
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka nie ma obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji rachunkowej przychodów i kosztów wyłącznie dla nowej inwestycji - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczący braku obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowej do nowej inwestycji realizowanej na terenie i w zakresie objętym decyzją o wsparciu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Firma A. sp. z o.o. (dalej jako Wnioskodawca, Spółka) ma siedzibę na terytorium Polski i podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka prowadzi niezmiennie od (…) roku działalność w zakresie produkcji napojów bezalkoholowych i wód butelkowanych oraz posiada status zakładu pracy chronionej. Dnia (…) września 2023 r. została wydana w stosunku do Spółki decyzja o wsparciu (zwana dalej jako decyzja), przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A., o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z 10 maja 2018 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 z późn. zm.; jako: „ustawa o WNI”), o nr (…), dotycząca inwestycji (dalej: „nowa inwestycja”) realizowanej na terenie Zakładu produkcyjnego (dalej jako Zakład) przy ul. (…), (…), na nieruchomościach o powierzchni (…) ha.
Wniosek Spółki w przedmiocie wydania decyzji został doręczony właściwemu organowi w dniu (…) września 2023 roku. Nowa inwestycja ma na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu. Na podstawie decyzji o wsparciu z dnia 28 września 2023 r., Spółka jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34a, w związku z art. 17 ust. 4, ust. 6b i ust. 6bc ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 54, dalej: „ustawa o CIT”), przy spełnieniu warunków określonych w tej decyzji, tj.:
1.Poniesienie kosztów kwalifikowanych - w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowej inwestycji (tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 108, dalej: „rozporządzenie”) - o łącznej wartości co najmniej (…) zł, na terenie realizacji nowej inwestycji, w terminie od dnia wydania decyzji do 31 grudnia 2025 r.,
2.Zwiększenie średniorocznego zatrudnienia - z poziomu (…) etatów o co najmniej 1 nowego pracownika, do dnia 31 grudnia 2025 r., oraz utrzymanie łącznego zatrudnienia w wysokości 39,81 etatów do dnia 31 grudnia 2026 r.,
3.Zakończenie realizacji nowej inwestycji - najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r.
Zgodnie z obowiązującą od (…) 2022 r. mapą pomocy regionalnej dla województwa (…), maksymalna intensywność pomocy publicznej w przypadku Spółki kwalifikującej się jako małe przedsiębiorstwo wynosi (…) % kosztów kwalifikowanych, co Spółka będzie respektować przy ustalaniu limitu zwolnienia.
Przedmiot działalności Wnioskodawcy, wskazany w decyzji o wsparciu, obejmuje działalność sklasyfikowaną pod kodem PKWiU 11.07, tj. prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji, handlu oraz świadczenia usług związanych z napojami bezalkoholowymi, w szczególności wodami mineralnymi i pozostałymi wodami butelkowanymi, realizowanej na terenie Zakładu. W tej samej hali produkcyjnej Zakładu znajdują się trzy linie rozlewnicze, z których każda przeznaczona jest do produkcji napojów bezalkoholowych (dalej również jako napoje chłodzące) lub wody mineralnej w różnych pojemnościach w tym również 5-ciu litrów. Produkcja na poszczególnych liniach jest planowana na bieżąco i dostosowywana do rodzaju oraz terminów zamówień składanych przez klientów.
Nowa inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu specjalizującego się w produkcji napojów chłodzących i wód mineralnych. Realizacja nowej inwestycji obejmuje następujące prace:
1. modernizację linii produkcyjnej (…),
2. budowę nowej hali magazynowej o powierzchni (…) oraz
3. budowę nowej instalacji fotowoltaicznej o mocy ok. (…) Kw.
Dotychczasowa infrastruktura Zakładu oraz środki trwałe zakupione w ramach nowej inwestycji będą ściśle powiązane pod względem funkcjonalnym i technologicznym. Nowa inwestycja będzie zintegrowana z Zakładem, w tym ze środkami trwałymi posiadanymi już przez Spółkę i wykorzystywanymi przez nią w działalności produkcyjnej.
Istniejąca linia do rozlewu butelek 5 litrów jest ściśle powiązana funkcjonalnie, technologicznie i procesowo z pozostałymi dwiema liniami produkcyjnymi do wody i napojów. W jednej hali produkcyjnej Zakładu znajdują się trzy sąsiadujące ze sobą linie rozlewnicze, z których każda jest przeznaczona do produkcji napojów bezalkoholowych lub wody mineralnej w określonych pojemnościach. Wszystkie trzy linie rozlewnicze są zintegrowane nie tylko w ramach wcześniej wspomnianej jednej hali produkcyjnej, ale korzystają również ze wspólnych zasobów oraz infrastruktury technicznej zakładu:
- instalacja zasilania energią elektryczną oraz gazową,
- wspólna kompresorownia i instalacja sprężonego powietrza,
- system chłodzenia,
- centralna syropiarnia do mieszania i dozowania wsadu napojowego,
- linia pasteryzacji,
- system poboru i uzdatniania wody ze wspólnego ujęcia studni głębinowej oraz jednej stacji uzdatniania wody,
- instalacje zbiornikowe i przesyłowe dwutlenku węgla (CO₂) oraz azotu (N₂),
- kanalizacja przemysłowa,
- system robotów do automatycznej paletyzacji,
- system do owijania ręcznej paletyzacji,
- stanowiska pakowania i konfekcjonowania gotowych produktów,
- instalacja służąca procesowi demineralizacji wody,
- wewnętrzny system transportu wyrobu gotowego i zaopatrzenia we wszystkie surowce do produkcji pomiędzy strefami produkcyjnymi a magazynowymi, scentralizowana logistyka rozładunku i załadunku surowców oraz towaru gotowego.
W zakresie logistyki i dystrybucji produktów, Zakład stosuje wspólny system paletowy obejmujący całą działalność operacyjną Zakładu, niezależnie od tego, na której linii rozlewniczej dany produkt został wytworzony. Wszystkie palety są identyczne, wykorzystywane wymiennie w procesie pakowania produktów z różnych linii (w tym również linii zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji), a następnie rozliczane w ramach jednolitego systemu kaucjonowania.
Palety te nie są w żaden sposób przyporządkowane do konkretnych środków trwałych ani wyrobów gotowych powstałych z ich udziałem. W efekcie, również z tego względu, nie jest możliwe przypisanie konkretnych kosztów ani przychodów do produktów powstających przy wykorzystaniu wyłącznie środków trwałych objętych nową inwestycją.
Całościowo obsługą wszystkich trzech linii rozlewniczych zajmuje się wspólny zespół personelu: operatorów urządzeń, personelu technicznego i technologicznego, jak również personelu ds. kontroli jakości. Ta wspólna obsługa i infrastruktura potwierdzają pełną integrację działalności w ramach zakładu. Obsługę całego procesu produkcyjnego zapewnia wspólny zespół pracowników - ci sami operatorzy, technicy, automatycy i kontrolerzy jakości pracują naprzemiennie przy każdej linii, zależnie od bieżącego zapotrzebowania. Pracownicy nie są dedykowani do konkretnej linii, co dodatkowo potwierdza, że proces produkcyjny stanowi jedną, zintegrowaną całość.
Nowo wybudowana hala magazynowa została fizycznie połączona i zintegrowana z istniejącym magazynem wyrobów gotowych i stanowi jego funkcjonalne rozszerzenie. Obsługuje produkty ze wszystkich trzech linii, a proces kompletacji, pakowania i wysyłki jest wspólny i zintegrowany - realizowany zbiorczo dla zamówień obejmujących różne wyroby gotowe. Instalacja fotowoltaiczna stanowi integralną część systemu zasilania całego zakładu.
Zarówno dotychczasowa działalność i profil produkcyjny Zakładu, jak i nowa inwestycja dotyczą jak i również służą temu samemu procesowi produkcyjnemu, tj. wytwarzania napojów bezalkoholowych i wody butelkowanej. To znaczy profil produkcji, jak i organizacja pracy Zakładu pozostały niezmienne po realizacji nowej inwestycji. Modernizacja linii rozlewniczej bezpośrednio zwiększy wydajność istniejącego procesu produkcyjnego, pozwalając na efektywniejszą i ilościowo większą realizację zamówień na butelki 5-litrowe.
Nowa hala magazynowa służy wspólnemu składowaniu wyrobów gotowych pochodzących z wszystkich linii rozlewniczych, co usprawnia kompletację i dystrybucję mieszanego asortymentu, typowego dla zamówień składanych przez klientów. Z kolei instalacja fotowoltaiczna stanowi integralną część systemu zasilania całego zakładu.
W konsekwencji, mając na uwadze interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 25 października 2021 r. (znak: DD5.8203.1.2021) i Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5.02.2025 r., II FSK 588/22 należy uznać, że w przypadku takiej jak w Spółce ścisłej integracji nowej inwestycji z istniejącym zakładem produkcyjnym, wyodrębnienie dochodu przypisanego wyłącznie nowej inwestycji nie jest ani możliwe, ani wymagane. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a oraz Spółka ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od całego dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie oraz w zakresie wskazanym w decyzji Spółki o wsparciu, bez konieczności prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dla nowej inwestycji - ponieważ jak wskazuje stan faktyczny w warunkach organizacyjnych i technologicznych Spółki nie istnieje możliwość przypisania tej inwestycji do odrębnego źródła przychodów lub kosztów. Zwolnienie to przysługuje do wysokości limitu pomocy publicznej określonego w tej decyzji Spółki o wsparciu z (…) września 2023 roku, wydanej na podstawie ustawy o WNI.
Pytania:
1.Czy Spółka po spełnieniu warunków decyzji z (…) Września 2023 roku jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od całego dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie oraz w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
2.Czy w świetle art. 17 ust. 4 i 6bc ustawy o CIT Spółka nie ma obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji rachunkowej przychodów i kosztów wyłącznie dla nowej inwestycji?
Ta interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 wniosku.
W zakresie pytania nr 1, do którego ma zastosowanie interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 października 2019 r. Nr DD5.8201.10.2019, w sprawie sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów Inwestycji i Rozwoju 25 października 2019 r. poz. 18, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w odniesieniu do całego dochodu osiąganego z działalności prowadzonej na terenie i w zakresie określonym w decyzji o wsparciu - począwszy od momentu ujęcia w ewidencji środków trwałych nabytych w ramach nowej inwestycji, która stanowi integralne rozszerzenie już istniejącego zakładu produkcyjnego. Z uwagi na pełne powiązanie technologiczne, organizacyjne i funkcjonalne pomiędzy nowymi a dotychczasowymi składnikami majątku, nie jest możliwe ani uzasadnione wyodrębnianie ewidencji przychodów i kosztów odnoszących się wyłącznie do nowej inwestycji.
Środki trwałe nabyte w jej ramach nie funkcjonują jako odrębna jednostka, lecz zostały trwale włączone do istniejącej infrastruktury produkcyjnej Spółki i obsługują całościowy proces operacyjny. Klienci zamawiają asortyment mieszany, zgodnie ze swoimi potrzebami, który kompletowany jest zbiorczo, konfekcjonowany wspólnie i transportowany na paletach w ramach jednej dostawy (np. załadunku na jeden pojazd ciężarowy). W związku z tym nie jest możliwe przypisanie konkretnych przychodów lub kosztów wyłącznie do produktów powstających przy użyciu środków trwałych nabytych w ramach nowej inwestycji, a tym samym brak jest podstaw do tworzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla tej inwestycji.
W konsekwencji, mając na uwadze Objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z dnia 6 marca 2020 r. oraz Interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 25 października 2019 r., nr DD5.8201.10.2019, jak i zbliżoną do naszego przypadku tegoroczną interpretacje indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27.05.2025r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.180.2025.2.DW należy uznać, że w przypadku takiej jak w Spółce ścisłej integracji nowej inwestycji z istniejącym zakładem produkcyjnym, wyodrębnienie dochodu przypisanego wyłącznie nowej inwestycji nie jest ani możliwe, ani wymagane. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a oraz art. 17 ust. 4 i art. 17 ust. 6bc ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od całego dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie oraz w zakresie wskazanym w decyzji Spółki o wsparciu, bez konieczności prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dla nowej inwestycji - ponieważ w warunkach organizacyjnych i technologicznych Spółki nie istnieje możliwość przypisania tej inwestycji do odrębnego źródła przychodów lub kosztów. Zwolnienie to przysługuje do wysokości limitu pomocy publicznej określonego w tej decyzji Spółki o wsparciu z dnia (…) września 2023 r., wydanej na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r., poz. 74, ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest w formie zwolnienia z podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 54, dalej: „ustawa o CIT”) stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, uzyskane na terenie wskazanym w tej decyzji, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, do wysokości dostępnego limitu pomocy publicznej dla danego obszaru. Wskazać należy, że obowiązujące brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT zostało doprecyzowane z dniem 1 stycznia 2022 r., przy czym - jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 czerwca 2023 r. (sygn. II FSK 61/21) - zmiana ta miała charakter normatywny, porządkujący, a nie merytoryczny. Przepis nie wprowadza nowej przesłanki ograniczającej zakres zwolnienia wyłącznie do dochodu związanego z nową inwestycją.
Z literalnego brzmienia przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje, o ile:
1.prowadzona jest działalność gospodarcza objęta decyzją o wsparciu, oraz
2.dochód został osiągnięty na terenie określonym w tej decyzji.
Po ukończeniu nowej inwestycji, oba punkty zostaną spełnione. Działalność zmodernizowanego Zakładu będzie kontynuowana w ramach tego samego kodu PKWiU 11.07, co przed realizacją nowej inwestycji, i obejmuje wytwarzanie tych samych produktów - napojów bezalkoholowych oraz wód mineralnych. Nowa inwestycja nie wiąże się ze zmianą profilu działalności ani wprowadzeniem odrębnej linii produkcyjnej. W związku z tym brak jest możliwości przypisania przychodów lub kosztów wyłącznie do produktów wytwarzanych przy użyciu środków trwałych nabytych w ramach nowej inwestycji. W efekcie brak jest podstaw prawnych oraz faktycznych do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej wyłącznie tej inwestycji. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. II FSK 61/21, w którym jednoznacznie wskazano: „Brak jest podstaw prawnych do wprowadzenia dodatkowej przesłanki w postaci obowiązku ścisłego wyodrębnienia dochodu z nowej inwestycji - ustawodawca tego nie wymaga. Zwolnieniem objęty jest cały dochód z działalności prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.”
Działalność zmodernizowanego Zakładu będzie kontynuowana w ramach tego samego kodu PKWiU 11.07, co przed realizacją nowej inwestycji, i obejmuje produkcję tych samych wyrobów - napojów bezalkoholowych oraz wód mineralnych. Nowa inwestycja nie wiąże się z rozpoczęciem nowej działalności, lecz stanowi jedynie rozszerzenie i usprawnienie dotychczas prowadzonego procesu produkcyjnego. W warunkach organizacyjnych i technologicznych funkcjonowania Spółki, brak jest możliwości przypisania konkretnych przychodów lub kosztów wyłącznie do produktów powstających przy użyciu środków trwałych nabytych w ramach nowej inwestycji. Nowe składniki majątku zostały trwale włączone do infrastruktury produkcyjnej, są wykorzystywane w sposób zintegrowany, a produkty (w tym butelki 5-litrowe) są oferowane i sprzedawane łącznie z pozostałym asortymentem w ramach jednej oferty handlowej - pod tym samym kodem PKWiU. W związku z powyższym, nie istnieją ani prawne, ani faktyczne podstawy do tworzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej odnoszącej się wyłącznie do nowej inwestycji. Konsekwentną kontynuację tego stanowiska potwierdza również aktualny Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5.02.2025 r., sygn. akt II FSK 588/22. Stanowisko to również znajduje bezpośrednie potwierdzenie m.in. w tegorocznej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27.05.2025r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.180.2025.2.DW i w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.778.2021.1.IM, w której stwierdzono: „W sytuacji, gdy nowa inwestycja stanowi modernizację lub rozbudowę istniejących zasobów, a stopień ich integracji jest tak wysoki, że nie można w sposób racjonalny wyodrębnić ich wpływu na dochód, należy uznać, że dochód uzyskany z całości działalności prowadzonej na tym terenie stanowi dochód z nowej inwestycji.” Opisany w tej interpretacji stan faktyczny pozostaje w pełni tożsamy z sytuacją Spółki - nowa inwestycja stanowi bowiem modernizację i rozbudowę istniejącego zakładu, a stopień integracji nowych składników majątku z dotychczasowymi zasobami wyklucza możliwość technicznego i rachunkowego ich rozdzielenia. Zgodnie również z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 25 października 2021 r. (znak: DD5.8203.1.2021): „W przypadku modernizacji lub rozbudowy już funkcjonujących zasobów, decydujące znaczenie ma istnienie ścisłego powiązania funkcjonalnego, technologicznego lub organizacyjnego z dotychczasową działalnością gospodarczą prowadzoną przez przedsiębiorcę.” W warunkach organizacyjnych i technicznych Spółki, infrastruktura nowej inwestycji (hala, linia, instalacja PV) obsługuje całą działalność operacyjną zakładu i nie może zostać racjonalnie przypisana do wyodrębnionego strumienia przychodów lub kosztów. Jak wynika z objaśnień podatkowych Ministra Finansów z 6 marca 2020 r.: „Prowadzenie odrębnej ewidencji jest wymagane jedynie wówczas, gdy możliwe jest faktyczne wyodrębnienie działalności związanej z nową inwestycją. W przypadku, gdy nowa inwestycja stanowi rozszerzenie istniejącej działalności i nie sposób oddzielić kosztów i przychodów, całość dochodu może podlegać zwolnieniu, bez konieczności prowadzenia dodatkowej ewidencji.”
W konsekwencji - zgodnie z art. 17 ust. 6bc ustawy o CIT - obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji nie ma zastosowania do Spółki, gdyż w jej przypadku brak jest technicznych i organizacyjnych możliwości przypisania dochodu wyłącznie do nowej inwestycji. Z tego względu Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od całego dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie i w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu z (…) września 2023 r., aż do wyczerpania limitu dostępnej pomocy publicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Według art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 469, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Jak stanowi art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o CIT,
podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Analiza powyższych przepisów wskazuje zatem na to, że na podatnikach prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji zapewniającej wyłącznie określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. Ustawodawca nie wymaga natomiast prowadzenia odrębnych ewidencji dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o więcej niż jedną decyzję o wsparciu.
Zgodnie z art. 17 ust. 6a ustawy o CIT,
w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.
Stosownie do art. 17 ust. 6aa ustawy o CIT,
przepis ust. 6a stosuje się odpowiednio do ustalania wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy na terenie określonym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu jest prowadzona działalność gospodarcza określona w tym zezwoleniu lub działalność gospodarcza, w ramach której jest realizowana nowa inwestycja, oraz inna działalność tego podatnika.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 4 ustawy o WNI,
zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu. Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
W myśl art. 13 ust. 8 ustawy o WNI,
8. rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.
Wymagane jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w oparciu o nową inwestycję na terenie określonym w decyzji o wsparciu oraz działalnością prowadzoną poza nową inwestycją.
Z objaśnień podatkowych z 6 marca 2020 r., dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji wynika, że podatnik uzyskujący dochody z działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja, określona w decyzji o wsparciu, powinien poprzez odpowiednie zmiany w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości dokonać wyodrębnienia w ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących tej działalności. Dokonane zmiany powinny umożliwić uzyskanie informacji, które są wymagane w zakresie przychodów, kosztów uzyskania przychodów oraz dochodu. Zapewnienie ww. wyodrębnionej ewidencji oznacza co najmniej wyodrębnienie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych, przykładowo na kontach ksiąg pomocniczych (pkt 75 objaśnień).
Jednocześnie z ww. objaśnień wynika, podatnicy realizujący nową inwestycję na podstawie ustawy o WNI są obowiązani prowadzić ewidencję w taki sposób, aby możliwe było wyodrębnienie dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania (pkt 72 objaśnień).
Nadto, w przypadku, gdy realizacja nowej inwestycji następuje, w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem kosztów wykorzystywanego istniejącego przed wydaniem decyzji o wsparciu majątku. Sytuacja taka jest możliwa wówczas, gdy sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. W tym zakresie dochód nie podlega wydzieleniu ze względu na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między inwestycją istniejącą i nową, gdyż takie wydzielenie musiałoby opierać się na metodach, których ustawa o CIT i ustawa o PIT nie przewidują dla celów ustalenia dochodu (pkt 60 objaśnień). Tożsame stanowisko zostało wyrażone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 października 2019 r. Nr DD5.8201.10.2019, w sprawie sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów Inwestycji i Rozwoju 25 października 2019 r. poz. 18.
Analiza przedstawionego zagadnienia prowadzi zatem do wniosku, że ewidencja powinna być prowadzona w sposób pozwalający na określenie dochodu zwolnionego z opodatkowania oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że w stosunku do Spółki (…) września 2023 r. została wydana decyzja o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z 10 maja 2018 r. dotycząca inwestycji realizowanej na terenie Zakładu produkcyjnego Spółki. Nowa inwestycja ma na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu. Nowa inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu specjalizującego się w produkcji napojów chłodzących i wód mineralnych. Dotychczasowa infrastruktura Zakładu oraz środki trwałe zakupione w ramach nowej inwestycji będą ściśle powiązane pod względem funkcjonalnym i technologicznym. Nowa inwestycja będzie zintegrowana z Zakładem, w tym ze środkami trwałymi posiadanymi już przez Spółkę i wykorzystywanymi przez nią w działalności produkcyjnej.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, że jeżeli realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem tego istniejącego, przed wydaniem decyzji o wsparciu, majątku. W konsekwencji zwolnieniu podlega cały dochód osiągnięty w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku, o ile jej przedmiot został określony w decyzji o wsparciu.
Tym samym, jeśli nowa inwestycja, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, powstaje w ścisłym nierozerwalnym związku z istniejącym już zespołem składników majątku i zwolnieniu będzie podlegał cały dochód osiągnięty w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie oraz w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu, zgodnie z ww. przepisem, to nie mają Państwo obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji rachunkowej przychodów i kosztów wyłącznie dla nowej inwestycji.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Spółka nie ma obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji rachunkowej przychodów i kosztów wyłącznie dla nowej inwestycji należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania nr 2. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte tym pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej, rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroku sądu wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami oraz orzecznictwem, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią one źródła materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
W związku z uiszczeniem opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w kwocie wyższej od należnej, poniesiona z tego tytułu nadpłata w kwocie 80 zł podlega zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa oraz z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1718). Opłata zostanie zwrócona na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
