Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X [dalej: „Wnioskodawca” lub „X”] posiada osobowość prawną i podlega przepisom u.p.d.o.p.

Wnioskodawca jest miejsko-gminną (samorządową) instytucją kultury Miasta i Gminy [dalej: „Gmina”], wpisaną do rejestru instytucji kultury, dla których organizatorem jest Gmina X działa w szczególności na podstawie:

1) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm., dalej: „USG”);

2) Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87 ze zm., dalej: „Ustawa o działalności kulturalnej”);

3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1530, dalej: „UFP”);

4) Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U z 2024 r. poz. 1292 ze zm.);

5) Statutu Miasta i Gminy;

6) Statutu X przyjętego uchwałą nr … Rady Miejskiej …[dalej: „Statut”].

Siedzibą Wnioskodawcy jest miejscowość, budynek na placu …. Terenem działania X jest Miasto i Gmina. Niemniej X posiada możliwość działania na terenie całej Polski, a także poza granicami kraju.

Podstawowym celem X jest prowadzenie całokształtu zadań związanych z zabezpieczeniem i konserwacją B oraz zagospodarowaniem terenu wokół [dalej jako: „B”], a także prowadzenie działalności gospodarczej (usługowo - handlowej) dla celów dydaktycznych, wychowawczych i kulturalnych na B (§ 5 Statutu).

Zgodnie z treścią § 6 Statutu do podstawowych działań X należy:

     1) Wspomaganie działalności kulturalnej poprzez stwarzanie warunków do rozwoju twórczości kulturalnej jednostek i grup społecznych;

     2) Rozwój turystki w Gminie - zagospodarowanie turystyczne B;

     3) Praca z młodzieżą;

     4) Organizowanie imprez kulturalnych;

     5) Upowszechnianie wiedzy o regionie i kraju poprzez wspieranie ruchu turystycznego;

     6) Nawiązywanie, rozwijanie i aktywne prowadzenie krajowych i międzynarodowych kontaktów w zakresie wymiany kulturalnej dzieci, młodzieży i dorosłych;

     7) Promocja Gminy i regionu;

     8) Współdziałanie w ochronie zabytków ze szczególnym uwzględnieniem B;

     9) Zabezpieczenie i konserwacja B oraz prowadzenie prac związanych z zagospodarowaniem terenu wokół B;

   10) Współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi, a w szczególny sposób z placówkami oświatowymi w zakresie lepszego zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców i wspierania rozwoju lokalnego oraz komunikacji społecznej;

   11) Organizowanie imprez mających na celu wytworzenie tradycji spotkań historycznych oraz podjęcie inicjatywy zjazdów rodów szlacheckich mieszczańskich i włościańskich zamieszkałych lub wywodzących się z historycznych ziem wchodzących w skład obecnego województwa świętokrzyskiego;

   12) Organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę;

   13) Zaspokajanie i rozbudzanie potrzeb i aspiracji kulturalnych środowisk wiejskich;

   14) Stwarzanie warunków rozwoju dla amatorskiego ruchu artystycznego, kół, klubów zainteresowań, sekcji i zespołów;

   15) Organizowanie spektakli, festiwali, koncertów, wystaw, odczytów, imprez artystycznych, rozrywkowych itp.;

   16) Koordynacja organizacji imprez o charakterze kulturalnym na terenie Gminy;

   17) Upowszechnianie kultury i sztuki ludowej;

   18) Realizacja imprez zleconych (rodzinne, obrzędowe, okolicznościowe),

   19) Świadczenie usług;

   20) Współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznym i innymi jednostkami w celu poprawy zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców Miasta i Gminy;

   21) Organizowanie oraz wykonywanie nadzoru nad imprezami organizowanymi przez osoby prawne i fizyczne spoza X.

Wedle brzmienia § 8 Statutu X realizuje gospodarkę finansową zgodnie z UFP. Podstawą gospodarki finansowej X jest plan działalności zatwierdzany przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Radę Miejską w….

Zgodnie z § 9 Statutu Przychody X stanowią m.in.:

      (i) wpływy uzyskane z prowadzonej działalności, a w szczególności: ze sprzedaży biletów wstępu do B, ze sprzedaży pamiątek, folderów, kart pocztowych, z dobrowolnych wpłat i darowizn, z najmu powierzchni pod stoiska handlowe,

      (ii) dotacja przyznawana przez Radę Miejską na wniosek Dyrektora na działalność bieżącą instytucji.

Zgodnie z statutem Gminy uchwalonym uchwałą nr … Rady Gminy z dnia … r. Gmina jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy samorządowe jednostki organizacyjne którymi mogą być jednostki organizacyjne bez osobowości prawne oraz gminne osoby prawne. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu zawiera w kategorii „komunalne osoby prawne” X.

Wedle USG Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 USG zadania własne Gminy w szczególności obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

B stanowi własność Gminy. Niemniej Gmina oddała B nieodpłatnie w zarząd (tzw. trwały zarząd) na rzecz X.

Obecnie Gmina realizuje projekty:

- pn. „Rewaloryzacja i modernizacja „B” [dalej: „Projekt”],

- pn. „…” [dalej: „Projekt 2”],

- pn. „Konserwacja B” [pn. Projekt 3]

Projekt oraz Projekt 1 są w części dofinansowywany są z (…) [dalej: „R”] ze środków Funduszu (…). Natomiast Projekt 3 jest w części dofinansowany z (…): Program …. Projekt polega na rewaloryzacji i modernizacji B poprzez:

- zabezpieczeniu i poprawie izolacji, odwodnienia, drenażu wokół ..,

- zabezpieczeniu ubytków w dachach … oraz zadaszenia …

- zabezpieczeniu …,

- odwodnieniu stropu …,

- zabezpieczenie ….

Realizacja Projektu 2 polega na:

- … Odtworzenie sklepienia …,

- … Prace adaptacyjne pomieszczenia …

- … Prace adaptacyjne wnętrz …

- Planuje się też zakup niezbędnego wyposażenia do realizacji funkcji edukacyjnej,

- rekonstrukcja …, wykonanie zadaszenia i stropu …

Natomiast przedmiotem Projektu 3 jest przeprowadzenie kompleksowej konserwacji.

Zakres robót obejmuje prace projektowe i wykonawstwo związane z konserwacją

- [dalej łącznie „Projekt”, „Projekt 2” oraz „Projekt 3” jako: „Projekty”].

Zgodnie z uchwałą NR …Rady Ministrów (…) zasady rozdziału i przekazywania:

  (i) gminom,

 (ii) powiatom,

(iii) województwom

- dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, ….

Dofinansowanie z Programu przeznacza się na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach zadań wnioskodawcy polegających na ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840), zwanej dalej „ustawą o ochronie zabytków” (§ 3 ust. 1 Uchwały RM).

Zgodnie z brzmieniem § 1 ust. 2 załącznika do Uchwały RM w przedmiocie szczegółowych zasad i trybu udzielania dofinansowania z RPOZ „dofinansowanie z Programu jest przyznawane wnioskodawcy wyłącznie w przypadku posiadania udziału własnego zgodnie z warunkami określonymi w § 4 ust. 1 pkt 2 uchwały”.

Natomiast zgodnie z uchwałą nr … Rady Ministrów z dnia .. r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu …[dalej: „Uchwała RM 2”] .Program określa zasady rozdziału i przekazywania:

1) jednostkom samorządu terytorialnego,

2) związkom jednostek samorządu terytorialnego

       - dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, … (§ 4 pkt 1 Uchwały RM 2).

W związku z realizacją przez Gminę Projektów, X na podstawie zawartych z Gminą umów o udzielenie darowizny na realizację Projektów [dalej: „Umowy darowizny”] udzieliła Gminie (obdarowanemu) darowizny na wkład własny na realizację Projektów, które odbywać się będą na obiekcie B i będą realizowany przez Gminę. Na mocy § 2 ust. 1 Umów darowizny Gmina (obdarowany) zobowiązała się do przeznaczenia darowizn na wkład własny na realizację Projektu.

Ponadto X nie wyklucza sytuacji, że w przyszłości mogą zaistnieć analogiczne sytuacje tj. że X przekaże Gminie darowizny na realizację przedmiotowych Projektów przeprowadzanych przez Gminę na B na podstawie umów o udzielenie darowizny, które to umowy będę zawierały analogiczne zapisy jak Umowy darowizny [darowizny przekazane przez X na rzecz Gminy na podstawie Umów darowizny oraz darowizny, które X może przekazać Gminie w przyszłości dalej łącznie jako: „Darowizny”].

Pytania

Czy w przedstawionych okolicznościach dochody X przekazane przez X na rzecz Gminy tytułem Darowizn na cele realizacji Projektów są i będą wydatkami na cele statutowe w postaci działalności kulturalnej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i w związku z tym korzystają/będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionych okolicznościach dochody X przekazane przez X na rzecz Gminy tytułem Darowizn na cele realizacji Projektów są i będą wydatkami na cele statutowe w postaci działalności kulturalnej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i w związku z tym korzystają/będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Wedle brzmienia art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

         1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

        1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

         2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.).

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.).

Wedle natomiast brzmienie art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

 1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

 2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

 3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1 (art. 17 ust. 1f u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 25 ust. 4 u.p.d.o.p. jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

X jest miejsko-gminną (samorządową) instytucją kultury posiadającą osobowość prawną i wpisaną do rejestru instytucji kultury, dla których organizatorem jest Gmina. X działa w szczególności na podstawie:

1) USG;

2) Ustawie o działalności kulturalnej;

3) UFP;

4) Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5) Statutu Miasta i Gminy;

6) Statutu X.

7)

Podstawowym celem X jest prowadzenie całokształtu zadań związanych z zabezpieczeniem i konserwacją B oraz zagospodarowaniem terenu wokół B [dalej jako: „B”], a także prowadzenie działalności gospodarczej (usługowo - handlowej) dla celów dydaktycznych, wychowawczych i kulturalnych na B (§ 5 Statutu).

Zgodnie z treścią § 6 Statutu do podstawowych działań X należą m.in.:

   (i) rozwój turystki w Gminie - zagospodarowanie turystyczne B,

  (ii) wspomaganie działalności kulturalnej poprzez stwarzanie warunków do rozwoju twórczości kulturalnej jednostek i grup społecznych,

 (iii) współdziałanie w ochronie zabytków ze szczególnym uwzględnieniem B,

 (iv) zabezpieczenie i konserwacja B oraz prowadzenie prac związanych z zagospodarowaniem ternu wokół B,

 (v) współdziałanie w ochronie zabytków ze szczególnym uwzględnieniem B, czy też

(vi) współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznym i innymi jednostkami w celu poprawy zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców Miasta i Gminy.

(vi)

Wedle USG Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 USG zadania własne Gminy w szczególności obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Zgodnie z Uchwałą RM ustanawia się Rządowy Program Odbudowy Zabytków. Wedle § 1 ust. 3 Uchwały RM RPOZ określa zasady rozdziału i przekazywania:

  (i) gminom,

 (ii) powiatom,

(iii) województwom

   - dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, …. Dofinansowanie z Programu przeznacza się na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach zadań wnioskodawcy polegających na ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840), zwanej dalej „ustawą o ochronie zabytków” (§3 ust. 1 Uchwały RM). Zgodnie z brzmieniem § 1 ust. 2 załącznika do Uchwały RM [dalej: „Załącznik”] w przedmiocie szczegółowych zasad i trybu udzielania dofinansowania z RPOZ „dofinansowanie z Programu jest przyznawane wnioskodawcy wyłącznie w przypadku posiadania udziału własnego zgodnie z warunkami określonymi w § 4 ust. 1 pkt 2 uchwały”.

Natomiast zgodnie z Uchwałą RM 2 ustanawia się Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Program określa zasady rozdziału i przekazywania:

1) jednostkom samorządu terytorialnego,

2) związkom jednostek samorządu terytorialnego

       - dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, (§ 4 pkt 1 Uchwały RM 2).

Zdaniem Wnioskodawcy dochody X przekazane przez X na rzecz Gminy tytułem Darowizn na cele realizacji Projektów są i będą wydatkami na cele statutowe w postaci działalności kulturalnej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i w związku z tym korzystają/będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Mając na uwadze, że:

 1. X prowadzi działalność statutową w zakresie działalności kulturalnej tj. działalność statutową odpowiadającą jednej z działalności wymienionych literalnie w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.,

 2. Wnioskodawca nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.,

 3. X przeznaczył/przeznaczy oraz wydatkował/będzie wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W opinii Wnioskodawcy należy wskazać, że w przedmiotowych okolicznościach znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że X prowadzi i będzie prowadził realną działalność kulturalną polegającą na prowadzenie całokształtu zadań związanych z zabezpieczeniem i konserwacją B oraz zagospodarowania terenu wokół B. Ustawodawca w katalogu z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. dotyczącym celów statutowych uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wskazał m.in. na działalność kulturalną. Mając na uwadze powyżej przywołane brzmienie Statutu X, który w § 5 zawiera zapis „Podstawowym celem X jest prowadzenie całokształtu zadań związanych z zabezpieczeniem i konserwacją B oraz zagospodarowaniem terenu wokół B, a także prowadzenie działalności gospodarczej (usługowo - handlowej) dla celów dydaktycznych, wychowawczych i kulturalnych na B” przedmiotowy Statut przewiduje jako cel X prowadzenia działalności kulturalnej. W konsekwencji powyższego cel działalności, którym jest działalność kulturalna został wyraźnie, w sposób niebudzący wątpliwości, sprecyzowany w Statucie X.

Ponadto zgodnie z brzmieniem Statutu cel ten może być realizowany m.in. poprzez:

 (i) „współdziałanie w ochronie zabytków ze szczególnym uwzględnieniem B” oraz

(ii) „współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznym i innymi jednostkami w celu poprawy zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców Miasta i Gminy”.

Na marginesie Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że celem wprowadzenia przez ustawodawcę zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. niewątpliwie było stworzenie różnego rodzaju podmiotom/organizacjom non-profit zachęty do podejmowania działalności społecznie użytecznej. Cel ten poprzez swą działalność kulturalną polegającą na zabezpieczeniu i konserwacji B bez wątpliwości Y realizuje.

W tym miejscu należy także wskazać, że przedmiotowe Projekty na który swoje dochody poprzez Darowizny przeznaczył/planuje przeznaczyć Wnioskodawca, polegające m.in. na rekonstrukcji, konserwacji, rewaloryzacji i modernizacji B bezsprzecznie wypełnia podstawowy statutowy cel X jakim jest zabezpieczenie i konserwacja B, który to cel wpisuje się w działalność kulturalną wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Projekty te realizowane są/będą z myślą zachowania dziedzictwa kulturalno-historycznego kraju co niepodważalnie wypełnia przesłanki uznania jego realizacji za jak najbardziej społecznie użyteczną w zakresie działalności kulturalnej/korzyści kulturalnych dla ogółu społeczeństwa.

W drugiej kolejności należy zaznaczyć, że Wnioskodawca nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., w konsekwencji nie jest ex lege wyłączony z możliwości skorzystania z zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Ponadto zgodnie z poglądem wyrażonym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: „DKIS”] z 9 maja 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.130.2024.2.BD: „Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.”. W konsekwencji zgodnie z prezentowanym przez DKIS stanowiskiem w szczególności m.in. instytucje kultury znajdują się w kręgu podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego.

Po trzecie, X przeznaczył/przeznaczy oraz wydatkował/będzie wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym X przeznaczył/przeznaczy oraz wydatkował/będzie wydatkował osiągnięte dochody poprzez przekazanie na rzecz Gminy Darowizn w celu realizacji Projektów na B tj. na cel wskazany literalnie w statucie w zakresie „zabezpieczenia i konserwacji B oraz zagospodarowania terenu wokół B”, który to cel odpowiada celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w obszarze „działalności kulturalnej”.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z brzmieniem § 5 Statutu „Podstawowym celem X jest prowadzenie całokształtu zadań związanych z zabezpieczeniem i konserwacją B oraz zagospodarowaniem terenu wokół B, a także prowadzenie działalności gospodarczej (usługowo - handlowej) dla celów dydaktycznych, wychowawczych i kulturalnych na B”. Wedle literalnego brzmienia Statutu podstawowym celem X jest prowadzenie całokształtu zadań związanych z zabezpieczeniem i konserwacją B. W konsekwencji cel ten może być realizowany także poprzez współdziałanie z innymi podmiotami. Niniejsze potwierdza także brzmienie § 6 Statutu, który stanowi, że do podstawowych działań X należy m.in.

 (i) „współdziałanie w ochronie zabytków ze szczególnym uwzględnieniem B” oraz

(ii) „współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznym i innymi jednostkami w celu poprawy zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców Miasta i Gminy”.

Przekazanie na rzecz Gminy Darowizn na rzecz realizacji Projektów bez wątpienia służy realizacji celu X w zakresie działalności kulturalnej. Dodatkowo należy zaznaczyć, że także obdarowany (Gmina) prowadzi działalności kulturalną, która została unormowana przepisami USG, zgodnie z którymi „zadania własne Gminy w szczególności obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami”. Na marginesie należy zaznaczyć, że Gmina nie czerpie dochodu z działalności B. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego Gmina przekazała X B w zarząd, nie pobierając tego tytułu żadnego wynagrodzenia (czynszu). W konsekwencji realizacja Projektów przez Gminę nie służy celom komercyjnym a wyłącznie działalności kulturalnej polegającej na zmierzaniu do zabezpieczenia B.

W konsekwencji (i) podmiot (X) uprawniony do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. (ii) przekazuje/będzie przekazywał Darowizny na rzecz podmiotu (Gminy) także realizującego tożsame do niego cele tj. zadania publiczne w zakresie działalności kulturalnej. Ponadto przedmiotowe Darowizny przekazywane są na realizację celów określonych w Statucie X, co wynika także z zapisów Umów darowizny (Darowizny bowiem przekazywane są wyłącznie w celu realizacji Projektów).

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że mając na uwadze brzmienie przepisów, w niniejszej sprawie zarówno „przeznaczenie” jak i „wydatkowanie” nastąpiło/nastąpi „na cele określone w przepisach”. X pragnie zaznaczyć, iż jest w stanie zweryfikować czy wydatkowanie przekazanych przez niego środków nastąpiło na wskazany cel tj. realizację Projektów. W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż Gmina rozpoczęła już realizację przedmiotowych Projektów. Ponadto zgodnie z brzmieniem Uchwały RM, Załącznika oraz Uchwały RM 2 Gmina nie uzyskałaby dofinansowania na realizację Projektów (a w konsekwencji nie byłaby w stanie rozpocząć Projektów) gdyby nie posiadała udziału własnego - który w części stanowią przekazane przez X Darowizny. Co więcej zgodnie z brzmieniem Uchwały RM dofinansowanie z programu przeznacza się na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach zadań wnioskodawcy polegających na ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W konsekwencji Uchwała RM ogranicza rodzaj inwestycji, które mogą zostać sfinansowane z RPOZ. Wskazane ograniczenie (analogiczne ograniczenia w zakresie rodzaju inwestycji jakie mogą być sfinansowane z Programu Inwestycji Strategicznych zawiera Uchwała RM 2) także przemawia za uznaniem, że realizowane m.in. ze środków pochodzących z Darowizn Projekty odpowiadają realizacji celów statutowych X.

Reasumując, uwzględniając powyżej dokonaną analizę, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionych okolicznościach dochody X przekazane przez X na rzecz Gminy tytułem Darowizn na cele realizacji Projektów są i będą wydatkami na cele statutowe w postaci działalności kulturalnej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i w związku z tym korzystają/będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych DKIS oraz wyrokach sądów administracyjnych. Tytułem przykładu należy wskazać:

   - Interpretację indywidualną z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.217.2017.11.S.KS, w której DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że „dochody przekazane przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz organizacji, które realizują cele statutowe podlegające zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm., dalej: updop) na realizację celów objętych działalnością statutową Wnioskodawcy będą również korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. artykułu”;

   - Interpretację indywidualną DKIS z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDWB.4010.6.2019.1.HK, w której organ podatkowy wskazał, że „odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że cele Wnioskodawcy są zbieżne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b updop. Zatem wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, w sprawie - poprzez modernizację i wyposażenie budynku Dużej Sceny Teatru, w całości wykorzystywanego na działalność statutową, w wyniku czego stanie się nowoczesnym obiektem, dostosowanym do potrzeb widzów i pozwalającym realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie - będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. przepisie. Powyższe oznacza, że dochód przeznaczony na spłatę opisanej we wniosku pożyczki (wraz z odsetkami) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop”;

   - Interpretację indywidualną DKIS z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.406. 2018.2.DP, w której organ podatkowy wskazał, że „Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne, należy stwierdzić, że dochód w części przeznaczonej i wydatkowanej w związku z zawarciem umowy darowizny, będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.”;

   - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 października 2018 r., sygn. III SA/Wa 66/18 (orzeczenie prawomocne), w której skład orzekając uznał, że „Zdaniem Sądu w niniejszej sprawie organ jednak niezasadnie utożsamia pojęcie „działalności statutowej” ze sposobem, w jaki cele statutowe Skarżący realizuje i ma zamiar realizować (ten sposób, forma to m.in. przekazywanie darowizn fundacji z przeznaczeniem na cele mieszczące się w celach statutowych Skarżącej). Taka forma realizacji celu (przekazywanie darowizn) zdaniem Sądu nie przekreśla możliwości uznania, że Skarżąca w ten sposób przeznacza środki na działalność statutową, która może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i to bez względu na to, czy w statucie Skarżącej wymieniono wyraźnie przekazywanie darowizn fundacjom. Przekazywanie darowizn fundacjom to zdaniem Sądu realizacja celu, a nie cel sam w sobie. Poprzez dokonanie darowizny na rzecz fundacji z przeznaczeniem na konkretny cel Skarżąca także ten cel realizuje - choć czyni to niejako pośrednio, niesamodzielnie. Celów statutowych nie trzeba urzeczywistniać samemu, aby móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Przepis stanowi o przeznaczeniu środków na określony cel, a Skarżąca wskazuje, że dokonuje darowizny na rzecz podmiotu realizującego odpowiedni cel i że dokonując darowizny Skarżąca cel ten wskazuje. Celów statutowych nie trzeba realizować samemu. (…) Nie ma zatem podstaw do stwierdzenia, że przekazanie darowizny nie może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Pogląd ten został zaakceptowany również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2008 r. sygn. akt II FSK 827/07 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1350/13 (publik.: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/)”. Ponadto w przedmiotowej sprawie analogiczne stanowisko zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 października 2021 r., sygn. II FSK 329/19 wskazują m.in., że „w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego statut skarżącego jest sformułowany w taki sposób, że obejmuje on szerokie spektrum działań ukierunkowanych na współpracę zmierzającą do realizacji jego celów statutowych. Jeżeli cele statutowe darczyńcy i obdarowanego są ze sobą zbieżne, uzasadnione jest, aby U. realizujący wsparcie w ramach współpracy z inną organizacją, mógł skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.”.

Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

 1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

 2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych regulacji wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego dochodu na ściśle określone, preferowane przez ustawodawcę cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe (wyraźnie sprecyzowane w statucie danej osoby prawnej) ponieważ z podatkowego punktu widzenia chodzi o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. W tym zakresie nie może mieć zastosowania wykładnia rozszerzająca ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

   - podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych wcześniej),

   - podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

   - podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślić należy, że przywołany wcześniej art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe, określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny cel niż wskazany przez ustawodawcę spowoduje, że podatnik straci prawo do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Charakterystyczne jest, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w istocie tylko określa cele społecznie użyteczne, które muszą być określone także w statucie, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to natomiast w powołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1a, który stanowi, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cel społecznie użyteczny, preferowany przez ustawodawcę nie jest wystarczające do zwolnienia, dochód musi być także wydatkowany na ten cel.

Z kolei w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, ustawodawca wprowadził ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić - po uprzednim jego przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy wskazać należy, że ustawodawca powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Umożliwiając korzystanie ze zwolnienia podatkowego w czasie, uczynił z wydatkowania dochodu na inne cele warunek rozwiązujący, a więc pozbawiający podatnika prawa do zwolnienia podatkowego. Oznacza to ustawowy obowiązek uiszczenia podatku od dochodu wydatkowanego na cel niestatutowy.

Ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie „przeznaczenia” dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru od „wydatkowania” tego dochodu. Zatem dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty ma zasadnicze znaczenie ocena czy zarówno „przeznaczenie” jak i „wydatkowanie” nastąpiło na cele określone w przepisach.

Zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest również możliwe w przypadku dokonania darowizn na rzecz innych podmiotów realizujących tożsame cele statutowe i korzystających ze zwolnienia podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo, powołaną przez Gminę, samorządową Instytucją Kultury, posiadającą osobowość prawną. Sprawują Państwo nieodpłatny zarząd nad B stanowiącym własność Gminy. Celem statutowym X jest m.in. zabezpieczenie i konserwacja B oraz prowadzenie prac związanych z zagospodarowaniem terenu wokół B.

Gmina realizuje projekt dotyczący rewitalizacji, modernizacji i konserwacji B z funduszy zewnętrznych. Przekazali Państwo lub macie zamiar przekazać Gminie, „na podstawie umowy darowizny”, własne środki finansowe jako dofinansowanie (wkład własny) wskazanego projektu i w związku z powyższym zamierzacie Państwo skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W niniejszej sprawie przekazanie przez X Gminie środków finansowych, jako dofinansowanie realizowanego projektu rewitalizacji, modernizacji i konserwacji B nie ma charakteru nieodpłatnego świadczenia na rzecz Gminy lecz jest/będzie dokonane w celu realizacji celów statutowych X, poprzez wkład finansowy do tego projektu.

Tym samym dochody X przekazane na dofinansowanie gminnego projektu rewitalizacji, modernizacji i konserwacji B, będą stanowiły wydatek przeznaczony realizację celów statutowych i mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w sprawie należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.