
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek, z 24 czerwca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) zamierza ubiegać się o wydanie nowej decyzji o wsparciu. Organem właściwym, do którego zamierza złożyć wniosek o wydanie decyzji o wsparciu jest (…), odpowiedzialny za wydawanie decyzji o wsparciu w (…) - będącym miastem na prawach powiatu. W ramach inwestycji zamierza między innymi zakupić (…) oraz wdrożyć (…) system ERP o wartości (…). System ERP, wspiera zarządzanie kluczowymi procesami biznesowymi w firmie. System działa w modelu chmurowym, co oznacza, że można z niego korzystać z dowolnego miejsca, przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i skalowalności. (…).
Sam projekt uruchomienia systemu w firmie będzie polegał na tym, że w pierwszej fazie konieczne będzie (…) i (…). W systemie oprócz prowadzenia procesu (…) prowadzona będzie i zarządzana (…). System obejmować będzie działalność zakładu (…).
Dodatkowe informacje na temat stanu faktycznego:
1.Koszty nabycia systemu ERP poniesione będą w okresie realizacji inwestycji.
2.Nabycie systemu ERP będzie stanowiło nabycie wartości niematerialnej i prawnej związanej z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.
3.System ERP wykorzystywany będzie wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie.
4.System ERP będzie ujęty w aktywach zakładu i pozostanie w nim przez okres co najmniej 5 lat – (…) jest przedsiębiorcą innym niż mikro, mały, średni tj. tzw. dużym przedsiębiorcą.
5.System ERP będzie nabyty na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr (…) od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą.
6.System ERP będzie podlegał amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytanie
Czy koszt nabycia systemu informatycznego ERP stanowi koszt kwalifikowany w rozumieniu par. 8 ust. 1 pkt 1) ppkt d) rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej (...) tj. stanowi cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie (…), nabycie systemu ERP stanowi koszt kwalifikowany w rozumieniu par. 8 ust. 1 pkt 1) ppkt d) rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji. Zgodnie z powyższym przepisem, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej.
Zgodnie z par. 8 ust. 3 ww. rozporządzenia, wartości niematerialne i prawne kwalifikują się do kosztów nowej inwestycji, jeżeli łącznie spełniają następujące warunki:
1)będą wykorzystywane przez przedsiębiorcę otrzymującego regionalną pomoc inwestycyjną wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie oraz będą ujęte w aktywach tego zakładu i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy i średniego przedsiębiorcy - przez okres co najmniej 3 lat;
2)będą nabyte na warunkach rynkowych od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą;
3)będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto, duzi przedsiębiorcy, a takim jest (…), muszą ograniczyć wydatki na wartości niematerialne i prawne do maksymalnie 50% wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą. Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że inwestycja (…) spełnia wszystkie powyższe warunki ponieważ system ERP (…):
1)stanowi wartości niematerialne i prawne w rozumieniu par. 8 ust. 1 pkt 1) ppkt d) tj. jego nabycie jest związane z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej;
2)będzie wykorzystywany wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie;
3)będzie nabyty od osoby trzeciej niepowiązanej z (…), na warunkach rynkowych;
4)będzie podlegać amortyzacji według przepisów ustawy o podatku dochodowym;
5)nie będzie stanowił więcej niż 50% całej inwestycji ponieważ Spółka zamierza nabyć (…) o wartości ok. (…) zł podczas gdy cena nabycia systemu ERP to ok. (…) zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Według art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Jak stanowi art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2022 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 469 dalej: „ustawa o WNI”), użyte w ustawie określenie nowa inwestycja oznacza:
inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
Stosownie do art. 2 pkt 7 lit. a ustawy o WNI,
kosztami kwalifikowanymi są koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 108).
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 lit. d Rozporządzenia,
do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
W myśl § 8 ust. 2 Rozporządzenia,
w przypadku dużych przedsiębiorców koszty nowej inwestycji określone w ust. 1 pkt 1 lit. d zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą w wysokości nieprzekraczającej 50% wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Według § 8 ust. 3 Rozporządzenia,
koszty określone w ust. 1 pkt 1 zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji, jeżeli zostały poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku:
1)kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. e - jeżeli zostały poniesione w okresie nie dłuższym niż do zakończenia okresu utrzymania inwestycji, trwającego przez okres 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców przez okres 3 lat, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji;
2)kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. f - jeżeli zostały poniesione w okresie obowiązywania umowy leasingu finansowego.
Zgodnie z § 8 ust. 4 Rozporządzenia,
wartości niematerialne i prawne kwalifikują się do kosztów nowej inwestycji, jeżeli łącznie spełniają następujące warunki:
1)będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego regionalną pomoc inwestycyjną wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte w aktywach tego zakładu i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy i średniego przedsiębiorcy - przez okres co najmniej 3 lat;
2)będą nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014 od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą;
3)będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Według § 8 ust. 5 Rozporządzenia,
cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Jak wynika z opisu sprawy, Spółka zamierza ubiegać się o wydanie nowej decyzji o wsparciu. W ramach inwestycji Spółka zamierza między innymi zakupić (…) oraz wdrożyć w zakładzie system ERP o wartości około (…) złotych. System ERP, wspiera zarządzanie kluczowymi procesami biznesowymi w firmie. System działa w modelu chmurowym, co oznacza, że można z niego korzystać z dowolnego miejsca, przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i skalowalności. (…).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy koszt nabycia systemu informatycznego ERP stanowi koszt kwalifikowany w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1) ppkt d) rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej, tj. stanowi cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej..
Jak wskazuje Spółka:
-koszty nabycia systemu ERP poniesione będą w okresie realizacji inwestycji,
-nabycie systemu ERP będzie stanowiło nabycie wartości niematerialnej i prawnej związanej z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.,
-system ERP wykorzystywany będzie wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie,
-system ERP będzie ujęty w aktywach zakładu i pozostanie w nim przez okres co najmniej 5 lat,
-system ERP będzie nabyty na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr (...) od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą,
-system ERP będzie podlegał amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uwzględniając powyższe przepisy oraz opisy sprawy, należy stwierdzić, iż spełniają Państwo warunki uznania kosztu nabycia systemu informatycznego ERP za koszty kwalifikowany nowej inwestycji.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy koszt nabycia systemu informatycznego ERP stanowi koszt kwalifikowany w rozumieniu par. 8 ust. 1 pkt 1) ppkt d) rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej (...) tj. stanowi cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
