
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
1.FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o kwotę już zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu – jest nieprawidłowe;
2.po zakończeniu roku podatkowego, w którym FR osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu, ale jeszcze przed złożeniem zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o zapłacone zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten zakończony rok podatkowy – w części, w jakiej te zaliczki nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń – jest nieprawidłowe;
3.po zakończeniu roku podatkowego, w którym FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu, ale już po złożeniu zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 – w części, w jakiej ten podatek od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń – jest prawidłowe;
4.FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość podatku zapłaconego od Dochodów z Najmu Lokalu wynikającego z tego zeznania CIT-8 – w części, w jakiej ten podatek od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń– najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek od Dochodów z Najmu Lokalu – jest prawidłowe;
5.FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za zakończony rok podatkowy – w części, w jakiej te zaliczki nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń – najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacone zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2025r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dniao wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości pomniejszenia przez Fundację Rodzinną podatku od wypłacanych świadczeń o kwotę już zapłaconych zaliczek na podatek od dochodów z najmu lokalu/ zapłaconego podatku od dochodów z najmu lokalu.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie organu pismem z 20 maja 2025 r. (data wpływu: 26 maja 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A. FUNDACJA RODZINNA (dalej: „FR” lub „Wnioskodawca”) osiąga dochody z najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności przez beneficjenta FR („Dochody z Najmu Lokalu”), a ponadto FR osiąga dochody z dywidend. Dochody z Najmu Lokalu są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 8 Ustawy CIT na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, a dochody z dywidend podlegają zwolnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT. FR realizując swoje cele statutowe przekazuje lub stawia do dyspozycji beneficjentów świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: „ufr”). Świadczenia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT („Podatek od Świadczeń”).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Pismem z 20 maja 2025 r. (data wpływu 26 maja 2025 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w odpowiedzi na pytania organu i wskazali, że:
1.rokiem podatkowym obowiązującym u Państwa jest rok kalendarzowy;
2.wpłacają Państwo zaliczki kwartalne na podatek dochodowy.
Pytania:
1.Czy FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o kwotę już zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu?
2.Czy po zakończeniu roku podatkowego w którym FR osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu, ale jeszcze przed złożeniem zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o zapłacone zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten zakończony rok podatkowy – w części, w jakiej te zaliczki nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń?
3.Czy po zakończeniu roku podatkowego w którym FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu, ale już po złożeniu zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 – w części, w jakiej ten podatek od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 (w tym zaliczki na ten podatek) nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń?
4.Czy FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość zaliczek/podatku określonych (określonego) w pytaniach nr 2 i 3 powyżej, które jeszcze nie pomniejszyły/który jeszcze nie pomniejszył Podatku od Świadczeń – najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek/zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o kwotę już zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu.
2.Po zakończeniu roku podatkowego w którym FR osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu, ale jeszcze przed złożeniem zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o zapłacone zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten zakończony rok podatkowy – w części, w jakiej te zaliczki nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń.
3.Po zakończeniu roku podatkowego w którym FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu, ale już po złożeniu zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 – w części, w jakiej ten podatek od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 (w tym zaliczki na ten podatek) nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń.
4.FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość zaliczek/podatku określonych (określonego) w pytaniach nr 2 i 3 powyżej, które jeszcze nie pomniejszyły/który jeszcze nie pomniejszył Podatku od Świadczeń – najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek/zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu.
Ad 1
Zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Wedle art. 24q ust. 6 Ustawy CIT, podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie, o którym mowa w ust. 1, zostało przekazane lub postawione do dyspozycji.
Jak stanowi art. 24q ust. 8 Ustawy CIT, w przypadku określonym w art. 6 ust. 8 Ustawy CIT, podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 Ustawy CIT, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 Ustawy CIT w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 Ustawy CIT.
W myśl art. 6 ust. 8 Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Z art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT wynika z kolei, że podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi 19% podstawy opodatkowania, zaś stawki obniżonej w wysokości 9% nie może stosować fundacja rodzinna (art. 19 ust. 1b Ustawy CIT).
Z przepisów art. 25 ust. 1 i 1b Ustawy CIT wynika natomiast m.in., że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne lub kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące lub kwartały.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a OP, pod pojęciem podatku rozumie się również zaliczkę na podatek. Z powołanych przepisów wynika obowiązek FR opodatkowywania świadczeń przekazanych lub postawionych do dyspozycji beneficjenta FR w danym miesiącu kalendarzowym, w terminie do 20. dnia miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni.
Z powołanych przepisów wynika również obowiązek opodatkowywania przez FR dochodów z najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności przez beneficjenta. Powołane przepisy określają również sposób obliczania podatku od świadczeń przekazanych lub postawionych do dyspozycji beneficjentów, w kontekście podatku zapłaconego od dochodów z najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności przez beneficjenta. Wynika z nich, że podatek dochodowy od świadczeń przekazanych lub postawionych do dyspozycji beneficjenta może być pomniejszony o kwotę podatku zapłaconego przez FR od dochodów z najmu składnika majątkowego służącego prowadzeniu działalności przez beneficjenta, przy czym zaliczka na podatek jest podatkiem w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.
Przepis art. 24q ust. 8 Ustawy CIT wymaga, aby podatek od dochodów z najmu pomniejszający podatek od świadczeń przekazanych beneficjentowi FR lub postawionych do jego dyspozycji, był „podatkiem obliczonym zgodnie z art. 19”. Trzeba w tym kontekście zauważyć, że „zgodnie z art. 19” obliczane są zarówno zaliczki na podatek dochodowy (co wynika m.in. z art. 25 ust. 1, 1b, 1f i 1g Ustawy CIT), jak i podatek należny za cały rok podatkowy (co wynika z art. 19 ust. 1 i art. 27 ust. 1 Ustawy CIT). Nie ma więc żadnej różnicy pomiędzy zaliczką na podatek a podatkiem w kontekście sposobu ich obliczania „zgodnie z art. 19”, czego klarownym wyrazem jest już wyżej przywołany przepis art. 3 pkt 3 lit. a OP, w myśl którego pod pojęciem podatku rozumie się również zaliczkę na podatek.
W świetle więc przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa materialnego, Wnioskodawca uważa, że FR jest uprawniona do tego, aby pomniejszyć Podatek od Świadczeń za dany miesiąc kalendarzowy o już zapłacone zaliczki na podatek dochodowy od Dochodów z Najmu Lokalu. Dochody z Najmu Lokalu osiągane przez FR są w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku dochodami w rozumieniu art. 6 ust. 8 Ustawy CIT, opodatkowanymi zgodnie z art. 19 Ustawy CIT (tj. wg stawki 19%), gdzie podatek w formie zaliczki płacony jest w związku z osiągnięciem Dochodu z Najmu Lokalu w danym roku podatkowym. O trafności przedstawionego stanowiska przekonują również argumenty z systematyki deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (przychodu) i należnego podatku od przychodów fundacji rodzinnej (CIT-8FR). Z urzędowego wzoru tej deklaracji wynika, że podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, jest rozliczany za poszczególne miesiące kalendarzowe, w których miało miejsce przekazanie przez FR beneficjentom lub postawienie przez FR do dyspozycji beneficjentów świadczeń w rozumieniu art. 2 ust. 2 ufr. Ze wzoru deklaracji CIT-8FR wynika również, że przedmiotowy podatek, obliczany za dany miesiąc kalendarzowy, podlega – w każdym miesiącu kalendarzowym za który jest obliczany – „Pomniejszeniu, o którym mowa w art. 24q ust. 8 ustawy CIT”. Wynika z tego, że owo „pomniejszenie” może polegać m.in. na odliczeniu od podatku, o którym mowa w art. 24 q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, już zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu.
Istotne jest wreszcie i to, że z systematyki deklaracji CIT-8FR wynika, iż nie przewiduje ona rubryki „NADPŁATA”. Taka rubryka zawsze występuje w zeznaniach na podatek dochodowy, gdy w ramach rozliczenia podatku może powstać nadpłata (np. rubryki takie widnieją w zeznaniu CIT-8 czy w zeznaniu PIT-37). Oznacza to, że prawodawca tworząc urzędowy wzór deklaracji CIT-8FR i mając świadomość obowiązywania przepisu art. 24q ust. 8 Ustawy CIT oparł się na założeniu, że nadpłata w rozliczeniu Podatku od Świadczeń nie może powstać w warunkach obowiązywania przepisu art. 24q ust. 8 Ustawy CIT (jeśli tylko FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu i je opodatkowywała płacąc podatek/zaliczki na podatek od tych Dochodów i zdecydowała o dokonaniu pomniejszenia Podatku od Świadczeń). Z systematyki deklaracji CIT-8FR wynika zatem ewidentna intencja, aby Podatek od Świadczeń był na bieżąco pomniejszany o zapłacony podatek od Dochodów z Najmu Lokalu, w tym w rozmiarze odpowiadającym zapłaconym zaliczkom.
Przedstawione wyżej rozumowanie Wnioskodawcy ilustruje następujący przykład: FR osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu w grudniu 2024 r. W styczniu 2025 r. FR przekazała beneficjentowi świadczenie pieniężne. Przy obliczaniu w lutym 2025 r. Podatku od Świadczeń przekazanych beneficjentowi w styczniu 2025 r., FR pomniejszyła Podatek od Świadczeń o zaliczkę na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłaconą w styczniu 2025 r. (za grudzień 2024 r.).
Ad 2 i ad 3
Z przepisu art. 24q ust. 8 Ustawy CIT wynika, że pomniejszenie Podatku od Świadczeń o podatek dochodowy od Dochodów z Najmu Lokalu, nie może przekroczyć Podatku od Świadczeń.
Z przepisu art. 24q ust. 9 Ustawy CIT wynika z kolei, że przedmiotowego pomniejszenia dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku od Dochodów z Najmu Lokalu nie uległo jeszcze przedawnieniu.
Wprowadzeniu przez ustawodawcę powołanych przepisów przyświecało założenie, zgodnie z którym po zakończeniu roku podatkowego w którym FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu, pozostanie kwota podatku odpowiadająca zaliczkom na podatek, która (dotąd) nie pomniejszyła Podatku od Świadczeń. Jednocześnie ustawodawca przewidział (w art. 24q ust. 9 Ustawy CIT) maksymalny termin dokonania pomniejszenia.
Stwierdzić zatem należy, że po zakończeniu roku podatkowego w którym FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu, należy uwzględnić w jakim rozmiarze podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten rok podatkowy (w tym zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten rok podatkowy) pomniejszył już Podatek od Świadczeń. Kwotą podatku od Dochodów z Najmu Lokalu za zakończony rok podatkowy, o którą możliwe będzie pomniejszenie Podatku od Świadczeń, będzie:
- kwota stanowiąca różnicę pomiędzy sumą wszystkich zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu a sumą tych zapłaconych zaliczek o które już uprzednio pomniejszono Podatek od Świadczeń – gdyby do pomniejszenia miało dojść jeszcze przed złożeniem przez FR zeznania CIT-8,
- kwota stanowiąca różnicę pomiędzy podatkiem od Dochodów z Najmu Lokalu należnym za rok podatkowy (wynikającym ze złożonego przez FR zeznania CIT-8) a sumą zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten rok podatkowy, o które już uprzednio pomniejszono Podatek od Świadczeń – gdyby do pomniejszenia miało dojść już po złożeniu przez FR zeznania CIT-8.
Innymi słowy, po zakończeniu roku podatkowego, w którym FR osiągała Dochody z Najmu Lokalu, FR może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek/zaliczki zapłacony/zapłacone od Dochodów z Najmu Lokalu – w części, w jakiej podatek/zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu nie pomniejszył/nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń. Przedstawione wyżej rozumowanie Wnioskodawcy ilustruje następujący przykład: FR osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu w roku podatkowym 2024 (jako roku już zakończonym) oraz wpłacała za ten rok zaliczki na podatek dochodowy od Dochodów z Najmu Lokalu. W maju 2024 r. FR przekazała beneficjentom świadczenia pieniężne. Przy obliczaniu w czerwcu 2024 r. Podatku od Świadczeń, FR pomniejszyła Podatek od Świadczeń o sumę zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłaconych do maja 2024 r. włącznie. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2024 FR wykazała podatek należny od Dochodów z Najmu Lokalu, którego kwota odpowiadała sumie wszystkich zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłaconych za rok podatkowy 2024. Uwzględniając, że w ciągu roku podatkowego 2024 odliczona od Podatku od Świadczeń została tylko suma zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłaconych do maja 2024 r. włącznie, w dalszym ciągu możliwe będzie pomniejszanie Podatku od Świadczeń o wynikającą z zeznania CIT-8 kwotę podatku od Dochodów z Najmu Lokalu pomniejszoną o już wcześniej zapłacone i odliczone zaliczki.
Ad 4
Zgodnie z art. 24q ust. 9 Ustawy CIT, pomniejszenia, o którym mowa w art. 24q ust. 8 Ustawy CIT, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 Ustawy CIT nie uległo przedawnieniu. Stwierdzić zatem należy, że FR będzie mogła pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od Dochodów z Najmu Lokalu – w części, w jakiej podatek (zaliczki na podatek) od Dochodów z Najmu Lokalu nie pomniejszył (nie pomniejszyły) jeszcze Podatku od Świadczeń. FR będzie to jednak mogła uczynić najpóźniej w rozliczeniu Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności Podatku od Świadczeń upływał będzie w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek/zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu.
Przedstawione wyżej rozumowanie Wnioskodawcy ilustruje następujący przykład: FR osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu w roku podatkowym 2024 (jako roku już zakończonym) oraz wpłacała zaliczki na podatek dochodowy od tego dochodu. W maju 2024 r. FR przekazała beneficjentom świadczenia pieniężne. Przy obliczaniu w czerwcu 2024 r. Podatku od Świadczeń, FR pomniejszyła Podatek od Świadczeń o sumę zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłaconych do maja 2024 r. włącznie. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2024 FR wykazała podatek należny od Dochodów z Najmu Lokalu, którego kwota odpowiadała sumie wszystkich zaliczek zapłaconych za rok podatkowy 2024. Uwzględniając, że w ciągu roku podatkowego 2024 odliczona od Podatku od Świadczeń została tylko suma zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłaconych do maja 2024 r. włącznie, w dalszym ciągu możliwe będzie pomniejszanie Podatku od Świadczeń o kwotę podatku od Dochodów z Najmu Lokalu pomniejszoną o zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu zapłacone do maja 2024 r. włącznie. Do pomniejszenia Podatku od Świadczeń będzie mogło dojść najpóźniej w grudniu 2030 roku przy obliczaniu Podatku od Świadczeń przekazanych lub postawionych do dyspozycji beneficjentów w listopadzie 2030 r. Do pomniejszenia Podatku od Świadczeń nie mogłoby natomiast już dojść przy obliczaniu Podatku od Świadczeń przekazanych lub postawionych do dyspozycji beneficjentów w grudniu 2030 r., albowiem w takiej sytuacji pomniejszenie musiałoby nastąpić już w styczniu 2031 r., a więc po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za rok 2024, z którego wynikał zapłacony podatek/zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań nr 1 – 4 jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zatem, fundacja rodzinna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Zwolnienie to nie obowiązuje bezwzględnie.
Nie ma ono zastosowania m. in. do podatku, o którym mowa w art. 24q, czyli podatku dochodowego od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 6 updop) ani też do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany (art. 6 ust. 8 updop).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej: „ufr”):
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W świetle art. 24q ust. 1 updop:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 2 ust. 2 ufr:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Na mocy art. 24q ust. 6 updop:
Podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.
Jak stanowi art. 24q ust. 8 updop:
W przypadku określonym w art. 6 ust. 8, podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 24q ust. 9 updop:
Pomniejszenia, o którym mowa w ust. 8, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 nie uległo przedawnieniu.
W art. 19 ust. 1 updop ustawodawca wskazał, że:
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f,
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Zgodnie z art. 19 ust. 1b updop:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.
Definicję roku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym ustawodawca sformułował w art. 8 updop, zgodnie z którym:
1.Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
2.W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych.
2a. W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.
Natomiast do zaliczek na podatek dochodowy odnoszą się przepisy art. 25 updop.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 i 1b updop:
1.Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
1b. Podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.
W myśl art. 25 ust. 6 updop:
Podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.
W świetle art. 25 ust. 3 i 3a updop:
3.Przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.
3a. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a.
Z obowiązku zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zwalnia również dyspozycja art. 25 ust. 18 updop, zgodnie z którym:
Podatnicy mogą nie wpłacać zaliczki obliczonej według zasad określonych w ust. 1 i 1b, jeżeli podatek należny od dochodu osiągniętego od początku roku pomniejszony o sumę zaliczek wpłaconych od początku roku nie przekracza 1000 zł. Jeżeli podatek należny od dochodu osiągniętego od początku roku pomniejszony o sumę zaliczek wpłaconych od początku roku przekracza 1000 zł, wpłacie podlega różnica pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek wpłaconych od początku roku.
Z kolei art. 27 ust. 1 updop nakłada na podatników obowiązek, zgodnie z którym:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Powyższe regulacje (w tym konstrukcja deklaracji CIT-8FR) wskazują, że obliczenie 15% podatku, określenie podstawy opodatkowania oraz terminy wpłaty podatku, o którym mowa w 24q ust. 1 pkt 1 updop, następuje wg odmiennych zasad niż w przypadku zastosowania podstawowych stawek 19% i 9% CIT, określonych w art. 19 updop.
Z opisu sprawy wynika, że osiągają Państwo dochody z najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności przez beneficjenta FR („Dochody z Najmu Lokalu”) oraz dochody z dywidend. Dochody z Najmu Lokalu są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 8 Ustawy CIT na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, a dochody z dywidend podlegają zwolnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT. Przekazują lub stawiają Państwo do dyspozycji beneficjentów świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: „ufr”). Świadczenia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT („Podatek od Świadczeń”).
Ad 1
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest ustalenie, czy mogą Państwo pomniejszyć Podatek od Świadczeń o kwotę już zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu.
Jak już wskazano, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej – wynosi 15% podstawy opodatkowania (art.24q ust. 1 pkt 1 updop) i podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie zostało przekazane lub postawione do dyspozycji (art. 24q ust. 6 updop).
Natomiast dochody z najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności przez beneficjenta fundacji rodzinnej są opodatkowane na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 pkt 1 updop, czyli podatkiem wynoszącym 19% podstawy opodatkowania.
Niezależnie od powyższego ustawodawca przewidział także mechanizm zaliczenia, polegający na tym, że podatek, który powstanie na skutek opodatkowania ww. transakcji najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze będzie mógł pomniejszyć podatek, który fundacja rodzinna płaci od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń na rzecz beneficjentów, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej czy też świadczeń w postaci ukrytych zysków (art. 24q ust. 8 updop).
Wartość pomniejszenia nie może być jednak większa niż kwota należnego podatku wynikającego z ww. świadczeń.
Biorąc pod uwagę opis sprawy, odliczenie wskazane w art. 24q ust 8 updop winno dotyczyć pomniejszenia podatku od świadczeń o kwotę podatku od dochodów uzyskiwanych przez Fundacje Rodzinną z najmu.
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wyraźnie rozdziela oba pojęcia: podatek i zaliczka na podatek (np. w art. 1a ust. 10a, 10c, art. 24b ust. 12 czy art. 25).
Tak zatem, np. zgodnie z art. 1a ust. 10a updop:
W przypadku, o którym mowa w ust. 10, spółki tworzące uprzednio podatkową grupę kapitałową są obowiązane w terminie 3 miesięcy od dnia utraty przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika rozliczyć podatek dochodowy za okres od drugiego roku podatkowego poprzedzającego dzień utraty przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika, liczonego od początku roku podatkowego, w którym to zdarzenie wystąpiło, oraz za okres od początku roku, w którym nastąpiła utrata przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika, do dnia utraty przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika - przyjmując, że podatkowa grupa kapitałowa w tych okresach nie istniała. Rozliczenia podatku dochodowego dokonuje odrębnie każda z tych spółek, obliczając należne zaliczki na podatek dochodowy oraz należny podatek za poszczególne lata podatkowe od dochodu ustalonego zgodnie z art. 7 ust. 1-3, odpowiednio za poszczególne miesiące i lata, w których podatek był rozliczany przez spółkę dominującą.
Ponadto, w świetle art. 24b ust. 12 updop, dotyczącego podatku dochodowego od przychodów z tytułu własności środka trwałego :
Kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.
Gdyby zatem intencją ustawodawcy było, jak Państwo twierdzą, rozumienie pojęcia podatek tożsamo z pojęciem zaliczki, to zawarłby stosowną regulację w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, analogicznie do wskazanej w art. 3 pkt 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), w myśl którego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
podatkach - rozumie się przez to również:
a) zaliczki na podatki,
b) raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach,
c) opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe.
Ordynacja podatkowa w zakresie podatków odwołuje się wprost do przepisów ustaw podatkowych. Z art. 3 ust. 1 Ordynacji podatkowej wynika, że ustawy podatkowe to:
ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
W zakresie obowiązku podatkowego w art. 4 Ordynacja podatkowa stanowi, że:
obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
Podobnie w art. 6 Ordynacja podatkowa stanowi, że:
podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Należy zatem uznać, że wskazany wyżej mechanizm pomniejszenia (zaliczenia) dotyczy podatku, a nie zaliczek na podatek. Wynika to wprost z literalnego brzmienia art. 24q ust. 8 updop (podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19).
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że każdorazowa wypłata świadczenia beneficjentowi Fundacji Rodzinnej podlega opodatkowaniu i nie podlega reżimowi odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Inaczej jest w przypadku osiągania przez Fundację Rodzinną dochodów z najmu, które w świetle art. 6 ust. 8 updop nie podlegają zwolnieniu z podatku. Takie dochody bowiem objęte zostały obowiązkiem rozliczenia podatkowego po zakończeniu roku podatkowego. Tym samym, w trakcie trwania roku podatkowego, Fundacja Rodzinna ma obowiązek wyliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów osiąganych z najmu, a dopiero po zakończeniu roku podatkowego, w deklaracji podatkowej, wykazania kwoty podatku.
Jeszcze raz należy zwrócić uwagę na treść art. 24q ust. 8 updop, z którego wynika po pierwsze, że podatek od świadczeń może być pomniejszony o kwotę zapłaconego podatku obliczonego zgodnie z art. 19 updop, a nie o kwotę zapłaconego podatku lub zapłaconych zaliczek na ten podatek, po drugie zaś, skorzystanie z instytucji pomniejszenia podatku, określonej w art. 24d ust. 8 updop stanowi prawo podatnika, a nie obowiązek. Wskazuje na to posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem „może być pomniejszony”, nie zaś „pomniejsza się”.
W świetle powyżej cytowanych przepisów, wskazanych argumentów oraz opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie sposób zgodzić się z Państwa argumentami, że:
- nie ma żadnej różnicy pomiędzy zaliczką na podatek a podatkiem w kontekście sposobu ich obliczania „zgodnie z art. 19”, czego klarownym wyrazem jest przywołany przepis art. 3 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej, w myśl którego pod pojęciem podatku rozumie się również zaliczkę na podatek oraz że
- podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 updop, obliczany za dany miesiąc kalendarzowy, podlega – w każdym miesiącu kalendarzowym za który jest obliczany pomniejszeniu, o którym mowa w art. 24q ust. 8 updop.
Podatek od świadczeń może bowiem zostać pomniejszony o kwotę podatku od dochodów z najmu (w wysokości nieprzekraczającej wysokości podatku od świadczeń), a nie o wysokość wpłaconych zaliczek na podatek od dochodów z najmu. Ponadto, pomniejszenie, o którym mowa w art. 24q ust. 8 updop nie musi odbywać się w każdym miesiącu kalendarzowym. Może bowiem nastąpić jednokrotnie (do wysokości wskazanej w art. 24q ust. 8 updop) lub do momentu całkowitego odliczenia dozwolonej kwoty tego podatku, tj. przy kolejnych wpłatach należnego podatku od świadczeń.
Tym samym, Państwa stanowisko odnoszące się do pytania nr 1 wniosku, w zakresie ustalenia, czy mogą Państwo pomniejszyć Podatek od Świadczeń o kwotę już zapłaconych zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu należało uznać za nieprawidłowe.
Ad 2
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą możliwości pomniejszenia podatku od świadczeń o zapłacone zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu po zakończeniu roku podatkowego, w którym osiągnęli/osiągną Państwo Dochody z Najmu Lokalu, ale jeszcze przed złożeniem zeznania CIT-8.
Biorąc pod uwagę powyżej zacytowane przepisy prawa i opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy ponownie wskazać, że podatek od świadczeń może zostać pomniejszony wyłącznie o kwotę zapłaconego podatku od dochodów z najmu, a nie o kwotę uiszczonych z jego tytułu zaliczek.
Ponadto, w sytuacji, w której nie doszło/nie dojdzie do złożenia zeznania podatkowego CIT-8, nie jest/ nie będzie znana wysokość podatku od dochodów z najmu lokalu.
Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, po zakończeniu roku podatkowego składają zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty. Obowiązek ten, zgodnie z art. 27 ust. 1da updop dotyczy także fundacji rodzinnej, jeżeli uzyskuje dochody, które nie są zwolnione z podatku. Złożenie zeznania rocznego CIT-8 wiąże się z rozliczeniem podatkowym za cały rok (obliczeniem podatku).
Z uwagi na powyższe przed złożeniem zeznania CIT-8 za dany rok podatkowy nie jest możliwe skorzystanie z mechanizmu pomniejszenia podatku.
Tym samym nie mogą Państwo skorzystać z prawa do odliczenia podatku, określonego w art. 24q ust. 8 updop przed złożeniem stosownego zeznania podatkowego.
Wobec tego Państwa stanowisko odnoszące się do pytania nr 2 w zakresie ustalenia, czy po zakończeniu roku podatkowego, w którym Fundacja Rodzinna osiągnęła Dochody z Najmu Lokalu, ale jeszcze przed złożeniem zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, Fundacja Rodzinna może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o zapłacone zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za ten zakończony rok podatkowy – w części, w jakiej te zaliczki nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń – należało uznać za nieprawidłowe.
Ad 3
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 dotyczą możliwości odliczenia podatku od dochodów z najmu lokalu od podatku od świadczeń po zakończeniu roku podatkowego i po złożeniu zeznania CIT-8.
Jak już wskazano powyżej, w świetle art. 24q ust. 8 updop:
W przypadku określonym w art. 6 ust. 8, podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.
W sytuacji zatem, w której wysokość podatku od dochodów z najmu lokalu jest/będzie Państwu znana, bowiem złożyli/złożą Państwo stosowne zeznanie podatkowe i nie dokonali/nie dokonają Państwo odliczenia tego podatku od podatku od świadczeń, mogą Państwo skorzystać z odliczenia wskazanego w art. 24q ust. 8 updop.
Tym samym Państwa stanowisko odnoszące się do pytania nr 3 w zakresie ustalenia, czy po zakończeniu roku podatkowego, w którym Państwa Fundacja Rodzinna osiągała Dochody z Najmu Lokalu, ale już po złożeniu zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, mogą Państwo pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 – w części, w jakiej ten podatek od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń – należało uznać za prawidłowe.
Ad 4
Z kolei w odniesieniu do pytania nr 4 Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania pomniejszenia określonego w art. 24q ust. 8 updop o równowartość podatku zapłaconego od Dochodów z Najmu Lokalu/zaliczek na ten podatek najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem, którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek/ zaliczki na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu.
W tym miejscu po raz kolejny należy wskazać, że pomniejszenie, o którym mowa w art. 24q ust. 8 updop dotyczy możliwości odliczenia od podatku od wypłaconych/ postawionych do dyspozycji beneficjentów świadczeń – podatku obliczanego zgodnie z art. 19 updop – w realiach przedmiotowej sprawy zatem podatku od dochodów osiąganych przez Fundacje Rodzinną od osiąganych dochodów z najmu lokalu. Nie dotyczy natomiast możliwości odliczenia zaliczek na ten podatek.
Zgodnie z cytowanym już art. 24q ust. 9 updop:
Pomniejszenia, o którym mowa w ust. 8, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 nie uległo przedawnieniu.
Powyższy przepis odnosi się do przedawnienia zobowiązania z tytułu podatku, a nie z tytułu zapłaconych zaliczek.
Należy raz jeszcze wskazać, że podatek od świadczeń może zostać pomniejszony o kwotę podatku od dochodów z najmu (w wysokości nieprzekraczającej wysokości podatku od świadczeń), a nie o wysokość wpłaconych zaliczek na podatek od dochodów z najmu. Ponadto, pomniejszenie, o którym mowa w art. 24q ust. 8 updop nie musi odbywać się w każdym miesiącu kalendarzowym. Może bowiem nastąpić jednokrotnie (do wysokości wskazanej w art. 24q ust. 8 updop) lub do momentu całkowitego odliczenia dozwolonej kwoty tego podatku, tj. przy kolejnych wpłatach należnego podatku od świadczeń z zastrzeżeniem, iż zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od dochodów z najmu nie uległo przedawnieniu.
Tym samym Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 4 w zakresie ustalenia, czy:
- mogą Państwo pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość podatku zapłaconego od Dochodów z Najmu Lokalu wynikającego z tego zeznania CIT-8 – w części, w jakiej ten podatek od Dochodów z Najmu Lokalu wynikający z tego zeznania CIT-8 nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń– najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek od Dochodów z Najmu Lokalu – należało uznać za prawidłowe;
- mogą Państwo pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość zaliczek na podatek od Dochodów z Najmu Lokalu za zakończony rok podatkowy – w części, w jakiej te zaliczki nie pomniejszyły jeszcze Podatku od Świadczeń - najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacone zaliczki od Dochodów z Najmu Lokalu – należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
