nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Oznacza to, że każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanymi przez podatnika przychodami oraz racjonalności działania podatnika dla osiągnięcia tego przychodu. W konsekwencji, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych może zaliczyć w ciężar kosztów wszelkie faktycznie poniesione wydatki, które mają, będą miały lub mogły mieć określony wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w art. 16 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem, premie pracownicze mieszczą się w katalogu przychodów ze stosunku pracy.

Odnosząc się do określenia momentu, w którym należności ze stosunku pracy stanowią koszty uzyskania przychodów, wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o CIT:

Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.

Oznacza to, że pracodawcy, którzy terminowo wypłacają ww. należności zaliczają je do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne. Dopiero w przypadku niedotrzymania terminu wypłaty wynagrodzenia regulacja prawna odsyła do art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, w myśl którego:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że wynagrodzenia pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne, jednak pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy. Natomiast w przypadku niedochowania wyżej wymienionych terminów zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.

W świetle powyższego w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, co trzeba rozumieć pod pojęciem „w miesiącu, za który są należne”. Ustawa nie określiła tego terminu, więc posiłkując się wykładnią językową, można stwierdzić, że dla celów podatkowych dana należność (np. premia) staje się należna, gdy wynika z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Z uwagi na brak definicji „należnego wynagrodzenia” w ustawie podatkowej w oparciu o wykładnię literalną należy przyjąć, że o „należnym” wynagrodzeniu można mówić wówczas, gdy należności te zostały ustalone (przesądzone) lub są niesporne (również co do wysokości).

Ponadto warto zauważyć, że premie nie mogą być uznane za „należne” przed ich przyznaniem przez pracodawcę. Świadczenia te stają się takie dopiero wówczas, gdy zostały przyznane pracownikom, gdyż dopiero wtedy pracownicy stają się uprawnieni do dochodzenia wypłaty z tytułu ich przyznania (por. wyrok WSA w Warszawie z 13 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 2822/15).

Państwa wątpliwości w rozpatrywanej sprawie dotyczą ustalenia, czy miesiącem, w którym Premie staną się należne w rozumieniu art. 15 ust. 4g ustawy o CIT będzie miesiąc ich przyznania pracownikowi i w tym miesiącu będą mogły one stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

W rozpatrywanej sprawie Spółka planuje przyznać swoim pracownikom różnego rodzaju Premie. Podjęcie decyzji o wypłacie Premii będzie potwierdzone odpowiednimi zapisami w uchwałach, porozumieniach, czy też innych dokumentach wewnętrznych podejmowanych w tym zakresie przez Wnioskodawcę. Premie nie będą wypłacane tytułem dywidendy, tj. celem wypłaty premii nie będzie podział zysku, lecz będą wypłacane w ramach łączącego Wnioskodawcę z pracownikami stosunku pracy.

Zatem Premie, o których mowa w opisie sprawy będą mogły być uznane za należne, gdy Spółka przyzna je pracownikom i nadejdzie termin do wypłaty ww. świadczeń, który w przypadku Państwa Spółki, będzie wynikał z zapisów w uchwałach, porozumieniach lub innych wewnętrznych dokumentach. Od tego bowiem momentu pracodawca będzie zobowiązany do wypłaty świadczeń lub postawienia ich do dyspozycji pracownika.

Reasumując Premie, o których mowa we wniosku staną się należne w miesiącu ich przyznania pracownikowi poprzez zatwierdzenie Premii przez organ wskazany w wewnętrznych regulacjach i w tym miesiącu będą stanowić koszty uzyskania przychodów Państwa Spółki stosowanie do art. 15 ust. 4g ustawy o CIT. Z tym jednak zastrzeżeniem, że Premie te zostaną wypłacone w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony będących podstawą do ich wypłaty.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.