Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lipca 2025 r. (data wpływu w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. projektowanie, produkcja oraz sprzedaż gier, zabawek i akcesoriów do gier.

Wnioskodawca planuje realizację projektu (dalej: „Projekt”), w ramach którego będzie wytwarzał i oferował do wysyłki zestawy: akcesoria do gier (...) oraz fabularnych i powiązanych z nimi innych przedmiotów (dalej: „Produkty”).

W celu sfinansowania Projektu, Spółka planuje pozyskać środki finansowe w drodze kampanii crowdfundingowej prowadzonej na popularnej, międzynarodowej platformie A. Każda osoba zainteresowana wsparciem Projektu będzie mogła zadeklarować wpłatę określonej kwoty. W zamian za wpłatę wspierający otrzymają nagrody – zestawy tj. Produkty. Wysokość wsparcia decyduje o rodzaju nagrody, jaką otrzyma wspierający. W momencie dokonywania wpłaty wspierający wybiera rodzaj nagrody z dostępnych opcji. Konkretyzacja Produktów nastąpi ostatecznie po realizacji Projektu przed wysyłką nagród do wspierających, tj. na etapie wsparcia zainteresowani klienci wybierają rodzaj (wielkość zestawu), ale wybór konkretnych Produktów następuje po realizacji Projektu.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż wpłaty osób zainteresowanych wsparciem Projektu mają charakter warunkowy – w przypadku niepowodzenia Projektu (braku realizacji dostawy Produktów), wspierający mogą otrzymać zwrot środków (z potrąceniem prowizji serwisu A).

Wszystkie wpłaty dokonywane są przez wspierających na rzecz operatora platformy crowdfundingowej – A. Środki od wspierających nie wpływają bezpośrednio na rachunek Spółki, lecz przekazywane są Spółce zbiorczo przez serwis A po zakończeniu kampanii, wraz z listą adresów e-mail osób, które wzięły udział w kampanii.

Na moment otrzymania tych środków Spółka nie dysponuje informacjami pozwalającymi na jednoznaczną identyfikację wspierających (nie zna ich pełnych danych osobowych, adresów ani kraju zamieszkania), tzn. wspierający podają adresy w profilu użytkownika, ale to nie są dane do wysyłki i w kampaniach croudfunding często zdarza się, że adresy wysyłki oraz dane rozliczeniowa różnią się od tych zadeklarowanych w profilu użytkownika wspierającego.

Po zakończeniu kampanii crowdfundingowej na platformie A, wspierający (i tylko oni) otrzymują dostęp do platformy crowdfundingowej C, która udostępnia narzędzie, pozwalające edytować ich wcześniejszy wybór i dodać dodatkowe elementy Produktów w ramach tzw. pledge managera. Wspierający ma prawo wtedy zmienić również swój zakres wsparcia na mniejszy a w takim wypadku Wnioskodawca, jako organizator zbiórki, ma obowiązek zwrócić różnicę w kwocie zadeklarowanego i ostatecznego wsparcia.

Po zakończeniu etapu możliwości edycji/zmiany zamówienia następuje etap ostatni - czyli potrącenie kosztów podatku i kosztów wysyłki produktu. Portal C, podobnie jak portal A, oferuje narzędzie pozwalające wspierającym zmieniać dane zamówienia (Produktów) i dostawy w stosunku do zadeklarowanego wsparcia w ramach platformy A (zmiana może nastąpić w określonym stopniu).

Zatem dopiero na tym ostatnim etapie realizacji wysyłki Produktów Wnioskodawca pozyskuje informacje umożliwiające:

- definitywne ustalenie Produktów wybranych przez wspierającego,

- jednoznaczne zidentyfikowanie kontrahenta (wspierającego),

- określenie kraju dostawy oraz

- ustalenie właściwego reżimu opodatkowania podatkiem VAT.

W momencie, gdy wspierający potwierdzą dane dostawy, Spółka przystępuje do wysyłki Produktów. Przed wysyłką wspierający zobowiązani są pokryć koszty podatku VAT i koszty wysyłki. Po dokonaniu wysyłki Produkty zostaną dostarczone wspierającym zgodnie z uprzednio dokonanym wyborem. Nie są przewidywane żadne dalsze płatności po stronie wspierających. W  przypadku dostaw realizowanych na terytorium Unii Europejskiej, Spółka planuje rozliczać dostawę nagród na zasadach określonych w procedurze VAT OSS w przypadku przekroczenia ustawowych progów (10 000 euro). W przypadku dostaw poza Unię Europejską, transakcje będą miały charakter eksportu towarów i będą podlegały opodatkowaniu VAT na terytorium Polski ze stawką 0% VAT. Wsparcie finansowe uzyskane w ramach kampanii jest zatem przeznaczone na przyszłą realizację świadczenia wzajemnego (dostawę Produktu).

W uzupełnieniu ujętym w piśmie z 7 lipca 2025 r. wskazali Państwo, iż w opisanym we wniosku stanie faktycznym uczestniczą następujące podmioty zagraniczne:

1)A – wykonująca usługę na rzecz Wnioskodawcy polegającą na realizacji opisanej we wniosku zbiórki na platformie crowdfundingowej,

2)B – wykonująca usługę na rzecz Wnioskodawcy polegającą na dalszej obsłudze zbiórki na platformie crowdfundingowej, tzw. Pledge, polegającej na udostępnieniu wspierającym, narzędzia pozwalającego edytować ich wcześniejszy wybór i dodać dodatkowe elementy.

Sposób działania oraz rola w przedstawionym zdarzeniu, ww. podmiotów zostały szczegółowo opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Pytanie

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne, przekazywane przez operatora platformy crowdfundingowej (A) po zakończeniu kampanii, z tytułu wpłat dokonanych przez wspierających w zamian za Produkty, stanowią dla Wnioskodawcy przychód podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych już w momencie otrzymania tych środków, czy też w momencie realizacji dostawy Produktów na rzecz wspierających?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Art. 7b ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog przychodów zaliczanych do źródła przychodów: przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1. wystawienia faktury albo

2. uregulowania należności.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż:

Przychody Wnioskodawcy otrzymane od operatora platformy crowdfundingowej tytułem rozliczenia wsparcia Projektu i realizacji nagród (produktów) nie stanowią darowizny ponieważ otrzymanie środków finansowych nie następuje w celu obdarowania Wnioskodawcy, a w celu zakupu od niego określonych rzeczy – dostawy Produktów.

Przychody Wnioskodawcy, o których mowa powyżej, niewątpliwie będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a zatem będą one podlegać odpowiednim regulacjom prawnym w tym zakresie.

Na gruncie przepisów ustawy o CIT nie ma wątpliwości, że przychody związane ze sprzedażą Produktów, nie będą zaliczone do źródła przychodów „przychody z zysków kapitałowych”, o których mowa w art. 7b ustawy o CIT, ponieważ nie jest możliwe przyporządkowanie ich do którejkolwiek z kategorii przychodów wymienionych w zamkniętym katalogu określonym w tym przepisie.

Tym samym prawidłowe zatem będzie zakwalifikowanie przychodów do źródła o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT.

W konsekwencji należy rozważyć, w którym momencie powstaje przychód podatkowy:

Z momentem zadeklarowania wsparcia Projektu, czy wypłaty przez platformę croudfundingową środków na rzecz Wnioskodawcy celem realizacji Projektu, nie jest znana ostateczna kwota należności (cena sprzedaży), która może się zmieniać na wcześniejszych etapach Projektu chociażby w związku z modyfikacją zamówienia czy miejsca dostarczenia.

W opinii Wnioskodawcy ani otrzymanie środków pieniężnych z platformy croudfundingowej, jak również ewentualne wystawienie faktury VAT w związku z otrzymaniem środków przedpłaty lub zaliczki nie powoduje powstania przychodu, co wyraźnie wynika z normy art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nawet w przypadku wpłacenia przez wspierającego 100% przedpłaty na poczet przyszłej dostawy Produktów, co jest standardem w przypadku finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego, nie powoduje to powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, co dotyczy rzeczy mających być dostarczonych w przyszłości.

Obowiązek podatkowy u Wnioskodawcy zostanie zatem przesunięty na jeden z momentów, o których mowa w art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, tj. wydanie rzeczy (Produktu).

W ocenie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy nie może powstać wcześniej, np. z momentem zadeklarowania wsparcia przez wspierającego, otrzymania środków z platformy croudfundingowej, czy z momentem fizycznego wyprodukowania rzeczy (w Produktów), ponieważ w tych momentach nie dojdzie jeszcze do prawnie wiążącej sprzedaży, która nastąpi wraz z wydaniem konkretnego egzemplarza Produktu na rzecz odbiorcy końcowego.

W związku z tym można wyciągnąć wniosek, że zasadniczo przychód będzie powstawał dopiero w chwili wydania Produktów, gdyż z tym momentem powstanie prawna możliwość po stronie Wnioskodawcy zatrzymania otrzymanej kwoty jako należności przypadającej mu z tytułu dokonanej sprzedaży, która wcześniej miała charakter zaliczki na poczet jeszcze niesprecyzowanego Produktu zarówno co do wartości jak i przedmiotu świadczenia.

Wydanie Produktów nastąpi natomiast dopiero w ostatniej fazie projektu, po konkretyzacji ostatecznego zamówienia Produktów przez wspierających, podania danych rozliczeniowych. Możliwa jest również modyfikacja zamówienia i rezygnacja z wcześniej zadeklarowanego zamówienia Produktów, a nawet zwrotu środków na rzecz wspierających w przypadku niepowodzenia Projektu.

Tym samym należy stwierdzić, iż przychód do opodatkowania wystąpi po stronie Wnioskodawcy po ostatecznej konkretyzacji Produktu przez wspierającego, podania przez niego danych rozliczeniowych oraz w momencie dostawy Produktów, niezależnie od tego, w którym kraju na świecie będzie się znajdować miejsce zamieszkania wspierającego. Należy bowiem podkreślić, że obowiązek podatkowy nie powstanie zarówno w związku z zadeklarowaniem uczestnictwa przez wspierającego w Projekcie w ramach platformy croudfundingowej, tak długo bowiem jak nie będzie znana wartość i treść ostatecznego zamówienia Produktów, nie będzie możliwe określenie po stronie Wnioskodawcy wielkości przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest z:

1.poglądem doktryny, np. „Istotą finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego jest to, że wspierający dokonują wpłat dla podmiotów poszukujących wsparcia w tym celu, aby w przyszłości otrzymać konkretny towar (bądź produkt cyfrowy), ewentualnie otrzymać w przyszłości konkretną usługę. Świadczenie wzajemne podmiotów poszukujących finansowania jest ściśle określone i znane w momencie dokonywania wpłaty. Wspierającym służy roszczenie o spełnienie tego świadczenia. To powoduje, że wpłatę otrzymywaną przez podmioty poszukujące wsparcia można zakwalifikować jako „pobrane wpłaty na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. W związku z tym nie będą one stanowić przychodów (podatkowych) w momencie ich otrzymania.” - A. Bartosiewicz, „Zasady opodatkowania finansowania społecznościowego” (rozdział 3.1.1. dostęp: Lex);

2.wydanymi interpretacjami indywidualnymi, np.:

a. interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2021 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.236.2021.3.SG,

b. interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.571.2021.4.AN.

3.wyrokami sądów administracyjnych, np. „Do przychodu w myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p. nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). W tym zakresie mieszczą się wpłaty dokonane w okresie wcześniejszym na poczet uzgodnionej ceny sprzedaży, które na gruncie prawa podatkowego powinny być traktowane jako zaliczki (przedpłaty) na poczet uzgodnionej ceny zgodnie z powołanym przepisem art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p.” - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 kwietnia 2011 r. o sygn. akt II FSK 2199/09.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług została/zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do niniejszej sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.