Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ryczałtu od dochodów spółek.

Uzupełnili go Państwo pismem z 11 sierpnia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W grudniu 2022 r. Spółka złożyła do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie na formularzu ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. Estoński CIT). Jako okres opodatkowania ryczałtem Spółka wskazała okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2026 r.

Spółka od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. podczas korzystania z tej formy opodatkowania spełniała warunki uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek, przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o PDOD”).

Spółka dniem 31 grudnia 2024 r. zrezygnowała z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek i powróciła do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Spółka złożyła informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji (CIT-8E) składanej za 2024 rok , w którym to po raz ostatni była opodatkowana ryczałtem (art. 28f ust. 2 ustawy o PDOP).

W okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. nie wystąpiła żadna z przesłanek utraty prawa do opodatkowania ryczałtem o której mowa w art. 28I ust. 1 pkt 3-4 ustawy o PDOP.

Pytanie

Czy Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z regulacji art. 28f ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”), opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu ZAW-RD (art. 28f ust. 1 ustawy o PDOP).

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji (CIT-8E) składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem (art. 28f ust. 2 ustawy o PDOP).

Spółka taką informację o rezygnacji złożyła.

Zgodnie bowiem z art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem: roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku, gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem.

Z powołanych powyżej regulacji wynika, że formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wybiera się, co do zasady, na okresy czteroletnie.

Jednocześnie opodatkowanie w tej formie przedłuża się na kolejny analogiczny okres, jeśli podatnik nie złoży oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. Oświadczenie składa się w tym przypadku w deklaracji (CIT-8E) składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik podlegał opodatkowaniu ryczałtem.

Z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek można jednak zrezygnować w dowolnym momencie (w tym w trakcie wskazanego powyżej 4-letniego okresu), przy czym utrata prawa do opodatkowania w tej formie skuteczna jest z końcem roku podatkowego, w którym podatnik złożył informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. Powyższe wynika wprost z regulacji powołanego powyżej art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP, w którym wskazane zostało, że prawo do opodatkowania ryczałtem ustaje z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 (tj. okresu bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych). W przypadku, gdyby intencją ustawodawcy było, aby prawo do rezygnacji z opodatkowania ryczałtem przysługiwało jedynie na koniec 4-letniego okresu odwoływanie się w treści powołanej regulacji do „końca roku podatkowego okresu” byłoby całkowicie zbędne.

W tym kontekście, należy w szczególności wskazać, iż przywołany przepis art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP miał inne brzmienie do końca roku 2021. Zgodnie z jego treścią, podatnik opodatkowany ryczałtem tracił prawo do tego opodatkowania z końcem ostatniego roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji  opodatkowania ryczałtem. Biorąc pod uwagę, iż art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nie wskazuje, że utrata prawa do opodatkowania ryczałtem następuje z końcem ostatniego roku podatkowego okresu (jak przed nowelizacją tego przepisu), a z końcem roku podatkowego okresu, w ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było rozszerzenie możliwości zakończenia korzystania z tej formy opodatkowania również na koniec każdego z lat podatkowych 4-letniego okresu wskazanego przez podatnika w zawiadomieniu ZAW-RD.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek z dniem 31 grudnia 2024 r., a więc przed upływem okresu 4 lat wskazanego w zawiadomieniu ZAW-RD.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane przez niego stanowisko zostało potwierdzone we wcześniejszych interpretacjach indywidualnych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym w szczególności:

1)w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.62. 2024.1.EJ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek można zrezygnować w dowolnym momencie, przy czym rezygnacja musi nastąpić z końcem roku obrotowego (podatkowego). Rezygnacja z ryczałtu w trakcie 4-letniego opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5. Powyższe wynika z dyspozycji art. 28I ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., zgodnie z którym z estońskiego CIT można zrezygnować z końcem roku podatkowego”.

2)w interpretacji indywidualnej z dnia 2 sierpnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.

4010.218.2023.3.BJ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „rezygnacja z ryczałtu w trakcie opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5. Przed dokonaniem ostatecznej decyzji o rezygnacji należy mieć jednak na uwadze, że rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może wiązać się z pewnymi konsekwencjami”.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2023 r.. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.106.2023.3.IZ oraz interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.569.2023.1.BS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.