
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lipca 2025 r. (wpływ do organu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 16 lipca 2025 r.)
Podatnik jest zarejestrowany na cele podatku VAT - podatnik VAT czynny. Prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod numerem (…) jako PKD wiodące. PKD pozostałe m.in. (…). W ramach działalności gospodarczej podatnik zatrudnia lekarzy specjalistów w ramach umów B2B.
Jeden z kontrahentów (lekarz) zarejestrowany jest do VAT jako podatnik VAT czynny, jednak na białej liście nie dodał numeru rachunku bankowego, twierdzi, że nie posiada rachunku firmowego i tym samym nie może dodać rachunku do białej listy, posiada wyłącznie konto osobiste. W swojej praktyce wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, jego wyłączne PKD to (…).
Podatnik w ramach umowy B2B zatrudnia ww. kontrahenta do udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom przychodni. Dotychczas Wnioskodawca rozliczył z kontrahentem 4 miesiące świadczenia usług medycznych w czterech osobnych fakturach ze stawką ZW na kwotę odpowiednio (…) zł, (…) zł, (…) zł, (…) zł. Zapłata za faktury została dokonana na rachunek osobisty ROR wskazany na fakturze, rachunku nie ma na białej liście. Przed dokonaniem płatności za ww. faktury Wnioskodawca dokonuje weryfikacji za każdym razem - podatnik widnieje w rejestrze VAT jako podatnik VAT czynny.
Wszystkie faktury kontrahenta zawierają opis - usługi lekarskie podstawa prawna art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, więc korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.
Pytanie
Czy Wnioskodawca powinien złożyć zawiadomienie, o którym mowa w art. 117ba § 3 Ordynacji podatkowej, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu dokonując płatności za wystawione przez niego faktury ze stawką ZW na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT w kwocie powyżej 15 000 zł, aby uniknąć negatywnych konsekwencji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych ( art. 15d ust. 1 ustawy o CIT )?
Państwa stanowisko w sprawie
Z racji tego, że jego zakres usług obejmuję wyłącznie czynności w stawce ZW, Wnioskodawca twierdzi, iż nie należy składać zawiadomienia aby uniknąć negatywnych konsekwencji na gruncie podatku CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania), tj. ustalenia, czy powinni Państwo złożyć zawiadomienie, o którym mowa w art. 117ba § 3 Ordynacji podatkowej, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu dokonując płatności za wystawione przez niego faktury ze stawką ZW na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT w kwocie powyżej 15 000 zł, aby uniknąć negatywnych konsekwencji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do konsekwencji podatkowych na gruncie art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców:
1)została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
2)została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, lub
3)pomimo zawarcia na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności określonego w art. 108a ust. 1a tej ustawy.
Stosownie do treści art. 15d ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców została dokonana z naruszeniem ust. 1, podatnicy w tej części:
1) zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo
2) w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów - zwiększają przychody
– w miesiącu, w którym odpowiednio została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego, został zlecony przelew albo płatność została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.
Z kolei, w myśl art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.):
Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:
1)stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2)jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.
W myśl art. 15d ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:
Przepisów ust. 1 pkt 2 i ust. 2 w zakresie, w jakim przepis ten dotyczy płatności dokonanej z naruszeniem ust. 1 pkt 2, nie stosuje się, jeżeli zapłata należności przez podatnika została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a podatnik złożył przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie, o którym mowa w art. 117ba § 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności, w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu.
Zgodnie z art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: „ustawa VAT”):
Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykaz podmiotów:
1)w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;
2)zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.
Stosownie do art. 96b ust. 2 ustawy VAT:
Wykaz jest udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sposób umożliwiający sprawdzenie, w tym automatycznie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Dane tego podmiotu są udostępniane według stanu na wybrany dzień, z wyjątkiem danych, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, które są udostępniane według stanu na dzień sprawdzenia.
Stosownie do wyżej powołanych przepisów wskazuję, że przy transakcjach, w których stronami są przedsiębiorcy, obowiązuje limit 15.000 zł dla płatności gotówkowych, a transakcje powyżej tej kwoty muszą być dokonywane za pośrednictwem rachunku płatniczego. Od dnia 1 stycznia 2020 r. przy transakcjach powyżej 15 000 zł podatnicy chcąc uniknąć negatywnych konsekwencji podatkowych przewidzianych w art. 15d ustawy o CIT w przypadku, gdy dokonują płatności przelewem dostawcy towarów lub usługodawcy, będącemu podatnikiem VAT czynnym, za zakupy potwierdzone fakturą powinni dokonywać tej płatności na ich rachunki rozliczeniowe prowadzone przez banki lub imienne rachunki w SKOK zamieszczone w Wykazie podatników VAT. Powyższe nie wyłącza możliwości, aby przedsiębiorca dokonywał zapłaty przelewem na rachunek zamieszczony w tym Wykazie również w sytuacji dokonywania płatności przelewem poniżej limitu transakcji dla płatności gotówkowych określonego w ustawie.
Dokonanie płatności należności wynikającej z otrzymanej faktury wystawionej przez podatnika VAT czynnego dotyczącej transakcji na kwotę powyżej 15 000 zł, na inny rachunek niż zamieszczony w Wykazie podatników VAT naraża podatnika na negatywne konsekwencje podatkowe w postaci:
-braku możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu lub konieczność zwiększenia przychodów w podatku CIT,
-odpowiedzialności solidarnej w podatku VAT.
Możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji podatkowych w przypadku dokonania zapłaty na rachunek spoza Wykazu podatników VAT, przewiduje przepis art. art. 117ba § 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111), zgodnie z którym:
Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli zapłata należności przez podatnika:
1)wynika z transakcji innej niż określona w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub
2)została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a podatnik złożył przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie o zapłacie należności na ten rachunek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności, w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu.
Aby uniknąć negatywnych skutków w podatkach wystarczy, że podatnik w ustawowym terminie zawiadomi o zapłacie należności na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w Wykazie podatników VAT właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie określonego przepisami ustawy Ordynacja podatkowa zawiadomienia (ZAW-NR).
Pojęcie rachunku płatniczego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 25 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 611 ze zm.), zgodnie z którym
rachunek płatniczy jest to rachunek prowadzony dla jednego lub większej liczby użytkowników służący do wykonywania transakcji płatniczych, przy czym przez rachunek płatniczy rozumie się także rachunek bankowy oraz rachunek członka spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jeżeli rachunki te służą do wykonywania transakcji płatniczych.
Rodzaje rachunków bankowych określone zostały w rozdziale 3 ustawy prawo bankowe.
Art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz. U. 2024 poz. 1646 ze zm.) stanowi, że:
rachunki bankowe należy rozumieć rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze oraz prowadzone dla nich na zasadach określonych w rozdziale 3a rachunki VAT.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że jeden z Państwa kontrahentów (lekarz) zarejestrowany jest do VAT jako podatnik VAT czynny, jednak na białej liście nie dodał numeru rachunku bankowego, twierdzi, że nie posiada rachunku firmowego i tym samym nie może dodać rachunku do białej listy, posiada wyłącznie konto osobiste. W swojej praktyce wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, jego wyłączne PKD (…). W ramach umowy B2B zatrudniacie Państwo ww. kontrahenta do udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom przychodni. Dotychczas rozliczyli się Państwo z kontrahentem - 4 miesiące świadczenia usług medycznych w czterech osobnych fakturach ze stawką ZW na kwotę odpowiednio (…) zł, (…) zł, (…) zł, (…) zł. Zapłata za faktury została dokonana na rachunek osobisty ROR wskazany na fakturze, rachunku nie ma na białej liście. Przed dokonaniem płatności za ww. faktury dokonujecie Państwo weryfikacji za każdym razem - podatnik widnieje w rejestrze VAT jako podatnik VAT czynny. Wszystkie faktury kontrahenta zawierają opis - usługi lekarskie podstawa prawna art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, więc korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy powinniście Państwo złożyć zawiadomienie, o którym mowa w art. 117ba § 3 Ordynacji podatkowej, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu dokonując płatności za wystawione przez niego faktury ze stawką ZW na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT w kwocie powyżej 15 000 zł aby uniknąć negatywnych konsekwencji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (art. 15d ust. 1 ustawy o CIT).
Biorąc powyższe pod uwagę, w pierwszej kolejności w ramach należytej staranności jesteście Państwo zobligowani do sprawdzenia statusu kontrahenta, tj. powinni Państwo uzyskać potwierdzenie, czy kontrahent ten rzeczywiście jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, czy też jako podatnik VAT zwolniony oraz dodatkowo zweryfikować czy zwolnienie to jest podmiotowe czy przedmiotowe oraz czy jest wyrejestrowany.
Podkreślić należy, że zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, jednym z warunków jego zastosowania jest fakt dokonania płatności za dostawę towaru lub świadczenia usług dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Powyższe oznacza, że w przypadku gdy dostawa towarów (lub świadczenia usług), zostaną dokonane przez dostawcę towarów lub usługodawcę niezarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, nie znajdzie zastosowania przepis art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Z wniosku wynika, iż Państwa kontrahent jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny mimo, że wykonuje czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT. Jednak na białej liście nie dodał numeru rachunku bankowego, bowiem jak twierdzi nie posiada rachunku firmowego tylko konto osobiste. Przed dokonaniem płatności za ww. faktury dokonujecie Państwo weryfikacji za każdym razem - podatnik widnieje w rejestrze VAT jako podatnik VAT czynny. Tym samym w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Dokonanie płatności przez Państwa w tej sytuacji na rachunek płatniczy, który nie jest zawarty w wykazie będzie traktowane jako działanie niezgodne z wprowadzonymi przepisami i oznaczać będzie zastosowanie przewidzianych sankcji.
Jednocześnie, w przypadku dokonania przelewu na rachunek, który na dzień zlecenia przelewu nie znajduje się w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział możliwość zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem dokonania zgłoszenia, o którym mowa w art. 15d ust. 4 ustawy o CIT, tj. złożenia zawiadomienia, o którym mowa w art. 117ba § 3 Ordynacji podatkowej, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie siedmiu dni od dnia zlecenia przelewu.
Zatem, skoro kontrahent jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, aby uniknąć negatywnych skutków w podatku CIT na gruncie art. 15d ust. 1 pkt 2 tej ustawy, powinni Państwo zawiadomić o zapłacie należności na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w Wykazie podatników VAT właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie określonego przepisami ustawy Ordynacja podatkowa zawiadomienia (ZAW-NR) w terminie siedmiu dni od dnia zlecenia przelewu dokonując płatności za wystawione przez kontrahenta faktury ze stawką ZW na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT w kwocie powyżej 15 000 zł.
W związku z powyższym Państwa stanowisko, iż z racji tego, że zakres usług Kontrahenta obejmuję wyłącznie czynności w stawce ZW i w związku z tym, nie należy składać zawiadomienia aby uniknąć negatywnych konsekwencji na gruncie podatku CIT należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
