
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży lokalu usługowego wraz z udziałem w gruncie. Uzupełnili go Państwo pismem z 10 lutego 2025 r. oraz pismem z 13 lutego 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka A. Sp. z o.o. z siedzibą (…), zwana dalej Spółką, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności gospodarczej przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.Z), oraz najem i zarządzanie lokalami nieruchomościami własnymi i na zlecenie.
30 listopada 2023 r. spółka A. Sp. z o.o., (…) nabyła zabudowaną nieruchomość od spółki B. Spółka jawna (…).
Transakcja zakupu udokumentowana została aktem notarialnym numer Rep. (…) zawartym przed Notariuszem (…) oraz fakturą VAT. Zgodnie z treścią faktury, przedmiotem transakcji była nieruchomość zgodnie z aktem notarialnym (…) z 30 listopada 2023 roku, tj. Budynek Galerii (…), działka nr 1, działka nr 2 oraz garaż położony w (…).
W sporządzonym akcie notarialnym strony złożyły oświadczenie, według którego transakcja objęta umową stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na upływ 2-letniego okresu od pierwszego zasiedlenia budynków, które to miało miejsce w czerwcu 2020 r., sprzedaż objęta była zwolnieniem z opodatkowania VAT, jednak strony umowy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług złożyły oświadczenie, o rezygnacji z tego zwolnienia i wobec powyższego cała transakcja pierwotnie została opodatkowana jako sprzedaż nieruchomości, tj. budynku galerii i budynku garażu wraz z gruntem wg stawki 23% podatku VAT.
W wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) zakończonej protokołem nr (…) z 21 maja 2024 roku transakcja została uznana jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. sprzedaż galerii handlowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.
W efekcie kontroli i wydanego protokołu została skorygowana faktura oraz rozliczenia podatkowe obu spółek i transakcja uznana została jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Od transakcji uiszczono podatek od czynności cywilnoprawnych.
W tym miejscu warto nadmienić, że Sprzedająca spółka B. Spółka jawna (…) wybudowała budynek galerii handlowej na potrzeby prowadzenia w nim działalności gospodarczej i dokonała pełnego odliczenia podatku VAT od materiałów i usług poniesionych na budowę. Użytkowanie nieruchomości sprzedająca Spółka rozpoczęła w czerwcu 2020 r. Nieruchomość sprzedająca spółka w całości wykorzystywała na cele działalności opodatkowanej, tj. na cele wynajmu oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej (handel). W związku z uznaniem transakcji za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka sprzedająca nie dokonała korekty podatku naliczonego ponieważ zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 w jej miejsce wstąpiła Spółka nabywająca przedmiotową nieruchomość.
Spółka A., po zakupie nieruchomości, uzyskała decyzje administracyjne, zgodnie z którymi poszczególne lokale w budynku Galerii handlowej uzyskały status lokali samodzielnych.
Obecnie Spółka A. planuje sprzedaż samodzielnego lokalu usługowego wraz z przypadającym na niego procentowym udziałem w gruncie nabywcy, który jest czynnym podatkiem podatku VAT.
Zarówno Spółka A. jak i przyszły nabywca lokalu są zainteresowani wyborem opcji opodatkowania planowanej transakcji kupna sprzedaży samodzielnego lokalu wraz z ułamkowym udziałem w gruncie i częściach wspólnych budynku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Od momentu nabycia budynku Galerii Handlowej (…) przez Spółkę z o.o. A., tj. od 30 listopada 2023 r. nie były ponoszone przez Spółkę wydatki na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) ani budynku ani lokalu będącego przedmiotem planowanej sprzedaży, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego lokalu. Spółka nie będzie też zobowiązana do rozliczenia się z żadnym podmiotem z tytułu takich wydatków. Wobec braku ponoszonych wydatków na ulepszenie lokalu, Spółka z o.o. „A.” nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od tego typu wydatków ani nie dokonywała zwiększenia wartości środka trwałego.
Cały proces ustanawiania odrębnych własności lokali w budynku Galerii Handlowej został rozpoczęty w 2023 r. 22 maja 2024 r. zostało wydane zaświadczenie przez Starostę Szczycieńskiego, stwierdzające, że lokal będący przedmiotem zapytania znajdujący się w budynku Galerii jest samodzielnym lokalem niemieszkalnym w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1048). Ostatecznym dokumentem zatwierdzającym cały podział Budynku i wydzielenie lokali, w tym lokalu będącego przedmiotem zapytania, jest akt notarialny o ustanowieniu odrębnych własności lokali, który został sporządzony 7 stycznia 2025 r. w Kancelarii Notarialnej (…), Repertorium „(…).
Spółka z o.o. „A.” od dnia nabycia (30 listopada 2023 r.) nieruchomości zabudowanej budynkiem Galerii Handlowej wykorzystywała tę nieruchomość do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Poszczególne lokale, w tym lokal będący przedmiotem zapytania, były wynajmowane najemcom (bez wyodrębniania jako lokal samodzielny zgodnie z przepisami o własności lokali).
Spółka z o.o. „A.” jest czynnym podatnikiem VAT i odprowadzała podatek VAT z tytułu umów najmu poszczególnych lokali. Umowy najmu zostały zawarte przez poprzednika, tj. zbywającą spółkę jawną B. i przeszły wraz z transakcją zakupu na nabywającą Spółkę z o.o. „A.”, Spółka „A.” do tej pory nie wykonywała żadnych czynności zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z tytułu planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości w postaci lokalu wyodrębnionego w budynku Galerii Spółka z o.o. A. nr NIP (...) będzie sprzedającym, tj. podmiotem dokonującym dostawy towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT.
Spółka z o.o. A. nr NIP (...) jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem Galerii Handlowej, w której zostały wyodrębnione samodzielne lokale, w tym lokal którego dotyczy wniosek o interpretację indywidualną. Budynek Galerii Handlowej został nabyty od zbywającej go Spółki jawnej B. nr NIP (...), która ten budynek wybudowała dokonując przysługującego jej odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług podczas jego budowy.
Zakończenie budowy i przekazanie budynku do użytkowania przez Spółkę jawną B. nr NIP (...) miało miejsce w czerwcu 2020 roku.
W okresie od czerwca 2020 r. do listopada 2023 r. Spółka jawna B. nr NIP (...) wynajmowała najemcom poszczególne lokale w budynku Galerii (bez ich wyodrębnienia jako samodzielnych nieruchomości). Od momentu przekazania budynku do używania przez poprzednika, czyli Spółkę jawną B., nie upłynął jeszcze 10-letni okres korekty w podatku VAT, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT. Spółka B. nr NIP (...) sprzedała 30 listopada 2023 r. zabudowaną nieruchomość budynkiem Galerii wraz z umowami najmu - spółce z o.o. A. nr NIP (...). Transakcja ta została uznana przez urząd Skarbowy (…) jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa - protokół z kontroli Nr protokołu (…) doręczony 21 maja 2024 r. Poprzez nabycie budynku w ramach nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka z o.o. A. nr NIP (...) wstąpiła w obowiązki poprzednika do korekty podatku naliczonego w oparciu o art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.
Obecnie Spółka z o.o. A. nr NIP (...) planuje zbycie nieruchomości w postaci samodzielnego lokalu wyodrębnionego w budynku Galerii wraz z udziałem przypadającym na ten lokal we współwłasności działek gruntu, na których budynek Galerii został posadowiony oraz w częściach wspólnych budynku. Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie lokal, bez umów najmu ani innych niematerialnych elementów, wobec czego planowana transakcja nie będzie stanowić sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Pytania
1)Czy planowana przez Spółkę A. transakcja zbycia samodzielnego lokalu wraz z ułamkowym udziałem w gruncie w budynku Galerii Handlowej w (…) będzie mogła zostać opodatkowana podatkiem VAT na skutek zgodnego oświadczenia woli złożonego przez sprzedającą Spółkę i nabywcę będącego czynnym podatnikiem VAT zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT czy będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT?
2)Jeśli planowana transakcja będzie zwolniona z podatku VAT, to czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT odliczonego przez poprzednika tj. spółkę jawną B. zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja zbycia samodzielnego lokalu w budynku Galerii Handlowej w (…) będzie mogła zostać opodatkowana stawką 23% zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT na podstawie sporządzonego przez strony oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT.
W niniejszej sprawie Spółka A., na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT przejęła prawa i obowiązki w zakresie podatku VAT swojej poprzedniczki, tj. Spółki od której nabyła nieruchomość.
Przyjęta w art. 6 pkt 1 u.p.t.u. opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans wymaga uznania, że w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu, jego nabywca traktowany jest jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia.
Tym samym zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika-zbywcę. Nakłada ponadto na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa.
Korekta w zakresie podatku naliczonego o której wyżej mowa dokonywana jest na podstawie przepisu art. 91 ust. 9 u.p.t.u. Należy jednak podkreślić, iż przepis ten nie nakłada na nabywcę odrębnego od zbywcy obowiązku dokonania korekty, a jedynie zakłada kontynuację korekty, gdy obowiązek taki ciążył na zbywcy. Oznacza to, że podatnik który nabył przedsiębiorstwo i nadal je prowadzi będzie dokonywał korekty podatku od towarów i usług tylko w zakresie, w jakim korekta ta była dokonywana przez zbywcę. Jeżeli więc na zbywcy nie ciążył obowiązek korekty podatku od towarów i usług obowiązek taki nie powstanie w odniesieniu do nabywcy w związku z czynnością mającą za przedmiot przedsiębiorstwo.
Oznacza to, że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, nabywca powinien być traktowany jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. Skutkiem tego następstwa jest przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem, na warunkach identycznych jakie obowiązywałyby zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.
W przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej. Nabywca jest następcą prawnym, beneficjentem czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa podatnika dokonującego zbycia - por. wyrok NSA z 28 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1660/10).
Mając na względzie powyższą wykładnię wynikającą z orzeczenia NSA, w ocenie Wnioskodawcy w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszej interpretacji Spółka A. nabywając zorganizowaną część przedsiębiorstwa od spółki B. wstąpiła w jej prawa i obowiązki dotyczące zasad opodatkowania planowanej sprzedaży części nabytej nieruchomości, tj. samodzielnego lokalu usługowego w budynku galerii handlowej.
Spółka A. może zatem dokonać wyboru opcji opodatkowania przy planowanej transakcji zbycia samodzielnego lokalu usługowego na rzecz podatnika czynnego podatku VAT przy złożeniu stosownego oświadczenia zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.
Tym samym dokonując zbycia lokalu w reżimie opodatkowania, spółka A. nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego odliczonego przez jej poprzedniczkę, tj. spółkę jawną B.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do powołanych powyżej przepisów budynki/budowle oraz ich części, a także grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o własności lokali”.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o własności lokali:
Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.
Stosownie do art. 2 ust. 1a-2 ww. ustawy o własności lokali:
1a. Ustanowienie odrębnej własności samodzielnego lokalu następuje zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo treścią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz zgodnie z pozwoleniem na budowę albo skutecznie dokonanym zgłoszeniem, i zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie albo skutecznie dokonanym zawiadomieniem o zakończeniu budowy.
1b. Przepisu ust. 1a nie stosuje się do budynków istniejących przed dniem 1 stycznia 1995 r. lub wybudowanych na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed tą datą.
1c. Odrębną nieruchomość w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą stanowić co najwyżej dwa samodzielne lokale mieszkalne. Ograniczenie to nie ma zastosowania do budynków, które zostały wybudowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed dniem 11 lipca 2003 r.
2. Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o własności lokali:
Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1a-2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia.
Oznacza to, że dokumentem kluczowym dla potwierdzenia prawnego wyodrębnienia danego lokalu jest uzyskanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, wydanego przez odpowiedni organ władzy publicznej.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o własności lokali:
1.Odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, a także jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości albo orzeczenia sądu znoszącego współwłasność.
2.Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Z powołanych przepisów wynika, że odrębną nieruchomość może stanowić samodzielny lokal, a dla powstania odrębnej własności lokali niezbędny jest wpis do księgi wieczystej mający charakter konstytutywny. Bez wpisu do księgi wieczystej odrębna własność lokalu (części budynku) nie może skutecznie powstać. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług lokal ten staje się odrębnym od budynku towarem i stanowi samodzielny przedmiot czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.
Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Przeważającym przedmiotem Państwa działalności jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.Z), oraz najem i zarządzanie lokalami nieruchomościami własnymi i na zlecenie. 30 listopada 2023 r. nabyli Państwo zabudowaną nieruchomość, tj. Budynek Galerii (…), działka nr 1 oraz garaż. W sporządzonym akcie notarialnym strony złożyły oświadczenie, według którego transakcja objęta umową stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na upływ 2-letniego okresu od pierwszego zasiedlenia budynków, które to miało miejsce w czerwcu 2020 r., sprzedaż objęta była zwolnieniem z opodatkowania VAT, jednak strony umowy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług złożyły oświadczenie o rezygnacji z tego zwolnienia i wobec powyższego cała transakcja pierwotnie została opodatkowana jako sprzedaż nieruchomości, tj. budynku galerii i budynku garażu wraz z gruntem wg stawki 23% podatku VAT. W wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) z 21 maja 2024 roku transakcja została uznana jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. sprzedaż galerii handlowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. W efekcie kontroli i wydanego protokołu została skorygowana faktura oraz rozliczenia podatkowe obu spółek i transakcja uznana została jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.
Po zakupie nieruchomości, uzyskali Państwo decyzje administracyjne, zgodnie z którymi poszczególne lokale w budynku Galerii handlowej uzyskały status lokali samodzielnych. Obecnie planują Państwo sprzedaż samodzielnego lokalu usługowego wraz z przypadającym na niego procentowym udziałem w gruncie nabywcy, który jest czynnym podatkiem podatku VAT.
Zarówno Państwo jak i przyszły nabywca lokalu są zainteresowani wyborem opcji opodatkowania planowanej transakcji kupna sprzedaży samodzielnego lokalu wraz z ułamkowym udziałem w gruncie i częściach wspólnych budynku. Od momentu nabycia przez Państwa budynku Galerii Handlowej (…), tj. od 30 listopada 2023 r., nie były ponoszone przez Państwa wydatki na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) ani budynku ani lokalu będącego przedmiotem planowanej sprzedaży, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego lokalu. Nie będą Państwo również zobowiązani do rozliczenia się z żadnym podmiotem z tytułu takich wydatków.
Od nabycia (30 listopada 2023 r.) nieruchomości zabudowanej budynkiem Galerii Handlowej wykorzystywali Państwo tę nieruchomość do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Poszczególne lokale, w tym lokal będący przedmiotem zapytania, były wynajmowane najemcom (bez wyodrębniania jako lokal samodzielny zgodnie z przepisami o własności lokali).
Od momentu przekazania budynku do używania przez poprzednika, czyli Spółkę jawną B., nie upłynął jeszcze 10-letni okres korekty w podatku VAT, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT. Spółka B. sprzedała Państwu 30 listopada 2023 r. zabudowaną nieruchomość budynkiem Galerii wraz z umowami najmu.
Obecnie planują Państwo zbycie nieruchomości w postaci samodzielnego lokalu wyodrębnionego w budynku Galerii wraz z udziałem przypadającym na ten lokal we współwłasności działek gruntu na których budynek Galerii został posadowiony oraz w częściach wspólnych budynku. Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie lokal, bez umów najmu ani innych niematerialnych elementów, wobec czego planowana transakcja nie będzie stanowić sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy planowana sprzedaż samodzielnego lokalu niemieszkalnego wraz z ułamkowym udziałem w gruncie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku (pytanie nr 1).
Mając na uwadze wyżej przedstawione przepisy prawa, należy stwierdzić że w związku z planowaną sprzedażą lokalu usługowego jako Spółka z o.o. będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, sprzedaż samodzielnego lokalu usługowego będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia od podatku do dostawy niektórych towarów. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a ustawy lub art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest zatem pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z danego obiektu.
Zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się zatem w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków bądź budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Należy również zauważyć, że w świetle art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Ustawodawca daje więc podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W odniesieniu do dostaw budynków, budowli lub ich części może zatem wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.
Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy staje się bezzasadne.
Dodatkowo należy zauważyć, że stosownie do treści art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli bądź ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku - ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jak wynika z przedstawionych przez Państwa informacji, zakończenie budowy i przekazanie budynku do użytkowania przez Spółkę jawną B. miało miejsce w czerwcu 2020 roku. Nieruchomość była w całości wykorzystywała przez sprzedającą Spółkę na cele działalności opodatkowanej, tj. na cele wynajmu oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej (handel). Od momentu nabycia budynku Galerii Handlowej (…) przez Państwa, tj. od 30 listopada 2023 r. nie były ponoszone przez Państwa wydatki na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) ani budynku ani lokalu będącego przedmiotem planowanej sprzedaży, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego lokalu. Nie będą też Państwo zobowiązani do rozliczenia się z żadnym podmiotem z tytułu takich wydatków. Nadmienić należy, że - jak wynika z opisu sprawy - transakcja nabycia przez Państwa ww. Nieruchomości w 2023 r. objęta była zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, jednak strony złożyły oświadczenie o rezygnacji z tego zwolnienia (w późniejszym okresie Naczelnik US w (…) uznał ww. transakcję nabycia za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegającą opodatkowaniu VAT).
Zatem, w rozpatrywanej sprawie przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku do planowanej dostawy lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zostaną spełnione, gdyż dostawa ta nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu i jego dostawą upłyną dwa lata. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) ani budynku ani lokalu będącego przedmiotem planowanej sprzedaży, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej.
W konsekwencji, rozważana przez Państwa sprzedaż wyodrębnionego lokalu usługowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, również sprzedaż gruntu (udział przypadający na ten lokal), na którym posadowiony jest budynek, w którym znajduje się wyodrębniony lokal, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z tym, że planowana dostawa ww. lokalu wraz z udziałem w gruncie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. dostawy - wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy - jest bezzasadna.
Wskazali Państwo, że zarówno Państwo jak i przyszły nabywca lokalu są zainteresowani wyborem opcji opodatkowania planowanej transakcji kupna sprzedaży samodzielnego lokalu wraz z ułamkowym udziałem w gruncie.
W związku z powyższym, w sytuacji, gdy podejmą Państwo decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, spełniając warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, to opisana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Mają Państwo również wątpliwości, czy jeżeli opisana wyżej transakcja będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, to czy będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku VAT odliczonego przez Państwa poprzednika, tj. spółkę jawną B. (pytanie nr 2).
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do jej dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Stosownie natomiast do art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Szczegółowy sposób dokonywania korekty określa art. 91 ust. 3-9 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy:
W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jak wynika z cytowanego powyżej art. 91 ust. 9 ustawy - w przypadku, gdy przedmiotem zbycia jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - do korekt, o których mowa w art. 91 ustawy, zobowiązany jest nabywca przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.)
W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.
W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1660/10, w którym zawarto tezę, że:
„w przypadku nabycia przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans jego nabywca traktowany jest jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia”.
W świetle powołanych wyżej regulacji należy uznać, że przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy, opcja wyłączenia od opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wymaga, aby w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu, jego nabywca traktowany był jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W konsekwencji, w takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie podatku od towarów i usług - następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania tym podatkiem w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło. Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Jednakże - jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - na gruncie tej ustawy istnieje szczególne rozwiązanie, niezależne od unormowań zawartych w ustawie Ordynacja podatkowa, regulujące prawa i obowiązki następców prawnych. Norma wynikająca z art. 6 pkt 1 ustawy stanowi bowiem lex specialis wobec rozwiązań zawartych w ustawie Ordynacja podatkowa. W konsekwencji podatnik, który nabył przedsiębiorstwo i nadal je prowadzi, może korzystać w zakresie podatku VAT z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa.
Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, że podatnik nabywający przedsiębiorstwo staje się następcą prawnym w podatku VAT zbywcy przedsiębiorstwa niezależnie od następstwa określonego przepisami ustawy Ordynacja podatkowa. Tym samym dochodzi do sukcesji podatkowej, w wyniku której nabywca przedsiębiorstwa jest beneficjentem czynności podatnika dokonującego zbycia.
Jak wskazano powyżej, w świetle powołanych przepisów, podmiot nabywający przedsiębiorstwo przejmuje prawa i obowiązki podatkowe zbywcy przedsiębiorstwa.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że spółka B., od której zakupili Państwo budynek Galerii, wybudowała budynek galerii handlowej na potrzeby prowadzenia w nim działalności gospodarczej i dokonała pełnego odliczenia podatku VAT od materiałów i usług poniesionych na budowę. Użytkowanie nieruchomości sprzedająca Spółka rozpoczęła w czerwcu 2020 r. Nieruchomość tę sprzedająca Spółka w całości wykorzystywała na cele działalności opodatkowanej, tj. na cele wynajmu oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej (handel). W związku z uznaniem transakcji za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka sprzedająca nie dokonała korekty podatku naliczonego.
Przechodząc zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że skoro transakcja nabycia budynku Galerii została uznana jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. sprzedaż galerii handlowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, to obowiązek dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego - zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy - ciąży na Państwu, jako nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wskazali Państwo, że wraz z przyszłym nabywcą lokalu, są Państwo zainteresowani wyborem opcji opodatkowania planowanej transakcji. Zatem w przypadku, gdy podejmą Państwo decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, spełniając warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, w konsekwencji czego dostawa ww. lokalu użytkowego wraz z odpowiadającym mu udziałem w gruncie będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT, to nie będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zakres przedmiotowy wniosku wyznaczają przedstawione przez Państwa pytania. Wydana interpretacja dotyczy zatem tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanych pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku i we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
